Kalibracja ładowarki
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Pytanie czy prawidłowo w sensie że fajnie wygląda że pod koniec ładowania na wyświetlaczu ładowarki masz na wszystkich trzech celach 4.20? Czy mierzyłeś po naładowaniu miernikiem poszczególne cele na odpiętym od ładowarki akumulatorze i czy wskazania były po 4.20?shaggee pisze: Napięcie cel pokazuje prawidłowo 4.2V
Właśnie przerabiam podobny problem w jednej ze swoich ładowarek - co prawda iMax B6 ale objawy mam podobne jak w Twoim punkcie pierwszym.shaggee pisze:...ale łączne napięcie dla 3S nie ma 12.6V tylko przykładowo 11.9V. Rozebrałem ją, przejrzałem ale żadnych niepokojących anomalii nie zauważyłem. W tej ładowarce nie działa menu kalibracji. Ładowarkę mam niecały sezon.
Ładowarka balansuje pakiety 4 s w/g swoich pomiarów poszczególnych cel na 4.20 i kończy ładowanie a Suma napięć zamiast 16.8V wskazywana jest na ładowarce jako np. 15.5 (nie pamiętam dziś dokładnie ale już matematycznie się to nie zgadza więc mniejsza o różnicę bo chodzi o zasadę że skoro na poszczególnych pokazała 4.2 to suma musi być 16.8)
Niedawno wpadłem właśnie tutaj na wątek kalibracji napięcia sumarycznego do tego jakie rzeczywiście jest na wyjściu pakietu w sumie i tu się rozczarowałem. Mimo rozbieżności to to napięcie było bardzo zbliżone do pomiaru wykonanego miernikiem.
Co się okazuje? Najgorsze co może nas spotkać - błąd pomiarów na poszczególnych celach podczas balansowania. Po zmierzeniu w pełni naładowanego akumulatora okazuje się że tylko jedna z czterech cel miała 4.20V a pozostałe nawet po 4.07
Trochę poczytałem, że niedokładność rezystorów w ładowarce które mają wpływ na pomiar poszczególnych napięć takie właśnie przynosi skutki. Na zagranicznych forach jest kilka przykładów modyfikacji polegających na podmianie tych fabrycznych rezystorów na nowe o dokładności 0.1% co eliminuje tą przypadłość iMaxa B6
Po rozmowie ze znajomym, który biegle włada lutownicą, uznałem że nie będę ani sobie ani jemu zawracał głowy tą ładowarką. Bo po pierwsze nie wiem jak znaleźć odpowiedniej jakości rezystory a po drugie to podobno nie można ich kupić po kilka sztuk tylko zaraz po kilkadziesiąt, do tego dochodzi jeszcze że musiał bym prosić znajomego o wlutowanie co skończyło by się zapewne biesiadą u niego w warsztacie i wartość ładowarki została by przepita.
Jeśli idzie o punkt drugi Twojego problemu, niestety - nie mam pomysłu.
Tymczasem zbieram kasę na kolejną nową ładowarkę.
EDIT:
Może to będzie pomocne w sprawie nr 2 <-- KLIK Choć cały czas tyczy się to akurat ładowarki iMax B6, ale sądzę, że są podobnie wykonane...
Pozdrawiam Daniel
ładowarka balansuje ładnie do 4.2V. Przed chwilą sprawdziłem. No nic spróbuję zgrać jej hex z eepromem i załadować ponownie. Tylko nie rozumiem jednego punktu:
Ktoś z AVRowców wie o co chodzi?
Kod: Zaznacz cały
EEPROM cleared to all FF
W EEPROM wartość 0xff oznacza, że komórka jest wyzerowana. Gdyby nie dało się wszystkich bitów ustawić na "1", oznaczałoby to, że pamięć jest uszkodzona, albo kasowanie się nie powiodło.shaggee pisze:ładowarka balansuje ładnie do 4.2V. Przed chwilą sprawdziłem. No nic spróbuję zgrać jej hex z eepromem i załadować ponownie. Tylko nie rozumiem jednego punktu:Ktoś z AVRowców wie o co chodzi?Kod: Zaznacz cały
EEPROM cleared to all FF
Programowanie EEPROM polega na tym, że wszystkie bity ustawiane są na "1", a następnie niektóre na "0".
To powinien załatwić soft, którego używasz do programowania EEPROM. Powyższy komunikat to tylko informacja, że czyszczenie przebiegło prawidłowo.shaggee pisze:Czyli chodzi o to żeby wyzerować cały EEPROM?
EDIT:
Zaraz... a w którym momencie masz ten komunikat ? Nie w trakcie programowania ? To oznaczałoby, że pamięć jest czysta, albo coś nie tak z odczytem.
To jest EEPROM w kontrolerze ? Może mieć zabezpieczenie przed odczytem.
To nie jest komunikat programu tylko wskazówka jak włączyć menu kalibracji. Pytam o ten punkt bo nie wiem o co w nim chodzi:
Z resztą nawet jak ją skalibruje to i tak coś jest w środku walnięte skoro nagle zaczęła tak zaniżać napięcie.
Kod: Zaznacz cały
I went through the process of re-flashing my firmware with the one available from the batch of unlocked iMax chargers sold on DealExtreme.
The ISP connections on the header were as noted: "SCK MISO MOSI RESET GND V+".
My original fuses were all locked/protected.
After initial re-flashing, the charger worked fine, but the calibration menu was still not available.
I then re-flashed it with the EEPROM cleared to all FF. This re-enabled the calibration menu.
I then set addresses 0x574A and 0x574B in the flash image to 00 (NOP) and flashed the modified firmware.
Bingo, the calibration menu does not disappear anymore.
Thanks guys.
Gość w pewnym momencie wgrał program jednocześnie kasując EEPROM.
Może miał jakieś śmieci w EEPROM-ie i w ten sposób je naprawił.
Później kalibracja była już obowiązkowa, bo stare ustawienia nie istniały.
Trudno mi tu cokolwiek podpowiadać, nigdy nie usprawniałem ładowarki
Efekt rozkalibrowania może być spowodowany błędną wartością w EEPROM, rzadko, ale się zdarza, tym częściej, im sprzęt jest starszy.
Może miał jakieś śmieci w EEPROM-ie i w ten sposób je naprawił.
Później kalibracja była już obowiązkowa, bo stare ustawienia nie istniały.
Trudno mi tu cokolwiek podpowiadać, nigdy nie usprawniałem ładowarki
Efekt rozkalibrowania może być spowodowany błędną wartością w EEPROM, rzadko, ale się zdarza, tym częściej, im sprzęt jest starszy.
Zaraz będę próbował.
EDIT: Znalazłem coś ciekawszego: https://github.com/stawel/cheali-charger i to jest program do ładowarek jakiegoś polaka tylko kto to jest?
EDIT: Znalazłem coś ciekawszego: https://github.com/stawel/cheali-charger i to jest program do ładowarek jakiegoś polaka tylko kto to jest?
Idea jest taka:
Zanim zaczniesz testować patenty z internetu, zrób backup oryginalnego firmware'a i EEPROM-u.
Upewnij się, że będziesz mógł skorzystać z backupu i powrócić do oryginalnych ustawień.
Wyzeruj EEPROM (wszystkie wartości 0xFF).
Przeprowadź procedurę kalibracji (z informacji w necie wynika, że można to zrobić, ale tylko raz).
Sprawdź czy ładowarka działa poprawnie, jeśli nie, to można myśleć dalej.
Zanim zaczniesz testować patenty z internetu, zrób backup oryginalnego firmware'a i EEPROM-u.
Upewnij się, że będziesz mógł skorzystać z backupu i powrócić do oryginalnych ustawień.
Wyzeruj EEPROM (wszystkie wartości 0xFF).
Przeprowadź procedurę kalibracji (z informacji w necie wynika, że można to zrobić, ale tylko raz).
Sprawdź czy ładowarka działa poprawnie, jeśli nie, to można myśleć dalej.
OK mogę się pochwalić efektami.
Wgrałem firmware stąd: https://github.com/stawel/cheali-charger
Teraz to mam maszynę. Mam pamięć baterii, rezystancje poszczególnych cel, rezystancje ogólną pakietu itd. Skalibrować teraz mogę wszystko. Od wejścia ładowarki po poszczególne cele a nawet amperaż. Z hobbykinga zrobił się icharger
Podaję hex gdyby ktoś chciał: http://www.sendspace.pl/file/67864f1f1f4ba81074ac6ec
Pady do programowania od lewej: SCK ; MISO ; MOSI ; RESET ; GND ; VCC
Wgrałem firmware stąd: https://github.com/stawel/cheali-charger
Teraz to mam maszynę. Mam pamięć baterii, rezystancje poszczególnych cel, rezystancje ogólną pakietu itd. Skalibrować teraz mogę wszystko. Od wejścia ładowarki po poszczególne cele a nawet amperaż. Z hobbykinga zrobił się icharger
Podaję hex gdyby ktoś chciał: http://www.sendspace.pl/file/67864f1f1f4ba81074ac6ec
Pady do programowania od lewej: SCK ; MISO ; MOSI ; RESET ; GND ; VCC