Budowa drona long range od zera

Od niedawna na forum?: poczytaj zanim zapytasz!

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Budowa drona long range od zera

Post autor: pawelsky »

kuczy pisze:to najlepszy sklep w Gdyni
Wspolczuje...
kuczy pisze:To coś ala forum - jak często masz dosyć odpowiadania na nowy wątek 'hej, chcę kupić drona najlepiej 4K, co polecicie za 150zl?' :D :D :D
Kompletnie nieadekwatne porownanie - to bardziej tak jakbys spytal na forum o smiglo 5 cali i "wylecial na kopach" bo w Polsce uzywa sie cm...
LeśneEcho
Posty: 81
Rejestracja: środa 01 maja 2019, 14:08
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Budowa drona long range od zera

Post autor: LeśneEcho »

Masz na myśli przewód jednożyłowy czy wielo? Sztywny, jednożyłowy jest oryginalny do tego Gartta i jest raczej cieniutki. Patrząc na skalę AWG według tego co piszesz, to musiałbym kupić gruby przewód....

Co z długością przewodu, ma to duże znaczenie?
Jaki przewód byłby odpowiedni?
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: Budowa drona long range od zera

Post autor: kuczy »

magisterka pisze:Masz na myśli przewód jednożyłowy czy wielo? Sztywny, jednożyłowy jest oryginalny do tego Gartta i jest raczej cieniutki. Patrząc na skalę AWG według tego co piszesz, to musiałbym kupić gruby przewód....

Co z długością przewodu, ma to duże znaczenie?
Jaki przewód byłby odpowiedni?
Oczywiście, że wielo - tzn linkę - nie drut.

Obrazek

MAX current 32A
z tabelki z linku wychodzi że dla 35A przekrój wychodzi 1,8mm2 - czyli AWG 13
Jasne, że 32 A nie zdarzy się nigdy, albo jak już - przez moment - ale poniżej 1,5mm2 (AWG15) bym nie schodził
LeśneEcho
Posty: 81
Rejestracja: środa 01 maja 2019, 14:08
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Budowa drona long range od zera

Post autor: LeśneEcho »

To akurat dobrze, bo AWG14 mam od kilku miesięcy, kupione do zupełnie innego celu i trochę "na zapas, jakby co".
32A jest maksymalnie ale nie przy 22V i nie przy śmigle 15cali. Więc teoretycznie gdybym użył AWG16 to też powinno być dobrze. Dzięki za poradę.

Niektóre części już do mnie doszły, rama, silniki, śmigła, piasty ale.... Te silniki coś mi nie pasują. Tzn, niby wszystko jest ok, ale mają one od spodu blokadę w postaci pierścienia Segera.
Problem polega na tym, że pierścień nie mieści się w otworze na tej podstawce pod ESC, przez co nie mogę dobrze ustawić silników.
Dosłownie o ułamkowe części milimetra to przeszkadza. Rozważam dokupienie podkładek pod śrubki o grubości minimum 1mm,
lub delikatne spiłowanie otworu w podstawce. Osobiście wolałbym zachować ramę w stanie nienaruszonym chyba, że nie da rady inaczej.

Różnica w grubości między oryginalnym drutem a linką AWG14 wynika z tego, że jednolity drut lepiej przewodzi, dlatego nie musi być aż tak gruby?
Załączniki
20190608_200945.jpg
20190608_200945.jpg (340.72 KiB) Przejrzano 3542 razy
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: Budowa drona long range od zera

Post autor: kuczy »

magisterka pisze:Rozważam dokupienie podkładek pod śrubki o grubości minimum 1mm,
lub delikatne spiłowanie otworu w podstawce. Osobiście wolałbym zachować ramę w stanie nienaruszonym chyba, że nie da rady inaczej.

Różnica w grubości między oryginalnym drutem a linką AWG14 wynika z tego, że jednolity drut lepiej przewodzi, dlatego nie musi być aż tak gruby?
O wiele lepszym rozwiązaniem (nie wiem czy sam go nie zastosowałem) będzie rozwiercenie środkowego otworu, niż dawanie podkładek pod śruby. Powód jest prosty - ten otwór nie służy niczemu poza miejscem na tą zawleczkę, i nawet jak będzie krzywo, to sie nic nie stanie - natomiast podkłądki pod śruby - to robienie dzwigni w miejscu, gdzie podstawa silnika powinna ściśle dolegać całą powierzchnią, i w ten sposób rozkładać siły na tą powierzchnię... - może z podkłądkami nic by się nie działo - ale wydaje mi się, że mój tok rozumowania ma sens.

A co do tych kabelków. Tak, napisałem, że pewnie te 32A nie zdarzy się nigdy. zapas nie zaszkodzi - ponieważ w każdym przewodzie przez jego rezystancję odkłada się pewne napięcie, zemianiane na ciepło, czyli straty... prądy wcale nie są małe, więc fajnie, jeśli silnik będzie miał podawane napięcie bliskie napięciu pakietu, mógł "pociągnąć" sobie tyle prądu ile tylko chce itp...

Dlaczego drut nawojowy jest o wiele cieńszy niż kabel zasilający ? - ponieważ musi się tam zmieścić, nawinięty jest na karkasie, który odbiera ciepło (w przewodzie masz izolację która ciepła nie przepuszcza), poza tym silnik jest cały czas chłodzony powietrzem ze śmigła - co pozwala na puszczenie większego prądu ;)

nie robiłem żadnych badań na ten temat, ale tak mi się coś wydaje "na chłopski rozum"

ps. tak sobie pomyślałem teraz... - dając kable "na styk" - zmienisz śmigła na bardziej "prądożerne" - i będziesz się zastanawiał - da radę, czy nie :P :P - ja wolę mieć spokojną głowę ;)
LeśneEcho
Posty: 81
Rejestracja: środa 01 maja 2019, 14:08
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Budowa drona long range od zera

Post autor: LeśneEcho »

A kabla o jakim AWG użyłeś do podłączenia akumulatora?
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: Budowa drona long range od zera

Post autor: kuczy »

magisterka pisze:A kabla o jakim AWG użyłeś do podłączenia akumulatora?
Nie chcę Ciebie wprowadzac w błąd, kabel był już zarobiony, ale:
Korzystam ze złącz XT90, i z tego co szacuję po grafice google, jest tam AWG10
LeśneEcho
Posty: 81
Rejestracja: środa 01 maja 2019, 14:08
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Budowa drona long range od zera

Post autor: LeśneEcho »

Postanowiłem jednak użyć wtyków bananowych do łączenia silnika z ESC i raczej na tym poprzestanę.

Dokupiłem jeszcze akumulator do Taranisa, 2000mAh 2S taki jak w linku poniżej.
Akumulator posiada 3 wtyczki. Wtyczka 3 kablowa jest na pewno do zasilania Taranisa tak jak na zdjęciach.
Pytanie brzmi co z pozostałymi dwiema wtyczkami? Która służy do ładowania (chyba JST, bo ma grubsze kable), a która to balancer?
Mam ładowarkę ISDT Q6 Pro, z gniazdem XT60, więc pewnie muszę kupić jakąś przejściówkę, albo zrobić samemu, tylko teraz nie wiem jaką...
Jakim napięciem oraz prądem ładować? Nigdzie to nie jest napisane....

https://www.banggood.com/7_4V-2S-2000mA ... rehouse=CN

PS Taranis działa. Przetestuje wszystko razem dopiero jak przyjdzie akumulator 6S.
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: Budowa drona long range od zera

Post autor: kuczy »

magisterka pisze:Postanowiłem jednak użyć wtyków bananowych do łączenia silnika z ESC
I błąd, bo nigdy nie będziesz musiał tego odłączać, więc po co wtyk-gniazdo? Dodatkowa waga i ryzyko rozpięcia w powietrzu oraz utlenienia miejsca połączenia - więc np nagrzewanie się styku, wypalanie itp.
Oczywiście piszę o ryzyku a nie o tym ze to Ciebie spotka.

Jst będzie do "głównego ładowania" - musisz.zrobić przejściowke XT60-JST.
Trzy-przewodowa końcówka to końcówka balancera. I jie sądzę aby nią zasilalo sie tarranisa, ale nie wiem nie mialem tego radia. Nienwiem jakie tam jest gniazdo i gdzie jest plus gdzie minus - musisz poszukac w sieci.

Poszukaj też jak laduje się lipo. Nikt nie pisze, bo jest to opisane w milionach miejsc. Najbezpieczniej dla pakietu - prądem takim (w mA) ile masz pojemności (w mAh).
Czyli - masz pakiet 2000mAh - ladujesz pradem 2000mA, czyli inaczej 2A (mili to 1/1000 Ampera)
Możesz ładowac pradem mniejszym, wiekszym teoretycznie jak producent pozwala, ale może to wpłynąć na zuzycie pakietu.

NIGDY nie zostawiaj pakietu podczas ladowania bez kontroli, poszukaj sobie filmów jak lipo potrafi się palić
LeśneEcho
Posty: 81
Rejestracja: środa 01 maja 2019, 14:08
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Budowa drona long range od zera

Post autor: LeśneEcho »

To ogniwo 2S, więc wtyczka 3-przewodowa jest wtyczką balancera, z tego co sam wyczytałem, natomiast na zdjęciach z Banggood
ludzie podłączają tą samą wtyczkę (i tylko tą) do Taranisa QX7, jednakże odwrotnie niż jest oznaczenie na PCB Taranisa. Jedynie tak wtyczka pasuje.
Poza tym, nawet oznaczenie 3.3V na PCB się nie zgadza, bo akumulator ma 7.4V i niby jest specjalnie do tego Taranisa....

Podłączyłem tak jak na zdjęciach i wszystko działa. Czyli wtyczka balancera jest jednocześnie zasilaniem Taranisa. Na to wychodzi...
Tak właśnie myślałem, że potrzebna będzie przejściówka, więc już wczoraj zamówiłem, musiałem się tylko upewnić.

Co do złącz bananowych to szczerze mówiąc nie wziąłem pod uwagę utlenienia, ale i tak planowałem zabezpieczyć miejsce lutowania termokurczką
oraz dodatkową termokurczką w miejscu łączenia wtyków. Dokładnie tak, aby nie było widać, że te wtyki tam są.
Awatar użytkownika
Adriee
Posty: 253
Rejestracja: środa 21 wrz 2016, 15:45
Lokalizacja: Sierpc
Kontakt:

Re: Budowa drona long range od zera

Post autor: Adriee »

magisterka pisze:To ogniwo 2S, więc wtyczka 3-przewodowa jest wtyczką balancera, z tego co sam wyczytałem, natomiast na zdjęciach z Banggood
ludzie podłączają tą samą wtyczkę (i tylko tą) do Taranisa QX7
Wprawdzie opisywałem na blogu zasilanie qx7 z akumulatorków 18650, to może Tobie trochę pomoże - w jaki sposób jest zasilany Taranis QX7:
https://hellodronerc.pl/diy-18650-frsky-taranis-qx7/
LeśneEcho
Posty: 81
Rejestracja: środa 01 maja 2019, 14:08
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Budowa drona long range od zera

Post autor: LeśneEcho »

Ok, rozumiem, tylko jak długo powinno ładować się takie ogniwo?

Czy mogę w bezpieczny sposób zamontować tego Racerstara 4in1 za pomocą opasek zaciskowych na samej górze centerplate? Nie widzę w sumie innej możliwości.
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: Budowa drona long range od zera

Post autor: kuczy »

magisterka,

Ogniwo LiPo ładowane prądem 1C (czyli takim jak wartość mAh) ładuje się.... TEORETYCZNIE godzinę - w koncu mamy pojemność w mA..... h, prawda?

PRAKRYCZNIE nie ładujesz pakietu od zera, tylko najczęściej od wartości storage, więc niby powinno byc mniej czasu, ale.odchodzi czas potrzebny na zbalansowanie cel.

Podsumowując - zależy od rozjazdu cel jakie masz, od tego jak ładowarka ma ustawione przez producenta balansowanie, ale przyjmujemy, że godzina jest spoko, w praktce od 40min do 1,5h bym uznał za normę.
Zawsze należy monitorować napiecia na celach, i stan pakietu (puchniecie, nagrzewanie) jesli wszystko jest ok, dac ladowarce pracować.
LeśneEcho
Posty: 81
Rejestracja: środa 01 maja 2019, 14:08
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Budowa drona long range od zera

Post autor: LeśneEcho »

No właśnie o praktyczną stronę mi chodziło.
Powiedz mi tylko, co z montażem ESC w tej ramie?
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: Budowa drona long range od zera

Post autor: kuczy »

magisterka pisze:No właśnie o praktyczną stronę mi chodziło.
Powiedz mi tylko, co z montażem ESC w tej ramie?
Ja mam ESC w środku ramy, a kable od silników (przedłużone) - puściłem wnętrzem ramion. Nie lubię jak mi jakieś kable lecą na zewnątrz - tylko i wyłącznie względy estetyczne .
ODPOWIEDZ