Jaki akumulator kupić 3S/4S? Budowa pierwszego koptera.

Od niedawna na forum?: poczytaj zanim zapytasz!

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Adrián
Posty: 9286
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E

Re: Jaki akumulator kupić 3S/4S, producent?

Post autor: Adrián »

Tmotor, sunnysky, emax
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: Jaki akumulator kupić 3S/4S, producent?

Post autor: labo »

Kolega maxiiii w poście http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=562379#p562379 napisał, że mam
maxiiii pisze:Stosunek mocy do ciężaru wynosi ok 0.69 czyli zwyczajnie do d.......
Chodziło o moc, czy ciąg? Skąd ten parametr?

Zakładając ciąg, to obliczając teoretycznie 6x885g=5310g i zwiększenie masy koptera porządnym akumulatorem do 2600g, to wychodzi 2:1.
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: Jaki akumulator kupić 3S/4S, producent?

Post autor: labo »

No to ciąg dalszy problemów... :(
Wsadziliśmy dzisiaj z młodzieżą pakiet 3S 10000mAh 20C. Pakiet swoje waży, więc masa do startu wzrosła do 2,63kg. :/ Zrobiliśmy zawis w AltHold i chcieliśmy zrobić AutoTune. Niestety po 4 minutach i 20s odezwał się piszczek (ustawiony na 3,5V) a kilka sekund później kopter przeszedł na RTL (ustawione 10,5V na pakiet, praktycznie jak piszczek). Zmartwieni spakowaliśmy się do domu i dopiero w domu sprawdziliśmy miernikiem pakiet, który pokazał, że w akumulatorze pozostało 70%. Podłączyliśmy go do ładowarki i weszło ok. 3200mAh, czyli faktycznie około 1/3 pojemności.

Zakładając też do przybliżonych obliczeń, że w 4min. 20s zeszło ok. 3000mAh przy średnim napięciu 11V, to mieliśmy pobór ok. 40A, czyli 6,7A na silnik w zawisie.

Obliczając inaczej: 10000mA akumulatora na 1h, to 40A na 15 min. Czyli przy 40A, 1/3 pojemności zejdzie w 5 minut, co by się zgadzało w zaokrągleniu z powyższym wyliczeniem.

Pytania:
Znowu niedomagający akumulator??? Czy przy 40A akumulator 3S 10000mAh 20C nie powinien pracować dłużej?
Czy w zawisie 40A czyli 6,7A na silnik, to prawdopodobny prąd?

EDIT: Log do pobrania
LordOfTheDeath
Posty: 98
Rejestracja: wtorek 19 cze 2018, 09:44
Lokalizacja: Ełk

Re: Jaki akumulator kupić 3S/4S, producent?

Post autor: LordOfTheDeath »

A silniki i ESC się grzeją ?
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: Jaki akumulator kupić 3S/4S, producent?

Post autor: labo »

Silniki ledwie wyczuwalne ciepło, ESC jak lód.

Niestety mamy chyba jakieś kłopoty z czujnikiem prądu (albo nasza niewiedza wychodzi), dlatego powyżej szacunki obliczeniowe.
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=37&t=45764
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Jaki akumulator kupić 3S/4S, producent?

Post autor: Tanner »

Możesz zamontować kopter do dużej deski lub zamontuj śmigła do góry nogami. Wepnij pakiet przez miernik prądu, możesz podłączyć tez drugi miernik i sprawdzać napięcie pakietu na złączu balansera. Wiesz przy jakiej wartosci przepustnicy masz zawis? Pewnie ok 60%, daj mu tyle z motor test na komputerze i mierz jak wygląda pobór prądu i napięcie pakietu, jak szybko spada, co pokazuje osd. Może po prostu miernik napięcia Ci szwankuje i gdy piszczy po tych 4 minutach, pakiet ma się jeszcze całkiem dobrze?

Wiem że nie powinno się robić nic że smiglami na ziemi, w domu. Ale jakoś musisz sprawdzić co się dzieje, odtworzyć warunki z powietrza w warsztatcie. Zrób to porządnie, weź duża dechę, zamontuj kopter solidnie. Spedzisz godzinę ale oszczedzisz kolejny tydzień kombinacji.

Jeśli montujesz śmigła do góry nogami to sprawdź czy nogi wytrzymają 3kg nacisku. Jeśli mocujesz kopter do dechy to też za coś, co wytrzyma te 3kg ciągu.


EDIT. wyczytałeś moje myśli :-)
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: Jaki akumulator kupić 3S/4S, producent?

Post autor: labo »

Tanner pisze:Wiesz przy jakiej wartosci przepustnicy masz zawis?
No właśnie nie bardzo, bo zrobiliśmy tylko lot w Alt Hold. Chyba, że to odczytam z logu?
EDIT: Chodzi mi o to, czy Pix w AltHold pokazuje Throttle w logu jako aktualną pozycję drążka, czy "własne throttle" do utrzymania wysokości? W Stabilize na pewno pozycję drążka, ale w AltHold?

Czujnik napięcia myślę, że jest OK (nie jestem z kolei pewien czujnika prądu).
RTL na pixhawku mamy ustawione na 10,5V baterii i jednocześnie na wyjściu balansera jest lipo monitor ustawiony na 3,5V na celę. Oba włączyły się praktycznie w tym samym momencie (cele są równe), więc myślę, że pomiar napięcia jest właściwy.
Awatar użytkownika
maxiiii
Posty: 2348
Rejestracja: piątek 03 kwie 2015, 07:04

Re: Jaki akumulator kupić 3S/4S, producent?

Post autor: maxiiii »

labo,
Nie rozumiem co kombinujesz bo to co robisz nie trzyma się kupy.
Miałeś stosunek masy do ciągu rzędu 70 %. Uważasz, że dodając masy przy tym samym ciągu stosunek ten zmniejszy się?
Wg mnie dla twojego ciągu (ok 0.7kg x 6 = 4,5kg) idealna waga to 1,5 kg, przy wadze 2,25 da się latać, powyżej to już tylko aby pokazać młodzieży, że takie ustrojstwo odrywa się od ziemi i nic więcej.

Nie ma sensu więcej dyskutować do czasu jak nie dostosujesz się do tych dwóch rad. Z taką konfiguracją nic więcej nie zrobisz.
1. Obniżenie wagi.
2. Zmiana zasilanie na 4S.

Celem zmian jest uzyskanie stosunku masy do ciągu niej niż 50%.
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: Jaki akumulator kupić 3S/4S, producent?

Post autor: labo »

maxiiii pisze:Nie rozumiem co kombinujesz bo to co robisz nie trzyma się kupy.
Miałeś stosunek masy do ciągu rzędu 70 %. Uważasz, że dodając masy przy tym samym ciągu stosunek ten zmniejszy się?
Widzisz, pytałem o to w innym miejscu jak to policzyłeś, ale nikt mi nie odpowiedział, ponieważ z moich obliczeń wychodzi co innego.
maxiiii pisze:Wg mnie dla twojego ciągu (ok 0.7kg x 6 = 4,5kg) idealna waga to 1,5 kg, przy wadze 2,25 da się latać,
No właśnie wg mnie jest to ok. 0,88kg x 6 = 5,28kg. W moim przypadku 2,6km masy jestem idealnie w połowie, czyli jak napisałeś: "da się latać".
maxiiii pisze:Nie ma sensu więcej dyskutować do czasu jak nie dostosujesz się do tych dwóch rad. Z taką konfiguracją nic więcej nie zrobisz.
1. Obniżenie wagi.
2. Zmiana zasilanie na 4S.

Celem zmian jest uzyskanie stosunku masy do ciągu niej niż 50%.
Masz ogromną wiedzę w przeciwieństwie do nas, dlatego też ten post napisałem w dziale "Dla Początkujących" a nie w "Multikopterach", bo są to zbyt podstawowe sprawy na tamten dział.
Moim zdaniem warto dyskutować, ponieważ z moich powyższych obliczeń wychodzi, że jest w połowie i jednak powinien jakoś latać a nie tylko oderwać się od ziemi. Jeśli się gdzieś mylę i robię błąd, to tym bardziej moim zdaniem warto dyskutować. Oczywiście możesz się z moim zdaniem nie zgadzać, ale chyba po to jest forum?

Nie neguję tego, że idealnie by było, gdyby masa do lotu była mniejsza. Niestety nie bardzo widzę jak, z kolei przejście na 4S pociągnie za sobą zmianę silników, instalacji zasilania itd. Generalnie zwiększy to jeszcze sporo masę (sam akumulator o 200g).
Tanner pisze:Możesz zamontować kopter do dużej deski lub zamontuj śmigła do góry nogami. Wepnij pakiet przez miernik prądu, możesz podłączyć tez drugi miernik i sprawdzać napięcie pakietu na złączu balansera. Wiesz przy jakiej wartosci przepustnicy masz zawis? Pewnie ok 60%, daj mu tyle z motor test na komputerze i mierz jak wygląda pobór prądu i napięcie pakietu, jak szybko spada, co pokazuje osd. Może po prostu miernik napięcia Ci szwankuje i gdy piszczy po tych 4 minutach, pakiet ma się jeszcze całkiem dobrze?
Zrobiłem ten test. Śmigła odwrotnie i zamienione miejscami, throttle 60% i test silników. Test był trzy razy na chwilę przerwany: za pierwszym razem zaczęła mi fruwać jakaś kartka z drugiego końca pokoju :lol:, później za krótki czas ustawiłem w Mission Plannerze, a ostatnia przerwa, to MP przerwał, bo maksymalny czas testu jaki można ustawić to 999 sekund.

Podsumowując: Przy 60% throttle pobór prądu w granicach 30-25A, czas pracy 22minuty. Napięcie i prąd spadało powoli. Test przerwałem przy 10,5V na akumulatorze. Po teście w akku zostało ok. 5%. Akumulator ciepławy, ale nie jakiś gorący, silniki ledwo ciepłe, ESC zimne. Nie mam nadajnika OSD na pokładzie, więc napięcie oglądałem przez Mission Plannera, który pokazywał napięcie zgodne z żółtym miernikiem, na który był kalibrowany.

Niestety w Mission Palnnerze pobór prądu był pokazywany dłuższy czas 8,5A, później 11A. Nie zaobserwowałem niestety momentu zmiany, może było to w czasie gdy MP wyłączył silniki a ja wznowiłem ich pracę.
Temat o czujniku tutaj, bo coś jest z nim (lub pixem nie tak), bo zachowuje się dziwnie: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=37&t=45764

Film z rejestracji spadku napięcia i prądu:
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Jaki akumulator kupić 3S/4S, producent?

Post autor: Tanner »

No to moim zdaniem możesz śmiało dawać w powietrze, może dla pewności wyląduj za pierwszym razem po 5 minutach - skoro wcześniej czujniki piszczały przy 3:40. No i wiś nisko :mrgreen: w razie czego.
Awatar użytkownika
maxiiii
Posty: 2348
Rejestracja: piątek 03 kwie 2015, 07:04

Re: Jaki akumulator kupić 3S/4S, producent?

Post autor: maxiiii »

Dobra lecimy na spokojnie.:)
Zrobiłeś fajną maszynę i spróbujemy wycisnąć z niej wszystko co jest możliwe.
Przejście na 4S ma same plusy i jak już zrobisz to raz nigdy nie będziesz używał 3S. :)

Silniki bez problemu wytrzymają 4S ale nie wiem jak z regulatorami.
Przejrzałem kolejnego loga i w nim jest już trochę inaczej (lepiej).
Jest taki parametr THO w CTUNE który pokazuje średnią ustawienia potrzebnej mocy(ciągu) do utrzymania drona w zawisie. U ciebie teraz wynosi trochę poniżej 50% więc jest w miarę dobrze.
Dla mnie ważniejsza jest wartość RCOUT na pierwszych sześciu kanałach bo podaje rzeczywistą wartość podawaną na regulatory. W twoim przypadku ok 1600 (trochę słabo ale może być)
Jeżeli chodzi o czas pracy to zrób taki "myk". Ustaw FS na 10,4V. dron w zawisie aż do automatycznego lądowania. Rozładuj akumulator do wartości 3V na celę. Wykonaj kilka prób obniżając wartość FS o 0,1V aż uzyskasz pojemność rozładowania ok 0,5AH. Wartość napięcia FS będzie obowiązywać dla tego egzemplarza akumulatora. Przy innym procedurę należy przeprowadzić jeszcze raz.

Posiadasz bardzo ładny power meter więc nie powinno być problemu z pomiarem ciągu silnika na prostej hamowni z wagi kuchennej. Wiele niejasności jest wtedy wyjaśniona.
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Jaki akumulator kupić 3S/4S, producent?

Post autor: Tanner »

maxiiii pisze: W twoim przypadku ok 1600 (trochę słabo ale może być)
Czyli dokładnie tak jak kolega sprawdzał z odwróconymi śmigłami, na 60% przepustnicy i silniki pracowały 22 minuty zanim pakiet rozładował się do 3.5V pod obciążeniem.

Z FS wygląda na to, że próby juz były więc jakby jedynym problemem był źle skalibrowany PM. Chyba, że masz na myśli inne próby z FS?
Niestety po 4 minutach i 20s odezwał się piszczek (ustawiony na 3,5V) a kilka sekund później kopter przeszedł na RTL (ustawione 10,5V na pakiet, praktycznie jak piszczek)
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: Jaki akumulator kupić 3S/4S, producent?

Post autor: labo »

Najbliższy lot najprawdopodobniej dopiero za dwa tygodnie (9-10.03), o ile będzie ładna pogoda. Teraz młodzież ma 6 egzaminów, więc brak czasu na latanie. Może do tego czasu ktoś wpadnie na jakiś trop w wątku o Power Module http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=37&t=45764, bo nie mam pojęcia dlaczego pokazuje on nam prąd tylko do 11A (a czasami do 8,5A) i powyżej tej wielkości pokazywana wartość jest zamrażana. Mi się już Mission Planner śni. :)
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: Jaki akumulator kupić 3S/4S, producent?

Post autor: labo »

Cześć,
Wreszcie mieliśmy czas iść polatać. W międzyczasie zamiana na inny Power Module. Jego kalibracja przebiegła poprawnie, napięcie pokazuje OK, natężenie także sprawdzałem do 15A i było OK. Dodatkowo upgrade oprogramowania. Niestety jedno poprawione, nowe kłopoty doszły.

Start (Sat 17, Kp 2, Hdop 0,7), latanie w zawisie na Stabilize, aby sprawdzić jaki będzie pobór prądu i pozycja Throttle w zawisie. W logach widać, że jest to około 1320-1360. Niestety próba przełączenia na Alt Hold powodowała spadek wysokości. Przełączenie na Stabilize i wgórę, przełączenie na Alt Hold i znowu kopter spada. :( Tego poprzednio nie mieliśmy a nic poza wymianą PM i upgrade softu nie robiliśmy. Czy to przez to, że drąg Thro był poniżej 50%?
Po 3min 15s włącza się w Pixhawku alarm baterii ustawiony na 10,4V i pix włącza swój alarm, piszczek zewnętrzny ustawiony na 3,5V/celę milczy. Lądowanie, chwila konsternacji WTF? To nie jest możliwe... Włączamu AltHold i Młody startuj mimo piszczka. Włączyliśmy nawet Autotune, ale jednak zaraz lądujemy. Wyłączamy wszystko. Sprawdzam miernikiem baterię, zostało jeszcze 70%!
Log do tego momentu

AltHold i startujemy. Kopter wyje cały lot piszczkiem Pixhawka, bo wg niego jest alarm niskiego stanu baterii. Zawieszamy kopter i włączamy Autotune. W tym locie cały czas patrzę na komórkę na dane z telemetrii. Telemetria cały czas pokazuje akumulator 11,82V z momentu włączenia. :(( Kopter tańczy, my czasami korygujemy jak odlatuje. Po mniej więcej 6m45s lotu kopter nagle robi zjazd z wysokości, klepiemy rórno na płasko o ziemię akumulatorem, płytą centralną, ramionami i złożonym podwoziem. Młody za późno zareagował a i ja pewnie trochę byłem otępiały. W logach widać, że RCIN C3 czyli Thro w dół nie poszedł, więc powinien wisieć na wysokości cały czas. Po poderwaniu nie widać oznak Autotune, więc chwila latania, a tu nagle coś kopter zaczyna znowu kiwać. Dajemy mu się pokiwać, ale odzywa się piszczek na złączu balansera (ustawiony na 3,5V), więc lądujemy, disarm, AutoTune off. Niestety Pidy bez zmian. Wg Pixhawka lataliśmy do 9,0V. Po wylądowaniu miernik akumulatora na złącze: pozostało 10% pojemności.
Log z drugiego lotu

Po powrocie do domu multimetr w rękę i sprawdzam kalibracje napięcia PowerModule oraz zewnętrznego piszczka. Oba są poprawnie skalibrowane (różnice max. 0,03V).

O co może chodzić z tym AltHoldem, że się spierniczył i kopter jedzie nagle w dół?
Skąd może być taka różnica wskazania napięcia na PM i zewnętrznym piszczku? Na poprzednim Power Module nie działał pomiar prądu, ale napięcia były zgodne z piszczkiem. Teraz natężenie prądu jest, ale napięcie pomimo kalibracji jakoś dziwne (wolałem działające napięcie).
Ile jest kroków AutoTune? Rozumiem, że u nas przerwaliśmy mu w kroku piątym (ATUN - TuneStep)?
W telemetrii cały czas powinniśmy mieć aktualne napięcie na akumulatorze?
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Jaki akumulator kupić 3S/4S, producent?

Post autor: Tanner »

labo, przeczytaj dokładnie stronę opisującą tryby lotu - chociaż te najważniejsze - w dokumentacji, a wszystko stanie się jasne. AltHold trzyma wysokość gdy masz drążek przepustnicy na środku. Z tego co piszesz, w stabilize utrzymujesz wysokość na ok 1320-1360 - więc poniżej połowy. Przełączasz na alt-hold, drążek masz poniżej środka więc kopter Cię słucha i obniża wysokość. Powinieneś przełączyć i od razu ustawić drążek przepustnicy na środek i tyle.

Dodatkowo jest w konfiguracji możliwość ustawienia hover throtle - tak abyś te 1320-1360 w stabilize miał właśnie w okolicy środka drążka, to jest specjalnie po to, żeby przy przełączeniu na althold nie trzeba było reagować. No ale jak alt-hold działa już normalnie, to startuj w nim ;-)
ODPOWIEDZ