Zakłócenia
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Zakłócenia
Cześć,
bede sie zabierał za robienie kolejnego latadła, mam zapytanie o to jakie kable najbardziej sieją.
wiem ze:
- kable bateria - regiel
- regiel - silnik (pytanie które bardziej)
- sama bateria też sieje
- kable sygnałowe (pwm)
- kabel od gps
- kabel od mag
- antena od vtx
- co jeszcze?
plan mam taki, żeby potraktować profile alu jako ekran i schować tam co sie da do środka.
pytania teraz takie
- czy lepiej dać regle bliżej silników, bezpośrednio od śmigło (lepsze chłodzenie) i dawać w ekran kable zasilania, czy regle dawać bliżej fc i całej elektroniki i dać dłuższe kable do silnikow.
- ekranowac kazdy kabel, nawet od rc?
- jak zrobic ekran pomiedzy plytką na ktorej lezy gps a całym magnetycznym bałaganem pod spodem? kiedys zdaje sie Rurek mial patent na skrzydełka z blaszki odchodzące od płytki pod kątem jakiś 45 st.
jak to najlepiej zaekranować?. podpinać to do masy? czy zostawić połączenie ekranu w powietrzu, ale połączyć w ramach ekranu wszystkie ekrany. z praktyki lepiej ekranu nie łączyć z masą, ale moze ktos wie lepiej.
ponadto cos tak sie zbieram do zaprojektowania ramy ze scieżkami, bo teraz bajzel w kablach jest nieziemski.
wiem ze na temat zakłocen elektromagnetycznych możba by napisać doktorat i niejeden juz powstał, ale tu bym zaczął od tego co mam, czyli profile alu, kable, blaszki i odległości elementow od siebie.
temat jak dla mnie arcyciekawy, wszelkie uwagi i podpowiedzi mile widziane, a pewnie przydadzą się też innym ;)
pozdrawiam
bede sie zabierał za robienie kolejnego latadła, mam zapytanie o to jakie kable najbardziej sieją.
wiem ze:
- kable bateria - regiel
- regiel - silnik (pytanie które bardziej)
- sama bateria też sieje
- kable sygnałowe (pwm)
- kabel od gps
- kabel od mag
- antena od vtx
- co jeszcze?
plan mam taki, żeby potraktować profile alu jako ekran i schować tam co sie da do środka.
pytania teraz takie
- czy lepiej dać regle bliżej silników, bezpośrednio od śmigło (lepsze chłodzenie) i dawać w ekran kable zasilania, czy regle dawać bliżej fc i całej elektroniki i dać dłuższe kable do silnikow.
- ekranowac kazdy kabel, nawet od rc?
- jak zrobic ekran pomiedzy plytką na ktorej lezy gps a całym magnetycznym bałaganem pod spodem? kiedys zdaje sie Rurek mial patent na skrzydełka z blaszki odchodzące od płytki pod kątem jakiś 45 st.
jak to najlepiej zaekranować?. podpinać to do masy? czy zostawić połączenie ekranu w powietrzu, ale połączyć w ramach ekranu wszystkie ekrany. z praktyki lepiej ekranu nie łączyć z masą, ale moze ktos wie lepiej.
ponadto cos tak sie zbieram do zaprojektowania ramy ze scieżkami, bo teraz bajzel w kablach jest nieziemski.
wiem ze na temat zakłocen elektromagnetycznych możba by napisać doktorat i niejeden juz powstał, ale tu bym zaczął od tego co mam, czyli profile alu, kable, blaszki i odległości elementow od siebie.
temat jak dla mnie arcyciekawy, wszelkie uwagi i podpowiedzi mile widziane, a pewnie przydadzą się też innym ;)
pozdrawiam
Spróbuję odpowiedzieć, ale na podstawie doświadczeń z nieco innych dziedzin związanych z prądem.. Owo "sianie" jest sprawą nierozerwalnie powiązaną z samym faktem płynięcia prądu przez kable, i tego nie unikniesz. Natomiast życiowo - najprościej to tak prowadzić przewody, aby napięciowe i sygnałowe nie biegły równolegle. Ponadto - bardzo pomaga skręcanie w spiralkę przewodów (jak w komputrowej "skrętce", gdzie przewody zasilające są skręcone razem, a sygnałowe - w drugie "razem" ).
Najwięcej zakłuceń ganarują regle i silniki. Silniki i tak masz daleko od elektroniki, a pakowanie regli tuż przy elektronice to raczej kiepski pomysł (plus plusy wspomniene wcześniej ).
Podsumowując - moim zdaniem zakłuceń nie unikniesz, a ekranować całego koptera to mrzonka . Spróbuj skupić się na ekranowaniu najwrażliwszych elementów, nie prowadź kabli równolegle (plus pierścionki na sygnałowych), a czujniki - odizoluj TAKIM ustrojstwam (blacha o której wspominałem wcześniej).
Tu dałbym regle jak najbliżej silnika (i chłodzenie lepsze, i mniej złączek)dmz pisze:- kable bateria - regiel
- regiel - silnik (pytanie które bardziej)
Rozważ ferrytowe pierścionki, i min. 3-4x owinięcie przewodów wokół nich.dmz pisze: - kable sygnałowe (pwm)
- kabel od gps
- kabel od mag
- antena od vtx
A nie łatwiej skupić się na ekranowaniu samej elektroniki? Jakoś musisz te przewody wprowadzić do tych profili, a to oznacza wiercenie otworów -> osłabienie profilu / możliwość przetarcia izolacji / kłopoty z serwisowaniem..dmz pisze:plan mam taki, żeby potraktować profile alu jako ekran i schować tam co sie da do środka.
Było powyżej..dmz pisze:- czy lepiej dać regle bliżej silników, bezpośrednio od śmigło (lepsze chłodzenie) i dawać w ekran kable zasilania, czy regle dawać bliżej fc i całej elektroniki i dać dłuższe kable do silnikow.
Patentu Rurka nie znam, ale gdzieś było info o specjalnej płytce właśnie pod kątem kompasu i gps'a. Jak znajdę to zapodam link.dmz pisze:- jak zrobic ekran pomiedzy plytką na ktorej lezy gps a całym magnetycznym bałaganem pod spodem? kiedys zdaje sie Rurek mial patent na skrzydełka z blaszki odchodzące od płytki pod kątem jakiś 45 st.
Ekran do masy - da radę, ale zależy w którym miejscu. Jeśli już - jak najbliżej baterii, i za pośrednictwem kondensatorka (gdzieś coś takiego widziałem, ale... muszę poszukać).dmz pisze:jak to najlepiej zaekranować?. podpinać to do masy? czy zostawić połączenie ekranu w powietrzu, ale połączyć w ramach ekranu wszystkie ekrany. z praktyki lepiej ekranu nie łączyć z masą, ale moze ktos wie lepiej.
Pomysł miły, ale gołe kable na wierzchu?? - brrrrrrr!!dmz pisze:ponadto cos tak sie zbieram do zaprojektowania ramy ze scieżkami, bo teraz bajzel w kablach jest nieziemski.
Najwięcej zakłuceń ganarują regle i silniki. Silniki i tak masz daleko od elektroniki, a pakowanie regli tuż przy elektronice to raczej kiepski pomysł (plus plusy wspomniene wcześniej ).
Podsumowując - moim zdaniem zakłuceń nie unikniesz, a ekranować całego koptera to mrzonka . Spróbuj skupić się na ekranowaniu najwrażliwszych elementów, nie prowadź kabli równolegle (plus pierścionki na sygnałowych), a czujniki - odizoluj TAKIM ustrojstwam (blacha o której wspominałem wcześniej).
Co jeszcze? Maszty GSM, krótkofalówki PMR i radia CB
Szumy nie tylko są zależne od kabelków, ale od setupu na pokładzie, gdyż jeden regulator będzie mało szumiał o tej samej mocy inny zatka rc albo av. To taka głupia magia, że jak złożysz i ulotnisz to potem kombinujesz co tu zrobić by się pozbyć szumów. Najlepiej sprawdza się odsunięcie nadajnika AV z antenką od wszystkiego ile się tylko da.
Szumy nie tylko są zależne od kabelków, ale od setupu na pokładzie, gdyż jeden regulator będzie mało szumiał o tej samej mocy inny zatka rc albo av. To taka głupia magia, że jak złożysz i ulotnisz to potem kombinujesz co tu zrobić by się pozbyć szumów. Najlepiej sprawdza się odsunięcie nadajnika AV z antenką od wszystkiego ile się tylko da.
^ sens tylko w postępie ^
- inzkulozik
- Posty: 308
- Rejestracja: sobota 03 lis 2012, 00:20
- Lokalizacja: Kraków
http://pfmrc.eu/index.php?/topic/22947- ... d-silnika/
- to wątek, o którym wspomina mkrawcz1 aczkolwiek wygląda na to, że w warunkach kopterów nie ma się czym przejmować.
- to wątek, o którym wspomina mkrawcz1 aczkolwiek wygląda na to, że w warunkach kopterów nie ma się czym przejmować.
Syma S032G :)
KDS 450SV / PhoenixRC
QC w budowie...
KDS 450SV / PhoenixRC
QC w budowie...