(ZA) wysokie loty

Zbiór porad dla każdego

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

michalgrabowski
Posty: 233
Rejestracja: środa 22 cze 2011, 11:13
Lokalizacja: Polska

Post autor: michalgrabowski »

3500 stóp :) A kilka kilometrów na wschód już 6500 ft :) Podobnie jak kilka kilometrów na południe. Aczkolwiek tak wysoko, to sobie nie wyobrażam latać :) Fajnie jednak, że temat jest, jak dotąd nic o tym nie wiedziałem...
MultiWii-quad - gada, lata, pełny serwis :)
Turnigy 9X
breweryhills
Posty: 746
Rejestracja: czwartek 01 wrz 2011, 10:44
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: breweryhills »

krall pisze:
breweryhills pisze:... Czyli od 7:00 można już latać, byle nie wyżej niż 130 metrów.
Dodam tylko, że czasy podawane są w UTC: czyli w lecie trzeba dodać +2h, w zimie +1h (w PL)
Dokładnie tak - podane przeze mnie godziny w tym przykładzie to już czas lokalny. To co jest w AUP (i ogólnie w wydawnictwach tego rodzaju) to czas UTC a więc taki, jaki pokazywany jest przez GPS.
Pozdrawiam, Sebastian
kruku55
Posty: 5
Rejestracja: środa 30 lis 2011, 18:15
Lokalizacja: Wieś

Post autor: kruku55 »

Panowie sprawdźcie na tej mapie http://www.fis.pansa.pl/sektory_FIS/POLSKA.jpg
czy można w granicach między Świdnicą a Wałbrzychem wzbić się wyżej?? nie znam się jestem zielony w takie klocki jak by wam na mapie nie wyświetliło to szukajcie koło Wrocka
dziękuję i pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Marcin15
Posty: 153
Rejestracja: czwartek 09 lut 2012, 23:23
Lokalizacja: Wałcz

Post autor: Marcin15 »

Może mi ktoś powiedzieć na jakiej max. wysokości mogę latać w tym miejscu, bo mapka podana przez kruku55 jest mało dokładna.
Awatar użytkownika
placekjw
Posty: 104
Rejestracja: poniedziałek 02 sty 2012, 21:44
Lokalizacja: Sępólno Krajeńskie

Post autor: placekjw »

Marcin15 pisze:Może mi ktoś powiedzieć na jakiej max. wysokości mogę latać w tym miejscu, bo mapka podana przez kruku55 jest mało dokładna.
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=6540&start=15

Niestety jesteś w strefie MATZ-wojskowe strefy ruchu lotniczego a one są na stałe zarezerwowane do GND czyli do samej ziemi. Poza wojskiem u ciebie nie wolno nikomu tam wlatywać dotyczy to się tez modelarstwa. Ale lepiej zadzwoń do FIS na nr:+48 22 574 7385 lub +48 61 896 7385 poinformują cię dokładnie i będziesz miął rozwiane wątpliwości.
jedrus
Posty: 1531
Rejestracja: piątek 24 cze 2011, 13:22
Lokalizacja: PL/ okolice W-Wy

Post autor: jedrus »

Koledzy, nie ogarniam tych mapek - czy ktoś będzie tak uprzejmy i mi powie na jakich wysokościach można latać nad Nowymi Babicami i bezpośrednimi okolicami. Wiem, że to jest niedaleko lotnisk/podejść Modlina, Babic i Okęcia ale konkretnie nad tą mieściną nic nie lata...

O tu: http://maps.google.pl/maps?q=babice+now ... e&t=m&z=15
Awatar użytkownika
pma_
Posty: 4651
Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Lokalizacja: Gliwice/Katowice

Post autor: pma_ »

Znalazłem taką prezentację może komuś pomoże http://www.authorstream.com/Presentatio ... owerpoint/

potrząc na moją mapę to Gliwice/Zabrze są w strefie oznaczonej FL095 czy to oznacza, że można latać 1000m? i co oznaczają strefy A i B? nie ma ich w klasyfikacji.

Znalzłem w końcu, w A można tylko IFR, a w B IFR i VFR i wygana ciągła łaczność dwukierunkowa i trzeba mieć pozwolenie AIC
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
Awatar użytkownika
alfsky
Posty: 62
Rejestracja: środa 01 sie 2012, 19:56
Lokalizacja: Żywiec

Post autor: alfsky »

W polsce nie ma klasy A i B. Jest tylko C i G.
Generalnie temat modeli i prawdziwego lotnictwa to temat rzeka.
Jak latanie w strefie lotniska niekontrolowanego (np muchowiec, gliwice, bielsko czyli klasa G) to najlepiej uzgodnić z zarządzającym lotniskiem co i jak. U nas w Bielsku modelarze mają swój "kąt" na lotnisku i wiedzą gdzie latać aby samolotom nie przeszkadzać. Ale znam też przypadek zderzenia Cessny z (na szczęście) depronowcem. Skończyło się na strachu pilota i zniszczonym modelu, ale mogło być dużo gorzej.

Natomiast co do pytania poprzednika.

Polecam zapoznać się z mapką
http://ais.pata.pl/vfr/openpvfr.php?id= ... _EPGL_5_en
trzeba założyć konto i się zalogować.

Gliwice znajdują się pod sektorem TMA Kraków zaczyna się ono na wysokości 1700 M AMSL.
Jest to klasa C więc tam latac nie radzę, nawet lecąc normalnym samolotem trzeba złożyć plan lotu i ( zazwyczaj) posiadać transponder ( urządzenie powodujące że widać nas na radarze kontrolera).
Natomiast Zabrze leży już pod niższym sektorem który zaczyna się od 1050 M AMSL ( również klasa C.
Ale.
Poniżej znajduje się ATZ lotniska a Gliwicach (a zaraz obok Muchowca) i tam samoloty/ szybowce i wszystko inne również lata.
Jest to klasa G i to do pilotów należy zachowanie separacji.
W przypadku samolotów, szybowców czy paralotni jest to w miarę łatwe, bo są to w miarę duże obiekty. Dodatkowo mając łączność słyszymy w jakim rejonie kto lata i generalnie co się w powietrzu dzieje.
W przypadku ( relatywnie) niewielkiego modelu zachowanie separacji może być trudne.
Generalnie latanie w okolicy jakichkolwiek lotnisk czy lądowisk to spore ryzyko kolizji. Można próbować zgłaszać loty do FIS ( tak jak zgłasza się pokazy lampionów - o czym mało kto wie), wtedy taki informator poinformuje pilota ze w danej okolicy może latać model i ma mieć oczy dookoła głowy( chociaż i tak zwykle ma).
Nie wiem czy w przypadku planowanych wysokich lotów wyposażenie modelu w oświetlenie ( ideałem byłoby stroboskopowe - tak wiem zakłócenia)nie byłoby dobrym pomysłem. Ale to tylko moja sugestia z punktu widzenia pilota.

Jak ktoś będzie miał jakieś pytania o mapy lotnicze i strefy to walcie śmiało, od 4 lat większymi ptaszyskami latam, chętnie pomogę.
Pozdrawiam Marek.
PS. Czytam od dawna ale to pierwszy post, więc witam wszystkich.
Awatar użytkownika
pma_
Posty: 4651
Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Lokalizacja: Gliwice/Katowice

Post autor: pma_ »

OK, to jak wygląda sprawa w przypadku latania gigantami?
Czyli RC ale model ma np 5metrow (widziałem takie szybowce)
Co ze zgłoszeniem i planem lotu?
Czy jest możliwość rezerwacji kawałka strefy w określonych godzinach? np zabrze i promień 3 km do FL095 3500ft (czyli 1000m)?
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
Awatar użytkownika
alfsky
Posty: 62
Rejestracja: środa 01 sie 2012, 19:56
Lokalizacja: Żywiec

Post autor: alfsky »

pma_ pisze:OK, to jak wygląda sprawa w przypadku latania gigantami?
Czyli RC ale model ma np 5metrow (widziałem takie szybowce)
Co ze zgłoszeniem i planem lotu?
Czy jest możliwość rezerwacji kawałka strefy w określonych godzinach? np zabrze i promień 3 km do FL095 3500ft (czyli 1000m)?
Zabrze masz w strefie ATZ Gliwic do 1050m. Najprościej dogadać się z aeroklubem, oni rezerwują swoją przestrzeń (wtedy kontrola wie że są loty i pilotów ostrzega). Powyżej jest TMA (Klasa C ) i tam raczej nie polatasz. Chociaż wiem że przy dużych projektach odpowiednio skoordynowanych z kontrolą da się. Polecam pogooglać na temat misji Stratosferycznych BOBAS. Nie wiem czy tego typu projektów nie zgłasza się już w NASA ;)
Awatar użytkownika
pma_
Posty: 4651
Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Lokalizacja: Gliwice/Katowice

Post autor: pma_ »

alfsky pisze:Zabrze masz w strefie ATZ Gliwic do 1050m. Najprościej dogadać się z aeroklubem, oni rezerwują swoją przestrzeń (wtedy kontrola wie że są loty i pilotów ostrzega). Powyżej jest TMA (Klasa C ) i tam raczej nie polatasz. Chociaż wiem że przy dużych projektach odpowiednio skoordynowanych z kontrolą da się. Polecam pogooglać na temat misji Stratosferycznych BOBAS. Nie wiem czy tego typu projektów nie zgłasza się już w NASA ;)
OK, czyli jak pojade na lotnisko do Gliwic to jest szansa na dogadanie się z kontrolą przestrzeni?
Sprawdzę to w weekend
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
bracduv
Posty: 13
Rejestracja: wtorek 13 mar 2012, 19:37
Lokalizacja: Kwidzyn

Post autor: bracduv »

Nie jestem pewien co do moich przekonań ale w miejscowości Kwidzyn nie można latać. Chyba, że pojadę kilka kilometrów na południe, z kolei jest tam jakaś antena i obok napisane 500. Czy ktoś może mi to wytłumaczyć?
Awatar użytkownika
malyboa
Posty: 95
Rejestracja: środa 18 lip 2012, 16:35
Lokalizacja: Karpacz

Post autor: malyboa »

Pytanie czy nasze szybowce elektryczne sa widzialne dla radarów? ja mam taki problem ze mieszkam przy granicy z czechami i nie wiem czy wogole moge wleciec nad teren czech
świeżak
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: misiekkk »

pma_ pisze:
alfsky pisze:Zabrze masz w strefie ATZ Gliwic do 1050m. Najprościej dogadać się z aeroklubem, oni rezerwują swoją przestrzeń (wtedy kontrola wie że są loty i pilotów ostrzega). Powyżej jest TMA (Klasa C ) i tam raczej nie polatasz. Chociaż wiem że przy dużych projektach odpowiednio skoordynowanych z kontrolą da się. Polecam pogooglać na temat misji Stratosferycznych BOBAS. Nie wiem czy tego typu projektów nie zgłasza się już w NASA ;)
OK, czyli jak pojade na lotnisko do Gliwic to jest szansa na dogadanie się z kontrolą przestrzeni?
Sprawdzę to w weekend
I co - rozmawiałeś z Gliwicami ?
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
Awatar użytkownika
pma_
Posty: 4651
Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Lokalizacja: Gliwice/Katowice

Post autor: pma_ »

misiekkk pisze:
pma_ pisze:
alfsky pisze:Zabrze masz w strefie ATZ Gliwic do 1050m. Najprościej dogadać się z aeroklubem, oni rezerwują swoją przestrzeń (wtedy kontrola wie że są loty i pilotów ostrzega). Powyżej jest TMA (Klasa C ) i tam raczej nie polatasz. Chociaż wiem że przy dużych projektach odpowiednio skoordynowanych z kontrolą da się. Polecam pogooglać na temat misji Stratosferycznych BOBAS. Nie wiem czy tego typu projektów nie zgłasza się już w NASA ;)
OK, czyli jak pojade na lotnisko do Gliwic to jest szansa na dogadanie się z kontrolą przestrzeni?
Sprawdzę to w weekend
I co - rozmawiałeś z Gliwicami ?
jeszcze nie, ale się wybiorę
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
ODPOWIEDZ