Budujemy reprap'a ?
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
W końcu temat dla mnie :), może uda się komuś coś doradzić ;). Ja nie cały rok temu złożyłem sobie pruse I3. Założyłem się z kolegą, że uda mi sie ją zrobić do 1500zl i udało się do 1300zl. Dobra wiadomość dla wszystkich, myślę, że spokojnie drukarke typu mendel, prusa i inne reprapy można zbudować do 900zl jest tylko jeden haczyk.
A tutaj przepis na tańą drukarkę:
---------- Elektronika -------------
Cała elektronika to jest najtańszy element całej drukarki. Wszystko można kupić na ebayu i miałem taki super tani sklep z chin, poszukam później i znajdę linka.
Elektronika to - Arduino, Ramps, stepery, stół do podgrzewania, ewentualnie endPointy (zwykłe styki z sklepu elektronicznego za 2zł) Czasami sprzedawane pod nazwą REPRaP end Point za 20zł za szt. :D.
Ogólnie trzeba unikać raczej "markowych" rzeczy dedykowanych specjalnie pod "reprap", można zazwyczaj kupić w zwykłym sklepie 10x taniej
Elektronika nie powinna wynieść więcej niż 200zl
Silniki - Ja kupowałem używane od kolesia z naszego polskiego forum reprapa. Można dostać na allegro
Do osi Z - potrzebujemy 2x najtańsze na świecie silniki, to jest najmniej obciążona oś. Za 15 - 20zl można znaleźć od sztuki.
Do osi X - potrzebny jest średniej mocy silnik (nie pamiętam jakie miały momenty obr.) ok 30zl za silnik
Do osi Y i ekstrudera - potrzebne są mocne silniki, lub średnie ale trzeba wtedy wiatraczki montować bo się grzeją strasznie - ok 45zl od sztuki
Do tego dochodzi masa kabelków
- Zasilacz, każdy posiada do Xboxa, ze starego kompa. Mierzyłem u siebie obciążenie w max stresie używa 14A. Z czego to 90% służy do podgrzania stołu do drukowania na ABS, do pla nie trzeba takiej mocy.
-------------- RAMA -------------------
Z tym ja miałem najwięcej problemów
Tutaj jest owy haczyk - żeby zrobić tanio ramę trzeba mieć kolegę z drukarką 3d, lub frezarką.
Ja nie miałem i po przeliczeniu kosztów, przeszukaniu tysiąca stron, producentów, wyszło mi że najtaniej jest kupić u polskiego producenta 3d LABTEK - 500zl cały komplet.
Natomiast jeżeli mamy kolegę z drukarką/frezarką, który nam wydrukuje/frezuje, extruder i resztę plastików za bezcen, to jest to najstańsze rozwiązanie.
Zakładając, że ktoś ma dostęp do drukarki. Śruby, nakrętki, podkładki - wszystko dostaniemy w CASTO. Do Prusa można już tam wyciąć pewnie ramę ze sklejki.
Jedyne co wtedy trzeba kupić to nasz, stół do osiY - taki Aluminiowy pająk - nie wiem czy sklejka wytrzyma duże temperatury.
Łożyska można dostać na allegro i ebayu bardzo tanio - tylko unikać słowa kluczowego REPRAP.
Prowadnice ze stali hartowanej To jest ból i to w dodatku polerowane. Dostać w dobrej cenie na prawdę ciężko. Najlepszym sposobem jest znaleźć starą drukarkę, która posiada odpowiedniej długości i kupić ze 2 albo 4, pewnie wyjdzie taniej. Tutaj trzeba liczyć około 100zl.
Ważna rzecz jest taka, żeby nie kupować plastików na ebayu, zazwyczaj są drukowane a PLA, które nie jest odporne na wsykokie temperatury.
-------- napiszę później coś więcej i poskładam w zjadliwy tekst, o ile kogoś to interesuje -----------
A tutaj przepis na tańą drukarkę:
---------- Elektronika -------------
Cała elektronika to jest najtańszy element całej drukarki. Wszystko można kupić na ebayu i miałem taki super tani sklep z chin, poszukam później i znajdę linka.
Elektronika to - Arduino, Ramps, stepery, stół do podgrzewania, ewentualnie endPointy (zwykłe styki z sklepu elektronicznego za 2zł) Czasami sprzedawane pod nazwą REPRaP end Point za 20zł za szt. :D.
Ogólnie trzeba unikać raczej "markowych" rzeczy dedykowanych specjalnie pod "reprap", można zazwyczaj kupić w zwykłym sklepie 10x taniej
Elektronika nie powinna wynieść więcej niż 200zl
Silniki - Ja kupowałem używane od kolesia z naszego polskiego forum reprapa. Można dostać na allegro
Do osi Z - potrzebujemy 2x najtańsze na świecie silniki, to jest najmniej obciążona oś. Za 15 - 20zl można znaleźć od sztuki.
Do osi X - potrzebny jest średniej mocy silnik (nie pamiętam jakie miały momenty obr.) ok 30zl za silnik
Do osi Y i ekstrudera - potrzebne są mocne silniki, lub średnie ale trzeba wtedy wiatraczki montować bo się grzeją strasznie - ok 45zl od sztuki
Do tego dochodzi masa kabelków
- Zasilacz, każdy posiada do Xboxa, ze starego kompa. Mierzyłem u siebie obciążenie w max stresie używa 14A. Z czego to 90% służy do podgrzania stołu do drukowania na ABS, do pla nie trzeba takiej mocy.
-------------- RAMA -------------------
Z tym ja miałem najwięcej problemów
Tutaj jest owy haczyk - żeby zrobić tanio ramę trzeba mieć kolegę z drukarką 3d, lub frezarką.
Ja nie miałem i po przeliczeniu kosztów, przeszukaniu tysiąca stron, producentów, wyszło mi że najtaniej jest kupić u polskiego producenta 3d LABTEK - 500zl cały komplet.
Natomiast jeżeli mamy kolegę z drukarką/frezarką, który nam wydrukuje/frezuje, extruder i resztę plastików za bezcen, to jest to najstańsze rozwiązanie.
Zakładając, że ktoś ma dostęp do drukarki. Śruby, nakrętki, podkładki - wszystko dostaniemy w CASTO. Do Prusa można już tam wyciąć pewnie ramę ze sklejki.
Jedyne co wtedy trzeba kupić to nasz, stół do osiY - taki Aluminiowy pająk - nie wiem czy sklejka wytrzyma duże temperatury.
Łożyska można dostać na allegro i ebayu bardzo tanio - tylko unikać słowa kluczowego REPRAP.
Prowadnice ze stali hartowanej To jest ból i to w dodatku polerowane. Dostać w dobrej cenie na prawdę ciężko. Najlepszym sposobem jest znaleźć starą drukarkę, która posiada odpowiedniej długości i kupić ze 2 albo 4, pewnie wyjdzie taniej. Tutaj trzeba liczyć około 100zl.
Ważna rzecz jest taka, żeby nie kupować plastików na ebayu, zazwyczaj są drukowane a PLA, które nie jest odporne na wsykokie temperatury.
-------- napiszę później coś więcej i poskładam w zjadliwy tekst, o ile kogoś to interesuje -----------
Ostatnio zmieniony wtorek 09 gru 2014, 11:47 przez super_oko, łącznie zmieniany 1 raz.
Tak na szybko wyszukane:
Sprawdzona elektronika: Mega2560 Ramps 1.4 endstop LCD 2004 A4988 Stepper Driver For 3D Printer Reprap
Silniki do wyboru: Silniki NEMA 17
Prowadnice i inne elementy mechaniki CENTRUM-CNC na Alledrogo
A rama taka mi się podoba, a nie jakieś MDF-y
Sprawdzona elektronika: Mega2560 Ramps 1.4 endstop LCD 2004 A4988 Stepper Driver For 3D Printer Reprap
Silniki do wyboru: Silniki NEMA 17
Prowadnice i inne elementy mechaniki CENTRUM-CNC na Alledrogo
A rama taka mi się podoba, a nie jakieś MDF-y
Pozdrawiam, Artur
Lepiej wejść komuś w drogę, niż w tyłek...
Lepiej wejść komuś w drogę, niż w tyłek...
mi się ta najbardziej podoba, cena jest bardzo atrakcyjna i do tego dostajemy stół krzyżowyartak pisze:A miał ktoś doczynienia z drukarką sprzedawaną przez avt?
Tu: http://www.aliexpress.com/item/1pcs-Meg ... 82953.htmlKowal pisze:Sprawdzona elektronika: Mega2560 Ramps 1.4 endstop LCD 2004 A4988 Stepper Driver For 3D Printer Reprap
Masz to samo za 30$ a krańcówki kupisz po groszu.
Pozdrawiam Sławek
... jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Jeszcze nikt nie zderzył się z niebem...
... jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Jeszcze nikt nie zderzył się z niebem...
Hehe 30$ za krańcówki że taka różnica?cebulator pisze:Kowal napisał/a:
Sprawdzona elektronika: Mega2560 Ramps 1.4 endstop LCD 2004 A4988 Stepper Driver For 3D Printer Reprap
Tu: http://www.aliexpress.com...1609182953.html
Masz to samo za 30$ a krańcówki kupisz po groszu.
Tu właśnie się sprawdza rada super_oko, czyli
super_oko pisze:unikać słowa kluczowego REPRAP
Mi się wydawało że właśnie do ekstrudera to najmniejszy, jakiś słaby silnik wystarczysuper_oko pisze:Do...ekstrudera - potrzebne są mocne silniki, lub średnie
Jakieś może małe wyjaśnienie, co powoduje że do ekstrudera trzeba mocny silnik?
Ale mocny silnik to taki co waży ze 300g?(kieruje się wagą bo zazwyczaj ona ma wiele wspólnego z momentem).
Nie kpij z MDF-u, bo da się z niego zrobić frezarkę do aluminiumKowal pisze:a nie jakieś MDF-y
Odnośnie silników, ja mam u siebie oczywiście NEMA17, 33 N-cm jakieś Japońskie. Sprzedawca mnie zapewniał, że mocą są wystarczające. Na ekstruder niby potrzeba silnik w granicach 15-20 N-cm, wcześniej jak składałem reprapa, to też wyczytałem, że zawsze stół jest najbardziej obciążony, później oś X a dopiero później Ekstruder. Natomiast z mojego doświadczenia, sprawdzająć temperaturę pod obciążeniem wynika, że ekstruder jest bardziej obciążony od osi X, pewnie to też zależy jaki ekstruder się używa i z jakimi prędkościami. Ważne żeby mieć zapas, bo ja musiałem założyć małe wiatraczki na silniki żeby się nie popaliły.
Kolejna ważna rzecz. Jeżeli kupujecie silniki używane, często mają zębatki założone fabrycznie. Żeby to zdjąć to albo trzeba mieć palnik albo trzeba ciąć. To działa też w drugą stronę. Na początku kupiłem tanie zębatki zakładane właśnie na temperaturę. W warunkach domowych nie udało mi się tego założyć i znowu musiałem ciąć. Więc dla tych co nie mają palników w domu trzeba kupować zębatki z śrubką na blokadę.
Kolejna ważna rzecz. Jeżeli kupujecie silniki używane, często mają zębatki założone fabrycznie. Żeby to zdjąć to albo trzeba mieć palnik albo trzeba ciąć. To działa też w drugą stronę. Na początku kupiłem tanie zębatki zakładane właśnie na temperaturę. W warunkach domowych nie udało mi się tego założyć i znowu musiałem ciąć. Więc dla tych co nie mają palników w domu trzeba kupować zębatki z śrubką na blokadę.
No to i ja się przyznam: wkrótce zacznę składać mendla90 na wałkach 12mm.
Na razie mam tylko:
- wałki fi12 - gładkie jak lustro ,
- paski zębate, łożyska itp,
- drobiazgi typu: krańcówki, wyświetlacz 4x20 + SD, grzałki, termistory, łożyska liniowe - czekam na przesyłkę od Chińczyka.
- plastiki zamówione u Kolegi Grzecha
Rama, kontroler i głowica będą stąd.
Silniki jakieś mam, zasilacz się skręci (pewnie serwerowy).
Co do kół zębatych (dlaczego ludzie mówią na to "zębatki"?) na silnikach to są one często ze spieku i rozsypują się po ściśnięciu w mocnym imadle.
Na razie mam tylko:
- wałki fi12 - gładkie jak lustro ,
- paski zębate, łożyska itp,
- drobiazgi typu: krańcówki, wyświetlacz 4x20 + SD, grzałki, termistory, łożyska liniowe - czekam na przesyłkę od Chińczyka.
- plastiki zamówione u Kolegi Grzecha
Rama, kontroler i głowica będą stąd.
Silniki jakieś mam, zasilacz się skręci (pewnie serwerowy).
Co do kół zębatych (dlaczego ludzie mówią na to "zębatki"?) na silnikach to są one często ze spieku i rozsypują się po ściśnięciu w mocnym imadle.
________________
Cobra
Cobra
Jak tak się dobrze wpatrzy to trzeba się wystrzegać akcesori podpisanej Reprap.
Teraz np. znalazłem zasilacz dedykowany a tam zwykły ATX z zostawionymi tylko żółtymi i czarnymi przewodami (ciekawe czy 5V obciążone)
Następne, Złącze wysokoprądowe a tam T-deans za 7.5PLN
Teraz np. znalazłem zasilacz dedykowany a tam zwykły ATX z zostawionymi tylko żółtymi i czarnymi przewodami (ciekawe czy 5V obciążone)
Następne, Złącze wysokoprądowe a tam T-deans za 7.5PLN
Pozdrawiam Sławek
... jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Jeszcze nikt nie zderzył się z niebem...
... jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Jeszcze nikt nie zderzył się z niebem...
No i widać że po mału cos się klaruje. Jak widać - będzie można zrobić "składaka" zaopatrując się w kilku krajowych (alle-cnc) i kilku chińskich sklepach. Unikając gdzie się da słowa-wytrychu "reprap" obniżamy wartosć częsci z 3tys do tysiaka
Edicao: Misiu a może w pierwszym poscie bys stale aktualizował "zestaw" potrzebnych elementów z linkami? I może krok-po-kroku instrukcja składania?
Edicao: Misiu a może w pierwszym poscie bys stale aktualizował "zestaw" potrzebnych elementów z linkami? I może krok-po-kroku instrukcja składania?
Ostatnio zmieniony wtorek 09 gru 2014, 14:12 przez Rurek, łącznie zmieniany 1 raz.
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Słówko odnośnie głowic. Nie mogę się super wypowiadać bo używam ciągle jednej i tej samej. Full metall noname, chyba Polski produkt, coś ale co podlinkował Cobra. Z tą różnicą, że radiator u mnie chyba jest zrypany, za grube są odchodzące te blaszki i za mało jest ich. Trzeba wtedy zrobić bardzo dobre chłodzenie, żeby się nie zapychała głowica. Ta lama3d powinna być git, to jest jakiś klon E3d, podobno jednej z najlepszych głowic.
Warto też zakupić http://www.byq3d.eu/index.php?id_produc ... &id_lang=7, przy dużych temperaturach się zaczynają tworzyć luzy przy głowicy.
Warto też zakupić http://www.byq3d.eu/index.php?id_produc ... &id_lang=7, przy dużych temperaturach się zaczynają tworzyć luzy przy głowicy.
- xq_operator
- Posty: 441
- Rejestracja: czwartek 05 wrz 2013, 12:10
- Lokalizacja: pomorskie
granice ośmieszania się zostały właśnie oficjalnie przesuniętewjacek pisze:Koledzy, znając wyczyny Misia warto składać drukarkę na takiej samej elektronice jaką On wybierze.
sory, nie mogłem się powstrzymać.
na temat:
elektronika+mechanika prócz ramy to około 400zł w tym extruder metalowy także do tysiaka jeszcze sporo można zrobić.Rurek pisze:No i widać że po mału cos się klaruje. Jak widać - będzie można zrobić "składaka" zaopatrując się w kilku krajowych (alle-cnc) i kilku chińskich sklepach. Unikając gdzie się da słowa-wytrychu "reprap" obniżamy wartosć częsci z 3tys do tysiaka
np http://reprap.org/wiki/P3Steel jeśli mamy dostęp do lasera.
ewentualnie https://www.logre.eu/wiki/Prusa_P3-Steel - jeszcze więcej żelastwa
jakby jakieś grupowe wycinanko to ja się piszę.
jedno ale - obserwuję popularne tanie (nie wiem czy tylko tanie) łożyska liniowe pracujące może ze 30-40h w pewnej polskiej konstrukcji i zauważyłem niepokojące 'rowkowanie' wałków - podobno są syntetyczne ślizgowe alternatywy (iglidur itp.)
"Rowkowanie" wałków nie powinno wystąpić na linkowanych tym wątku wałkach utwardzanych powierzchniowo. Co do łożysk liniowych, to wszystkie te "po dolarze" są mizernej jakości. Przy kupowaniu loteria. Te lepsze (w szczególności ślizgowe) są o wiele lepsze i co najmniej o rząd wielkości droższe.
Kupując kontroler i głowicę lokalnie (drożej), liczę na wsparcie i gwarancję. Czas pokaże, czy warto było zapłacić więcej.
Kupując kontroler i głowicę lokalnie (drożej), liczę na wsparcie i gwarancję. Czas pokaże, czy warto było zapłacić więcej.
Ostatnio zmieniony wtorek 09 gru 2014, 15:58 przez cobra, łącznie zmieniany 1 raz.
________________
Cobra
Cobra
W głowicy, nie ma prawa nic się zepsuć, to kawałek metalu. Ramps i steppery są 2x tańsze w chinach, chyba bardziej się opłaca sprowadzać, jak coś się zjara, to zawsze można domówić. Tam jest jeden element w Rampsach nie wiem co to jest ale strasznie się grzeje. Musiałem założyć chłodzenie, bo podgrzewany stół nie grzał :D
Z tego co widzę to części już potaniały o 1/3 w ciągu roku. Może mojej drukarce nie ufam aż tak żeby zostawić ją na noc żeby coś drukowała w przeciwieństwie do tych kupnych za $$$ ale do zastosowań hobbystycznych jest jak znalazł. Oczywiście dodatkowym plusem taniego reprapa jest to, że można go bez bólu przerabiać. Ja ze swojej już zrobiłem dodatkowo ploter i prostą frezarkę :D. Głowicę dosyć łatwo i szybko się ściaga. Jeżeli ktoś byłby zainteresowany tematem to mogę zrobić małego tutoriala za 100lat jak używać cadów w rampsach, bo nad tematem spędziłem łądnych parę dni.
Z tego co widzę to części już potaniały o 1/3 w ciągu roku. Może mojej drukarce nie ufam aż tak żeby zostawić ją na noc żeby coś drukowała w przeciwieństwie do tych kupnych za $$$ ale do zastosowań hobbystycznych jest jak znalazł. Oczywiście dodatkowym plusem taniego reprapa jest to, że można go bez bólu przerabiać. Ja ze swojej już zrobiłem dodatkowo ploter i prostą frezarkę :D. Głowicę dosyć łatwo i szybko się ściaga. Jeżeli ktoś byłby zainteresowany tematem to mogę zrobić małego tutoriala za 100lat jak używać cadów w rampsach, bo nad tematem spędziłem łądnych parę dni.
- xq_operator
- Posty: 441
- Rejestracja: czwartek 05 wrz 2013, 12:10
- Lokalizacja: pomorskie