Strona 2 z 13

: poniedziałek 10 mar 2014, 00:29
autor: Air
From_heaven pisze:Oj wprowadzasz w błąd kolego. Świadectwo kwalifikacji wymagane jest w wypadku wykonywania lotów komercyjnych. Do latania rekreacyjnego jest niepotrzebne.
No i znowu nie tak.

Ustawodawca nie przewiduje czegoś takiego jak niekomercyjne (czyt. sportowe i rekreacyjne) latanie BVLOS. W związku z tym do lotów BVLOS potrzebne Ci jest świadectwo kwalifikacji, nawet jeśli de facto robisz to niekomercyjnie/sportowo. Nie jest to być może napisane bezpośrednio, ale też nigdzie bezpośrednio nie jest napisane, że możesz takie loty odbywać (w przeciwieństwie do lotów VLOS gdzie są jasno opisane zasady).
From_heaven pisze:No ale jeśli już mówimy o lataniu poza zasięgiem wzroku, to gdzie Twoim zdaniem jest opisane pod linkiem, który wkleiłeś? Ja tam nic nie znalazłem o tym, w jaki sposób można uzyskać świadectwo BVLOS.
Najpierw:
http://www.ulc.gov.pl/_download/wazne/u ... e_uavo.pdf

Tu masz wniosek o egzamin (trzeba wpisać odpowiedni symbol):
http://www.ulc.gov.pl/_download/persone ... _prakt.doc

Po egzaminie występujesz o wydanie świadectwa:
http://www.ulc.gov.pl/_download/persone ... 43lpl1.doc

Szczegóły uzyskasz w ULC jeśli Cię to bardzo interesuje (na stronie faktycznie nie ma za dużo informacji o lotach BVLOS bo obecny boom jeśli chodzi o egzaminy UAVO dotyczy w zasadzie głównie lotów VLOS).

: poniedziałek 10 mar 2014, 01:04
autor: From_heaven
Reasumując latanie FPV bez papierka jest i tak nielegalne, a z informacji udostępnionych w internecie przez ULC niewiele się można dowiedzieć, jak zdobyć BVLOS, chyba że się mylę?

: poniedziałek 10 mar 2014, 01:25
autor: Air
From_heaven pisze:Reasumując latanie FPV bez papierka jest i tak nielegalne, a z informacji udostępnionych w internecie przez ULC niewiele się można dowiedzieć, jak zdobyć BVLOS, chyba że się mylę?
Mniej więcej.
Jutro do nich zadzwonię jeśli tylko znajdę czas/nie zapomnę. Niestety znając życie takie nie do końca uregulowane sprawy rozstrzygane są przez urzędy tak, żeby w razie czego odpowiedzialność nie spadła na nich...

: poniedziałek 10 mar 2014, 08:37
autor: krall
Już kiedyś o tym pisałem - obecny stan prawny jest pewnym kompromisem. Panowie z ULC wykonali dobrą robotę.
Regulacje prawne (załącznik 6) mają na celu ustalenie podstawowych zasad lotów modelami i odpowiedzialności pilota.
Wszystko tyczy się VLOS (w zasięgu wzroku) bo to jest aktualnie technicznie do ogarnięcia przez pilota.
BVLOS - powiedzmy sobie szczerze - legalne będzie tylko w wydzielonych strefach, zamkniętych na lot bezpilotowca i/lub odpowiednio wyposażonym (np. transponder) i certyfikowanym modelem (a tego na razie nikt nie wie jak ugryźć)
I dodam jeszcze, że z pewnością zasady opisane w załączniku 6 będą ewoluować - i to podejrzewam, że w kierunku precyzyjniejszych ustaleń, ograniczeń...

: poniedziałek 10 mar 2014, 10:30
autor: Bambi_461
Ja swoje loty zgłaszam do FIS "zgłaszam bezzałogowy Foxtrot Papa Victor Sierra Whiskey 1900...promień do np.1000m...,wysokość od Ground do 1000m... spotter z okiem uzbrojonym...bez łączności radiowej...beacony LED..." Po chwili mam odpowiedź "...Ok,strefe na wyznaczony czas UTC ma Pan czystą..miłego lotu..." Czasami dopytają się o szczegóły budowy i zasilania mojego SW.

: poniedziałek 10 mar 2014, 10:34
autor: Myszon
Bambi_461 pisze: Foxtrot Papa Victor Sierra Whiskey 1900...
Sprytne rozwinięcie skrótu :) Mnie tez kiedyś kontroler dopytywał a na podany przeze mnie pułap odparł uuu ładnie :) Szkoda tylko że i tak latanie poza zasięgiem wzroku jest jak na razie nielegalne. (Fajki Piwko Vodka - Siara Wino) :D

: poniedziałek 10 mar 2014, 10:43
autor: Bambi_461
Skrót mnie "naszedł" przy pierwszych zgłoszeniach :-D Na pewno przekazują otrzymane informację,bo kiedyś wieczorem zgłosiłem latania na drugi dzień i kiedy nazajutrz zadzwoniłem do nich o strefę kontroler poinformowałmnie ,ze w mojej na ten czas ma już zgłoszony lot przez "Foxtrot Papa..." Kiedy mu powiedziałem ,że to moje zgłoszenie to się pośmialiśmy i w górę... Co drugiej części... wiemy jak jest,a w górę i tak ciągnie.
Samo zgłoszenie też traktuję jako informację dla innych przelatujących przez strefę.

: poniedziałek 10 mar 2014, 10:50
autor: Myszon
Jedyne sensowne wyjście odbywania lotów poza VLOS to strefa G + zgłoszenie. Jeszcze trzeba mieć nadzieję że nic się nie przydarzy.

: poniedziałek 10 mar 2014, 10:57
autor: Bambi_461
"G" nie mam w pobliżu :-/ .W "G" latają też LPR-y.Prosty przykład z soboty - słyszę jednosilnikowca ,idzie nisko kier S-E ,nie "szmaciarz" .Przeszukałem niebo ultrazoomem,ale nie zdążyłem.Z ciekawości dzwonię do FIS i podaje namiary na obiekt "...nie prosze Pana nie mamy takiego callsignu w tej strefie ,o tej porze..."
Cóż wychodzi na to,że niebo faktycznie jest dla wszystkich....

: poniedziałek 10 mar 2014, 11:05
autor: Air
Bambi_461 pisze:Z ciekawości dzwonię do FIS i podaje namiary na obiekt (...)
Cóż wychodzi na to,że niebo faktycznie jest dla wszystkich....

Aaaa co za ból tyłka! Typowy Polak - kabel! Boli Cię, bo on w swoim modelu może siedzieć i mieć prawdziwe FPV w FullHD i stereo, a Ty się męczysz w PAL/NTSC!!! :shock: :-x :roll:

Bez urazy, to oczywiście żart - takie małe nawiązanie do wątku do usunięcia z weekendu ;-) :mrgreen:

: poniedziałek 10 mar 2014, 11:08
autor: krall
Bambi_461 pisze: Samo zgłoszenie też traktuję jako informację dla innych przelatujących przez strefę.
Dokładnie tak należy do tego podchodzić.
FIS nie jest od zezwoleń, zgód, itp - to służba informacyjna. To znaczy, że jeśli będzie leciał w zgłoszonej przez Ciebie strefie jakiś samolot i zgłosi swój lot do FIS to otrzyma informację "z uwagą na modele w tej okolicy". Ale, są 2 ale. Pilot samolotu nie ma obowiązku zgłosić lotu, więc nie musi o Was wiedzieć. Za separację między statkami powietrznymi odpowiada pilot a wg zał.6 model zawsze ustępuje pierwszeństwa innym SP - i dlatego latając VLOS mamy szansę spełnić ten warunek, poza... sami wiecie jak jest - i tu kółko się zamyka.

Przy okazji, dla tych co nie wiedzą, zasady lotu dla załogowych SP: na lot w strefie kontrolowanej trzeba uzyskać zgodę zarządzającego przestrzenią (np. w CTR "wieża"), trzeba uprzednio złożyć plan lotu oraz trzeba być w stałej dwukierunkowej łączności radiowej z kontrolerem.

: poniedziałek 10 mar 2014, 11:13
autor: Bambi_461
Air Nie ból ,a czysta ciekawość jak taki lot jest zapisany w FIS.Jak mi kontroler któregoś dnia powie "w pańskiej strefie jest/będzie leciał ..." to jest jasne,że nie podniosę tyłka.

: poniedziałek 10 mar 2014, 11:14
autor: From_heaven
krall pisze:BVLOS - powiedzmy sobie szczerze - legalne będzie tylko w wydzielonych strefach, zamkniętych na lot bezpilotowca i/lub odpowiednio wyposażonym (np. transponder) i certyfikowanym modelem (a tego na razie nikt nie wie jak ugryźć)
No właśnie, wiedziałem że dzwonią, ale nie wiedziałem dokładnie w którym kościele. Coś tak podejrzewałem, że w przypadku BVLOS nie można sobie tak po prostu latać gdzie się chce i do tego niecertyfikowanym modelem (choć taki certyfikowany to już raczej nie będzie model). Czyli jednak Air się mylił, jako modelarze legalnie latać FPV nie możemy.

: poniedziałek 10 mar 2014, 11:30
autor: michas75
Według tej mapy:

https://maps.google.pl/maps/ms?msid=216 ... dg=feature

Lotnisko modelarskie Pałacowa znajduje się w CTR Okęcie, czy znaczy to że zgodnie z obowiązującymi przepisami wszyscy modelarze wykonujący loty klasyczne w zasięgu wzroku łamią prawo ?

: poniedziałek 10 mar 2014, 11:56
autor: From_heaven
Tak właśnie jest :mrgreen: