Wyważanie silników za pomocą czujnika ACC
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Wyważanie silników za pomocą czujnika ACC
Opis wyważania silników za pomocą czujnika ACC MMA7361L
Potrzebny nam będzie czujnik acc podpięty do gniazda mikrofonu wg foto Pirzola
Ściągamy Visual Analyser http://www.sillanumsoft.org/Download/VA.exe
Uruchamiamy i ustawiamy dolną część okna wg zdjęcia. Pozostałe ustawienia są domyślne.
Suwak potrzebny jest do ustawienia odpowiedniej skali, aby poprawnie odczytać "pik". W lewym górnym rogu załączamy on i widzimy reakcję czujnika na wykresie.
Czujnik mocujemy do ramienia (bez śmigła widocznego na zdjęciu).
Na silniku robimy znaczniki co 120 stopni, pierwszy robię wizualnie nieco inny od pozostałych, jest to nasze 0 stopni.
Do uruchomienia silnika używam motortestu w KFC32, można użyć testera serw. Dla posiadaczy KFC32 jest o tyle wygodniej, że za każdym razem mamy pewność załączenia dokładnie takich samych obrotów.
Test wykonuję bez śmigieł.
Wykonujemy 4 pomiary: bez taśmy, z taśmą na pierwszym znaczniku, na drugim i na trzecim.
1. Uruchamiamy silnik i w VA odczytujemy pierwszą najwyższą wartość za punkten 100Hz
wchodzimy na stronkę http://www.vibronurse.com/NoPhaseBalance.html i w polu Initial Vibration wpisujemy odczytaną wartość.
2. Przyklejamy taśmę w miejscu pierwszego znacznika na silniku (naklejam pasek 10mm wysokością dopasowany do silnika, który wyważam).
Uruchamiamy motortest i w VA odczytujemy ponownie wartość i wpisujemy na stronie w polu czerwonym.
3. Odklejamy taśmę i przyklejamy 120 stopni w prawo w następnym punkcie. Uruchamiamy silnik, wpisujemy wartość z VA w polu niebieskim.
4. Przeklejamy taśmę o kolejne 120, robimy test i wpisujemy wartość w polu zielonym.
W polu Trial Weight powinno się wpisać dokładną wagę taśmy, ale że nie mam tak dokładnej wagi to używam tego pola jako jednostki odniesienia do końcowego przyklejenia odpowiedniego odważnika z taśmy.
Wpisuję wartość 100, umownie 100%.
W polu blades wpisuję wartość 3.
Klikamy ikonę PLOT i mamy informację na jakim kącie trzeba przykleić taśmę.
Kąt jest podany względem pomiaru z pierwszego znacznika, jeśli ustawimy znaczniki względem ekranu to łatwiej będzie ustalić położenie, choć najlepiej użyć kątomierza.
Przykład:
Na załączonym obrazku mamy informację o kącie 138 stopni oraz wartość 134, umownie podaną jako procent naszego testowego odważnika.
Przyklejamy 134% wagi naszej testowej taśmy i sprawdzamy wynik w VA.
W idealnych warunkach podajemy dokładną wagę ciężarka testowego i w wyniku otrzymamy konkretną wartość.
W praktyce stosuję umowną wielkość taśmy i końcowe odczyty robię z trzema podobnymi wielkościami taśm wybierając najlepszy wynik.
Pierwszy silnik wyważony
(test wykonywany był na nieco zmęczonym silniku i w dalszej części wykresu widać szumy z łożysk)
Jeżeli nie otrzymamy poprawnego wyniku po wpisaniu danych na stronie, należy zmienić wagę taśmy testowej.
Poniżej jeszcze screeny z kfc toola z poszczególnych etapów.
pierwszy znacznik 0 stopni (widoczny cień wychodzący poza skalę to pierwszy pomiar bez taśmy)
120 stopni
240 stopni
po wyważeniu
Podziękowania za info dla Pit202 i Marbalona.
Potrzebny nam będzie czujnik acc podpięty do gniazda mikrofonu wg foto Pirzola
Ściągamy Visual Analyser http://www.sillanumsoft.org/Download/VA.exe
Uruchamiamy i ustawiamy dolną część okna wg zdjęcia. Pozostałe ustawienia są domyślne.
Suwak potrzebny jest do ustawienia odpowiedniej skali, aby poprawnie odczytać "pik". W lewym górnym rogu załączamy on i widzimy reakcję czujnika na wykresie.
Czujnik mocujemy do ramienia (bez śmigła widocznego na zdjęciu).
Na silniku robimy znaczniki co 120 stopni, pierwszy robię wizualnie nieco inny od pozostałych, jest to nasze 0 stopni.
Do uruchomienia silnika używam motortestu w KFC32, można użyć testera serw. Dla posiadaczy KFC32 jest o tyle wygodniej, że za każdym razem mamy pewność załączenia dokładnie takich samych obrotów.
Test wykonuję bez śmigieł.
Wykonujemy 4 pomiary: bez taśmy, z taśmą na pierwszym znaczniku, na drugim i na trzecim.
1. Uruchamiamy silnik i w VA odczytujemy pierwszą najwyższą wartość za punkten 100Hz
wchodzimy na stronkę http://www.vibronurse.com/NoPhaseBalance.html i w polu Initial Vibration wpisujemy odczytaną wartość.
2. Przyklejamy taśmę w miejscu pierwszego znacznika na silniku (naklejam pasek 10mm wysokością dopasowany do silnika, który wyważam).
Uruchamiamy motortest i w VA odczytujemy ponownie wartość i wpisujemy na stronie w polu czerwonym.
3. Odklejamy taśmę i przyklejamy 120 stopni w prawo w następnym punkcie. Uruchamiamy silnik, wpisujemy wartość z VA w polu niebieskim.
4. Przeklejamy taśmę o kolejne 120, robimy test i wpisujemy wartość w polu zielonym.
W polu Trial Weight powinno się wpisać dokładną wagę taśmy, ale że nie mam tak dokładnej wagi to używam tego pola jako jednostki odniesienia do końcowego przyklejenia odpowiedniego odważnika z taśmy.
Wpisuję wartość 100, umownie 100%.
W polu blades wpisuję wartość 3.
Klikamy ikonę PLOT i mamy informację na jakim kącie trzeba przykleić taśmę.
Kąt jest podany względem pomiaru z pierwszego znacznika, jeśli ustawimy znaczniki względem ekranu to łatwiej będzie ustalić położenie, choć najlepiej użyć kątomierza.
Przykład:
Na załączonym obrazku mamy informację o kącie 138 stopni oraz wartość 134, umownie podaną jako procent naszego testowego odważnika.
Przyklejamy 134% wagi naszej testowej taśmy i sprawdzamy wynik w VA.
W idealnych warunkach podajemy dokładną wagę ciężarka testowego i w wyniku otrzymamy konkretną wartość.
W praktyce stosuję umowną wielkość taśmy i końcowe odczyty robię z trzema podobnymi wielkościami taśm wybierając najlepszy wynik.
Pierwszy silnik wyważony
(test wykonywany był na nieco zmęczonym silniku i w dalszej części wykresu widać szumy z łożysk)
Jeżeli nie otrzymamy poprawnego wyniku po wpisaniu danych na stronie, należy zmienić wagę taśmy testowej.
Poniżej jeszcze screeny z kfc toola z poszczególnych etapów.
pierwszy znacznik 0 stopni (widoczny cień wychodzący poza skalę to pierwszy pomiar bez taśmy)
120 stopni
240 stopni
po wyważeniu
Podziękowania za info dla Pit202 i Marbalona.
:) czyli jednak do czegoś się przydaje mierzenie drgań.Rurek pisze:No bardzo to fajnie opisane, przykleję bo temat ważny.
1. Dodam za chwile ustawienia aplikacji VisualAnalyser , optymalizuje i testuje ustawienia jeszcze ...
2. Rozmawiałem z Marcinem, może w wolnej chwili doda w KFC-Tools możliwośc ustawiania czasu kręcenia sie silników w motorteście, będzie to pomocne przy diagnostyce łożysk. Dłuższy czas kręcenia z stałą prędkością pozwoli ustabilizowac odczyty i wylapane piki w analizie FFT.
Poniżej przykład wyznaczonych częstotliwości wskazujących na uszkodzenie łożyska 695ZZ (5x13x4mm). Dzięki prostej kalkulacji wiemy jakie piki nalezy obserwować na analizie FFT. Wiemy na jakich czestotliwościach (zaleznych od prędkości) pojawią się symptomy uszkodzenia łożyska
Ważne jest aby dokonywać analizy FFT z odpowiednią rozdzielczością i w właściwym zakresie częstotliwości.
wykres FFT z zaznaczonymi częstotliwościami których szukamy, (uwaga, pik przy 130Hz oznacza pewne szczątkowe niewyważenie silnika)
Ustwienia programu VisualAnalyser, do kanłu A podpięte wyjście osi X z czujnika. Ustawiona prawidłowa rozdzielczość odczytów (Hz) oraz zakres pomiarowy.
Wersja robocza, opisu diagnostyki łożysk, dobierania wibroizolatorów do gimbala znajduje się tutaj:
http://fpvdrones.pl/?q=node/54
Literatura:
Zeszyty Problemowe – Maszyny Elektryczne Nr 92/2011
Paweł Ewert, Czesław T. Kowalski
Instytut Maszyn Napędów i Pomiarów Elektrycznych
NEURONOWY DETEKTOR USZKODZEŃ ŁOŻYSK TOCZNYCH
Podziękowania:
Airjack, Marbalon, Pit202, Pilot
pzdr
Piotr
PS: edytowałem na Androidzie i sie rozsypało formatowanie tekstu... skasowałem i dodałem ponownie...
----------------------
http://www.fpvdrones.pl
Encyklopedia FPV, RC Heli i nie tylko...
Szkolenie VLOS - pomoc w samokształceniu.
Realis familiam pater, mater et filii est.
http://www.fpvdrones.pl
Encyklopedia FPV, RC Heli i nie tylko...
Szkolenie VLOS - pomoc w samokształceniu.
Realis familiam pater, mater et filii est.
Tak, możesz wyważać z śmigłem dwupłatowym. Musisz jedynie pamiętać o tym aby tak samo (w tym samym miejscu) założyć śmigło gdy go zdejmiesz po wyważaniu.rufffus pisze:Ok, zrobiłem sobie taki "miernik" i teraz mam pytanie: czy jest opcja wykorzystać podaną metodę do wyważenia silnika ze śmigłem? Śmigło z dwiema łopatami statycznie wyważone, silnik również (delikatnie poprawiony powyższą metodą) natomiast w zestawie mam wibracje.
W programie nadal ustawiasz 3 śmigła - to jedynie poprawia orientacje.
----------------------
http://www.fpvdrones.pl
Encyklopedia FPV, RC Heli i nie tylko...
Szkolenie VLOS - pomoc w samokształceniu.
Realis familiam pater, mater et filii est.
http://www.fpvdrones.pl
Encyklopedia FPV, RC Heli i nie tylko...
Szkolenie VLOS - pomoc w samokształceniu.
Realis familiam pater, mater et filii est.
Zobacz na opis na moim blogu, który zrobiłem na podstawie informacji od Jacka - airjacka.rufffus pisze:No właśnie, gdy daję "Draw 2 blades", wpisuję wartości i obliczam to nie wyznacza mi położenia i wagi a przy "3" wartość jest wyznaczana. Dzięki za pomoc, dziś znów z tym powalczę.
W pkt. 6. Procedura wyważania silników/śmigieł. Wykonałem korektę wyważenia silnika który na wstępie miał niezłe parametry.
Masa z obliczeń i pomiarów to 0.014gram. Jak wykazały ponowne pomiary wszystko się zgodziło i amplituda drgań spadła.
:)
http://fpvdrones.pl/?q=node/54
----------------------
http://www.fpvdrones.pl
Encyklopedia FPV, RC Heli i nie tylko...
Szkolenie VLOS - pomoc w samokształceniu.
Realis familiam pater, mater et filii est.
http://www.fpvdrones.pl
Encyklopedia FPV, RC Heli i nie tylko...
Szkolenie VLOS - pomoc w samokształceniu.
Realis familiam pater, mater et filii est.
Ja brałem z Casper-techa (polecam, nie pierwszy mój zakup, dodatkowo jest u mnie na osiedlu, więc ja mam odbiór osobisty ). Karta raczej może być zwykła. Jeśli chodzi o obroty to ja dałem ESC pod wolny kanał w odbiorniku i ustawiłem sobie sterowanie na potencjometrze (LD w Futabie 14SG) i w opcji "monitor" widzę z dość dużą dokładnością na ile jest "rozkręcony".
Dziś wrzucę moje wykresy z pomiarów dla silnika niewyważonego/wyważonego/z wyważonym śmigłem. Może mi coś podpowiecie, bo ja nie mogę dojść do ładu...
Edyta:
Airjack, piszesz: "1. Uruchamiamy silnik i w VA odczytujemy pierwszą najwyższą wartość za punktem 100Hz" natomiast, widziałem Pirzol, że ty brałeś wartość dla ~85Hz. To jak z tym jest? Bo patrzyłem na te za "setką" choć poniżej też miałem wysoki pik. Podobnie było po założeniu śmigła.
Aha, a dla jakich obrotów najlepiej robić pomiary? Przy pustym silniku robiłem dla 100%, bo drgania były największe. Silnik ze śmigłem natomiast brałem dla wartości przy której zauważałem możliwie najwyższe drgania ale jednocześnie na tyle niskie, że nie podrywało modelu. BTW ze śmigłem, przy różnych obrotach mam różne drgania. Równolegle na centerplate'cie kładę też telefon z wibrometrem i patrzę na wykres. Zastanawia mnie to, że pojawia się tam sporo drgań w osi Z (pionowej).
Dziś wrzucę moje wykresy z pomiarów dla silnika niewyważonego/wyważonego/z wyważonym śmigłem. Może mi coś podpowiecie, bo ja nie mogę dojść do ładu...
Edyta:
Airjack, piszesz: "1. Uruchamiamy silnik i w VA odczytujemy pierwszą najwyższą wartość za punktem 100Hz" natomiast, widziałem Pirzol, że ty brałeś wartość dla ~85Hz. To jak z tym jest? Bo patrzyłem na te za "setką" choć poniżej też miałem wysoki pik. Podobnie było po założeniu śmigła.
Aha, a dla jakich obrotów najlepiej robić pomiary? Przy pustym silniku robiłem dla 100%, bo drgania były największe. Silnik ze śmigłem natomiast brałem dla wartości przy której zauważałem możliwie najwyższe drgania ale jednocześnie na tyle niskie, że nie podrywało modelu. BTW ze śmigłem, przy różnych obrotach mam różne drgania. Równolegle na centerplate'cie kładę też telefon z wibrometrem i patrzę na wykres. Zastanawia mnie to, że pojawia się tam sporo drgań w osi Z (pionowej).
Kwestia rozdzielczosci pomiaru, u Airjacka ze wzgledu na usrednienie pomiaru dla niskich czestotliwosci piki wystepowaly w okolicy 100Hz.rufffus pisze:J
Airjack, piszesz: "1. Uruchamiamy silnik i w VA odczytujemy pierwszą najwyższą wartość za punktem 100Hz" natomiast, widziałem Pirzol, że ty brałeś wartość dla ~85Hz. To jak z tym jest? Bo patrzyłem na te za "setką" choć poniżej też miałem wysoki pik. Podobnie było po założeniu śmigła.
W moich ustawieniach Visual Analyser masz uwydatniony zakres od 30-500HZ z rozdziałką poniżej 1Hz.
W zalezności od prędkości obrotowej silnika i stopnia niewyważenia, pik może sie znajdowac w innym miejscu na wykresie.
Ostatnio zmieniony czwartek 04 gru 2014, 15:10 przez pirzol, łącznie zmieniany 2 razy.
----------------------
http://www.fpvdrones.pl
Encyklopedia FPV, RC Heli i nie tylko...
Szkolenie VLOS - pomoc w samokształceniu.
Realis familiam pater, mater et filii est.
http://www.fpvdrones.pl
Encyklopedia FPV, RC Heli i nie tylko...
Szkolenie VLOS - pomoc w samokształceniu.
Realis familiam pater, mater et filii est.
Przy moich ustawieniach jest po 100Hz, ale tak jak pisze Marbalon, pierwszy pik.
ACC podpinam do karty zintegrowanej w lapku, łącznie z zasilaniem z usb.
Wyważam same silniki, następnie zakładam wyważone śmigło i sprawdzam cały setup. Test robię na 20% i sprawdzam jak to wypada przy 40-50% (bez śmigła z oczywistych względów :) ) i nie czepiam się jak jest jakaś niewielka różnica.
Przy sztywnej ramie wystarczy 1mm pianka pod mobiusem i można kręcić :)
ACC podpinam do karty zintegrowanej w lapku, łącznie z zasilaniem z usb.
Wyważam same silniki, następnie zakładam wyważone śmigło i sprawdzam cały setup. Test robię na 20% i sprawdzam jak to wypada przy 40-50% (bez śmigła z oczywistych względów :) ) i nie czepiam się jak jest jakaś niewielka różnica.
Przy sztywnej ramie wystarczy 1mm pianka pod mobiusem i można kręcić :)
Ok, usiadłem i pomierzyłem, wyniki poniżej. Wszelkie wskazówki mile widziane.
Silnik to Sunnysky V3508-20 580kv + ESC Afro 30A + śmigło Tarot węglowy "t-style" 1355, zasilane z 4S. Nie mam serwotestera, więc ratuję się kanałem proporcjonalnym na aparaturze.
Pusty niewyważony silnik rozkręcony na max:
Ten sam pusty silnik ale wyważony powyższą procedurą, znów na maks obroty:
Na poprzednio wyważony "na pusto" silnik założone wyważone śmigło, obroty niewielkie, obstawiam, że w okolicach 20% (aparatura pokazuje wartość "-43"):
Silnik jak powyżej ale wyważony wraz ze śmigłem (obroty jak poprzednio):
Na koniec zdjąłem wszystkie poprzednio dołożone paski taśmy i silnik rozkręciłem w okolice 50% (na apce "0", więcej nie dam, bo jest wieczór i robi się za głośno ):
Znów tą samą metodą wyważyłem silnik (dokładnie ten sam wynik) i uzyskałem:
Reasumując: pierwszy pik we wszystkich przypadkach faktycznie tą metodą daje się rewelacyjnie zniwelować. Ale co mam zrobić z następnymi pikami, widocznymi szczególnie na ostatnim screenie? Napi***ala fest, że ręką na centerplacie czuć mocne drgania...
Silnik to Sunnysky V3508-20 580kv + ESC Afro 30A + śmigło Tarot węglowy "t-style" 1355, zasilane z 4S. Nie mam serwotestera, więc ratuję się kanałem proporcjonalnym na aparaturze.
Pusty niewyważony silnik rozkręcony na max:
Ten sam pusty silnik ale wyważony powyższą procedurą, znów na maks obroty:
Na poprzednio wyważony "na pusto" silnik założone wyważone śmigło, obroty niewielkie, obstawiam, że w okolicach 20% (aparatura pokazuje wartość "-43"):
Silnik jak powyżej ale wyważony wraz ze śmigłem (obroty jak poprzednio):
Na koniec zdjąłem wszystkie poprzednio dołożone paski taśmy i silnik rozkręciłem w okolice 50% (na apce "0", więcej nie dam, bo jest wieczór i robi się za głośno ):
Znów tą samą metodą wyważyłem silnik (dokładnie ten sam wynik) i uzyskałem:
Reasumując: pierwszy pik we wszystkich przypadkach faktycznie tą metodą daje się rewelacyjnie zniwelować. Ale co mam zrobić z następnymi pikami, widocznymi szczególnie na ostatnim screenie? Napi***ala fest, że ręką na centerplacie czuć mocne drgania...