Naprawa/wymiana uszkodzonych ogniw w hybrydzie (Prius 2)

Tu można uprawiać dyskutanctwo ;-)

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Arthor
Posty: 350
Rejestracja: piątek 06 lut 2015, 16:50
Lokalizacja: Antyle

Naprawa/wymiana uszkodzonych ogniw w hybrydzie (Prius 2)

Post autor: Arthor »

Muszę zmienić auto. Zdecydowałem się na Priusa 2. Auto ma dobre opinie, ale jest trudno dostępne na rynku wtórnym. Znalazłem jednego 250km ode mnie w dobrej cenie (2008 rok), ale w opisie jest: przygotować się na wymianę baterii. No i na jednym ze zdjęć widać deskę rozdzielczą z typową choinką (trójkąt, check engine i jeszcze jakieś dwa), co w prostym przekładzie oznacza, że bateria HV do wymiany. Jutro będę tam dzwonił i pytał o szczegóły, ale może ktoś z Was zna temat i mi doradzi, czy jest sens się w to pakować? Drugi prius na sprzedaż w promieniu 300km jest 2 lata starszy i 3k euro droższy. Poza tym posucha. Dlatego pomyślałem o tym z walniętą baterią. Czy w razie czego poradzę sobie z rozkręceniem tego, sprawdzeniem ogniw i wymianą walniętych? Podobno wymieniane ogniwa trzeba doładować do tego samego poziomu co pozostałe. Czy "nasza" ładowarka (IMAX B6) wystarczy? czy potrzebuję jakiegoś specjalistycznego sprzętu?
Awatar użytkownika
krall
Posty: 3152
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 10:00
Lokalizacja: Kartuzy
Kontakt:

Re: Naprawa/wymiana uszkodzonych ogniw w hybrydzie (Prius 2)

Post autor: krall »

Nie znam się to się wypowiem ;-)
Arthor pisze:....co w prostym przekładzie oznacza, że bateria HV do wymiany....
Zalecam dużą ostrożność, bez sprawdzenia w serwisie to trochę zgadywanie.
Teoretycznie "ręczna" wymiana ogniw jest oczywiście możliwa, tak każde ogniwo przed instalacją (zgrzaniem) powinno mieć to samo napięcie. Zrobisz to ładowarką modelarską ale potrwa to wieczność.

Przy kupowaniu auta napalanie się na jakiś egzemplarz to zły pomysł, trzeba to brać na chłodno ;-)
pozdrawiam
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl
Awatar użytkownika
PiotrSz
Posty: 3518
Rejestracja: środa 21 sie 2013, 22:04
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Naprawa/wymiana uszkodzonych ogniw w hybrydzie (Prius 2)

Post autor: PiotrSz »

Arthor, przy takich błędach bez podłączenia samochodu do komputera diagnostycznego czy wizyty w specjalistycznym serwisie Toyoty ja bym nawet nie myślałem o takim... to jest proszenie się o problemy finansowe. Jeśli chodzi o pakietowanie ogniw to w zasadzie można wszystko zrobić ale tak jak napisał krall żeby przed zgrzaniem wyrównać wszystkie cele do jednakowego napięcia w warunkach domowych zajmie Ci wieki.

Inna rzecz, jeśli ktoś sprzedaje takie auto z uwalonymi akumulatorami a nie reanimuje go żeby jeździć dalej to śmierdzi mi to wysoką ceną wymiany baterii... miej się na baczności.
Awatar użytkownika
sajgon
Posty: 482
Rejestracja: piątek 17 lut 2012, 17:48
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Naprawa/wymiana uszkodzonych ogniw w hybrydzie (Prius 2)

Post autor: sajgon »

Ze szwagrem nie takie rzeczy robili ;)
Awatar użytkownika
krall
Posty: 3152
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 10:00
Lokalizacja: Kartuzy
Kontakt:

Re: Naprawa/wymiana uszkodzonych ogniw w hybrydzie (Prius 2)

Post autor: krall »

Z ciekawości wpisałem w google zapytanie.
Wygląda na to, że bateryjki to nie typowe lion 18650 tylko nimhy i to jakieś "inne".
The second generation Toyota Prius makes use of a 201.6-volt NiMH battery composed of 28 modules, where each module is made of six individual 1.2-volt, 6.5 Ah Prismatic NiMH cells. The 7.2-volt modules each contain a charge controller and a relay. The 28 modules are connected in series to produce a total energy storage capacity of 1.310 kWh (via 201.6-volts × 6.5 Ah)


Tym bardziej słabo to widzę
pozdrawiam
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Naprawa/wymiana uszkodzonych ogniw w hybrydzie (Prius 2)

Post autor: Tanner »

Ciekawy jestem na ile tam można się pobawić idąc w 18650, bo teoretycznie idąc powiedzmy w 48S3P czyli jakieś 1500 zł, mamy to samo napięcie maksymalne (201,6V) i większą pojemność, jakieś 1.6 kWh.
Problem jedynie w tym że charakterystyka napięcia względem rozładowania nimhów bardzo się różni od liionów, pewnie elektronika auta by tego nie polubiła.

Coś tam piszą więcej o tym, trzeba by poczytać
https://priuschat.com/threads/lithium-c ... on.164939/

https://priuschat.com/threads/2005-priu ... on.176059/
Awatar użytkownika
Arthor
Posty: 350
Rejestracja: piątek 06 lut 2015, 16:50
Lokalizacja: Antyle

Re: Naprawa/wymiana uszkodzonych ogniw w hybrydzie (Prius 2)

Post autor: Arthor »

Dzięki za odpowiedzi.
W międzyczasie sam też się dokształciłem i z tego co widzę, to wymiana pojedynczych słabych/uszkodzonych ogniw nie jest dużym wyzwaniem. Oczywiście wymaga ogromnej ostrożności i podstawowej wiedzy technicznej, ale zwykły nie-mechanik jest w stanie to zrobić w jedno popołudnie, może jeden dzień.
Jednak na razie temat umarł. Prius, na którego byłem strasznie napalony, wydaje się bardziej podejrzany niż tylko walnięta bateria. Znaczy nie samo auto, ile sprzedawca. W Internecie jest wyzywany od oszustów i zarzucane mu jest wystawianie lewych papierów i fikcyjnych przeglądów. (Przy rozmowie telefonicznej ze startu spuścił z ceny o 1/4 przy płatności gotówką, co również wydało mi się podejrzane). Więc na razie muszę ochłonąć, przemyśleć i decyzję podąć na chłodno (sam nie wierzę, że to piszę ;-) )
ODPOWIEDZ