Zanim...
Zanim...



Polskie Forum FPV

Forum modelarzy i pilotów FPV
Dzisiaj jest niedziela 15 wrz 2019, 09:24

Strefa czasowa UTC+1godz.


Regulamin forum


Kliknij, aby zapoznać się z regulaminem



Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 67 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna
Autor Wiadomość
Post: środa 17 lip 2019, 08:25 
Offline

Rejestracja: piątek 22 lip 2011, 17:34
Posty: 35
Lokalizacja: Poznań
ok, poszukam podkładek zamiast krzyży, nie ma o czym mówić.
Prace posunęły się do przodu i chciałem się trochę pochwalić:
- silniki polutowałem do ESC, a ESC do PDB (co widać na foto)
- do PDB "na sztywno" przylutowałem Power Module z Pixhawk (foto)
- podłączyłem nadajnik, kamerę, minimOSD, telemetrie i odbiornik RadioLinka (nie ma foto)
- podłączyłem ESC przez PDB do Pixhawk do portu AUX 1 - 4
- zrobiłem dodatkowy pokład (15 milimetrów pod dronem) do podczepienia baterii i kamery
- poukładałem wszystko na pokładach - powiem tak: rama S380 = bardzo, bardzo mało miejsca!

Mam do Was pytanie, jakiego używacie firmware w minimOSD? Ja znalazłem modyfikację minimOSD Extra night ghost (zrobioną przez Pana z RU). Jest nawet całkiem fajna (po testach na ziemi). Ma 4 ekrany + ekran config, obsługuje więcej parametrów z Pixhawk, jest bardziej konfigurowalna. To dobry wybór? Znany soft?

Drugie pytanie dotyczy pomiaru napięcia i prądu. Jak prawidłowo ustawić Monitor, Sensor, APM Ver? Mam podobnie jak na foto, ale wole się upewnić.
MissionPlanner_BatteryMonitorConfiguration.png
MissionPlanner_BatteryMonitorConfiguration.png [ 75.68 KiB | Przeglądany 598 razy ]


Tutaj kilka fotek drona z poniedziałku.
IMG_20190711_210506.jpg
IMG_20190711_210506.jpg [ 442.33 KiB | Przeglądany 598 razy ]

IMG_20190711_210543.jpg
IMG_20190711_210543.jpg [ 353.08 KiB | Przeglądany 598 razy ]

IMG_20190715_180102.jpg
IMG_20190715_180102.jpg [ 397.04 KiB | Przeglądany 598 razy ]

IMG_20190711_210626.jpg
IMG_20190711_210626.jpg [ 497.86 KiB | Przeglądany 598 razy ]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 17 lip 2019, 10:58 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 08 lip 2019, 11:31
Posty: 12
Lokalizacja: Katowice
Odnośnie kalibracji prądu, polecam ten arkusz: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0
Wyznacza on funkcję krzywej poboru prądu, potrzebny Ci będzie jedynie amperomierz. Jednopunktowa metoda kalibracji jak w tym okienku może nie przynieść dobrego rezultatu.

_________________
"Lift": Rama GEPRC KX5 243mm, FC Holybro Kakute F7 AIO, ESC T-Motor F35A, DYS Samguk Shu 2306 2500KV, Gemfan WinDancer 5042, Foxeer ClearTX V2, Caddx Ratel 2.1mm, Eachine EV800, GPS BN-880, Taranis X7, FrSky XM+, Tattu FunFly 4S 100C 1550mAh


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 19 lip 2019, 11:31 
Offline

Rejestracja: piątek 22 lip 2011, 17:34
Posty: 35
Lokalizacja: Poznań
Kolejny raport z postępów pracy :-)

Z napięciem sobie poradziłem w Mission Planner. Mało intuicyjnie to zrobili, generalnie działa na Other + wprowadzona korekta.
Jestem bardzo zadowolony, bo Pixhawk rozmawia sobie z ESC po protokole DShot150 i obsługuje PassThru. Mogę się połączyć programem BLHelli_Siute po prostu przez Pixhawk. No i nie trzeba kalibrować ESC.
To co zrobiłem jeśli chodzi o konfig:
1. Wybór ramy, silniki, kolejność oraz obroty CW i CWW - zrobione.
2. Kalibracja poziomu - zrobione.
3. Ustawienie F/S, w razie braku kontaktu z aparaturą, kanał 3 idzie na 0 (przepustnica), FC wykrywa to i robi RTL, do tego kanał 12 (RSSI) idzie na maksa - więc OSD ma komunikat "Low RSSI" - zrobione.
4. Ustawienie trybów lotu, przełącznik D na dole: STAB, ALTH, LOIT. Przełącznik D na górze: HOLD, RTL, LAND - zrobione.
5. Kalibracja kompasu, tu ciekawostka. Miałem z tym ogromny problem, kalibracje robiłem na balkonie, bo mam tam sporo miejsca. Niestety mam tam też sporo zakłóceń i kalibracje się nie udawały. Zrobiłem test kompasem z telefonu i na balkonie północ jest w zupełnie innym kierunku niż w sypialni! Przesunięcie to około 45 stopni, czasem więcej. Coś tam nieźle sieje, może kable zasilające budynku. Warto sprawdzić miejsce w którym robi się kalibrację.
6. Kalibracja radia - zrobione.

Telemetria minimOSD działa, telemetria do aparatury działa. Wczoraj poskręcałem ramę na Loctite 242. ESC są przyklejone na taśmę 3M VHB i zawinięte taśmą winylową 3M Scotch. Zabezpieczyć przewody na trytytki od silników? Śmigła chcę dokręcić nakrętkami samo-kontrującymi, bez podkładki.

Co jeszcze sprawdzić przed testem ze śmigłami i lotem? (pierwszym moim i drona :mrgreen: )
IMG_20190719_112124_1.jpg
IMG_20190719_112124_1.jpg [ 262.46 KiB | Przeglądany 548 razy ]

IMG_20190719_112201.jpg
IMG_20190719_112201.jpg [ 243.45 KiB | Przeglądany 548 razy ]

IMG_20190719_112228.jpg
IMG_20190719_112228.jpg [ 210.15 KiB | Przeglądany 548 razy ]

IMG_20190719_112250.jpg
IMG_20190719_112250.jpg [ 287.4 KiB | Przeglądany 548 razy ]

IMG_20190719_112307.jpg
IMG_20190719_112307.jpg [ 246.05 KiB | Przeglądany 548 razy ]

Bez fixu GPS prędkości nie są stabilne. Silniki pracują, prąd muszę jeszcze skalibrować dokładniej.
IMG_20190719_112509.jpg
IMG_20190719_112509.jpg [ 401.64 KiB | Przeglądany 548 razy ]

IMG_20190719_112516.jpg
IMG_20190719_112516.jpg [ 292.13 KiB | Przeglądany 548 razy ]

IMG_20190719_112600_1.jpg
IMG_20190719_112600_1.jpg [ 186.98 KiB | Przeglądany 548 razy ]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 19 lip 2019, 12:00 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 08 lip 2019, 11:31
Posty: 12
Lokalizacja: Katowice
Ładnie to wygląda! ;-) To mówisz, że z kalibracją kompasu są takie jaja? To może mój bn-880 wcale nie jest walnięty. :roll:
Również jestem początkujący, mam za sobą kilkanaście pakietów. Ale obawiałbym się o ten maszt na górze... Bo to na sztywno? :-)

_________________
"Lift": Rama GEPRC KX5 243mm, FC Holybro Kakute F7 AIO, ESC T-Motor F35A, DYS Samguk Shu 2306 2500KV, Gemfan WinDancer 5042, Foxeer ClearTX V2, Caddx Ratel 2.1mm, Eachine EV800, GPS BN-880, Taranis X7, FrSky XM+, Tattu FunFly 4S 100C 1550mAh


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 19 lip 2019, 12:43 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Posty: 9098
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E
To nie racer, nie ma się co martwić o maszt.
Wygląda dobrze, zrób filmik z lotu.

_________________
Mój kanał na YT


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 19 lip 2019, 20:08 
Offline

Rejestracja: piątek 22 lip 2011, 17:34
Posty: 35
Lokalizacja: Poznań
No to jestem po pierwszym teście :) Oj, było bardzo gorąco, ale nadal mam dorna.

Zrobiłem "test" z podwoziem w rękach nad głową, kierunki się zgadzają, więc poszedłem na pole.
Po pierwsze mam problem z zasilaniem minimOSD, jak prąd rośnie powyżej 8-9A resetuje się... wiadomo o co chodzi, nic takiego.
Test w STAB wyszedł "prawie" ok. Dron wisi przy minimalnym otwarciu przepustnicy, tak około 10% :-( Tu już powinienem przerwać testy!!! W takich warunkach prawie niemożliwe jest kontrolowanie opadania. Waga startowa drona to 1,38 kg, a ciągu jest około 6 kg.

Kolejny test to był AltHold, i tu już było grubo. Po przełączeniu Dron wystrzelił o powietrze z połową prędkości światła i jeszcze go zniosło (pewnie wiatr). Trwało to około 3-4 sek (widać na filmie), przepustnica na 0% nic nie zmieniała, przełączyłem na stable i "zawisł" na wietrze. Fajnie, tylko że był już tak mały jak paznokieć i praktycznie nie widziałem gdzie jest przód gdzie tył. Pamiętajcie że to mój pierwszy lot, dochodzi panika umiejętności zero i tak dalej :-/ . Udało mi się go podprowadzić bliżej mnie, ale był coraz wyżej! Jak chciałem odjąć przepustnicę, silniki się wyłączały i spadał koziołkując. Jak ją minimalnie podnosiłem stabilizował się. Takimi swobodnymi spadkami zbiłem wysokość, aż w końcu spadłem w półtorametrową trawę (chwasty), które pięknie złagodziły upadek jakieś 200 m ode mnie. Drona znalazłem tylko dlatego, że pikał...

Uszkodzenia:
- odpadł masz GPS - nie znalazłem go
- podwozie pogięte
- pasek od baterii przetarty (zerwany) ale bateria trzymała się na kablu
- jedno śmigło jest delikatnie przytarte na końcówce (kolor), raczej nadaje się do użycia

Reszta wydaje się ok. Rama węglowa jest naprawdę wytrzymała, dała radę mimo że była skręcona przez podwozie alu. Silniki chyba są ok - testowałem bez śmigieł i ładnie pracują. Bateria nie spuchła. Miałem szczęście, że chwasty złagodziły upadek, miałem też mega szczęście, że go znalazłem.
Teraz muszę naprawić co uszkodziłem i zająć się PID? Bo to chyba PID?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 19 lip 2019, 21:34 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 21 wrz 2016, 15:45
Posty: 222
Lokalizacja: Sierpc
roniin pisze:
Po pierwsze mam problem z zasilaniem minimOSD, jak prąd rośnie powyżej 8-9A resetuje się...

Miałem tak samo ze swoim Micro MinimOSD - więcej gazu = restart albo ,,latająca" czcionka.
Mi częściowo pomogło wlutowanie kondensatora Low ESR 470 uF 16V do pinów zasilających Minima. Restartów już wtedy nie miałem, ale zanikanie czcionki pozostało.

_________________
Mój blog - hellodronerc.pl
hellodronerc na kanale YouTube


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 21 lip 2019, 19:23 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 02 wrz 2013, 21:12
Posty: 1047
Lokalizacja: Legnica
Wystrzał w górę to na 95% wibracje. A węglowa rama w takim ażurku nie pomaga. Sprawdź logi. Przy przepustnicy na 0 nie mają prawa wyłączać się silniki. Nie wiem jak jest w ardu ale powinien być parametr określający jakiej minimalnej wartości gazu moe użyć FC. Kalibracja kompasu raczej dobrze wyjdzie tylko na dworze. A najlepiej na łące bez płyt betonowych pod nogami, kabli w ziemi, żelbetowych blokach obok itd. Jak najdalej od ferromagnetyków. Wyważałeś śmigła?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek 22 lip 2019, 13:13 
Offline

Rejestracja: piątek 22 lip 2011, 17:34
Posty: 35
Lokalizacja: Poznań
Adriee, już wrzuciłem dodatkowy kondensator, zobaczymy co się stanie.

Baqsthc - co do kompasu to zgadzam się w 100%, najlepiej kalibrować w szczerym polu. Co do ażurowej ramy z węgla, znowu masz 100% racji, drugi raz bym jej chyba nie kupił. Jak wisiałem w STAB były wibracje. Po locie kilka śrub pomimo Loctitle było luźnych! Jeśli chodzi o wyłączające się silniki to źle się wyraziłem, kręciły się cały czas, ale wchodziły na "bieg jałowy", tak jak zaraz po uzbrojeniu.

Co do wibracji i wystrzału w górę, mam inną teorię. W trybie AltHold jest taki parametr jak MOT_THST_HOVER i automatyczna uczenie się jego , cytuję:
Cytuj:
MOT_THST_HOVER: Thrust Hover Value
Note: This parameter is for advanced users
Motor thrust needed to hover expressed as a number from 0 to 1

MOT_HOVER_LEARN: Hover Value Learning
Note: This parameter is for advanced users
Enable/Disable automatic learning of hover throttle


Domyślnie uczenie się jest włączone, a MOT_THST_HOVER = 0,35 (jak się domyślam to 35% ciągu). Ja testowałem sobie drona bez śmigieł i ten parametr poleciał mi na 0,6 ! :evil: Według mnie to spowodowało wystrzelenie w górę. Nic nie wiedziałem o tym parametrze - do teraz :evil:


Teraz przygotowuję drona na drugi test.
- wszystkie śruby dokręciłem z większym momentem i większą ilością kleju do gwintów
- kondensator w minimOSD
- nakrętki nylonowe zabezpieczyłem kropelką - na amen
- usunąłem "tarkę" przepustnicy w aparaturze, miałem skoki 0%, 5%, 10%, 15% itd. teraz mogę regulować płynnie
- wymieniłem kilka przewodów (na silikony) i wtyczek (zamiast 3 x pojedyncza, jest jedna potrójna, itp.)
- znalazłem antenę GPS :-) szukałem w trawie, w miejscu gdzie dron pokazał ostatnią pozycję GPS (plik kml)
- wyprostowałem aluminiowe podwozie
- zamówiłem śmigło (jedno było obtarte) i tym razem dwa rzepy do baterii
- wyważyłem śmigła, ale.... mam kiepską wyważarkę (niby nowa), sama wyważarka ma swoją "ulubioną" pozycję co przekłamuje trochę wyniki. Może ktoś mi poleci jakąś wyważarkę?
- poprawiłem MOT_THST_HOVER na 0,2


Jak można przeskalować ciąg? Chciałbym go ograniczyć do powiedzmy 50%, ale tak żeby 100% przepustnicy dawało 50% ciągu. Tak samo w trybie AltHold, jak zrobić żeby maksymalny ciąg to 50%?

EDIT:
Zrobiłem testy bez śmigieł i "przeskalowanie" przepustnicy w STAB robi się samo przy zmianie MOT_THST_HOVER 8-)
MOT_THST_HOVER = 0,6 na środku przepustnicy mam 60% mocy na silnikach
MOT_THST_HOVER = 0,2 na środku przepustnicy mam 20% mocy na silnikach

Nie znalazłem jednak ograniczenia maksymalnego ciągu. W instrukcji jest coś o parametrze THR_MAX, ale ja go nie mam w configu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 23 lip 2019, 10:14 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Posty: 9098
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E
Wywal do kosza taką wyważarkę, skoro sama jest źle wyważona, to śmigła też nie będą dobrze wyważone.
Szkoda śmigieł, mogłeś pogorszyć ich seryjne wyważenie.

Kup du-bro, wyważarka na lata. Czasami można kupić używaną.

Editt
Można już kupić za +-100zl
Kiedyś musiałem ściągać z USA , bo nigdzie nie była dostępna za dużo wyższa cenę.

_________________
Mój kanał na YT


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 23 lip 2019, 11:48 
Offline

Rejestracja: piątek 22 lip 2011, 17:34
Posty: 35
Lokalizacja: Poznań
Cytuj:
Wywal do kosza taką wyważarkę, skoro sama jest źle wyważona, to śmigła też nie będą dobrze wyważone.
Szkoda śmigieł, mogłeś pogorszyć ich seryjne wyważenie.


Racja...

Cytuj:
Kup du-bro, wyważarka na lata. Czasami można kupić używaną.


Dzięki za rekomendację, fajna jest, kupiłem.


EDIT:
Zrobiłem kolejny test ze śmigłami trzymając drona nad głową. Jestem bardzo zadowolony z wyników.
1. MinimOSD się nie zawiesił, kondensator pomógł. Prąd był niewielki, do 17A, ale poprzednio już przy 9A nie było OSD.

2. Rama była nieporównywalnie stabilniejsza już w samym odczuciu. W logach wyraźna poprawa. Wibracje nie przekroczyły 18 na VibeZ, X i Y nie więcej niż 9,5. Poprzednio było ponad 80 :oops: Podczas prawdziwego lotu pewnie będzie trochę więcej (szczególnie przy większych mocach), ale jestem pełen nadziei. Silników raczej nie uszkodziłem. Przed lotem wyważę oczywiście śmigła na du-bro jak przyjdzie, powinno być lepiej.

3. Przepustnica działa w końcu normalnie! Przy MOT_THST_HOVER = 0,2 dron "przestał warzyć" przy wychyleniu drążka na 45%. OSD pokazywał wtedy ciąg około 17%. Sprawdzę to jeszcze w prawdziwym locie na STAB, ale coś czuję, że zmienię MOT_THST_HOVER na 0,18 przed pierwszym AltHold :mrgreen: Po tym co się stało, strach jest u mnie wielki ;-)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 26 lip 2019, 14:50 
Offline

Rejestracja: piątek 22 lip 2011, 17:34
Posty: 35
Lokalizacja: Poznań
Jest film z drugiego lotu :-D




Filmy pokazują dwa, krótkie loty LOITER. Niestety w powietrzu jest masa wibracji... ale za to, teraz dron prowadzi się wzorowo. Do zawisu potrzebuje 12,7% ciągu. Przestrzeliłem z tym 18%.

Pierwszy lot to śmigła wyważone na kiepskiej wyważarce. Drugi lot jest bez wyważenia (odkleiłem ze śmigieł plasterki), moim zdaniem jest gorzej. Dziś przyszła do mnie wyważarka du-bro. Jestem ciekawy czy za jej pomocą pozbędę się wibracji...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 26 lip 2019, 17:39 
Offline

Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Posty: 766
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków
Ewidentnie pidy, miałem bardzo podobnie na tej ramie, mimo, że na iNavie, na domyślnych ustawieniach. Trochę poluzować, start na 1 min, odczyt logów IMU i tak w kółko, aż nie będzie tych oscylacji, w pół godziny z laptopem na polanie ogarniesz :)

Odnośnie % przepustnicy, to ja nie wiem co pix wylicza, ale to jest coś innego, w octo tez mi pokazywało 16-20% a jak zobaczysz w logu na RCOUT na kanałach gdzie masz ESC to będzie pewnie około 1400 czyli 40%. Przy PWM 10-12% podanym do ESC to silnik ledwo się kręci.

A wibracje w prawdziwym tego słowa znaczeniu - zobacz w logu wg tego poradnika http://ardupilot.org/copter/docs/common ... ation.html jakie masz wartości i czy faktycznie jest z tym problem. Śmigła na pewno warto wyważyć aby było idealnie :-)

_________________
Smart 650W Battery Discharger
Dragon X5 220/Matek F405-STD/Racerstar 30A ESC + Racerstar 2306S/5045@3S
Quadcopter 390/Matek F722-STD/Racerstar 30A ESC + Racerstar 2216/2060@4S
Octocopter 900/Pixhawk 2.4.8/Racerstar 30A ESC + Racerstar 4114/2060@4S


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 26 lip 2019, 19:42 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03
Posty: 1999
Lokalizacja: Gdynia
roniin, PIDYYYYYYYYYYY - przy takich szybkich oscylacjach - najczęściej za duże "D"

wyważenie śmigieł przy tak kiepskich PIDach nie poprawi absolutnie nic. Najpierw PIDY - potem śmigła.

_________________
Andrzej "Kuczy"

Moje quadro TAROT class 780 - w trakcie budowy: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=36286
Moja piękna S-500 [Zakończona]: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=31760


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 26 lip 2019, 20:15 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Posty: 9098
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E
Ło matko! To nie śmigła, tylko jw pidy do poprawki. Później kosmetyka z wyważarka.

_________________
Mój kanał na YT


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 67 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 16 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z . Polityką prywatności
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.