Tym bardziej, że bez obu winglet da się latać. Dwa razy zapomniałem założyć i dopiero w czasie lotu przypominałem sobie bo były bardzo nerwowe - loty, nie winglety Ale ja przykrecam je zawsze wkretami do drewna do kołków wpuszczonych w skrzydło. Trzymają bardzo dobrze.Verid pisze:Zaryzykuję
BoroWing X-14 custom by Verid
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Niestety - moje plany legły w gruzach i to nie tylko odnośnie X-14. Chwilowo jedyne na co mogę sobie pozwolić to hasanie ES'em. Boć może za niedługo uda się wrócić do tematu póki co jednak prace są wstrzymane.
Na napęd przeznaczyłem silnik (ten mocniejszy) i regiel od Pingwina ale jak i czy w ogóle będzie się sprawował - zobaczymy. Jest nadzieja bo listewkę z przymocowanym silnikiem ciężko utrzymać przy połowie gazu.
Na napęd przeznaczyłem silnik (ten mocniejszy) i regiel od Pingwina ale jak i czy w ogóle będzie się sprawował - zobaczymy. Jest nadzieja bo listewkę z przymocowanym silnikiem ciężko utrzymać przy połowie gazu.
Ten wredny...
Faktycznie problem.Verid pisze:Specowie od anten poradźcie - aby uniknąć wystających elementów chciałem zastosować Turnstile. Tylko gdzie je wsadzić? W center gdzie będzie blisko regla i GoPro czy wywalić na skrzydło gdzie będzie w bezpośrednim sąsiedztwie płaskowników węglowych stanowiących wzmocnienie skrzydła?
A czy jeden sterczący drucik będzie bardzo wadził ?
Jak by tak zrobić dipola gdzie gorąca żyła wiadomo będzie z np : drucika 0,8mm a masa dyndająca z jakiegoś przewodu . Stosuję taką antenę z powodzeniem w skrzydełku .
Oczywiście zachowując przy tym wszystkie wymiary .
Doświadczenie uczy że wszelkie wystające elementy (miękkie czy nie) w transporcie dostają jako pierwsze dlatego skrzydła chciałem mieć względnie "czyste". Stąd kombinacje ze zdejmowanymi wingletami i dylemat z anteną. Początkowo planowałem system podobny do tego:
...ale Turnstile zatopione w skrzydło będzie moim zdaniem jeszcze lepsze pod względem odporności na transport.
EDYTA:
Żeby nie było że tak całkiem całkiem się obijam w temacie - doszły lotki z napędem.
Serwo w zagłębieniu z drewnianą podłogą:
Pod podłogą znajdują się tuleje nylonowe stanowiące gwint dla śrub mocujących.
Popychacz stanowi szprycha rowerowa w zewnętrznej osłonie bowdenu by uniknąć wycierania pianki.
...ale Turnstile zatopione w skrzydło będzie moim zdaniem jeszcze lepsze pod względem odporności na transport.
EDYTA:
Żeby nie było że tak całkiem całkiem się obijam w temacie - doszły lotki z napędem.
Serwo w zagłębieniu z drewnianą podłogą:
Pod podłogą znajdują się tuleje nylonowe stanowiące gwint dla śrub mocujących.
Popychacz stanowi szprycha rowerowa w zewnętrznej osłonie bowdenu by uniknąć wycierania pianki.
Jak postępy w budowie może model juz oblatany ? Mój juz w drodze od Bora i parę rozwiazań od Ciebie podejrzałem. Co do skrzydeł tam planuje tylko serwa ponieważ chce ograniczyć ilość ruchomych połączeń czyli wtyków które będą rozłaczane. Podoba mi się sposób prowadzenia bowdenów w skrzydłach możesz dac jakieś foty żeby lepiej było widać jak to zrobiłeś ....
Skrzydła .... 600 mm .... 820 mm .... 2000 mm ...
Model nie został oblatany i póki co nic nie wskazuje na to że kiedykolwiek będzie - przynajmniej w najbliższej, definiowalnej przyszłości. Wszelkie czynności związane z FPV (za wyjątkiem okazjonalnych wizyt na forum) zostały całkowicie wstrzymane na czas nieokreślony.
Co do "chowanego" napędu lotki - serwo ma orczyk skierowany wgłąb skrzydła. Zrobiłem tam wyżłobienie poniżej poziomu podłogi komory serwa.
Następnie wziąłem drut bowdenowy i prowadząc po dnie tego wyżłobienia (trzeba dość mocno go wyginać) przebiłem się przez skrzydło w kierunku lotki. Potem kolejno nakładałem na drut wewnętrzną i zewnętrzną koszulkę bowdena. Przeciskanie koszulek po drucie przez skrzydło należy wykonywać ruchem obrotowym inaczej krawędź koszulki może wydrzeć kawałki EPP - szczególnie przy wyjściu ze skrzydła. Jak już miałem przeciśniętą zewnętrzną koszulkę bowdenu to usunąłem drut i wewnętrzną koszulkę bowdenu a na ich miejsce wprowadziłem wspomnianą wcześniej szprychę. Ze względu na to że mam snapy z obu stron szprychy, koszulka nie jest wklejona w skrzydło. Można ją usunąć choć siedzi ciasno.
Co do "chowanego" napędu lotki - serwo ma orczyk skierowany wgłąb skrzydła. Zrobiłem tam wyżłobienie poniżej poziomu podłogi komory serwa.
Następnie wziąłem drut bowdenowy i prowadząc po dnie tego wyżłobienia (trzeba dość mocno go wyginać) przebiłem się przez skrzydło w kierunku lotki. Potem kolejno nakładałem na drut wewnętrzną i zewnętrzną koszulkę bowdena. Przeciskanie koszulek po drucie przez skrzydło należy wykonywać ruchem obrotowym inaczej krawędź koszulki może wydrzeć kawałki EPP - szczególnie przy wyjściu ze skrzydła. Jak już miałem przeciśniętą zewnętrzną koszulkę bowdenu to usunąłem drut i wewnętrzną koszulkę bowdenu a na ich miejsce wprowadziłem wspomnianą wcześniej szprychę. Ze względu na to że mam snapy z obu stron szprychy, koszulka nie jest wklejona w skrzydło. Można ją usunąć choć siedzi ciasno.
Hej, nie wiem jak postęp prac, my do pokrywania EPP używamy laminatów, nakładanych z temp 160 st. Niewiarygodnie wzmacnia skrzydło oraz znacznie poprawia estetykę. Nadto potem możesz nakleić na laminat co tylko chcesz. Mogę podesłać free folię/laminat do pokrycia Twoich skrzydeł tylko potrzebowałbym rozmiar i adres :) U nas zawsze coś zostaje z rolki :)Verid pisze:Keri - dzięki za podpowiedź ale że nigdy niczego nie okejałem folią, czas i budżet dość szybko się kończą a w moim przypadku estetyka ma znaczenie trzeciorzędne więc póki co zostanę przy taśmie klejącej. Może na przyszły sezon (o ile maszyna dotrwa)
zipbok - tak samo ale z patentem o którym pisze Marceli. Do spływu przyjdzie listwa 4x4mm i do tego dopiero balsowa lotka na taśmę.
Ano w związku z tym że testy KFC-FTB chcę przeprowadzić w latającym skrzydle to ruszyłem trochę z tematem. Doprowadziłem do porządku okablowanie serw i odbiornikaHej, nie wiem jak postęp prac
Skrzydła dostały solidne złączki żeby wyeliminować konieczność manipulowania wtyczkami od serw które, jak wiadomo, z czasem mogą się wyrabiać od takich machinacji.
Jako że KFC-FTB jest zintegrowany z eLeReS'em to niejako samoistnie rozwiązał się dylemat "gdzie antena". Nawet umieszczona w centropłacie będzie baardzo daleko od VTX'a. Ponadto mój FTB ma filterek identyczny jak eLeReS V2 więc o wpływ wideo na RC jestem spokojny. Nie zdecydowałem jeszcze czy będzie to Turnstile czy dipol - póki co doświadczenia z Turnstilem w FX-61 mam tragiczne jeżeli chodzi o zasięg ale jeszcze nie spisałem go całkowicie na straty -testy trwają.
Póki co przygotowałem wygodną jamkę dla FTB:
Mieści się do niej bez żadnego problemu wraz z układem zasilania Lawmate:
Pozostaje jeszcze zamocować i połączyć kamerę podglądową, podłączyć i zabudować GPS, podłączyć serwa Pan/tilt i piszczyk, przygotować miejsca na pakiety na podstawie wyważenia modelu wraz z instalacją zasilającą no i zdecydować się wreszcie na jakąś antenę.
Ten wredny...
Witam
Zauważyłem na fotkach że dołączenia skrzydeł z resztą używasz złącz db9, chciałbym cie przestrzec przed używaniem tych złacz ponieważ ja na ziemi robiłem testy i przy którymś tam podłączeniu zaczeło przerywać. Mam zamiar zastosować złącza mpx
Zauważyłem na fotkach że dołączenia skrzydeł z resztą używasz złącz db9, chciałbym cie przestrzec przed używaniem tych złacz ponieważ ja na ziemi robiłem testy i przy którymś tam podłączeniu zaczeło przerywać. Mam zamiar zastosować złącza mpx
toto7,Michaś RC, Extra 300, Easy Glider 2, Kiler, X9 Boro09, Bixler2, Graupner ASK14 Aparatury: Turnigy 9XR