dynamiczne wyrównoważanie silników [wyważanie ;-) ]

Dział specjalnie dla tri, quad, hexa, okto (i co tam jeszcze wymyślą) kopterów

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

dynamiczne wyrównoważanie silników [wyważanie ;-) ]

Post autor: Rurek »

a tak przykleję filmik coby na zaś dla wszystkich było bez zbędnego przekopywania forum :-)

Ostatnio zmieniony piątek 15 lut 2013, 11:18 przez Rurek, łącznie zmieniany 1 raz.
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
pit202

Post autor: pit202 »

no i jest też dynamiczne wyważanie silników w MK ( klick )
Awatar użytkownika
JR65
Posty: 1690
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 12:23
Lokalizacja: Piekary Śląskie

Post autor: JR65 »

Praktycznie przeciw waga do orginalnej naklejki :-)
Pozdrawiam, Andrzej http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=1441
Penguin 1720 Pixim 690,Diversity 900-2,5 GHz byJR65,Antena śledząca,Autopilot by Zbig, gogle Z800 ES Mordeczka2 Thomas 433MHz, BATMAN Y6 by JR65, SKŁADANY QUAD PANTHER NAZA V2, usługi CNC
Awatar użytkownika
jawor
Posty: 428
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 12:28
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: jawor »

Dodatkowo polecam zaznaczanie (np. markierem) miejsca, gdzie trzeba coś doklejać. W praktyce znalezienie punktu "perfect" zajmuje znacznie więcej czasu a naklejki w trakcie eksploatacji potrafią się odkleić. W takim przypadku od razu wiemy, gdzie trzeba ponownie dokleić balast.

J.
Awatar użytkownika
kefir
Posty: 4871
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 08:39
Lokalizacja: skąd

Post autor: kefir »

A nie zawsze ta przeciw waga jest taka sama
Awatar użytkownika
jawor
Posty: 428
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 12:28
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: jawor »

kefir pisze:A nie zawsze ta przeciw waga jest taka sama
Nie, czasem wystarczy przykleić 0,5cm2 izolacji, a czasem 4 razy więcej.
Co ciekawe (wyważałem tak 14cie silników) zwykle miejsce naklejenia przeciwwagi ma się nijak do pozycji oryginalnych naklejek - stąd sugestia, aby je zaznaczać.

J
pit202

Post autor: pit202 »

mi w silnikach emax2822 wychodziło przeważnie na jednym krańcu lub blisko naklejki
Awatar użytkownika
qlf
Posty: 810
Rejestracja: poniedziałek 04 paź 2010, 15:29
Lokalizacja: IRL

Post autor: qlf »

Przekopując neta napotkałem się jeszcze na taki patent wyważania silników


a dla posiadaczy AJfona/AJpada takie programiki
http://dld-llc.com/Diffraction_Limited_ ... ation.html
http://itunes.apple.com/us/app/myvibrom ... 21007?mt=8

...może komuś się przyda
Grzegorz
Awatar użytkownika
diem
Posty: 5825
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 02:25
Lokalizacja: Radzionków

Post autor: diem »

Na Ajdroida też są vibrometry :D
pozdrawiam
Michał
cholo
Posty: 3371
Rejestracja: środa 03 lut 2010, 21:38
Lokalizacja: Kraków

Post autor: cholo »

laserowe wywazanie silnikow, brzmi zajebiscie :mrgreen:
pit202

Post autor: pit202 »

ja zrobiłem podobnie , tylko zamiast lusterka zamocowałem mini płytke MWC od kukiego i obserwowałem wykresy , rezultat wyważania super !
Awatar użytkownika
kostek
Posty: 374
Rejestracja: niedziela 16 maja 2010, 20:20
Lokalizacja: Kutno

Post autor: kostek »

Fajne opisy ale to nie jest wyważanie dynamiczne.
Spójrzcie tutaj.

Wyważenie dynamiczne
Kazimierz
u4an
Posty: 1
Rejestracja: sobota 10 mar 2012, 18:30
Lokalizacja: Łódź

Post autor: u4an »

Nieźle...
Warsztat:
1:4 Ski Doo MX Z JetLion Widebody

I już niedługo quadrokopter...
Awatar użytkownika
Rufio
Posty: 1157
Rejestracja: sobota 23 kwie 2011, 22:57
Lokalizacja: Wa-wa

Post autor: Rufio »

co by nie uciekło, bo ciężko odnaleźć http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=113396#113396
Rumcajs

Post autor: Rumcajs »

Witam
Znalazłem kilka wątków o wyważaniu śmigieł (i silników), ale chyba ten będzie najodpowiedniejszy.. Otóż - generalnie pojawiają się dwa pojęcia związane z wyważaniem, a mianowicie wyważanie statyczne i dynamiczne. Pojęcia te pojawiają się w jednym i tym samym kontekście, ale dotyczą całkiem innych zagadnień, i - jak sądzę - wprowadzają dodatkowe nieścisłości.
O ile silnik ciężko wyważyć statycznie, o tyle śmigło daje się bez problemów. Jednakże połączenie obydwu wcześniej (osobno wyważonych) elementów (śmigła i silnika) może zaskutkować koniecznością dodatkowego wyważania, gdyż powstaje dodatkowa zmienna w postaci dźwigni jaką tworzy oś silnika z zamocowanym śmigłem.
Upraszczając - dynamicznie wyważony silnik ma element ruchomy w postaci pierścienia z magnesami, którego środek ciężkości jest mniej więcej w połowie wysokości magnesów, a punkty podparcia w postaci łożysk również są prawie symetryczne (prawie, bo dochodzi masa "dekielka"). Jednakże zamocowanie osobno wyważonego śmigła na osobno wyważony silnik może być powodem niewyważenia całości, co idealnie widać na linku zapodanym przez kostka dwa posty wcześniej.
Minimalne niedokładności w wyważeniu silnika i śmigła (których nie jesteśmy w stanie wychwycić "na oko" lub "na ucho") tutaj się sumują, a ich wynik jest tym większy, im dźwignia jest dłuższa. Nie jestem teraz w stanie tego rozrysować, ale w technikum budowlanym mieliśmy przedmiot p.t. konstrukcje budowlane, a jednym z elementów były tzw. "beleczki", czyli obliczanie obciążeń powstających na danym elemencie w zależności od punktu podparcia (w naszym przypadku to łożyska silnika), oraz od punktu przyłożenia siły (u nas - środek ciężkości obracającego się elementu, a że mowa o silniku i o śmigle - mamy dwa takie punkty).
Zmierzam do tego, że cała dyskusja o osobnych wyważeniach jest troszkę chybiona bez rozważenia całego zespołu (silnik/śmigło). Nie mam jak tego potwierdzić, ale daję sobie j..a ogolić że ten sam silnik z tym samym śmigłem będzie się inaczej zachowywał gdy śmigło będzie różne zamocowane. Śmigło mocowane na propsawery będzie dawało mniejsze bicie niż śmigło mocowane na adapterze na dłuuuugiej osi - i tu najwyraźniej będzie widać różnicę w wyważeniu przeprowadzonym w domowych warunkach (a ideału nigdy nie osiągniemy)..

Ideałem była by wyważarka działająca jak wyważarka kół samochodowych, w której komputer analizowałby powstające drgania, i podpowiadał - ile i w którym miejscu dołożyć lub ująć balastu. Póki takiej (chyba) nikt nie wymyślił pozostaje nam jak najdokładniejsze wyważanie osobno silnika i śmigła, oraz KONIECZNIE dodatkowe wyważanie całego zespołu.
ODPOWIEDZ