FPV250 naze32 DYS 1806

Koptery wyścigowe, Race drones

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
techfreak
Posty: 222
Rejestracja: poniedziałek 24 lut 2014, 09:05
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

FPV250 naze32 DYS 1806

Post autor: techfreak »

Przy okazji budowy mojej nowej maszyny latającej zrobiłem małą fotorelację z budowy którą chciałbym się z wami podzielić. Tym razem buduję nowego quadcoptera z paru powodów. Po pierwsze jest tańszy niż poprzednie wersje i lepszy sprzętowo. W stosunku do poprzednich wersji w sumie zmieniło się prawie wszystko. Zaczynając od zmiany odbiornika D8R-II plus na D4R-II który jest o wiele mniejszy a ma tą samą ilość kanałów ale tylko na jednym fizycznym kanale (PPM). Do zmiany poszły silniki RCX1804 na rzecz mocniejszych DYS-BE1806. Kontroler lotu został zamieniony z KK 2.1 na MultiWii AIO a na końcu został NAZE32 który jest mniejszy i o wiele lepiej pasuje do mini quadcopterów. Co do ramy, może jej nie zmieniłem ale zakupiłem trzecia wersję FPV250 która pozwala na różne ciekawe konfiguracje.

Obrazek

RAMA FPV250
Rama w wersji FPV250v3 LH z HobbyKing

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Ramę można różnie konfigurować, np. klatkę montując na dole można zastosować większe śmigła niż 5×30.

Silniki i ESC
Silniki DYS 1806 zamówione z banggood i kontrolery (ESC) RCX 10A G series z firmware SimonK. Silniki postanowiłem połączyć bezpośrednio z kontrolerami które musiały dostać nowe koszulki. Na ESC najlepsze są koszulki o średnicy 19.5mm. Przewody PWM skróciłem o połowę bo zawszę się walają. Poniżej specyfikacja do silników, na większych śmigłach mają większy udźwig. W wersji trzeciej ramy FPV250 z klatką na dole można właśnie takie zainstalować.


Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Zasilanie i kontroler lotu
Kontroler lotu naze32 jest mały i posiada rozstaw na montaż śrubek 30.5mm. Płytkę zasilanie jaką akurat posiadałem miała rozstaw który pasował pod ramę (45mm) ale nie można było do niej przymocować naze32. Trzeba było wiercić nowe otwory w płytce. Wszystko to po aby i kontroler lotu i płytka zasilania znalazły się pod kopułka zabezpieczającą od ramy. We wcześniejszych wersjach musiałem budować klatkę z ramy ZMR 250 która mi się nie podobała. Nylonowe dystanse wykorzystałem z ramy ZMR, tak samo nakrętki które zrobiłem z dystansów.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Odbiornik D4R-II konfiguracja PPM
Zamieniłem odbiornik D8R-II plus na D4R-II z powodu wymiarów i generalnie jest trochę tańszy. Dużym plusem jest konfiguracja ppm w której odbiornik połączony jest z kontrolerem tylko poprzez jeden potrójny kabelek. Zamiast minimum pięciu.

Obrazek
Obrazek

Jedyną rzeczą jaką trzeba zrobić aby w pełni działał ppm na ośmiu kanałach to wgrać nowy firmware ze strony producenta. Do tego trzeba mieć kabelek USB FrSky lub układ USB na UARS232 FT232RL.

Flash D4R-II


Poniżej instrukcja jak wgrać lepszy firmware do odbiornika D4R-II.
Zakupiłem układ na FT232RL w sumie fajny bo ma przełącznik z 3.3V na 5V co jest wygodne.

Obrazek

Ze strony producenta ściągnąłem program do wgrywania nowego firmware.

Obrazek

Dodatkowo trzeba pobrać program do ustawień FT232RL, FT_PROG i zaznaczyć tam INVERT TXD i INVERT RXD aby móc w ogóle połączyć się z odbiornikiem i wgrać jakikolwiek firmware.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Po przygotowaniu przejściówki podłączyłem ją według instrukcji ze strony producenta do odbiornika. RX -TX, TX-RX, GND-GND.

Obrazek

Czas na odpalenie programu do zmiany firmwaru. Trzeba pamiętać aby odbiornik był w trybie boot zworka na 1-2 pinie sygnałowym w odbiorniku.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Po wgraniu firmwaru można wyciągnąć zworkę z 1-2 i przełożyć do 3-4 aby włączyć PPM.


Naze32 i PPM
Aby w naze32 uruchomić tryb ppm trzeba wydać jedno polecenie z CLI, ppm enable. W ogóle do łączenia się z płytką używam po prostu przeglądarki chrome z odpaloną aplikacją baseflight. Po wydaniu polecenia trzeba zrobić save konfiguracji poprzez wpisanie: save.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Po tych operacjach kończę konfigurowanie trybu PPM dla odbiornika i kontrolera. Przechodzę do próby flashowania samego naze32 tak z ciekawości.

Naze32 firmware flash
Byłem ciekawy czy przez aplikacje baseflight da radę zaktualizować bez problemu naze32. I operacja przebiegła prawidłowo pod warunkiem że przejdzie się w tryb boot. Czyli trzeba zewrzeć dwa piny na płytce naze32 oznaczone boot, najlepiej płaskim śrubokrętem. Podłączyć zasilanie i po 2 sekundach odsunąć śrubokręt. W programie baseflight w prawym dolnym rogu jest przycisk Firmware Flasher. Dużym ułatwieniem jest też ściąganie firmwaru online: Load Firmware [online]. I flash on connect, kiedy po odsunięciu śrubokręta z padów boot program automatycznie zaczyna wgrywać nowy firmware.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Składanie, budowanie
Dalej więcej fotek ze składania, generalnie mój cel został osiągnięty udało mi się ukryć wszystko pod małą kopułką ochronną. Chciałem mieć dwie opcje konfiguracji ze sprzętem fpv i bez. Na teraz jeszcze go nie mam więc będę latał bez klatki. A gdy tylko pojawi się, bez problemu nałożę klatkę i zamontuję dodatkowy sprzęt bez żadnych modyfikacji.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Z dodatkowych rzeczy to obowiązkowo zainstalowałem FrSky Battery Voltage Sensor aby znać poziom rozładowania baterii. Oczywiście dostał też nową koszulkę.

Obrazek

Pierwszy lot
W naze32 nie trzeba było nic konfigurować oprócz PPM, i kalibracji żyroskopu. A no może jeszcze Minimum throttle na 1150. PID nie ruszałem w ogóle aby zobaczyć jak będzie. Czytałem że podobno nie trzeba wiele robić ale i tak byłem zaskoczony że jest tak dobrze.




Bluetooth
Aby jednak na spokojnie podkonfigurować sobie PID np. YAW bo zawsze jest dla mnie za słaby. Podłączyłem pod TX i RX kontrolera bluetooth HC-06 o którym pisałem kiedyś. Mam go ustawionego na 115200 i nie musiałem nić robić więcej aby połączyć się do naze32 i zacząć konfigurować. Program na androida jaki ściągnąłem to Naze32/Multiwii Configurator.

Obrazek
Obrazek

Kiedy więcej latania?
Niestety nie polatałem długo, bo w weekend nie było dobrej pogody ale na razie jestem zadowolony z budowy i mam nadzieje że będzie to ostatni setup pod FPV. Bo ciągłe grzebanie w jednym modelu to zastój w treningach :) Postaram się dodać jakieś wyniki lotów na różnych bateriach i nowe filmiki.

Lista części $$$


FrSky Battery Voltage Sensor
4 x DYS BE1806 2300KV Brushless Motor 2-3S
FPV250LH Low Hung Clean-and-Dirty (KIT)
AfroFlight Naze32 Acro
FrSky D4R-II 4ch 2.4Ghz
RCX 10A ESC G series

RAZEM: 138,75$

EDIT:

Dodatkowa funkcja Lost Model Alarm

Jakiś czas szukałem jak zrobić "lost model alarm" w naze32. Okazało się że robi się to funkcją beeper i np. pod AUX6 przypisuje się właśnie włączanie/wyłączanie buzera. Mała prezentacja poniżej:


EDIT2:

Ostatnio zmieniony poniedziałek 06 paź 2014, 20:17 przez techfreak, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Manix
Posty: 252
Rejestracja: poniedziałek 08 paź 2012, 01:12
Lokalizacja: Hamburg

Post autor: Manix »

Fajną, lekką konstrukcje udało się tobie zbudować.
Czy mógłbyś mi zdradzić jak ustawiłeś YAW bo ja mam też za słaby mój kopter obraca się jak żółw.
Pozdrawiam Piotr
Skype: piotr0039
Awatar użytkownika
qczek
Posty: 954
Rejestracja: wtorek 10 sty 2012, 19:04
Lokalizacja: Zielonki/Kraków

Post autor: qczek »

Manix pisze:Fajną, lekką konstrukcje udało się tobie zbudować.
Lekką powiadasz ;)?
Awatar użytkownika
marcin.gala
Posty: 2837
Rejestracja: poniedziałek 15 mar 2010, 23:09
Lokalizacja: ...

Post autor: marcin.gala »

Manix pisze:Fajną, lekką konstrukcje udało się tobie zbudować.
Czy mógłbyś mi zdradzić jak ustawiłeś YAW bo ja mam też za słaby mój kopter obraca się jak żółw.
Otwierasz baseflight,przechodzisz do zakładki "PID TUNING" i w prawym górnym rogu masz
YAW rate.
Podciągnij do 0.80 albo więcej jak chcesz i pokombinuj kiedy jest odpowiednio szybkie.
Im bliżej 1.00 tym szybciej i odwrotnie.
To samo z boxem ROLL&PITCH rate.
TPA = zwiększ kiedy quad się trzęsie np:. startując z gleby i kiedy dodajesz mu więcej gazu w locie.
Do tego feature motor_stop jak nie chcemy żeby motory się kręciły po uzbrojeniu.

Rozumiem Lukisek że silniki uzbrajasz drążkami ,bo ten frksy jest 4 kanałowy ?
FPV nie kupisz.FPV robisz.
Licencja BNUC'S.

Nie ustawisz koptera lepiej niż swój własny poziom latania.
Awatar użytkownika
pablo80
Posty: 201
Rejestracja: wtorek 15 maja 2012, 11:52
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: pablo80 »

Odbiornik D4R-II ma 8 kanałów po PPM.
Awatar użytkownika
marcin.gala
Posty: 2837
Rejestracja: poniedziałek 15 mar 2010, 23:09
Lokalizacja: ...

Post autor: marcin.gala »

pablo80 pisze:Odbiornik D4R-II ma 8 kanałów po PPM.
O to fajnie ,nie wiedziałem.
Jaki czas lotu z FPV na pokładzie i waga gotowego do lotu ?
FPV nie kupisz.FPV robisz.
Licencja BNUC'S.

Nie ustawisz koptera lepiej niż swój własny poziom latania.
Awatar użytkownika
techfreak
Posty: 222
Rejestracja: poniedziałek 24 lut 2014, 09:05
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: techfreak »

Hej odpowiadając na pytanie o YAW, ustawiłem 0.8. A waga 281gram razem z bluetooth i kabelkiem ;) Było by mniej bez montowania od klatkę.

Obrazek
Awatar użytkownika
Eman81krk
Posty: 782
Rejestracja: poniedziałek 03 lut 2014, 17:04
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Eman81krk »

Linki do setupu nie działają :( możesz podać cenę całości bez sprzętu fpv?
Awatar użytkownika
techfreak
Posty: 222
Rejestracja: poniedziałek 24 lut 2014, 09:05
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: techfreak »

Eman81krk pisze:Linki do setupu nie działają :( możesz podać cenę całości bez sprzętu fpv?
Poprawiłem linki. Cena całości 138,75$. W sumie powyżej nie ma żądnego sprzętu FPV :)
Awatar użytkownika
Manix
Posty: 252
Rejestracja: poniedziałek 08 paź 2012, 01:12
Lokalizacja: Hamburg

Post autor: Manix »

marcin.gala dzieki za info.
Jak tylko ustawiłem wyżej TPA przestał wpadać w rezonans.
Tak ustawiałem PID i teraz jest nareszcie Ok :-D

Obrazek
Pozdrawiam Piotr
Skype: piotr0039
Awatar użytkownika
marcin.gala
Posty: 2837
Rejestracja: poniedziałek 15 mar 2010, 23:09
Lokalizacja: ...

Post autor: marcin.gala »

Manix pisze:marcin.gala dzieki za info.
Jak tylko ustawiłem wyżej TPA przestał wpadać w rezonans.
Tak ustawiałem PID i teraz jest nareszcie Ok :-D

Obrazek
no problem :mrgreen:
Mój maluszek śmiga aż miło ,muszę sobie mobiusa zapodać ,to coś wrzucę jak to lata ,na razie nie mam nagrywarki co by pokazać soczek z monitora.
FPV nie kupisz.FPV robisz.
Licencja BNUC'S.

Nie ustawisz koptera lepiej niż swój własny poziom latania.
Awatar użytkownika
Manix
Posty: 252
Rejestracja: poniedziałek 08 paź 2012, 01:12
Lokalizacja: Hamburg

Post autor: Manix »

Z tym wpadaniem w rezonans to moja radość okazała się przedwczesna.
Teraz mam ustawione TPA na 0,65 i niektórych zakresach obrotów nadal wpada w rezonans :-?
Nie wiem niestety jak to dokładnie działa Z tym TPA?
Czy im wyższe to będzie lepiej czy po prostu trzeba dobrać odpowiednie TPA do rodzaju konstrukcji ramy metodą prób i błędów, bo nawiasem mówiąc moja rama nie należy do najsztywniejszych i może tu jest pies pogrzebany.
Pozdrawiam Piotr
Skype: piotr0039
Awatar użytkownika
techfreak
Posty: 222
Rejestracja: poniedziałek 24 lut 2014, 09:05
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: techfreak »

Jesli chodzi Ci o takie telepanie przy opadaniu czy zakretach to dziwna sprawa bo na AIO multiwii nie miałem tego a na KK 2.1 było mega duże a na naze32 lekkie :)
Awatar użytkownika
Manix
Posty: 252
Rejestracja: poniedziałek 08 paź 2012, 01:12
Lokalizacja: Hamburg

Post autor: Manix »

Jesli chodzi Ci o takie telepanie przy opadaniu czy zakretach to dziwna sprawa bo na AIO multiwii nie miałem tego a na KK 2.1 było mega duże a na naze32 lekkie :)
No właśnie dziwna sprawa nie wiem jak się tego pozbyć bo to nie jest zależne od tego czy wznoszenie czy opadanie tylko raczej od zakresu obrotów silników. Jak mu daje po gazie do tego nie ma tylko w momencie przechodzenia przez średni zakres obrotów zaczyna go telepać. Zastanawiam się czy może to wina śmigieł że są za miękkie i przy pewnych obrotach wpadają wibracje?
Pozdrawiam Piotr
Skype: piotr0039
Awatar użytkownika
pablo80
Posty: 201
Rejestracja: wtorek 15 maja 2012, 11:52
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: pablo80 »

TPA używa się do eliminowania drgań występujących np przy szybkim wznoszeniu się. Działanie TPA zależy od throttla tzn im więcej da się gazu tym bardziej zaczyna działać TPA. TPA generalnie "upośledza PIDy" czyli obniża ich wartości wraz ze wzrostem throttle.
ODPOWIEDZ