Pomiar oporności wewnętrznej Lipol

Elektronika w modelu i na ziemi

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

hornet2
Posty: 1205
Rejestracja: środa 02 wrz 2015, 17:59

Pomiar oporności wewnętrznej Lipol

Post autor: hornet2 »

Jak prawidłowo sprawdzić oporność wewnętrzną ( przy jakim napięciu ) poszczególnych ogniw aku Lipol i jakie są kryteria oceny kondycji aku na podstawie wyników pomiaru ? W necie natrafiłem na dwie tabele

Obrazek

Obrazek

Czy obie są prawidłowe ? Bo różnią się od siebie . 0 - 6 mOhm a 75 - 150 mOhm to znaczna różnica . Na jednym aku Lipol GiFi 3S 6,4Ah przy napięciu 3,81V na każdym ogniwie mam 10 ; 8 ; 7 mOhm . Na drugim przy napięciu 3,87V/ogniwo 9; 8 ; 7 . Z pierwszej tabeli by wynikało że nie są w super stanie ale w stanie do zaakceptowania . Od początku miały takie oporności . Obecnie są po przeszło 20 ładowaniach .

By nie zakładać nowego tematu . Druga sprawa to wskazania telemetrii . Nie wiem czy to co jest w danej chwili wyświetlane na ekranie apki odpowiada stanowi faktycznemu ? Chodzi o wyświetlane aktualne napięcie aku koptera . Pierwszy alarm się odzywa gdy napięcie aku spadnie poniżej 10,7V . Drugi krytyczny ( apka cały czas wibruje i pojawia się napis że kopter musi się znajdować max 60m od miejsca startu ) pojawia się przy napięciu 10,2V . Ale przy podpięciu aku do ładowarki i sprawdzeniu napięć na poszczególnych ogniwach w pierwszym przypadku jest 3,87V/ogniwo a w drugim 3,8V/ogniwo . Zawsze latam do tych 10,7V . Nie wiem czemu tak to jest ustawione w tym kopterze ?
Pozdro; Hornet2

samolot Spitfire (spalinowy)
copter Typhoon Q500 4K
copter FQ 777 -124
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )
Awatar użytkownika
maxiiii
Posty: 2348
Rejestracja: piątek 03 kwie 2015, 07:04

Re: Pomiar oporności wewnętrznej Lipol

Post autor: maxiiii »

To teraz możesz sobie policzyć prawdziwe C pakietu. Wystarczy do tego kalkulator i pełne prawo oma.:)
hornet2
Posty: 1205
Rejestracja: środa 02 wrz 2015, 17:59

Re: Pomiar oporności wewnętrznej Lipol

Post autor: hornet2 »

Na oryginalnym aku 3S 5,4Ah też nie ma podanego C tylko napisane jest 59,9Wh .
Pozdro; Hornet2

samolot Spitfire (spalinowy)
copter Typhoon Q500 4K
copter FQ 777 -124
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Pomiar oporności wewnętrznej Lipol

Post autor: pawelsky »

hornet2 pisze:Chodzi o wyświetlane aktualne napięcie aku koptera . Pierwszy alarm się odzywa gdy napięcie aku spadnie poniżej 10,7V . Drugi krytyczny ( apka cały czas wibruje i pojawia się napis że kopter musi się znajdować max 60m od miejsca startu ) pojawia się przy napięciu 10,2V . Ale przy podpięciu aku do ładowarki i sprawdzeniu napięć na poszczególnych ogniwach w pierwszym przypadku jest 3,87V/ogniwo a w drugim 3,8V/ogniwo . Zawsze latam do tych 10,7V . Nie wiem czemu tak to jest ustawione w tym kopterze ?
Bo napiecie pod obciazeniem jest nizsze niz napiecie bez obciazenia.
hornet2 pisze:Na oryginalnym aku 3S 5,4Ah też nie ma podanego C tylko napisane jest 59,9Wh .
C z Wh to akurat nic wspolnego nie ma.
hornet2
Posty: 1205
Rejestracja: środa 02 wrz 2015, 17:59

Re: Pomiar oporności wewnętrznej Lipol

Post autor: hornet2 »

Wiem że pod obciążeniem napięcie może być dużo niższe niż bez obciążenia . Tylko nie wiem dlaczego w tym kopterze akurat wyznaczyli alarmy przy takich napięciach aku ? Przykładowo w Aosenmie też były dwa alarmy na 7,6V i 6,6V ( zasilanie 2S ). A tutaj jest pierwszy poniżej 10,7V a drugi poniżej 10,2V . Mam też oryginalne aku które kupiłem wraz z tym kopterem . Jest spuchnięte więc używam je tylko do zasilania radia w pracy . W nim oporność wewnętrzna przy 4,20V/ogniwo wynosi 6 ; 5; 5 mOhm .
Pozdro; Hornet2

samolot Spitfire (spalinowy)
copter Typhoon Q500 4K
copter FQ 777 -124
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )
rc.fpv.poland
Posty: 117
Rejestracja: środa 04 wrz 2019, 18:23
Lokalizacja: GB

Re: Pomiar oporności wewnętrznej Lipol

Post autor: rc.fpv.poland »

Do pomiaru oporności wewnętrzej potrzebny jest generator funkcyjny z sinusem ac. Opornik pomiarowy ~ 6 ohm. Oscyloskop lub 2x miernik napięcia ac lub dc (wtedy potrzeba zrobić jeszcze 2x peak detector). Tworzy nam się dzielnik napięcia ac. Podstawiamy wyniki do wzoru.

Napięcie baterii jest tu pomijane. Takie same wyniki wychodzą przy lipo 3V/celę jak i 4,2V/celę.

Jest jeszcze jeden szczegół który ma duży wpływ na pomiar. Ale jak ktoś ogarnie to co wyżej napisałem to znajdzie pewnie i wykresy.
hornet2
Posty: 1205
Rejestracja: środa 02 wrz 2015, 17:59

Re: Pomiar oporności wewnętrznej Lipol

Post autor: hornet2 »

rc.fpv.poland pisze:Do pomiaru oporności wewnętrzej potrzebny jest generator funkcyjny z sinusem ac. Opornik pomiarowy ~ 6 ohm. Oscyloskop lub 2x miernik napięcia ac lub dc (wtedy potrzeba zrobić jeszcze 2x peak detector). Tworzy nam się dzielnik napięcia ac. Podstawiamy wyniki do wzoru.

Napięcie baterii jest tu pomijane. Takie same wyniki wychodzą przy lipo 3V/celę jak i 4,2V/celę.

Jest jeszcze jeden szczegół który ma duży wpływ na pomiar. Ale jak ktoś ogarnie to co wyżej napisałem to znajdzie pewnie i wykresy.

Pomiar oporności wewnętrznej mierzyłem ładowarką Imax B6 Mini . Czyli na podstawie tego co podałem jak ocenić stan moich aku ? Jako zadowalający ? Oryginalne aku choć spuchnięte to ma niższą oporność wewnętrzna ogniw .
Pozdro; Hornet2

samolot Spitfire (spalinowy)
copter Typhoon Q500 4K
copter FQ 777 -124
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )
rc.fpv.poland
Posty: 117
Rejestracja: środa 04 wrz 2019, 18:23
Lokalizacja: GB

Re: Pomiar oporności wewnętrznej Lipol

Post autor: rc.fpv.poland »

Może jest więcej niż jedna metoda pomiaru. Ta którą podałem jest pwszechnie wykorzystywana, podobnie mierzy się ESR kondensatorów.

Nie porównuj aku między sobą. Zmierz nowe aku i patrz jak opór się zmienia z biegiem czasu użytkowania. Aku o większej pojemności może mieć mniejszy opór wewnętrzny niż nowe aku o mniejszej pojemności.

6mOhm , a wyżej jest pomyłka. Opornik do pomiaru około 6 mOhm.

Od tej wartości zalży też ile C prodecent poda na ładowanie i na rozładowanie. Potwierdza się to w pomiarze wydzielonej energii (temperaturze).
Awatar użytkownika
maxiiii
Posty: 2348
Rejestracja: piątek 03 kwie 2015, 07:04

Re: Pomiar oporności wewnętrznej Lipol

Post autor: maxiiii »

Hornet2 masz niesamowitą zdolność do zadawania specyficznych pytań. Czekam wręcz z niecierpliwością na kolejne wpisy w tym temacie.:)
A co do wartości oporności wewnętrznej to bez pewnego porównania z danymi producenta lub co najmniej wiedzy jaki akumulator jest mierzony nic nie da się powiedzieć o zużyciu bateryjki. I tak 5mohm dla akumulatora 30C to wartość raczej normalna ale gdy wzrośnie do 100mohm oznaczać będzie padnięty akumulator. Ale te 100mohm dla akumulatora 1C do zasilania aparatury to już poziom normalny. Więc wnioski wyciągnij sam:)
rc.fpv.poland
Posty: 117
Rejestracja: środa 04 wrz 2019, 18:23
Lokalizacja: GB

Re: Pomiar oporności wewnętrznej Lipol

Post autor: rc.fpv.poland »

Dlatego warto patrzeć na temperaturę aku. Podczas ładowania, po locie. Daje nam to niejako "więcej" informacji o stanie aku niż same pomiary. A na pewno jesteśmy to w stanie sprawdzić zawsze (ręką). Oczywiście prądy ładowania/rozładowania podane przez producenta muszą być zachowane. Ogólnie im mniejsza wartość rezystancji wewnętrznej tym lepiej.
hornet2
Posty: 1205
Rejestracja: środa 02 wrz 2015, 17:59

Re: Pomiar oporności wewnętrznej Lipol

Post autor: hornet2 »

rc.fpv.poland pisze:Dlatego warto patrzeć na temperaturę aku. Podczas ładowania, po locie. Daje nam to niejako "więcej" informacji o stanie aku niż same pomiary. A na pewno jesteśmy to w stanie sprawdzić zawsze (ręką). Oczywiście prądy ładowania/rozładowania podane przez producenta muszą być zachowane. Ogólnie im mniejsza wartość rezystancji wewnętrznej tym lepiej.
Co do temperatury . Zaraz po locie zarówno jedno jak i drugie aku ledwo ciepłe . Aku te ładuję prądem 3,2A . Jakie faktycznie C ma te aku nie wiem ? Nigdzie o tym nie pisze . Może 10, może 15 C ? Po ponad 20 ładowaniach praktycznie nic z opornością wewnętrzną aku się nie zmieniło . Zawsze jest tak że na jednym z ogniw w obu aku ta oporność jest nieco większa niż na pozostałych ogniwach .
Pozdro; Hornet2

samolot Spitfire (spalinowy)
copter Typhoon Q500 4K
copter FQ 777 -124
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )
ODPOWIEDZ