Dla klientów kupujących drony jako zabawki dla dzieci...

Merytoryczne komentarze opisywanych w dziale wyżej przypadków

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
pirzol
Posty: 986
Rejestracja: czwartek 18 sie 2011, 19:57
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Dla klientów kupujących drony jako zabawki dla dzieci...

Post autor: pirzol »

Jak wszyscy wiemy drony są coraz popularniejsze i dostępne w zestawach RTF dla każdego kto dysponuje odpowiednim zasobem gotówki. Pieniądz nie jest tutaj jakąś specjalną barierą, przybywa zatem pilotów amatorów latających gdzie popadnie ...

Przygotowałem wzór tekstu uświadamiającego ... jeżeli taki tekst dołączymy do modelu, to może przynajmniej co któryś się zastanowi.

http://fpvdrones.pl/temp/Bezzalogowy-st ... etrzny.pdf

Bezzałogowy statek powietrzny, którego stałeś się właścicielem jest skomplikowanym urządzeniem składającym się z wielu elementów elektronicznych i wirujących z wysoką prędkością elementów mechanicznych. Nieprawidłowa eksploatacja statku powietrznego może prowadzić do utraty mienia, zdrowia (trwałe kalectwo) lub życia operatora oraz osoby postronne! Przed podjęciem eksploatacji zapoznaj się z instrukcją obsługi oraz obowiązującymi przepisami prawa regulującymi eksploatację bezzałogowych statków powietrznych.

Zapamiętaj:
  • 1. Odpowiedzialność prawna, finansowa lub karna za wyrządzone szkody w mieniu lub zdrowiu oraz za następstwa związane z naruszeniem przepisów dotyczących zasad wykonywania lotów modelami latającymi oraz bezzałogowymi statkami powietrznymi zawsze spoczywa na operatorze (lub jego opiekunach prawnych) bezzałogowego statku powietrznego.
    2. Nigdy Nie wolno wykonywać lotów nad ludźmi, awaria lub utrata kontroli grozi kalectwem lub śmiercią!
    3. Nawet mały model latający nad którym utraciłeś kontrolę, upadając na drogę lub naruszając kontrolowaną przestrzeń powietrzną może spowodować katastrofę w ruchu lądowym lub powietrznym!
    4. Posiadane ubezpieczenie OC (jeżeli takie wykupiłeś) może jedynie zminimalizować skutki finansowe wyrządzonych strat osobom postronnym, nigdy jednak nie spowoduje odzyskania zdrowia lub życia.
    5. Loty rekreacyjne lub sportowe można wykonywać jedynie w zasięgu wzroku (VLOS):
    • a. w przestrzeni powietrznej G,
      b. poza strefami kontrolowanymi lotnisk (CTR);
      c. z zapewnieniem ciągłej i pełnej kontroli lotu, w szczególności przez zdalne sterowanie przy użyciu fal radiowych, Nie wolno wyłączać aparatury sterującej gdy model jest zasilany!,
      d. za zgodą właściciela terenu,
      e. poza otoczeniem lotniska lub lądowiska, tj. w odległości powyżej 5 km od jego granicy;
      f. w strefach ATZ lub w odległości mniejszej niż 5 km od granicy lotniska lub lądowiska – za zgodą zarządzającego lotniskiem lub lądowiskiem;
      g. z uwzględnieniem warunków meteorologicznych oraz informacji o ograniczeniach w ruchu lotniczym na danym terenie ! Aktualny rozkład przestrzeni powietrznej znajdziesz na stronie http://www.amc.pata.pl/ w dziale MAPY.
    6. Poruszając się w przestrzeni powietrznej pamiętaj iż zawsze pierwszeństwo posiada statek powietrzny z ludźmi na pokładzie bez względu na to czy Twój lot był zgłoszony w FIS (służbie informacji powietrznej). Natychmiast się wycofaj, ląduj.
    7. Ograniczone zaufanie i niepodejmowanie zbędnego ryzyka: Bezzałogowy statek powietrzy wyposażony jest w wiele elektronicznych podzespołów, czujników (GPS, MAGNETO, BARO, ACC, GYRO) oraz jest sterowany za pomocą fal radiowych, których działanie zwłaszcza w terenie zabudowanym lub w pobliżu innych nadajników może zostać zakłócone. W takim przypadku w sposób niekontrolowany model może oddalić się na znaczną wysokość oraz odległość stwarzając zagrożenie dla zdrowia i życia oraz naruszenie przestrzeni powietrznej w której nie powinien się znajdować.
    8. Operator statku powietrznego używanego w celach komercyjnych, innych niż rekreacyjne lub sportowe zobowiązany jest do posiadania świadectwa kwalifikacji, co wynika z art. 95 ust. 2 pkt 5a ustawy Prawo lotnicze. Naruszenie w/w wymogu stanowi czyn zabroniony, którego sprawca podlega karze grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku, zgodnie z art., 211 ust. 1 pkt 5 ustawy prawo lotnicze.
    9. Nieprzestrzeganie przepisów ruchu lotniczego, w szczególności wykonywanie lotów poza zasięgiem wzroku (FPV) w przestrzeni powietrznej kontrolowanej (A,B,C,D,E,F w tym w rejonach TMA i CTR lotnisk kontrolowanych) poza wyznaczonymi do tego celu strefami (art. 126 ust. 4 ustawy – Prawo lotnicze) , spowodują podjęcie kroków prawnych zgodnie z art. 304 § 2 kodeksu postępowania karnego.
Podstawy prawne:
1. Ustawa z dn. 3 lipca 2002r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. nr 0 poz. 1393)
2. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dn. 26 marca 2013r. - w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. 2013 nr 0 poz. 440)

Oświadczam iż zostałem poinstruowany o zasadach bezpiecznej obsługi, obowiązujących przepisach oraz przeczytałem ze zrozumieniem powyższy dokument. Jestem świadom obowiązków i odpowiedzialności jaką ponoszę eksploatując model latający lub bezzałogowy statek powietrzny.


……….. …………………………………..
data, podpis Imię i Nazwisko

Słownik, wybrane pojęcia:

VFR (ang. Visual Flight Rules) – pilot statku powietrznego może odbywać lot w warunkach pozwalających na kontrolę położenia statku za pomocą zewnętrznych punktów odniesienia. W locie VFR, za separację odpowiedzialny jest operator / dowódca statku powietrznego. Loty VFR muszą odbywać się przy zachowaniu ściśle określonych w przepisach zasad, dotyczących warunków meteorologicznych (VMC) oraz sposobu wykonywania tego rodzaju lotów. Niedopuszczalny jest na przykład wlot samolotu w chmurę i utrata widoczności powierzchni Ziemi.

G – klasa przestrzeni powietrznej, w Polsce obecne są C oraz G. Loty sportowe/rekreacyjne modelem w zasięgu wzroku VLOS wykonujemy jedynie w strefie G, ustępujemy innym statkom powietrznym.
Opis klas przestrzeni: http://www.airlaw.pl/index.php?option=c ... &Itemid=60

P – strefa zakazana

CTR – (ang. Control Zone) – strefa kontrolowana lotniska. Zakaz wykonywania lotów modelem / statkiem bezzałogowym.

ATZ - (ang. Aerodrome Traffic Zone) – Strefa Ruchu Lotniskowego, wydzielona przestrzeń powietrzna, w której wykonywane są loty przeważnie w klasie przestrzeni G lotnictwa ogólnego General Aviation. W strefie tej może być zapewniona służba AFIS (Aerodrome Flight Information Service), ang. Lotniskowa Służba Informacji Powietrznej. Loty sportowe/rekreacyjne modelem jedynie za zgodą Administratora strefy ATZ, ustępujemy innym statkom powietrznym.

FIS - (ang. Flight Information Service) służba informacji powietrznej, zajmuje się statkami powietrznymi latającymi od poziomu ziemi do FL95 (około 2900 m AMSL). FIR Warszawa, w zakresie tych wysokości podzielony jest na pięć sektorów FIS. Przestrzeń powietrzna w sektorach FIS, z wyłączeniem CTR, TMA, EA, TSA, TRA, ATZ, MATZ, EPD ma nadaną klasę G wg kryteriów ICAO. W przestrzeni naszej odpowiedzialności (przestrzeń klasy G) piloci nie mają obowiązku nawiązywania łączności radiowej z FIS (wyjątek stanowi tu strefa RMZ lotniska Okęcie). Mimo to gorąco zachęcamy do nawiązywania łączności z nami bądź przynajmniej pozostawania na nasłuchu.

VLOS - (ang. Visual Line of Sight) loty w zasięgu wzroku operatora.

OPERATOR – osoba sterująca modelem latającym lub bezzałogowym statkiem powietrznym
Ostatnio zmieniony czwartek 03 lip 2014, 00:32 przez pirzol, łącznie zmieniany 7 razy.
----------------------
http://www.fpvdrones.pl
Encyklopedia FPV, RC Heli i nie tylko...
Szkolenie VLOS - pomoc w samokształceniu.

Realis familiam pater, mater et filii est.
Awatar użytkownika
Kowal
Posty: 4541
Rejestracja: poniedziałek 27 sty 2014, 21:15
Lokalizacja: Winnica k/Pułtuska

Post autor: Kowal »

Bez urazy, ale ludziska nie wysilaja się aby przeczytać instrukcje dołączaną do medeli, a Ty liczysz na to że:
pirzol pisze:jeżeli taki tekst dołączymy do modelu, to może przynajmniej co któryś się zastanowi.
:roll:
Szczerze wątpię i podziwiam Twój optymizm :mrgreen:
Pozdrawiam, Artur
Lepiej wejść komuś w drogę, niż w tyłek...
kondiz
Posty: 1731
Rejestracja: poniedziałek 13 cze 2011, 09:14
Lokalizacja: Jelenia Góra / Wrocław

Post autor: kondiz »

Zawsze coś ;-)
Konrad
Awatar użytkownika
Karol93
Posty: 276
Rejestracja: czwartek 29 sie 2013, 22:17
Lokalizacja: Pszczyna

Post autor: Karol93 »

Żaden sprzedawca na coś takiego nie pójdzie, bo ludzie nie będą chcieli kupować od niego, jeśli beda musieli cyrograf podpisywać ;).
Pozdrawiam Karol
Awatar użytkownika
Myszon
Posty: 1054
Rejestracja: wtorek 19 mar 2013, 13:56
Lokalizacja: Świętokrzyskie

Post autor: Myszon »

Karol93 pisze:Żaden sprzedawca na coś takiego nie pójdzie, bo ludzie nie będą chcieli kupować od niego, jeśli beda musieli cyrograf podpisywać ;).
Może warto zacząć od sklepów reklamujących się na tym forum.
Jestem ZA! Bravo pirzol!
Ostatnio zmieniony wtorek 01 lip 2014, 10:57 przez Myszon, łącznie zmieniany 2 razy.
Ukończył Szkołę Latania San Andreas
Awatar użytkownika
Kowal
Posty: 4541
Rejestracja: poniedziałek 27 sty 2014, 21:15
Lokalizacja: Winnica k/Pułtuska

Post autor: Kowal »

Przecież ludziska podpisują wszystko "w ciemno" :lol: nawet bardzo nie korzystne dla siebie umowy, więc nic to nie da :-P
Co z tego, że kupujący będzie nawet "świadomy" (jak się zmusi i przeczyta przed podpisaniem), skoro na przykład około 80% kierowców przekracza przepisy, będąc ich świadomym (mają prawko, skończyli kurs, zdali egzamin)...
Pozdrawiam, Artur
Lepiej wejść komuś w drogę, niż w tyłek...
LeWy2005
Posty: 101
Rejestracja: wtorek 18 lut 2014, 13:22
Lokalizacja: 3city

Post autor: LeWy2005 »

Ogólnie gadałem o czymś podobnym z ULC, ale nie mają jak wymusić tego na sprzedawcach :/
Wystarczyłoby aby kazdy film jaki wrzucamy do sieci posiadał link do tego typu tekstu... ale jak tu czegoś wymagać (dobrej woli) od ludzi co walą Phantomem nad chmury czy lotnisko... ;)
Pozdrawiam :)
Jakub Jewuła
Posty: 1867
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 11:51
Lokalizacja: Kraków

Re: Dla klientów kupujących drony jako zabawki dla dzieci...

Post autor: Jakub Jewuła »

Sprzedawca jest od sprzedawania, a nie od edukowania ludzi na sile.

Wystarczy krotka i tresciwa informacja na opakowaniu _
"To nie jest zabawka, model tylko dla osob doroslych".

Dokladnie tak jak informacja na papierosach ;)

W obu wypadkach poszkodowanych leczymy na wlasny koszt.
Wot - socjalizm...

q
Awatar użytkownika
pirzol
Posty: 986
Rejestracja: czwartek 18 sie 2011, 19:57
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Dla klientów kupujących drony jako zabawki dla dzieci...

Post autor: pirzol »

Jakub Jewuła pisze:Sprzedawca jest od sprzedawania, a nie od edukowania ludzi na sile.
Może i masz rację, sprawy jednak postępują w złą stronę. Nie możemy modelu porównywać do papierosów, jak już to prędzej do broni, której obrót jest limitowany. Papieros zabije użytkownika, osoby postronne już trudniej. Nawet w USA gdzie prawie każdy może sobie sprawić strzelbę jest instruowany co do obsługi i odpowiedzialnosci.

"Nieświadomy" klient który będzie musiał komuś płaić rentę za pocięcie ciała lub będzie się musiał wybronić przed odpowiedzialnością karną za naruszenie przestrzeni lub co gorsza katastrofę - zrobi wszystko zeby udowodnić, że to sprzedwca go wpuścił w maliny. On nie wiedział, nie miał instrukcji sprzęt sprzedawcy był zły i zepsuty, "zapłaciłem miało latać"...

Sprzedawcy zalezy na zbycie, jednak jeżeli zostanie wprowadzone ogrnaiczenie eksploatacji tego typu sprzętu ze względu na wypadki i incydenty, do wydzielonych stref przy aeroklubach to i sprzedawcy obroty spadną. A nas modelarzy będą gonić sąsiedzi z policją nawet jeśli wyjdziemy polatać na własną łąkę...

Możemy spodziewać się zmiany w przepisach a w konsekwencji uziemienia modelarzy fpv. Do tego ULC potrzeba już nie wiele, kolejny incydent w CTR lub jakiś "nowobogacki" spadający w tłum.

Wiem, że "Kijem rzeki nie zawrócisz" ale trzeba się przynajmniej starać informować.
----------------------
http://www.fpvdrones.pl
Encyklopedia FPV, RC Heli i nie tylko...
Szkolenie VLOS - pomoc w samokształceniu.

Realis familiam pater, mater et filii est.
Jakub Jewuła
Posty: 1867
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 11:51
Lokalizacja: Kraków

Re: Dla klientów kupujących drony jako zabawki dla dzieci...

Post autor: Jakub Jewuła »

pirzol pisze:...
"Nieświadomy" klient który będzie musiał komuś płaić rentę za pocięcie ciała lub będzie się musiał wybronić przed odpowiedzialnością karną za naruszenie przestrzeni lub co gorsza katastrofę - zrobi wszystko zeby udowodnić, że to sprzedwca go wpuścił w maliny. On nie wiedział, nie miał instrukcji sprzęt sprzedawcy był zły i zepsuty, "zapłaciłem miało latać".....
"Wysoki sadzie jestem kretynem - nie wiedzialem, ze ten noz jest ostry." ;)
Zycze powodzenia w zwalaniu winy na sprzedawce.

q
Awatar użytkownika
pirzol
Posty: 986
Rejestracja: czwartek 18 sie 2011, 19:57
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Dla klientów kupujących drony jako zabawki dla dzieci...

Post autor: pirzol »

Jakub Jewuła pisze:
pirzol pisze:...
"Nieświadomy" klient który będzie musiał komuś płaić rentę za pocięcie ciała lub będzie się musiał wybronić przed odpowiedzialnością karną za naruszenie przestrzeni lub co gorsza katastrofę - zrobi wszystko zeby udowodnić, że to sprzedwca go wpuścił w maliny. On nie wiedział, nie miał instrukcji sprzęt sprzedawcy był zły i zepsuty, "zapłaciłem miało latać".....
"Wysoki sadzie jestem kretynem - nie wiedzialem, ze ten noz jest ostry." ;)
Zycze powodzenia w zwalaniu winy na sprzedawce.

q
a dla czego nie ? :D
mając w perspektywie odsiadkę lub zobowiązania finansowe dla siebie, dzieci i wnuków, złapią się każdej metody uniknięcia odpowiedzialności.
----------------------
http://www.fpvdrones.pl
Encyklopedia FPV, RC Heli i nie tylko...
Szkolenie VLOS - pomoc w samokształceniu.

Realis familiam pater, mater et filii est.
Awatar użytkownika
Karol93
Posty: 276
Rejestracja: czwartek 29 sie 2013, 22:17
Lokalizacja: Pszczyna

Post autor: Karol93 »

Pytanie tylko, czy ludzie wiedzą, co ten "silniki" i "śmigiełka" potrafią zrobić z ludzką skóra ? Może nie pokazywać im zakazów i nakazów, ale efekt, co sie stanie w razie katastrofy ? Pomijam już zderzenie z samolotem, ale jeśli na kierowców działają (przynajmniej niektórych) filmy o skutkach nadmiernej prędkości, może o pociętych nogach, 100szwach itp, opowieści ruszą ludzi ? I moze coś takiego powinno być dołączane do modeli "Najpierw zobacz, zanim go użyjesz". Film ludzie chętniej obejrzą, niż przeczytają instrukcje ;).
Pozdrawiam Karol
Jakub Jewuła
Posty: 1867
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 11:51
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jakub Jewuła »

Karol93 pisze:Pytanie tylko, czy ludzie wiedzą, co ten "silniki" i "śmigiełka" potrafią zrobić z ludzką skóra?...
Znasz kogos kto pcha lape pod pracujacy mikser do wyrabiania ciasta?
Albo do pojemnika blendera? Ja nie :)

Ludzie dobrze wiedza co moze sie stac gdy dostanie smiglem, tylko kazdy
uwaza sie za dziecko szczescia skrzyzowane z McGajwerem i mistrzem podworka...

Sprawa jest dosc prosta - wystarczy traktowac ludzi jak osoby odpowiedzialne -
jak sie cos stanie to karac z pelna surowoscia. Jak barany beda wiedziec ze w razie
czego skoncza w pierdlu z dlugami do konca zycia to nikt nie bedzie latal nad ludzmi...
Karol93 pisze:...Film ludzie chętniej obejrzą, niż przeczytają instrukcje ;).
Ludzie ani nie obejrza filmu, ani zdjec, ani nie przeczytaja instrukcji.

Dziela sie na nieukow i samoukow. Pierwszym nie pomoze nic,
drudzy nie potrzebuja filmow, instrukcji czy zdjec - sami wiedzy szukaja
i z niej korzystaja...

q
Awatar użytkownika
Myszon
Posty: 1054
Rejestracja: wtorek 19 mar 2013, 13:56
Lokalizacja: Świętokrzyskie

Post autor: Myszon »

Faktycznie można by zrobić spot na Youtube z Phantomem w roli głównej + kilka drastycznych zdjęć - opatrzyć odpowiednim tytułem. Wrzucić kilka ważnych przesłań albo tekstem albo lektorem - powinno trafić do ludzi.


PS.
Zaznaczam że nie jestem uprzedzony do Phantoma ani do nikogo.
Ostatnio zmieniony wtorek 01 lip 2014, 14:08 przez Myszon, łącznie zmieniany 2 razy.
Ukończył Szkołę Latania San Andreas
Awatar użytkownika
Karol93
Posty: 276
Rejestracja: czwartek 29 sie 2013, 22:17
Lokalizacja: Pszczyna

Post autor: Karol93 »

Jakub Jewuła pisze:
Ludzie ani nie obejrza filmu, ani zdjec, ani nie przeczytaja instrukcji.

q

Chyba mam zbyt dużą wiare w ludzkość :P. Możliwe, że z wiekiem mija.
Pozdrawiam Karol
ODPOWIEDZ