Skrzydło FPV49 Vxx
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Re: Skrzydło FPV49 Vxx
BUhahahha, przecież Ci mówiłem że to proste.
Na dobrą sprawę narzędzi przecież nie potrzeba. Bo co to za narzędzia klej i nóż i papier ścierny...
Na dobrą sprawę narzędzi przecież nie potrzeba. Bo co to za narzędzia klej i nóż i papier ścierny...
Re: Skrzydło FPV49 Vxx
Jak masz dwie lewe, lub chcesz coś na szybko, to kup jakiegoś Kita i sam to ogarniesz.
Re: Skrzydło FPV49 Vxx
FPV49 wróciło do żywych :)
Tym razem na pixhawku, którego dopiero zaczynam ogarniać, Jak na razie sprawdzony manual, stabilize i fwba.
Manual wiadomo - działa.
Stabilize, da się latać, ale jakiejś wielkiej stabilności nie odnotowałem, w sumie to jest praktycznie tak samo jak w manualu...
FWBA, mimo że na ziemi lotki pracują jak trzeba, to w locie właściwie tracę możliwość sterowania...
Pidy i 90% ustawien jak na razie nawet nie dotykane, bo próbuję sobie to jakoś poporcjować.
Plus taki że przynajmniej nic nie zepsułem :)
Oprócz tego za chiny ludowe nie mogę skalibrować kompasu zewnętrznego. Używam tylko wewnętrznego i jest ok.
Po podpięciu gpsa z kompasem i uruchomieniu powyższego kompasu i kalibracji, albo mam offset too high, albo złą orientację któregoś z kompasów (pewnie tego w gps, ale mocowałem go już na wszystkie możlwe sposoby i ciągle to samo).
Tym razem na pixhawku, którego dopiero zaczynam ogarniać, Jak na razie sprawdzony manual, stabilize i fwba.
Manual wiadomo - działa.
Stabilize, da się latać, ale jakiejś wielkiej stabilności nie odnotowałem, w sumie to jest praktycznie tak samo jak w manualu...
FWBA, mimo że na ziemi lotki pracują jak trzeba, to w locie właściwie tracę możliwość sterowania...
Pidy i 90% ustawien jak na razie nawet nie dotykane, bo próbuję sobie to jakoś poporcjować.
Plus taki że przynajmniej nic nie zepsułem :)
Oprócz tego za chiny ludowe nie mogę skalibrować kompasu zewnętrznego. Używam tylko wewnętrznego i jest ok.
Po podpięciu gpsa z kompasem i uruchomieniu powyższego kompasu i kalibracji, albo mam offset too high, albo złą orientację któregoś z kompasów (pewnie tego w gps, ale mocowałem go już na wszystkie możlwe sposoby i ciągle to samo).
Re: Skrzydło FPV49 Vxx
Niby nie mam pixhawka ale mam w firstarze obecnie APM-a. Stabilize nie próbowałem, za to w FBWA na początkufaktycznie ciężko jest latać ze względu na czas reakcji. Jest taki parametr odpowiadający za prędkość kątową przy przechylaniu, zarówno na lotkach jak i wysokości. Jak będę w domu to powiem dokładnie co to za parametr. Wypadałoby zrobić autotune na początek, dużo daje w tej sytuacji.
Latam z wyłączonym kompasem, bo nie wyobrażam sobie kalibrować go z kablem podłączonym do modelu. Nie odnotowałem żadnych problemów. Jedyne co to wyczytałem że do autostartów dobrze mieć go skalibrowanego bo model może mieć problem z początkowym utrzymaniem kierunku, w końcu kiedy stoi to bez kompasu nie zna kierunku startu.
Kombinuję z ustawieniem interesujących mnie trybów lotu na dwóch przełącznikach. Tak żeby zawsze RTL mieć pod jednym przełącznikiem, bez kombinacji ich ustawienia:)
Inną zaletą jest to że bez żadnego dodatkowego ustawiania model potrafi wykonać poprawne RTL.
Czuję, że muszę dokupić radiomodemy do telemetrii:)
Latam z wyłączonym kompasem, bo nie wyobrażam sobie kalibrować go z kablem podłączonym do modelu. Nie odnotowałem żadnych problemów. Jedyne co to wyczytałem że do autostartów dobrze mieć go skalibrowanego bo model może mieć problem z początkowym utrzymaniem kierunku, w końcu kiedy stoi to bez kompasu nie zna kierunku startu.
Kombinuję z ustawieniem interesujących mnie trybów lotu na dwóch przełącznikach. Tak żeby zawsze RTL mieć pod jednym przełącznikiem, bez kombinacji ich ustawienia:)
Inną zaletą jest to że bez żadnego dodatkowego ustawiania model potrafi wykonać poprawne RTL.
Czuję, że muszę dokupić radiomodemy do telemetrii:)
Re: Skrzydło FPV49 Vxx
Tablet po kablu otg tez starczy. Przynajmniej do pixhawka. Ja tak wszystko ustawialem wlacznie z kalibracjami kompasu. Bluetootha tez mozesz podpiac, ale fakt ze modem chyba najwygodniejszy, a 90ziko to jeszcze nie cena zaporowa:)
Dlatego idzie do mnie zestaw z aliexpresa.
Co do laga to nie wiedzialem o tym i moze za szybko spanikowałem i wylaczyłem fbwa. Przez to na autotune też nie było czasu...
Sprobuje jeszcze raz. Z 2 strony jak ma byc lag w najpopularniejszym trybie to chyba pogonie ten kontroler...
Jak znajdziesz czas to chetnie zobacze o ktore ustawienia chodzi.
Nie wiem jaka masz apke ale w 9xr taki panic switch do rtla łatwo ustawić. Dajesz osobny przelacznik z full i multipleksem "replace" na kanal sterowania trybami. Ustawiasz jego wartość tak zeby wbijał rtl i wtedy niezaleznie od wszystkich innych przelacznikow jak go machniesz to zmieni na rtl.
Ja osobiscie mam tryby na 3 pozycyjnym i AIL.
Ail w górze i mam tryby manualne fbwa stab i mnaual. Ail do dołu i mam automatyczne. Loiter, auto i rtl. Wtedy latajać ma domyślnie fbwa. Jedno pstrykniecie ail i mam position hold. A w razie paniki oba przelaczniki na maxa w dol i jest rtl.
Dlatego idzie do mnie zestaw z aliexpresa.
Co do laga to nie wiedzialem o tym i moze za szybko spanikowałem i wylaczyłem fbwa. Przez to na autotune też nie było czasu...
Sprobuje jeszcze raz. Z 2 strony jak ma byc lag w najpopularniejszym trybie to chyba pogonie ten kontroler...
Jak znajdziesz czas to chetnie zobacze o ktore ustawienia chodzi.
Nie wiem jaka masz apke ale w 9xr taki panic switch do rtla łatwo ustawić. Dajesz osobny przelacznik z full i multipleksem "replace" na kanal sterowania trybami. Ustawiasz jego wartość tak zeby wbijał rtl i wtedy niezaleznie od wszystkich innych przelacznikow jak go machniesz to zmieni na rtl.
Ja osobiscie mam tryby na 3 pozycyjnym i AIL.
Ail w górze i mam tryby manualne fbwa stab i mnaual. Ail do dołu i mam automatyczne. Loiter, auto i rtl. Wtedy latajać ma domyślnie fbwa. Jedno pstrykniecie ail i mam position hold. A w razie paniki oba przelaczniki na maxa w dol i jest rtl.
Re: Skrzydło FPV49 Vxx
Kiedy robisz autotune model lata tak jak w trybie FPWA. Możesz wystartować w nim i będąc na wysokości ze sporym zapasem zaczynasz procedurę. Drążkiem latasz na maksa od lewej do prawej, lub od i do siebie. Jedna oś za jednym razem. Autotune zwiększa wartości i zapisuje je co 10 sekund. Więc jeśli coś pójdzie nie tak to przełączając w inny tryb wracasz do wartości z poprzednich 10 sekund. Potrzebne jest minimum 20 cykli ale im dłużej będziesz machał modelem tym precyzyjniej autotune zadziała. Na początek zostaw autotune na 5 albo 6 levelu:)
Re: Skrzydło FPV49 Vxx
A jak to jest z trymowaniem modelu? Normalnie trymerami w manualu ( czy tryb nie ważny?) i potem kalibracja radia??
No autotune w fbwa tylko jak na razie to w tym trybie nie polatałem bo nie reagował. Zaraz pojde na pole sprawdzić...
No autotune w fbwa tylko jak na razie to w tym trybie nie polatałem bo nie reagował. Zaraz pojde na pole sprawdzić...
Re: Skrzydło FPV49 Vxx
Hmmm chyba wykazałem się ignorancją, ale kalibrację radia w MP przeprowadziłem na początku ustawiania modelu. Potem w locie wytrymowałem w trybie manual i tak zostawiłem:) Nabierz wysokości żebyś miał zapas i machaj sterami, już po kilku cyklach powinno być lepiej :)
Re: Skrzydło FPV49 Vxx
Ja nie jestem pewien tej części o kalibracji po trymowaniu dlatego pytałem :)
Zdawało mi się że tak gdzieś doczytałem i dlatego dopytywałem.
U mnie straty :)
Pixhawk nie ma już buzzera bo zaliczyłem spektakularną glebę... Oprócz tego dwa dźwigary/łączniki skrzydeł z CP połamane.
Faktycznie w tym FBWA da się latać, ale laaag jest straaaaszny - mówisz że po autotune to zmaleje? Nie wiem czy model przezyje te testy...
Jak na razie to start w stabilize, ale tak jak mówiłem straaaasznie słabo stabilizuje w rollu, prawie jakby tej stabilizacji nie było.
Muszę doczytać jak to poprawić, bo nawet żeby w razie wpadki się ratować, to się nie nada (no chyba że to też kwestia autotune, bo w fbwa jest podobnie...).
Wzbiłem się, tak na 30 metrów i przebicie na fbwa, ster w lewo, sekundę później model w lewo, ster w prawo sekunde później model w prawo...
No to myślę sobie że będzie Ciężko. Wbiłem autotune i próba lotu, 20 sekund później tak mnie zakręciło, że model zrobił inverted (co chyba nie powinno nastąpić???), no i zaczyna szybko zbliżać się do ziemi...
Na szczęście w miarę z automatu wbiłem manual i prawie go wyciągnąłem, kończąc tą wspaniałą pętlę...
Zabrakło tak metra, dwóch i pewnie leciałbym dalej, ale już na płasko przyrżnąłem w ziemię.
Model pewnie jak już kupię nowe rurki węglowe, to będzie w 15 minut gotowy do lotu, ale dalsze testy i tak już muszę odłożyć na jutro...
W sumie jak tak sobie leciał do góry nogami, to zdążyłem pomyśleć że pewnie już z niego nic nie zostanie, ale dobrze dobrałem miejsce na testy (dużo wysokiej po pas trawy). Mimo to model na płasko wjechał aż do samej ziemi i stąd prawdopodobnie pęknięte dźwigary (wątpię żeby stało się to w locie).
lektura na dziś: http://ardupilot.org/plane/docs/roll-pi ... uning.html
Zdawało mi się że tak gdzieś doczytałem i dlatego dopytywałem.
U mnie straty :)
Pixhawk nie ma już buzzera bo zaliczyłem spektakularną glebę... Oprócz tego dwa dźwigary/łączniki skrzydeł z CP połamane.
Faktycznie w tym FBWA da się latać, ale laaag jest straaaaszny - mówisz że po autotune to zmaleje? Nie wiem czy model przezyje te testy...
Jak na razie to start w stabilize, ale tak jak mówiłem straaaasznie słabo stabilizuje w rollu, prawie jakby tej stabilizacji nie było.
Muszę doczytać jak to poprawić, bo nawet żeby w razie wpadki się ratować, to się nie nada (no chyba że to też kwestia autotune, bo w fbwa jest podobnie...).
Wzbiłem się, tak na 30 metrów i przebicie na fbwa, ster w lewo, sekundę później model w lewo, ster w prawo sekunde później model w prawo...
No to myślę sobie że będzie Ciężko. Wbiłem autotune i próba lotu, 20 sekund później tak mnie zakręciło, że model zrobił inverted (co chyba nie powinno nastąpić???), no i zaczyna szybko zbliżać się do ziemi...
Na szczęście w miarę z automatu wbiłem manual i prawie go wyciągnąłem, kończąc tą wspaniałą pętlę...
Zabrakło tak metra, dwóch i pewnie leciałbym dalej, ale już na płasko przyrżnąłem w ziemię.
Model pewnie jak już kupię nowe rurki węglowe, to będzie w 15 minut gotowy do lotu, ale dalsze testy i tak już muszę odłożyć na jutro...
W sumie jak tak sobie leciał do góry nogami, to zdążyłem pomyśleć że pewnie już z niego nic nie zostanie, ale dobrze dobrałem miejsce na testy (dużo wysokiej po pas trawy). Mimo to model na płasko wjechał aż do samej ziemi i stąd prawdopodobnie pęknięte dźwigary (wątpię żeby stało się to w locie).
lektura na dziś: http://ardupilot.org/plane/docs/roll-pi ... uning.html
Re: Skrzydło FPV49 Vxx
http://ardupilot.org/plane/docs/stabili ... ilize-modeci3jk4 pisze:Jak na razie to start w stabilize
W instrukcji piszą o nieużywaniu tego trybu a w zamian za niego proszą o używanie trybu A.
A startować można w trybie A, a jak już opanujesz start to można użyć autostartu.
Autotune działa ale zgodnie z zasadą szybkiego wychylania drągów i do tego nie mniej niż 20 razy:))
Atabilizacja działa ale nie pozwala na ruchy powyżej zadanej wielkości kątowej (std. 20 stopni - trochę mało )
Zmień to na jakieś 45.
Re: Skrzydło FPV49 Vxx
U mnie standardowe ustawienia to maks przechyłu na lotkach 45stopni a na wysokości 20stopni. Dla mnie stanowczo za mało, dlatego wrzuciłem lotki 60 i wysokość 45.
Nie wiem jak używasz tego trybu ale przy takich ustawieniach dopiero po drążku na maksa osiągasz ten określony kąt, dlatego też różni się całkowicie od normalnego lotu.
Stabilize nie używam i chyba tak zostanie :) To przecież spory model który ma latać w miarę statecznie i daleko. A docelowo i tak ma mapować kopalnie dla których pracuję, więc przewiduję tylko autonomiczne loty.
Mam tylko pytanko... czy wskazania gps-u podlegają jakiejś kalibracji? Akurat straciłem rachubę czasu, ale wydaje mi się że dosyć szybko pokonałem 14 km które pokazały statystyki. Tak samo prędkości wydają się być duże.
edit:
Wartość o której mówiłem że zmienia czas w którym model osiąga zaprogramowane przechylenie to roll time constant i pitch time constant
Nie wiem jak używasz tego trybu ale przy takich ustawieniach dopiero po drążku na maksa osiągasz ten określony kąt, dlatego też różni się całkowicie od normalnego lotu.
Stabilize nie używam i chyba tak zostanie :) To przecież spory model który ma latać w miarę statecznie i daleko. A docelowo i tak ma mapować kopalnie dla których pracuję, więc przewiduję tylko autonomiczne loty.
Mam tylko pytanko... czy wskazania gps-u podlegają jakiejś kalibracji? Akurat straciłem rachubę czasu, ale wydaje mi się że dosyć szybko pokonałem 14 km które pokazały statystyki. Tak samo prędkości wydają się być duże.
edit:
Wartość o której mówiłem że zmienia czas w którym model osiąga zaprogramowane przechylenie to roll time constant i pitch time constant
Re: Skrzydło FPV49 Vxx
Latając przy nodze po 30 minutach miałem 30 km a to i tak słaby wynik.
To tylko 60 km/h.:)
To tylko 60 km/h.:)
Re: Skrzydło FPV49 Vxx
No tak zdaje sobie sprawę, tylko właśnie puki co to raczej w fbwa odpada, bo nie wypidowany...maxiiii pisze:
W instrukcji piszą o nieużywaniu tego trybu a w zamian za niego proszą o używanie trybu A.
A startować można w trybie A, a jak już opanujesz start to można użyć autostartu.
Jak będzie ok, to chętnie porzucę stab:)
No tutaj też mam nadzieje że będzie lepiej jak po autotune, bo mój w fbwa zrobił beczkę - stąd wniosek że jednak nie stabilizuje, ,,maxiiii pisze: Atabilizacja działa ale nie pozwala na ruchy powyżej zadanej wielkości kątowej (std. 20 stopni - trochę mało )
Zmień to na jakieś 45.
Jak na razie to mam zagwozdke, model odbudowany, bo to 10min roboty było, ale nagle nie mogę się podpiąć z tabletu pod pixa...
Sprawdzę rano na laptopie. Jak na razie poprawiłem jeszcze trym tak na oko i zmniejszyłem wychylenia do takich jak miałem w eleresie, ale jak uwaliło mi się USB to się wścieknę...
Tera siadam do lektury z poprzedniego posta...
Przygotowałem sobie na wszelki wypadek mini arrowa, bo w końcu regulator doszedł :)
Fajnie by było żeby chociaż tam poszło gładko...
Re: Skrzydło FPV49 Vxx
Dziwne że w FBWA zrobił beczkę. Na pewno ten tryb ustawiłeś? Ja maksymalny przechył w tym trybie sprawdzam tak że model trzymam w rękach i drążkiem np. lotki na maksa w prawo, i przechylam rękami model symulując lot. Przy zadanym kącie lotki się prostują i utrzymują położenie modelu.
Tak samo z wysokością.
Tak samo z wysokością.
Re: Skrzydło FPV49 Vxx
na stówę, bo chwilę wcześniej sprawdzałem jeszcze czy dany tryb odpowiada danemu przełącznikowi.
Teraz polatałem 5 min w manualu i nawet nie ruszałem innych trybów tylko poprawiałem trymy żeby było idealnie, ale niestety wiatr się zerwał i nie dokończyłem.
Spróbuję po południu...
Teraz polatałem 5 min w manualu i nawet nie ruszałem innych trybów tylko poprawiałem trymy żeby było idealnie, ale niestety wiatr się zerwał i nie dokończyłem.
Spróbuję po południu...