eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Moderatorzy: marbalon, moderatorzy2014, moderatorzy
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Po kalibracji jak nie zmienisz pozycji powinno być 0 w obu osiach. Więc kalibracja Ci się nie udała. Jak robiłeś z drążków aparatury to masz zrobić kalibrację akcelerometru a nie gyro (nr 2 z pierwszego postu).
Pzdr. -----MIŚ-----
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Dzięki za podpowiedz, coś w tym może być Zrobię jeszcze raz wszytko od nowa tylko muszę wszytko solidnie zamocować, a nie pająki na stole - podpowie mi ktoś czy ten GY-521 może być bez żadnej wibroizolacji?
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
W piankowcu wystarczy jego pianka , Jak chcesz montować na jakiejś półce, to wystarczy dwustronna piankowa taśma klejąca.
Pzdr. -----MIŚ-----
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Nie wiem co było z tą kalibracją nie tak, ale z GUI nie chciała mi poprawnie wyjść, a z drążków (jak zasugerowałeś) wyszło od razu malina. Ponawiałem z ciekawości kilka razy i za każdym razem 100% sukcesu tak więc dzięki
Tak na marginesie to eLeReSConfigurator1_26b na windows 10 home masakrycznie mi się wiesza, z wersją eLeReSConfigurator1_25d nie miałem żadnych problemów. Zawiechy dostaje po kliknięciu connect "program przestał działać", albo okno się rozkaszania:
Po zamknięciu otwieram jeszcze raz i już działa - od razu połączony jest Czasem tak 5 razy zanim uda mi się połączyć. Może to ma jakiś wpływ z kalibracją przez GUI.
Czy mógł byś podać pełną, optymalną konfigurację GPS M8N dla AP przy wyłączonej opcji auto konfiguracji?
Zgaduję że zalecana prędkość to 57600, w wątku minima udało mi się wydedukować z Twoich postów że RATE 5Hz. Czy ewentualnie jeśli GPS będzie dawał rade jest sens ustawić 10Hz? Co do reszty nie mam pojęcia jakie ustawienia będą optymalne dla samolotów np. "Dynamic Model", czy protokoły PRT zostawić domyślnie in 0+1+2, out 0+1, piszę skrótami, ale większość wie o co chodzi.
Jak byś mógł to dodaj w pierwszym poście listę parametrów, które AP ustawia w GPS tak aby można było sobie samemu skonfigurować pod wyłączoną auto konfigurację
Tak na marginesie to eLeReSConfigurator1_26b na windows 10 home masakrycznie mi się wiesza, z wersją eLeReSConfigurator1_25d nie miałem żadnych problemów. Zawiechy dostaje po kliknięciu connect "program przestał działać", albo okno się rozkaszania:
Po zamknięciu otwieram jeszcze raz i już działa - od razu połączony jest Czasem tak 5 razy zanim uda mi się połączyć. Może to ma jakiś wpływ z kalibracją przez GUI.
Czy mógł byś podać pełną, optymalną konfigurację GPS M8N dla AP przy wyłączonej opcji auto konfiguracji?
Zgaduję że zalecana prędkość to 57600, w wątku minima udało mi się wydedukować z Twoich postów że RATE 5Hz. Czy ewentualnie jeśli GPS będzie dawał rade jest sens ustawić 10Hz? Co do reszty nie mam pojęcia jakie ustawienia będą optymalne dla samolotów np. "Dynamic Model", czy protokoły PRT zostawić domyślnie in 0+1+2, out 0+1, piszę skrótami, ale większość wie o co chodzi.
Jak byś mógł to dodaj w pierwszym poście listę parametrów, które AP ustawia w GPS tak aby można było sobie samemu skonfigurować pod wyłączoną auto konfigurację
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Nie widzę powodu aby nie używać autokonfiguracji GPS w AP.
GPS'y UBLOX są konfigurowane na protokół "tylko UBX", wysyłanie mesage tylko POSLLH, STATUS, SOL i VELNED, odświerzanie 5Hz, baudrate 38400, oraz włączany jest system korekcji EGNOS.
GPS'y UBLOX są konfigurowane na protokół "tylko UBX", wysyłanie mesage tylko POSLLH, STATUS, SOL i VELNED, odświerzanie 5Hz, baudrate 38400, oraz włączany jest system korekcji EGNOS.
Pzdr. -----MIŚ-----
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Dobra chyba źle zrozumiałem...miś pisze:Nie widzę powodu aby nie używać autokonfiguracji GPS w AP.
To było chyba pisane jak jeszcze nie było softu do minima i tu chodzi o samodzielne OSD podsłuchujące dane z GPS To idę lutować minimamiś pisze: Konfiguracja z GUI:
-Załączyć telemetrię (jeśli używamy), oraz jeśli będzie podłączony GPS to opcję GPS i Autoconfigure GPS. W przypadku gdy AP ma "podsłuchiwać" GPS'a z np. OSD opcję "Autoconfigure GPS" wyłączyć, a prędkość UARTA ustawić na taką w jakiej gada ów GPS.
(...)
Model już prawie gotowy do oblotu z AP. Oczywiście próbowałem robić na skróty i mi jaja wychodziły, ale się zawziąłem i przeczytałem jeszcze raz całą Misiową instrukcje od deski do deski
Mam jeszcze mały dylemat, prawa lotka (w delcie) jest trochę opadnięta odkąd zamontowałem eLeReSa, wcześniej latałem na 2.4GHz bez żadnych AP i korzystałem z miksera w apce - podejrzewam że musiałem to jakoś w mikserze skorygować bo mechanicznie nic się nie zmieniło od 2 lat. Tutaj w mikserze chyba nic nie pozmieniam tylko i wyłącznie mogę przesuwać środek kanałów z apki? Sory jeśli pytanie głupie, ale tak dawno konfigurowałem tą delte że już nie pamiętam kompletnie
Ostatecznie będę musiał zmienić popychacz na dłuższy.
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Jak masz opadniętą jedną lotkę to:
aparatura w trybie glider ! Żadnych mixerów. W AP ustawiony tryb "Delta"
- włączasz tryb "MANUAL"
- trymujesz kanał lotek z aparatury tak aby obie były tak samo
- trymujesz kanał wysokości z aparatury aby były równo, albo wychylone tak jak wymaga model
- sprawdzasz zakresy pracy lotek i ewentualnie ustawiasz endpointy w aparaturze
- robisz lot próbny w trybie manual aby sprawdzić czy leci prosto i równo ( w MANUAL ! )
- przepisujesz trymy do AP procedurą kalibracji drążków.
- zerujesz trymery w aparaturze.
- czasami jak trymery były mocno przestawione trzeba poszerzyć endpointy w aparaturze aby dostać pełne wychyły
- sprawdzasz czy dobrze lata, włączasz ACRO czyli samą stabilizację, jak jest OK, sprawdzasz LEVEL i ewentualnie trymujesz LEVEL poprzez kalibrację ACC.
- testujesz tryby autonomiczne (PH, RTH)
- cieszysz się w pełni funkcjonalnym autopilotem
aparatura w trybie glider ! Żadnych mixerów. W AP ustawiony tryb "Delta"
- włączasz tryb "MANUAL"
- trymujesz kanał lotek z aparatury tak aby obie były tak samo
- trymujesz kanał wysokości z aparatury aby były równo, albo wychylone tak jak wymaga model
- sprawdzasz zakresy pracy lotek i ewentualnie ustawiasz endpointy w aparaturze
- robisz lot próbny w trybie manual aby sprawdzić czy leci prosto i równo ( w MANUAL ! )
- przepisujesz trymy do AP procedurą kalibracji drążków.
- zerujesz trymery w aparaturze.
- czasami jak trymery były mocno przestawione trzeba poszerzyć endpointy w aparaturze aby dostać pełne wychyły
- sprawdzasz czy dobrze lata, włączasz ACRO czyli samą stabilizację, jak jest OK, sprawdzasz LEVEL i ewentualnie trymujesz LEVEL poprzez kalibrację ACC.
- testujesz tryby autonomiczne (PH, RTH)
- cieszysz się w pełni funkcjonalnym autopilotem
Pzdr. -----MIŚ-----
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Oczywiście apka jest w glider bez miksera.
Na pewno po kalibracji drążków trymery trzeba w apce wyzerować bo w pierwszym poście napisałeś:
Tak mi się zdawało, tylko jak to zrobiłem i później po kalibracji drążków wyzerowałem trymery (a w zasadzie nie trymery bo trymera aż brakowało :D ) to mi komendy z drążków przestały działać.miś pisze:- trymujesz kanał lotek z aparatury tak aby obie były tak samo
- trymujesz kanał wysokości z aparatury aby były równo, albo wychylone tak jak wymaga model
Na pewno po kalibracji drążków trymery trzeba w apce wyzerować bo w pierwszym poście napisałeś:
miś pisze:- posiada prostą funkcję kalibracji trymerów i endpointów. Trymujemy model normalnie z aparatury przy locie z wyłączoną stabilizacją, po czym po wylądowaniu w prosty sposób przepisujemy trymy i zakresy drążków do pamięci Autopilota, i nie ruszamy już trymerów w aparaturze.
Mam na 80% ustawione co w tej delcie daje taki efekt że zawraca prawie w miejscu, nie wiem czy to dobry pomysł w moim przypadku żeby je jeszcze zwiększać :Dmiś pisze: czasami jak trymery były mocno przestawione trzeba poszerzyć endpointy w aparaturze aby dostać pełne wychyły
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
misiu poratuj mnie, bo już mi ręce opadają.
W kolejnym modelu mam ten problem. Imu kalibrowane na płasko na poziomowanej powierzchni nie daje mi poziomego lotu w trybie LEVEL. Jest to całkiem zrozumiałe. Dlatego robię wszystko wg. instrukcji którą podałeś Głusiowi. Jedyne moje odstępstwo to jeszcze przed pierwszym lotem zrobiłem kalibrację drążków, drugą już po wytrymowaniu. W acro lata świetnie, natomiast w trybie LEVEL....
Po trymowaniu trybu LEVEL poprzez kalibrację ACC, ustawienie jest zapamiętane tylko przez najbliższy lot. Na następnym akumulatorze po przełączeniu w LEVEL model opuszcza dziób o około 15 stopni i tak do momentu aż ruszę drążkiem, albo przełączę tryb. W dwóch poprzednich modelach LEVEL i RTH miało być tylko bajerem, a oczekiwałem tylko stabilizacji w ACRO, ale teraz potrzebuję całej funkcjonalności. Niestety nie potrafię rozwiązać problemu. Już niezliczoną ilość razy przywracałem domyślne ustawienia eleresa i ustawiałem od nowa.
Pięknie dziękuję za pomoc
W kolejnym modelu mam ten problem. Imu kalibrowane na płasko na poziomowanej powierzchni nie daje mi poziomego lotu w trybie LEVEL. Jest to całkiem zrozumiałe. Dlatego robię wszystko wg. instrukcji którą podałeś Głusiowi. Jedyne moje odstępstwo to jeszcze przed pierwszym lotem zrobiłem kalibrację drążków, drugą już po wytrymowaniu. W acro lata świetnie, natomiast w trybie LEVEL....
Po trymowaniu trybu LEVEL poprzez kalibrację ACC, ustawienie jest zapamiętane tylko przez najbliższy lot. Na następnym akumulatorze po przełączeniu w LEVEL model opuszcza dziób o około 15 stopni i tak do momentu aż ruszę drążkiem, albo przełączę tryb. W dwóch poprzednich modelach LEVEL i RTH miało być tylko bajerem, a oczekiwałem tylko stabilizacji w ACRO, ale teraz potrzebuję całej funkcjonalności. Niestety nie potrafię rozwiązać problemu. Już niezliczoną ilość razy przywracałem domyślne ustawienia eleresa i ustawiałem od nowa.
Pięknie dziękuję za pomoc
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Dobrze zrozumiałem że najpierw kalibrujesz samo IMU na płaskim a potem wtykasz w model? Tak to nie będzie działać...yoseph pisze:Imu kalibrowane na płasko na poziomowanej powierzchni nie daje mi poziomego lotu w trybie LEVEL.
Skalibruj ACC zamontowane w modelu ułożonym jak do lotu poziomego.
Ten wredny...
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Hmmm trochę za duży skrót myślowy, jak to ja zwykle:)
Przed pierwszym lotem IMU faktycznie kalibrowane na poziomej powierzchni. Mimo to przed wyjsciem na oblot skalibrowałem drugi raz kiedy model (skyshadow) leżał płasko na stole. I takie ustawienie daje nurkowanie przy kącie około 15 stopni. Próbowałem trymować tryb level za pomocą trackmyrc, według procedury podanej przez Misia. W trybie LEVEL zaczął latać poziomo ale po drugiej zmianie pakietu z powrotem zaczął nurkować.
Po powrocie do domu i podłączeniu do GUI i położeniu modelu na tym samym stole znowu jest PITCH na zero. Czyli ustawienie zapamiętane podczas trymowania zostało zresetowane...
----
dodam że wszystko sprawdzane na 3 różnych IMU
Przed pierwszym lotem IMU faktycznie kalibrowane na poziomej powierzchni. Mimo to przed wyjsciem na oblot skalibrowałem drugi raz kiedy model (skyshadow) leżał płasko na stole. I takie ustawienie daje nurkowanie przy kącie około 15 stopni. Próbowałem trymować tryb level za pomocą trackmyrc, według procedury podanej przez Misia. W trybie LEVEL zaczął latać poziomo ale po drugiej zmianie pakietu z powrotem zaczął nurkować.
Po powrocie do domu i podłączeniu do GUI i położeniu modelu na tym samym stole znowu jest PITCH na zero. Czyli ustawienie zapamiętane podczas trymowania zostało zresetowane...
----
dodam że wszystko sprawdzane na 3 różnych IMU
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Jeżeli chodzi o trymowanie w TrackMyRC to nie pomogę bo nigdy tego nie robiłem ale jeżeli model leżący płasko po włączeniu LEVEL idzie ci 15st w dół (zakładam że trymy/kalibracje drążków masz ustawione zgodnie z procedurą) to znaczy że w locie poziomym kadłub nie jest płasko jak na stole. Może spróbuj mu podłożyć coś pod pyszczek tak jak to się robi z niesfornymi kopterami. Jeżeli to maszyna w układzie klasycznym to nie tyle kadłub co statecznik poziomy powinien być w poziomie podczas kalibracji.
Ten wredny...
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Model to latające skrzydło.
Zdaję sobie sprawę z tego, że dziób modelu powinien być podniesiony i w takiej pozycji IMU powinno pokazywać zero. Mój problem polega na tym, że z mojego kalibrowania poziomu eleres nic sobie nie robi.
Zdaję sobie sprawę z tego, że dziób modelu powinien być podniesiony i w takiej pozycji IMU powinno pokazywać zero. Mój problem polega na tym, że z mojego kalibrowania poziomu eleres nic sobie nie robi.
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Próbowałeś kręcić pidy od level? Może z Twoim modelem defaultowe ustawienia sobie nie radzą.
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Nie, jeśli chodzi o pidowanie to tylko trochę skręciłem P oraz D dla osi pitch, bo model przy większej prędkości zaczynał "potakiwać" :)