Konfiguracja ESC podłączonego do pixhawka przez BLHeli32
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Konfiguracja ESC podłączonego do pixhawka przez BLHeli32
Po moich problemach przy konfiguracji ESC poprzez BLHeli Suite 32 podłączone do pixhawka postanowiłem opisać jak to wykonać, aby inni się nie męczyli.
Najpierw trochę informacji co nam będzie potrzebne. Zgodnie z informacjami zawartymi na tej stronie:
- Pixhawk obsługuje tylko BLHeli32,
- Pixhawk musi mieć oprogramowanie układowe ChibiOS,
- Funkcje DShot i BLHeli_32 w pixhawku obsługiwane są tylko na 4 wyjściach „FMU” (aux out 1-4), więc niemożliwa jest budowa hexy przy wykorzystaniu Funkcji DShot (sprawdziłem to i faktycznie tylko 4 wyjścia są obsługiwane), Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby podłączyć 4 ESC zaprogramować to co chcemy następnie podłączyć kolejne 4 ESC zaprogramować, a później podłączyć wszystko w trybie PWM do wyjść main out w Pixhawku i zbudować nawet octacopter.
Teraz opiszę jak ja poradziłem sobie z moją hexą i ESC HAKRC BLHeli_32 Bit 35A 2-5S ESC.
Podłączamy ESC pod wyjścia 1-4 w aux out. Następnie podtaczamy pixhawka do Mission Planner. Przechodzimy do zakładki CONFIG/TUNING i wybieramy Full Parameter List
w Polu Search wpisujemy:
MOT_PWM_TYPE zmieniamy wartość na 4 czyli DShot150
SERVO_BLH_OTYPE zmieniamy wartość na 4 czyli DShot150
SERVO_BLH_AUTO zmieniamy wartość na 1
SERVO9_FUNCTION zmieniamy wartość na 33 (czyli silnik 1)
Następnie analogicznie dla:
SERVO10_FUNCTION zmieniamy wartość na 34 (czyli silnik 2)
SERVO11_FUNCTION zmieniamy wartość na 35 (czyli silnik 3)
SERVO12_FUNCTION zmieniamy wartość na 36 (czyli silnik 4)
zapisujemy wszystkie zmiany do pixhawka poprzez przycisk Write Params
UWAGA!!!
Nie ma sensu zmieniać SERVO13_FUNCTION na 37 i SERVO14_FUNCTION na 38 bo ESC i silnik 5 i 6 i tak nie będą działać i nie zostaną rozpoznane.
Rozłączamy pixhawka i włączamy program BLHeliSuite32.
Wybieramy zakładkę Select BLHeli-32 Interface, a następnie wybieramy BLHeli32 Bootloader (Betaflight/Cleanflight).
Wybieramy właściwy port COM klikamy Connect następnie Read Setup
jak wszystko zrobiliśmy dobrze powinno wyskoczyć okienko z informacją jakie i ile ESC jest podłączonych i można dokonać zmian w poszczególnych ESC.
Po zmianie parametrów dla każdego ESC przed przystąpieniem do konfiguracji kolejnego należy zapisać dokonane zmiany poprzez przyciśnięcie przycisku Write Setup.
Po skonfigurowaniu 4 ESC można powtórzyć to na kolejnych ESC.
Ja ustawiłem reversy na dwóch silnikach i zmieniłem kolory podświetlenia led we wszystkich 6 ESC. Podświetlenie wygląda u mnie tak (oczywiście zielony to przód).
Najpierw trochę informacji co nam będzie potrzebne. Zgodnie z informacjami zawartymi na tej stronie:
- Pixhawk obsługuje tylko BLHeli32,
- Pixhawk musi mieć oprogramowanie układowe ChibiOS,
- Funkcje DShot i BLHeli_32 w pixhawku obsługiwane są tylko na 4 wyjściach „FMU” (aux out 1-4), więc niemożliwa jest budowa hexy przy wykorzystaniu Funkcji DShot (sprawdziłem to i faktycznie tylko 4 wyjścia są obsługiwane), Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby podłączyć 4 ESC zaprogramować to co chcemy następnie podłączyć kolejne 4 ESC zaprogramować, a później podłączyć wszystko w trybie PWM do wyjść main out w Pixhawku i zbudować nawet octacopter.
Teraz opiszę jak ja poradziłem sobie z moją hexą i ESC HAKRC BLHeli_32 Bit 35A 2-5S ESC.
Podłączamy ESC pod wyjścia 1-4 w aux out. Następnie podtaczamy pixhawka do Mission Planner. Przechodzimy do zakładki CONFIG/TUNING i wybieramy Full Parameter List
w Polu Search wpisujemy:
MOT_PWM_TYPE zmieniamy wartość na 4 czyli DShot150
SERVO_BLH_OTYPE zmieniamy wartość na 4 czyli DShot150
SERVO_BLH_AUTO zmieniamy wartość na 1
SERVO9_FUNCTION zmieniamy wartość na 33 (czyli silnik 1)
Następnie analogicznie dla:
SERVO10_FUNCTION zmieniamy wartość na 34 (czyli silnik 2)
SERVO11_FUNCTION zmieniamy wartość na 35 (czyli silnik 3)
SERVO12_FUNCTION zmieniamy wartość na 36 (czyli silnik 4)
zapisujemy wszystkie zmiany do pixhawka poprzez przycisk Write Params
UWAGA!!!
Nie ma sensu zmieniać SERVO13_FUNCTION na 37 i SERVO14_FUNCTION na 38 bo ESC i silnik 5 i 6 i tak nie będą działać i nie zostaną rozpoznane.
Rozłączamy pixhawka i włączamy program BLHeliSuite32.
Wybieramy zakładkę Select BLHeli-32 Interface, a następnie wybieramy BLHeli32 Bootloader (Betaflight/Cleanflight).
Wybieramy właściwy port COM klikamy Connect następnie Read Setup
jak wszystko zrobiliśmy dobrze powinno wyskoczyć okienko z informacją jakie i ile ESC jest podłączonych i można dokonać zmian w poszczególnych ESC.
Po zmianie parametrów dla każdego ESC przed przystąpieniem do konfiguracji kolejnego należy zapisać dokonane zmiany poprzez przyciśnięcie przycisku Write Setup.
Po skonfigurowaniu 4 ESC można powtórzyć to na kolejnych ESC.
Ja ustawiłem reversy na dwóch silnikach i zmieniłem kolory podświetlenia led we wszystkich 6 ESC. Podświetlenie wygląda u mnie tak (oczywiście zielony to przód).
Re: Konfiguracja ESC podłączonego do pixhawka przez BLHeli32
kiu86, WOOOW - dziękuję Ci bardzo serdecznie !!! - przyda się na 100% !!!!
Re: Konfiguracja ESC podłączonego do pixhawka przez BLHeli32
Skoro zmieniasz kolor oswietlenia to moze warto go zmienic tak zeby troche bardziej przypominal lotnicze (zielone z prawej, czerwone z lewej, biale z tylu)?kiu86 pisze:zmieniłem kolory podświetlenia led we wszystkich 6 ESC. Podświetlenie wygląda u mnie tak (oczywiście zielony to przód)
Re: Konfiguracja ESC podłączonego do pixhawka przez BLHeli32
pawelsky pisze:Skoro zmieniasz kolor oswietlenia to moze warto go zmienic tak zeby troche bardziej przypominal lotnicze (zielone z prawej, czerwone z lewej, biale z tylu)?kiu86 pisze:zmieniłem kolory podświetlenia led we wszystkich 6 ESC. Podświetlenie wygląda u mnie tak (oczywiście zielony to przód)
Wiesz... w swoim S500 tak ustawiłem.... i szczerze mówiąc oprócz poczucia, że jestem minimalnie bardziej "zgodny" ze standardami - nie uzyskałem niczego. w samolotach jednak ma to większy sens, ponieważ światła świecą "dookólnie" i pozwalają innym pilotom odpowiednio poznac kierunek lotu (kolizyjny czy też nie). w przypadku kopterów - oświetlenie ma za zadanie pomagać operatorowi, a kierunek lotu może być każdy (nie zawsze dron leci przodem, może bokiem tyłem skosem).
Ostatecznie NIESTETY swoje 10 groszy jak nie 100zł dodaje do tematu DJI.... :( - więc pytanie czy być zgodnym ze standardem "lotniczym" czy brakiem standardu, ale "typowym" DJI-like..... - chyba pozostaje otwarte (w moim obecnym zielone mam z przodu czerwone z tyłu).
Ale nie krytykuję - po prostu takie mam przemyślenia.
Re: Konfiguracja ESC podłączonego do pixhawka przez BLHeli32
Szczerze powiem, że ustawiłem tak dlatego, że mój poprzedni dron Quanum Nova pro domyślnie miał takie oświetlenie zielony przód czerwony tył i odpowiadało mi to się przyzwyczaiłem i dlatego tak ustawiłem.
Re: Konfiguracja ESC podłączonego do pixhawka przez BLHeli32
No ale co spodziewales sie uzyskac? Lepsze osiagi?kuczy pisze:Wiesz... w swoim S500 tak ustawiłem.... i szczerze mówiąc oprócz poczucia, że jestem minimalnie bardziej "zgodny" ze standardami - nie uzyskałem niczego.
Smiglowce rowniez moga latac w dowolna strone a oswietlenie nawigacyjne posiadaja wiec to kiepska wymowkakuczy pisze:w samolotach jednak ma to większy sens, ponieważ światła świecą "dookólnie" i pozwalają innym pilotom odpowiednio poznac kierunek lotu (kolizyjny czy też nie).
I bedzie, niezaleznie od tego w jakiej kolejnosci zostanie umieszczone.kuczy pisze: w przypadku kopterów - oświetlenie ma za zadanie pomagać operatorowi
W Mavicach z przodu masz akurat czerwone, wiec nie jestes nawet zgodny z DJI-like...kuczy pisze:Ostatecznie NIESTETY swoje 10 groszy jak nie 100zł dodaje do tematu DJI.... :( - więc pytanie czy być zgodnym ze standardem "lotniczym" czy brakiem standardu, ale "typowym" DJI-like..... - chyba pozostaje otwarte (w moim obecnym zielone mam z przodu czerwone z tyłu).
Kto jak kto ale modelarze powinni promowac dobre standardy. Bo jesli nie modelarze to kto?
Re: Konfiguracja ESC podłączonego do pixhawka przez BLHeli32
Jako, że odbiegamy od tematu posta, to napiszę, że tak, jest bałagan w oświetleniu - ale nawet UE się nie pokwapiła uregulować tego przy okazji gniota pod tytułem "EASA"... - a niestety ale nie zasługuję na miano modelarza (którą to grupę mega szanuję) - bardziej "składacza" z prefabrykowanych podzespołów ;). Pozdro.
Re: Konfiguracja ESC podłączonego do pixhawka przez BLHeli32
I kolenja wymowka zeby nie wziac sprawy we wlasne rece...kuczy pisze:jest bałagan w oświetleniu - ale nawet UE się nie pokwapiła uregulować
Re: Konfiguracja ESC podłączonego do pixhawka przez BLHeli32
Nie widzę żadnej korzyści. Tak miałem kiedyś:pawelsky pisze:I kolenja wymowka zeby nie wziac sprawy we wlasne rece...
Tam mam teraz:
Podaj mi dokument regulujący oświetlenie dronów. Póki go nie ma to jest i będzie bałagan. Możesz sobie ustawić oświetlenie jak uważasz - może mrugać kolorami w zależności od trybu lotu, albo w ten sposób nawet informować o błędach, możesz sobie je wyłączać aby podczas ujęć w nocy nie było poświaty na materiale, w końcu możesz latac nawet bez oświetlenia. Żyj i daj zyć innym.
- sprawę w swoje ręce możesz wziąć - napisz do DJI, że się nie zgadzasz aby miliony dronów miały "niezgodne" oświetlenie. Jakoś nie czuję tego, aby montaż prawilnego oświetlenia w jednym jedynym dronie na jaki mam wpływ - było "braniem sprawy w swoje ręce". - to trochę tak, jak z wyłączaniem światła na 2 min z powodu akcji "Ratujmy Ziemię" - może masz poczucie, że coś zrobiłeś - ale tak na prawdę sieć energetyczna przez te 2 min i tak pracowała z tą samą mocą, zużywając tyle samo zasobów.
Dronów już się nie buduje - drony się kupuje. (nie mówię o racerach) Tego niestety nie zmienisz ani nie będziesz nigdy miał żadnego wpływu na wielkich producentów, bo "uważasz inaczej". spoko.
Re: Konfiguracja ESC podłączonego do pixhawka przez BLHeli32
A widzisz jakis problem?kuczy pisze:Nie widzę żadnej korzyści.
Prawo lotnicze. Poniewaz rozporzadzenie wylaczajace nie zawiera wylaczen w tym temacie (dla lotow rekreacyjnych badz sportowych) stosujesz przepisy nadrzedne prawa lotniczego.kuczy pisze:Podaj mi dokument regulujący oświetlenie dronów.
Wzialem. Latadla ktore skladalem mialy oswietlenie zblizone do lotniczego. Twoj ruch.kuczy pisze:- sprawę w swoje ręce możesz wziąć
Oj, to Grzechotek chyba z innej planety, bo wlasnie zbudowal. Ty tez chyba jakis kosmita, bo latasz samorobka...kuczy pisze:Dronów już się nie buduje - drony się kupuje.
Re: Konfiguracja ESC podłączonego do pixhawka przez BLHeli32
pawelsky, - to pytanie, czemu wszystkie DJI i nie-DJI latają, i można je rejestrować już na stronie PAŻPu - skoro nie spełniają wymogów dot oświetlenia... ?
To troszkę jak z samochodami i samolotami. Na początku ktoś zbudował to w jakimś warsztacie, potem była manufaktura, aż w końcu powstały fabryki... - i nieliczni umieli i mieli zapał aby zbudować własne auto lub samolot.... Tak widać jest i z dronami, bo czemu miało by byc inaczej?
Tak - patrząc na całość światowego biznesu (bo tym niestety stały się drony dla ludu) - jesteśmy kosmitami, pasjonatami, buc może ty jesteś pionierem, ponieważ siedzisz w temacie o wiele dłużej i głębiej odemnie (mówię także o doświadczeniu w modelarstwie). Reszta - kupuje nie zastanawiając się nawet jak to działa, a największy problem to "czy mogę latać na telefonie Samsung S10".... Nie uwierzę, że tego nie widzisz - dlatgo napisałem, że drony się kupuje...pawelsky pisze:Oj, to Grzechotek chyba z innej planety, bo wlasnie zbudowal. Ty tez chyba jakis kosmita, bo latasz samorobka...
To troszkę jak z samochodami i samolotami. Na początku ktoś zbudował to w jakimś warsztacie, potem była manufaktura, aż w końcu powstały fabryki... - i nieliczni umieli i mieli zapał aby zbudować własne auto lub samolot.... Tak widać jest i z dronami, bo czemu miało by byc inaczej?
Re: Konfiguracja ESC podłączonego do pixhawka przez BLHeli32
No wiec wykorzystajmy te pasje zeby robic rzeczy lepiej niz calosc swiatowego biznesu. Tym bardziej ze nic to nie kosztuje, a jak ktos chce pojsc o krok dalej mamy na naszym forum fajne projekty sterownikow oswietlenia ktore mozna wykorzystac.kuczy pisze:patrząc na całość światowego biznesu (bo tym niestety stały się drony dla ludu) - jesteśmy kosmitami, pasjonatami
EDIT: Nie zauwazylem pierwszego pytania
Bo mozna nimi latac nie tylko w nocy?kuczy pisze:pytanie, czemu wszystkie DJI i nie-DJI latają, i można je rejestrować już na stronie PAŻPu - skoro nie spełniają wymogów dot oświetlenia... ?