Strona 8 z 13

: środa 23 kwie 2014, 15:28
autor: phobos
LeWy2005 pisze:
phobos pisze:Witam szanownym forumowiczów. Uczę sie analizować tą mapę pansy i już mam problem :/ patrząc choćby na obszar Torunia widzimy strefa niebezpieczna D. To oznacza że nie można tam latać np. dronami?
To chyba teren poligonu toruńskiego...
"D33 - Działalnosc wojskowa
niebezpieczna dla lotnictwa
w terminach publikowanych
w AUP."

"Loty w strefach D mogą wykonywać tylko statki powietrzne użytkownika, który wcześniej zamówił wybrane strefy D. Aktywność takiej strefy jest publikowana w AUP."
Dziękuje za odpowiedź, rozumiem że w takim wypadku poderwanie biedronki na 2 metry bez zamówienia zgody jest wykroczeniem?

I jeszcze jedno pytanie odnośnie tego fragmentu mapki. Zaznaczyłem tam dwa miejsca 1 i 2. 1 jest chyba jasne bo obszar TSA obowiązuje od 13500ft, więc tłumaczę to sobie tak że nigdzie nic nie trzeb zgłaszać chcąc polatać na 100m czy tak?

A co w takim razie w obszarze lotniska, które oznaczyłem jako 2. Czy tam każde oderwanie musi być zgłaszane?

Obrazek

: czwartek 24 kwie 2014, 17:57
autor: LeWy2005
phobos pisze:
Dziękuje za odpowiedź, rozumiem że w takim wypadku poderwanie biedronki na 2 metry bez zamówienia zgody jest wykroczeniem?

I jeszcze jedno pytanie odnośnie tego fragmentu mapki. Zaznaczyłem tam dwa miejsca 1 i 2. 1 jest chyba jasne bo obszar TSA obowiązuje od 13500ft, więc tłumaczę to sobie tak że nigdzie nic nie trzeb zgłaszać chcąc polatać na 100m czy tak?

A co w takim razie w obszarze lotniska, które oznaczyłem jako 2. Czy tam każde oderwanie musi być zgłaszane?

Obrazek
Jesli coś się stanie to tak. Ja wyznaję zasadę, że jeśli nie jestem w stanie przywalić bezpiecznego kreta w ciągu kilku sekund to zgłaszam swoją obecność do FISu - raz miałem sytuację gdzie w szczerym polu (na szczeście po moim lataniu), na wysokości góra 150m przeleciał wojskowy śmigłowiec transportowy... przywalić by we mnie nie przywalił ale widziałem co się dzieje z dużym octo HL po trafieniu w zawirowania łopat śmigłowca pełnowymiarowego :D
Z resztą w FIS przy okazji sam się dowiesz czy ktoś zgłaszał loty więc możesz jakotakoprzewidzieć co i jak.

Ps. jak bedziesz wiedział, że Twoja stonka jest na 100m? 8-) Ja po zakupie OSD byłem w szoku, że to co uznałem za góra 100m okazało się być ponad 300m :D

: czwartek 24 kwie 2014, 23:09
autor: Bambi_461
Tak jak pisze LeWy2005 - lepiej zgłosić do FIS. Dla własnego świętego spokoju, no i inni w powietrzu też oczy mają szerzej otwarte :-D Nie zdażyło mi sie zgłąszając lot do FIS by ktoś robił z tym problem.Powoli się do nas przyzwyczajają :-D

: piątek 25 kwie 2014, 02:25
autor: LeWy2005
Bambi_461 pisze:Tak jak pisze LeWy2005 - lepiej zgłosić do FIS. Dla własnego świętego spokoju, no i inni w powietrzu też oczy mają szerzej otwarte :-D Nie zdażyło mi sie zgłąszając lot do FIS by ktoś robił z tym problem.Powoli się do nas przyzwyczajają :-D
Ja nawet pokuszę się o stwierdzenie, że są happy gdy zgłaszamy loty - w końcu dla nich to jeden UFO mniej więc bezpieczniej dla wszystkich :)

: piątek 25 kwie 2014, 09:12
autor: phobos
Dziękuje za konkretne odpowiedzi, zgłaszanie w takim razie musi wejść w nawyk :) ale gwoli ścisłości żeby już zakończyć nieścisłości, jeśli TSA zaczyna się od 135ft to naturalnie latając niżej nie musimy tego zgłaszać i trzeba uważać tylko na innych? Nawet gdyby coś się stało to i tak nic nam nie grozi, dobrze rozumiem?

: piątek 25 kwie 2014, 10:46
autor: Bambi_461
phobos pisze: zgłaszanie w takim razie musi wejść w nawyk :)
Dokładnie :-D
phobos pisze:...jeśli TSA zaczyna się od 135ft to naturalnie latając niżej nie musimy tego zgłaszać i trzeba uważać tylko na innych? Nawet gdyby coś się stało to i tak nic nam nie grozi, dobrze rozumiem?
135FT = 450 - awionetki (miałem ostatnio jedną w swojej,zgłoszonej do FIS strefie :shock: ) latają już powyżej 150m ,nie pisząc już o LPR-ach. Jak widać wcale nie jest pusto.To dla nich z FIS jest o nas info ,że mogą się na nas natknąć.
phobos pisze:Nawet gdyby coś się stało to i tak nic nam nie grozi, dobrze rozumiem?
Nie do końca - poprzez zgłoszenie podejmujesz kroki by ograniczyć zagrożenie,a poprzez "zaniechanie" - (nie zgłoszenie) ryzyko jest o wiele większe = kara może być większa.

: piątek 25 kwie 2014, 11:03
autor: LeWy2005
Bambi_461 pisze:
phobos pisze:Nawet gdyby coś się stało to i tak nic nam nie grozi, dobrze rozumiem?
Nie do końca - poprzez zgłoszenie podejmujesz kroki by ograniczyć zagrożenie,a poprzez "zaniechanie" - (nie zgłoszenie) ryzyko jest o wiele większe = kara może być większa.
Pamiętaj że FIS to tylko służba informacyjna, w strefach niekontrolowanych większy ma zawsze pierwszeństwo więc co by w Ciebie nie wpadło to jesteś na przegranej pozycji - chyba ze będzie to inny model :) Nawet w CTR albo MATZ są dwie opcje, jedna to zgoda na lot w danej strefie, inna to rezerwacji przestrzeni w tej strefie - kontrolerzy w pierwszym przypadku będa informować innych o twojej obecności ale nie gwarantuje to bezpieczeństwa, dopiero w drugim opcji możesz czuć się "bezpiecznie". Podobnie z resztą jak w momencie wydzielenia własnej strefy w PAŻP gdziekolwiek byś nie latał.
Słowo bezpiecznie umieściłem w cudzysłowie bo o ile zadek prawnie chroniony jest (jesli spełnisz wszystkie formale wymagania typu OC itp.), o tyle zawsze pojawia się czynnik ludzki i możesz trafić na zbłakanego paralotniarza czy inny latający sprzęt, który wleciał w Twoją zarezerwowaną strefę - róznie bywa, a to jak świadomie ludzie podchodza do kwestii bezpieczeństwa to kwestia indywidualna.

Ps. gdzieś w sieci widziałem ebooka nt. czytania map lotniczych :)

: piątek 25 kwie 2014, 18:54
autor: phobos
LeWy2005 pisze:Ps. gdzieś w sieci widziałem ebooka nt. czytania map lotniczych :)
Jakby Ci wpadł ponownie w ręce to nie pogardzę linkiem :)

Czy istnieje może odpowiednik pansy z mapka google? (coś na wzór zamkniętej http://aim.pansa.pl/) ta obecna jest tylko orientacyjna a fajnie by było chociaż przyblizyć czy oddalić widok

: środa 11 cze 2014, 21:28
autor: lyssy
Witajcie, szanowni - mój pierwszy post tutaj, od razu z pytaniem :oops:

Podłączę się pod temacik bo w zasadzie pytanie tyczy szukania miejsc do latania...

Na temat stref i ich wpływu na możliwość latania napisano już chyba wszystko :-) Ja natomiast mam inne pytanie, związane z poniższym punktem Załącznika Numer 6:
4.1. Loty modeli latających lub bezzałogowych statków powietrznych w warunkach VLOS wykonuje się z zachowaniem następujących warunków:
6) poza otoczeniem lotniska lub lądowiska, tj. w odległości powyżej 5 km od jego granicy;
A pytanie jest takie: gdzie można znaleźć wykaz lądowisk, których trzeba unikać?

Z lotniskami sprawa jest prosta. Natomiast lądowiska, zależnie od stopnia "obłożenia", mogą być rejestrowane albo nie - i tu zaczynają się schody... Jak dobrze poszukać, można znaleźć ewidencję lądowisk i od razu idzie się załamać bo jak się dookoła każdego wykreśli kółeczko o promieniu 5 km to możliwości latania drastycznie maleją... Każdy większy szpital ma lądowisko, do tego jakieś Góraszki itp. (stacjonuję w Wawie, prawobrzeżnej na szczęście) i się okazuje, że w zasadzie nie da się polatać "dookoła komina"... ;-) Ale są też lądowiska nieewidencjonowane (np. Chobot czy Rysie), dokładające kolejne kółeczka w okolicach z pozoru "bezpiecznych" - ich też trzeba unikać??? A jeśli tak to JAK ich unikać skoro nie ma ich oficjalnej listy...? :-/


PS. A jak to jest z RMZ, pokrywającą cała Wawę i okolice? Trzeba zgłaszać loty?

: czwartek 12 cze 2014, 11:46
autor: Bambi_461
phobos pisze:
LeWy2005 pisze:Ps. gdzieś w sieci widziałem ebooka nt. czytania map lotniczych :)
Jakby Ci wpadł ponownie w ręce to nie pogardzę linkiem :)

Czy istnieje może odpowiednik pansy z mapka google? (coś na wzór zamkniętej http://aim.pansa.pl/) ta obecna jest tylko orientacyjna a fajnie by było chociaż przyblizyć czy oddalić widok
Chodzi Ci o cooś takiego ?

: niedziela 15 cze 2014, 06:49
autor: K.Iwan
na tej googlowej mapce brakuje jeszcze aktualnych dwóch rolów: 23 i 24. Są to okręgi 1,5km od punktu Pałac Prezydencki i Sejm. Te przestrzenie zarezerwował sobie jakiś czas temu w PAŻPie BOR i za latanie w tych strefach potrafią (borowiki) niezależnie ludzi ścigać. I tak np południowych-zachód pałacu kultury możesz oblatywać (oczywiście ze zgłoszenia w pażpie cię to nie zwalnia), a już północno-wschodni narożnik: dodatkowo trzeba prosić BOR o zgodę :]

: niedziela 15 cze 2014, 14:37
autor: camaroon
lyssy pisze:Witajcie, szanowni - mój pierwszy post tutaj, od razu z pytaniem :oops:

Podłączę się pod temacik bo w zasadzie pytanie tyczy szukania miejsc do latania...

Na temat stref i ich wpływu na możliwość latania napisano już chyba wszystko :-) Ja natomiast mam inne pytanie, związane z poniższym punktem Załącznika Numer 6:
4.1. Loty modeli latających lub bezzałogowych statków powietrznych w warunkach VLOS wykonuje się z zachowaniem następujących warunków:
6) poza otoczeniem lotniska lub lądowiska, tj. w odległości powyżej 5 km od jego granicy;
A pytanie jest takie: gdzie można znaleźć wykaz lądowisk, których trzeba unikać?

Z lotniskami sprawa jest prosta. Natomiast lądowiska, zależnie od stopnia "obłożenia", mogą być rejestrowane albo nie - i tu zaczynają się schody... Jak dobrze poszukać, można znaleźć ewidencję lądowisk i od razu idzie się załamać bo jak się dookoła każdego wykreśli kółeczko o promieniu 5 km to możliwości latania drastycznie maleją... Każdy większy szpital ma lądowisko, do tego jakieś Góraszki itp. (stacjonuję w Wawie, prawobrzeżnej na szczęście) i się okazuje, że w zasadzie nie da się polatać "dookoła komina"... ;-) Ale są też lądowiska nieewidencjonowane (np. Chobot czy Rysie), dokładające kolejne kółeczka w okolicach z pozoru "bezpiecznych" - ich też trzeba unikać??? A jeśli tak to JAK ich unikać skoro nie ma ich oficjalnej listy...? :-/


PS. A jak to jest z RMZ, pokrywającą cała Wawę i okolice? Trzeba zgłaszać loty?
Jeśli chodzi o lądowiska to tu masz cały wykaz
http://lotniska.dlapilota.pl/

: piątek 27 cze 2014, 18:28
autor: BlackDog
Obrazek

Bywam czasem w Obornikach Śląskich i przy okazji chciałem polatać. Czy to będzie legalne według tej mapy? Chodzi mi o loty w promieniu 200m na wysokośc maks 150m.

Czy dobrze rozumiem tą mapę że Oborniki ślaskie są w dwoch strefach - ATZ i TMA ?
Gdzie TMA jest na wysokości 5500ft - 19500ft?

I pewnie taki lot musiał bym tez zgłosić?

: sobota 28 cze 2014, 15:18
autor: wawrzonekm89
Polecam wszystkim aplikację na androida - nazywa się Airspace Avoid - pozwala nam dokładnie po gps sprawdzić w jakiej jesteśmy aktualnie strefie. Jest płatna, jakoś ponad 50zł.


---
edit:
LINK
https://play.google.com/store/apps/deta ... void&hl=pl

: niedziela 29 cze 2014, 12:56
autor: BlackDog
wawrzonekm89 pisze:Polecam wszystkim aplikację na androida - nazywa się Airspace Avoid - pozwala nam dokładnie po gps sprawdzić w jakiej jesteśmy aktualnie strefie. Jest płatna, jakoś ponad 50zł.
Nie znalazłem, napewno taka nazwa jak podałeś ?