Śmigła - dobór do silnika
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Śmigła - dobór do silnika
Dzień dobry,
Do silników Racestar BR2212 1000KV (do hexy)
https://abc-rc.pl/racerstar-br2212-1000kv
dla zasilania 3S dedykowane są śmigła 10x4,7. Chciałbym zastosować 4S, więc wypadało by zmniejszyć śmigło. Ze średnicy bym nie chciał zejść, więc pozostaje skok. Jedynce co na rynku widzę sensowne, to APC 10x3,8 SF.
Pierwsze pytanie, czy to dobry wybór do 4S?
Drugie, czy dobrym pomysłem jest zastosowanie 4S zamiast 3S dla tych silników w hexie?
Trzecie, dlaczego w kopterach stosuje się śmigła SlowFly? KV rzędu 1000 (oczywiście, to nie 2000-3000 czy więcej), to znowu nie takie SlowFly...
Do silników Racestar BR2212 1000KV (do hexy)
https://abc-rc.pl/racerstar-br2212-1000kv
dla zasilania 3S dedykowane są śmigła 10x4,7. Chciałbym zastosować 4S, więc wypadało by zmniejszyć śmigło. Ze średnicy bym nie chciał zejść, więc pozostaje skok. Jedynce co na rynku widzę sensowne, to APC 10x3,8 SF.
Pierwsze pytanie, czy to dobry wybór do 4S?
Drugie, czy dobrym pomysłem jest zastosowanie 4S zamiast 3S dla tych silników w hexie?
Trzecie, dlaczego w kopterach stosuje się śmigła SlowFly? KV rzędu 1000 (oczywiście, to nie 2000-3000 czy więcej), to znowu nie takie SlowFly...
Re: Śmigła - dobór do silnika
Przy 10x 3.8 przy 4S wychodzi 320W na silnik, przy 9 calach 260W .
Więc masz szacowaną moc teraz sam sobie odpowiedź czy silniki wytrzymają przy 4S.
Więc masz szacowaną moc teraz sam sobie odpowiedź czy silniki wytrzymają przy 4S.
Re: Śmigła - dobór do silnika
Skąd masz te wartości?
Re: Śmigła - dobór do silnika
eCalc Ci to policzy...
Pozdrawiam,
Krisker
-------------
S500 / Naza Lite Upgr. V2 / X2212 980kV II / APC1055MR / RacerStar BlHeli 30A
FS-i6X+antena mod+FS-IA10B / GensAce 5300 3S 30C/60C
Krisker
-------------
S500 / Naza Lite Upgr. V2 / X2212 980kV II / APC1055MR / RacerStar BlHeli 30A
FS-i6X+antena mod+FS-IA10B / GensAce 5300 3S 30C/60C
Re: Śmigła - dobór do silnika
Dokładnie e-calck to oodstawa jak chcesz zacząć zabawe w RC.
Re: Śmigła - dobór do silnika
michal319 - Jaki silnik wziąłeś do obliczeń? Silników Racestara tam nie ma.
Na eCalcu byłem, ściągnąłem też program (instalka pod Windows) do symulacji obciążeń silników śmigłami (nazwę podam później, bo nie pamiętam, a na wyjeździe jestem) i tam także Racestara nie było. Do "obliczeń" przyjąłem sobie jakiegoś Scorpiona, ale może jest inna metoda?
Ponadto dziwi mnie bardzo, że ludzie używają takich samych śmigieł które są dla 3S zmieniając zasilanie na 4S - widać to choćby w wątku o Pixhawku, który od kilku dni studiuję (przeszło 140 stron - idzie się zajechać) np: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=60&t=19416&start=619, ale to pierwszy, lepszy przypadek, a jest ich więcej.
Na eCalcu byłem, ściągnąłem też program (instalka pod Windows) do symulacji obciążeń silników śmigłami (nazwę podam później, bo nie pamiętam, a na wyjeździe jestem) i tam także Racestara nie było. Do "obliczeń" przyjąłem sobie jakiegoś Scorpiona, ale może jest inna metoda?
Ponadto dziwi mnie bardzo, że ludzie używają takich samych śmigieł które są dla 3S zmieniając zasilanie na 4S - widać to choćby w wątku o Pixhawku, który od kilku dni studiuję (przeszło 140 stron - idzie się zajechać) np: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=60&t=19416&start=619, ale to pierwszy, lepszy przypadek, a jest ich więcej.
Re: Śmigła - dobór do silnika
ehhh ile razy można powtarzać, ecalc to g*wno, dane z niego są tyle warte co ze szklanej kuli, a nie przepraszam obraził bym, u dobrej wróżki na pewno informacje ze szklanej kuli są stokroć więcej warte!
Jak chcesz dobre i tanie śmigła to szukaj HQprop - w tej cenie i rozmiarach nie ma absolutnie nic lepszego, a nawet biją na głowę sporo droższe śmigła.
W zasadzie się niby nie stosuje, ale jak czegoś nie można to ktoś to sprawdzi i się okaże że można APC SF np. do agresywnego latania się kompletnie nie nadają bo są miękkie i kopter przy ostrych zwrotach czy zakrętach się zachowuje jak autosan na dołach, ale przy spokojnym lataniu z kamerą są lepsze jak tanie węglówki itp. wynalazki. Są miękkie, dużo mniej drgań na obraz przełazi, a do tego są wydajniejsze i mocniejsze jak większość tanich węglówek, niestety ich "super" jakość wykonania i wyważenie fabryczne to mit, trzeba troszkę nad nimi posiedzieć żeby być na stówę zadowolonymlabo pisze:Trzecie, dlaczego w kopterach stosuje się śmigła SlowFly?
Jak chcesz dobre i tanie śmigła to szukaj HQprop - w tej cenie i rozmiarach nie ma absolutnie nic lepszego, a nawet biją na głowę sporo droższe śmigła.
Re: Śmigła - dobór do silnika
Zrobiłeś mi dzień (przy okazji czyszczenie ekranu, bo sok piłem).Głuś pisze: się zachowuje jak autosan na dołach
SF zawsze używałem do na prawdę niedużych obrotów (np. szczotka z przekładnią) i wg mnie są dość delikatne. Używam głównie APC E, a od czasu (lata temu) jak mi jedno przy pierwszym uruchomieniu wygięło oś silnika o 45 stopni (więcej konstrukcja kadłuba nie pozwoliła) i poszarpało trochę model, to wyważam bezwzględnie wszystkie śmigła. Na szczęście to była elektryfikacja spaliny z porządnej sklejki lotniczej i grubym łożem z drewnianego klocka, to szkód wielkich nie było. Z pianki, to by nie było co zbierać.
Co do HQprop, to widziałem je w sklepach internetowych, ale nie wiedziałem czy warto. Dziękuję za opinię.
Do hexy właściwie wszystko zamówione poza śmigłami i LiPolem, ale tu wolę się zastanowić kilka razy i popytać, bo nie chcę dwa razy kupować, (i tak mnie spłukało doszczętnie) a widzę, że w kopterach praktycznie na 3S się nie lata i wielu "przewoltowuje" silniki.
Re: Śmigła - dobór do silnika
hehe ciesze się że Cie rozbawiłem
APC E czyli mówimy o Thin Electric? Zamówiłem raz z ABC i miałem dokładnie to samo co Ty, po wejściu na obroty mało nie rozerwało silnika, do tego są ciężkie i (jak pokazała moja domowa, prowizoryczna hamownia) mało wydajne. Odesłałem je na drugi dzień
Wyważać trzeba prawie każde, ale bez przesady, śmigło ma mieć jakiś fabryczny poziom jakości żeby to wyważenie było przyjemnością, a nie żebym nad nim siedział cały dzień bo w takim przypadku to bym sobie sam z drewna chyba lepsze wystrugał
Ogólnie APC są trochę przereklamowane, chyba przez to że są tanie, a nie rozlatują się same w powietrzu jak inne tanie śmigła, ale to nie powinna być zaleta tylko standard.
Moim zdalnie z APC najlepsze mimo wszystko są SF, ale tak jak wspomniałem tylko do spokojnego wieszakowania. APC MR niby dedykowane do wielowirnikowców są ciężkie i mniej wydajne od SF, za to trochę twardsze co niekoniecznie jest ich zaletą - zależy od sytuacji. Ogólnie mitem jest że czym twardsze to lepsze, najlepsze są, jak to w życiu bywa, ani za twarde, ani za miękkie. Już nie jeden chińskie węglówki sprzedał i na plastiki wymienił bo nie mógł sobie poradzić z jelo
Ja śmigła APC kupuje praktycznie tylko jeśli potrzebuję od 13 cali w górę, a to dlatego że HQprop nie robi większych jak 12"
HQprop masz dwie serie Thin i MR (z tych nie racerowych oczywiście), cienkie u mnie sprawdziły się minimalnie lepiej do nagrywania, za to MR troszkę większy czas lotu dają, ale różnice nie są jakieś duże. Bardzo dobrze sprawdzają się też oba razem w napędzie współosiowym, głównie z uwagi na różny skok.
3S w kopterach mało się używa z tego względu że do racerów są za słabe, już nie mówiąc o większych sprzętach, ale to wszystko zależy od konkretnej sytuacji ja np. latam F330 na 3S, ale kopter jest bardzo lekki więc mocy mu nie brakuje.
Co do Twojego dylematu ja bym zrobił tak - kupił bym 3-4 śmigła (po 1 sztuce) i przetestował w warunkach domowych, prowizoryczna hamownia z wagi kuchennej może nie pokaże ci laboratoryjnej dokładności pomiaru, ale dowiesz się które śmigło jest wydajniejsze przy takim samym prądzie, do tego zmierzysz temperaturę silnika i wszystko będziesz wiedział. Zawsze tak robię jak mam podobne dylematy i nie trzymaj się kurczowo wielkości śmigła, jeśli masz możliwość zmniejszyć śmigło bez utraty czasu lotu (a może i nawet przy okazji 4S zwiększysz czas) to skorzystaj bo mniejsze śmigło to mniejszy kłopot z drganiami, a wiadomo że to największa zmora..., a przy okazji mniejsze są tańsze
APC E czyli mówimy o Thin Electric? Zamówiłem raz z ABC i miałem dokładnie to samo co Ty, po wejściu na obroty mało nie rozerwało silnika, do tego są ciężkie i (jak pokazała moja domowa, prowizoryczna hamownia) mało wydajne. Odesłałem je na drugi dzień
Wyważać trzeba prawie każde, ale bez przesady, śmigło ma mieć jakiś fabryczny poziom jakości żeby to wyważenie było przyjemnością, a nie żebym nad nim siedział cały dzień bo w takim przypadku to bym sobie sam z drewna chyba lepsze wystrugał
Ogólnie APC są trochę przereklamowane, chyba przez to że są tanie, a nie rozlatują się same w powietrzu jak inne tanie śmigła, ale to nie powinna być zaleta tylko standard.
Moim zdalnie z APC najlepsze mimo wszystko są SF, ale tak jak wspomniałem tylko do spokojnego wieszakowania. APC MR niby dedykowane do wielowirnikowców są ciężkie i mniej wydajne od SF, za to trochę twardsze co niekoniecznie jest ich zaletą - zależy od sytuacji. Ogólnie mitem jest że czym twardsze to lepsze, najlepsze są, jak to w życiu bywa, ani za twarde, ani za miękkie. Już nie jeden chińskie węglówki sprzedał i na plastiki wymienił bo nie mógł sobie poradzić z jelo
Ja śmigła APC kupuje praktycznie tylko jeśli potrzebuję od 13 cali w górę, a to dlatego że HQprop nie robi większych jak 12"
HQprop masz dwie serie Thin i MR (z tych nie racerowych oczywiście), cienkie u mnie sprawdziły się minimalnie lepiej do nagrywania, za to MR troszkę większy czas lotu dają, ale różnice nie są jakieś duże. Bardzo dobrze sprawdzają się też oba razem w napędzie współosiowym, głównie z uwagi na różny skok.
3S w kopterach mało się używa z tego względu że do racerów są za słabe, już nie mówiąc o większych sprzętach, ale to wszystko zależy od konkretnej sytuacji ja np. latam F330 na 3S, ale kopter jest bardzo lekki więc mocy mu nie brakuje.
Co do Twojego dylematu ja bym zrobił tak - kupił bym 3-4 śmigła (po 1 sztuce) i przetestował w warunkach domowych, prowizoryczna hamownia z wagi kuchennej może nie pokaże ci laboratoryjnej dokładności pomiaru, ale dowiesz się które śmigło jest wydajniejsze przy takim samym prądzie, do tego zmierzysz temperaturę silnika i wszystko będziesz wiedział. Zawsze tak robię jak mam podobne dylematy i nie trzymaj się kurczowo wielkości śmigła, jeśli masz możliwość zmniejszyć śmigło bez utraty czasu lotu (a może i nawet przy okazji 4S zwiększysz czas) to skorzystaj bo mniejsze śmigło to mniejszy kłopot z drganiami, a wiadomo że to największa zmora..., a przy okazji mniejsze są tańsze
Re: Śmigła - dobór do silnika
Troszkę kolega zaniedbał lekcję historii tu nie ma czego sprawdzać bo sprawdzane już było. Pierwsze koptery samoróbki były głównie na SF bo:Głuś pisze:W zasadzie się niby nie stosuje, ale jak czegoś nie można to ktoś to sprawdzi i się okaże że można
a)po prostu były i łatwo dostępne w wersji lewej i prawej czego nie do końca można było powiedzieć o seriach E
b)dają ciut więcej ciągu kosztem prędkości strumienia zaśmigłowego niż E co się przekłada na czas lotu (niewiele ale zawsze)
c)w owym czasie wszyscy chcieli filmować (racerów jeszcze nie było) więc wspomniany "autosan" był poniekąd pożądanym odpowiednikiem dzisiejszego Cinematic Mode w takim Mavic'u.
Echem tego czasu są śmigła do Ph1 i te niegdyś firmowo dokładane do czerwonych silników DJI. Dopiero później zaczęto kombinować jakby tu wycisnąć więcej ze śmigła nie tracąc na żwawości i tak powstała rodzina śmigieł MR - przykładowo śmigła od Ph2 czy te np. z zestawu E300 DJI - bardziej zbliżone kształtem do E ale szersze od nich u nasady.
Co do APC - kiedyś najbardziej zacne plastikowe śmigła na rynku. Niestety konkurencja i nagminne podrabianie spowodowały że marka nieco się "wyświechtała" ale nadal oryginalne APC to całkiem przyzwoite śmigła. HQProp z kolei to teraz to czym APC było kiedyś. Po prostu dobre śmigła które można bez wstydu polecić.
Ten wredny...
Re: Śmigła - dobór do silnika
Głupio może zabrzmi, ale kupić 3-4 śmigła jeszcze nie problem, ale kupić pakiet 4S za kilka stówek na testy tych śmigieł, to już mi się nie uśmiecha, a zasilacza na 16,8V nie posiadam. Stąd moje może i lamerskie pytania w sprawie śmigieł. Jakoś tak się złożyło, że w parapetach zawsze miałem 3S lub 3S2P a koptery nigdy mnie nie ciągnęły.Głuś pisze:Co do Twojego dylematu ja bym zrobił tak - kupił bym 3-4 śmigła (po 1 sztuce) i przetestował w warunkach domowych
Cześć Verid, ja się właśnie zatrzymałem na tych czasach. Od czterech lat jak młodzież zaczęła regularnie startować w zawodach ligi rajdowej kołowych RC, to przestałem latać. Od pewnego czasu kupowałem dzieciakowi małe kopterki (można było polatać w domu) przez "biedrony", a teraz Syma X8 przestaje wystarczać i czas zmontować coś większego.Verid pisze:Co do APC - kiedyś najbardziej zacne plastikowe śmigła na rynku. Niestety konkurencja i nagminne podrabianie spowodowały że marka nieco się "wyświechtała" ale nadal oryginalne APC to całkiem przyzwoite śmigła. HQProp z kolei to teraz to czym APC było kiedyś. Po prostu dobre śmigła które można bez wstydu polecić.
O ile mnie pamięć nie myli, to fajny wątek o śmigłach i zasilaniu był na rc-cam ("gimby nie znajo"), no ale to już przeszłość...
Re: Śmigła - dobór do silnika
Da się latać na 3s tak samo jak się da na śmigłach SF bo tak samo jak u ciebie wyglądał mój start w koptery. 3000mAh 3s z EasyStar'a i jazda w cztery śmigła tyle że 4s dają pewne wymierne korzyści - wyższe obroty to mniejsze śmigła i mniejsze jello. Do tego dochodzi lepsza responsywność napędu. Wyższe napięcie to mniejszy pobór prądu - mniej szarpie po pakiecie, nie potrzeba wysokiego C, całość się mniej grzeje.labo pisze:Jakoś tak się złożyło, że w parapetach zawsze miałem 3S lub 3S2P a koptery nigdy mnie nie ciągnęły.
Na rc-cam wiele fajnych wątków było. Nie mogę odżałować że to ot tak poszło do kosza.labo pisze:O ile mnie pamięć nie myli, to fajny wątek o śmigłach i zasilaniu był na rc-cam ("gimby nie znajo"), no ale to już przeszłość...
Ten wredny...
Re: Śmigła - dobór do silnika
Pomijając historię powstania tego (rc-fpv) forum, którą zapewne pamiętasz, to tam dużo sensownej wiedzy było...Verid pisze:Na rc-cam wiele fajnych wątków było. Nie mogę odżałować że to ot tak poszło do kosza.
Szkoda, że to nie leży gdzieś nawet jako archiwum tylko do wglądu.
Nie wiem czy wodzem naczelnym tam do końca był Peter, bo jak pisałem wypadłem z obiegu, no ale cóż... nie nasza decyzja.
Wracając do tematu, jak się odkuję, to zafunduję sobie jakiś większy pakiet 4S. Unikać jakiś firm/producentów? Albo inaczej, co teraz jest sensownego z pakietów?
Edit: W znaczeniu z producentów.