Zanim...
Zanim...



Polskie Forum FPV

Forum modelarzy i pilotów FPV
Dzisiaj jest środa 13 lis 2019, 11:25


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
Post: wtorek 24 wrz 2019, 07:34 
Offline

Rejestracja: środa 02 wrz 2015, 17:59
Posty: 1166
Jak prawidłowo sprawdzić oporność wewnętrzną ( przy jakim napięciu ) poszczególnych ogniw aku Lipol i jakie są kryteria oceny kondycji aku na podstawie wyników pomiaru ? W necie natrafiłem na dwie tabele

Obrazek

Obrazek

Czy obie są prawidłowe ? Bo różnią się od siebie . 0 - 6 mOhm a 75 - 150 mOhm to znaczna różnica . Na jednym aku Lipol GiFi 3S 6,4Ah przy napięciu 3,81V na każdym ogniwie mam 10 ; 8 ; 7 mOhm . Na drugim przy napięciu 3,87V/ogniwo 9; 8 ; 7 . Z pierwszej tabeli by wynikało że nie są w super stanie ale w stanie do zaakceptowania . Od początku miały takie oporności . Obecnie są po przeszło 20 ładowaniach .

By nie zakładać nowego tematu . Druga sprawa to wskazania telemetrii . Nie wiem czy to co jest w danej chwili wyświetlane na ekranie apki odpowiada stanowi faktycznemu ? Chodzi o wyświetlane aktualne napięcie aku koptera . Pierwszy alarm się odzywa gdy napięcie aku spadnie poniżej 10,7V . Drugi krytyczny ( apka cały czas wibruje i pojawia się napis że kopter musi się znajdować max 60m od miejsca startu ) pojawia się przy napięciu 10,2V . Ale przy podpięciu aku do ładowarki i sprawdzeniu napięć na poszczególnych ogniwach w pierwszym przypadku jest 3,87V/ogniwo a w drugim 3,8V/ogniwo . Zawsze latam do tych 10,7V . Nie wiem czemu tak to jest ustawione w tym kopterze ?

_________________
Pozdro; Hornet2

samolot Spitfire (spalinowy)
copter Typhoon Q500 4K
copter FQ 777 -124
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 24 wrz 2019, 09:03 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 03 kwie 2015, 07:04
Posty: 2133
To teraz możesz sobie policzyć prawdziwe C pakietu. Wystarczy do tego kalkulator i pełne prawo oma.:)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 24 wrz 2019, 10:32 
Offline

Rejestracja: środa 02 wrz 2015, 17:59
Posty: 1166
Na oryginalnym aku 3S 5,4Ah też nie ma podanego C tylko napisane jest 59,9Wh .

_________________
Pozdro; Hornet2

samolot Spitfire (spalinowy)
copter Typhoon Q500 4K
copter FQ 777 -124
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 24 wrz 2019, 10:39 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 7585
Lokalizacja: Polska
hornet2 pisze:
Chodzi o wyświetlane aktualne napięcie aku koptera . Pierwszy alarm się odzywa gdy napięcie aku spadnie poniżej 10,7V . Drugi krytyczny ( apka cały czas wibruje i pojawia się napis że kopter musi się znajdować max 60m od miejsca startu ) pojawia się przy napięciu 10,2V . Ale przy podpięciu aku do ładowarki i sprawdzeniu napięć na poszczególnych ogniwach w pierwszym przypadku jest 3,87V/ogniwo a w drugim 3,8V/ogniwo . Zawsze latam do tych 10,7V . Nie wiem czemu tak to jest ustawione w tym kopterze ?

Bo napiecie pod obciazeniem jest nizsze niz napiecie bez obciazenia.

hornet2 pisze:
Na oryginalnym aku 3S 5,4Ah też nie ma podanego C tylko napisane jest 59,9Wh .

C z Wh to akurat nic wspolnego nie ma.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 24 wrz 2019, 10:57 
Offline

Rejestracja: środa 02 wrz 2015, 17:59
Posty: 1166
Wiem że pod obciążeniem napięcie może być dużo niższe niż bez obciążenia . Tylko nie wiem dlaczego w tym kopterze akurat wyznaczyli alarmy przy takich napięciach aku ? Przykładowo w Aosenmie też były dwa alarmy na 7,6V i 6,6V ( zasilanie 2S ). A tutaj jest pierwszy poniżej 10,7V a drugi poniżej 10,2V . Mam też oryginalne aku które kupiłem wraz z tym kopterem . Jest spuchnięte więc używam je tylko do zasilania radia w pracy . W nim oporność wewnętrzna przy 4,20V/ogniwo wynosi 6 ; 5; 5 mOhm .

_________________
Pozdro; Hornet2

samolot Spitfire (spalinowy)
copter Typhoon Q500 4K
copter FQ 777 -124
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 24 wrz 2019, 11:23 
Offline

Rejestracja: środa 04 wrz 2019, 18:23
Posty: 116
Lokalizacja: GB
Do pomiaru oporności wewnętrzej potrzebny jest generator funkcyjny z sinusem ac. Opornik pomiarowy ~ 6 ohm. Oscyloskop lub 2x miernik napięcia ac lub dc (wtedy potrzeba zrobić jeszcze 2x peak detector). Tworzy nam się dzielnik napięcia ac. Podstawiamy wyniki do wzoru.

Napięcie baterii jest tu pomijane. Takie same wyniki wychodzą przy lipo 3V/celę jak i 4,2V/celę.

Jest jeszcze jeden szczegół który ma duży wpływ na pomiar. Ale jak ktoś ogarnie to co wyżej napisałem to znajdzie pewnie i wykresy.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 24 wrz 2019, 11:30 
Offline

Rejestracja: środa 02 wrz 2015, 17:59
Posty: 1166
rc.fpv.poland pisze:
Do pomiaru oporności wewnętrzej potrzebny jest generator funkcyjny z sinusem ac. Opornik pomiarowy ~ 6 ohm. Oscyloskop lub 2x miernik napięcia ac lub dc (wtedy potrzeba zrobić jeszcze 2x peak detector). Tworzy nam się dzielnik napięcia ac. Podstawiamy wyniki do wzoru.

Napięcie baterii jest tu pomijane. Takie same wyniki wychodzą przy lipo 3V/celę jak i 4,2V/celę.

Jest jeszcze jeden szczegół który ma duży wpływ na pomiar. Ale jak ktoś ogarnie to co wyżej napisałem to znajdzie pewnie i wykresy.



Pomiar oporności wewnętrznej mierzyłem ładowarką Imax B6 Mini . Czyli na podstawie tego co podałem jak ocenić stan moich aku ? Jako zadowalający ? Oryginalne aku choć spuchnięte to ma niższą oporność wewnętrzna ogniw .

_________________
Pozdro; Hornet2

samolot Spitfire (spalinowy)
copter Typhoon Q500 4K
copter FQ 777 -124
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 24 wrz 2019, 11:56 
Offline

Rejestracja: środa 04 wrz 2019, 18:23
Posty: 116
Lokalizacja: GB
Może jest więcej niż jedna metoda pomiaru. Ta którą podałem jest pwszechnie wykorzystywana, podobnie mierzy się ESR kondensatorów.

Nie porównuj aku między sobą. Zmierz nowe aku i patrz jak opór się zmienia z biegiem czasu użytkowania. Aku o większej pojemności może mieć mniejszy opór wewnętrzny niż nowe aku o mniejszej pojemności.

6mOhm , a wyżej jest pomyłka. Opornik do pomiaru około 6 mOhm.

Od tej wartości zalży też ile C prodecent poda na ładowanie i na rozładowanie. Potwierdza się to w pomiarze wydzielonej energii (temperaturze).


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 24 wrz 2019, 13:35 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 03 kwie 2015, 07:04
Posty: 2133
Hornet2 masz niesamowitą zdolność do zadawania specyficznych pytań. Czekam wręcz z niecierpliwością na kolejne wpisy w tym temacie.:)
A co do wartości oporności wewnętrznej to bez pewnego porównania z danymi producenta lub co najmniej wiedzy jaki akumulator jest mierzony nic nie da się powiedzieć o zużyciu bateryjki. I tak 5mohm dla akumulatora 30C to wartość raczej normalna ale gdy wzrośnie do 100mohm oznaczać będzie padnięty akumulator. Ale te 100mohm dla akumulatora 1C do zasilania aparatury to już poziom normalny. Więc wnioski wyciągnij sam:)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 24 wrz 2019, 14:30 
Offline

Rejestracja: środa 04 wrz 2019, 18:23
Posty: 116
Lokalizacja: GB
Dlatego warto patrzeć na temperaturę aku. Podczas ładowania, po locie. Daje nam to niejako "więcej" informacji o stanie aku niż same pomiary. A na pewno jesteśmy to w stanie sprawdzić zawsze (ręką). Oczywiście prądy ładowania/rozładowania podane przez producenta muszą być zachowane. Ogólnie im mniejsza wartość rezystancji wewnętrznej tym lepiej.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 24 wrz 2019, 15:37 
Offline

Rejestracja: środa 02 wrz 2015, 17:59
Posty: 1166
rc.fpv.poland pisze:
Dlatego warto patrzeć na temperaturę aku. Podczas ładowania, po locie. Daje nam to niejako "więcej" informacji o stanie aku niż same pomiary. A na pewno jesteśmy to w stanie sprawdzić zawsze (ręką). Oczywiście prądy ładowania/rozładowania podane przez producenta muszą być zachowane. Ogólnie im mniejsza wartość rezystancji wewnętrznej tym lepiej.


Co do temperatury . Zaraz po locie zarówno jedno jak i drugie aku ledwo ciepłe . Aku te ładuję prądem 3,2A . Jakie faktycznie C ma te aku nie wiem ? Nigdzie o tym nie pisze . Może 10, może 15 C ? Po ponad 20 ładowaniach praktycznie nic z opornością wewnętrzną aku się nie zmieniło . Zawsze jest tak że na jednym z ogniw w obu aku ta oporność jest nieco większa niż na pozostałych ogniwach .

_________________
Pozdro; Hornet2

samolot Spitfire (spalinowy)
copter Typhoon Q500 4K
copter FQ 777 -124
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 15 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z . Polityką prywatności
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.