The ultimate fpv glider v2.0 3,9m
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
The ultimate fpv glider v2.0 3,9m
Cześć!
Po dłużej przerwie w lataniu (tak około roku), spoglądając na budujące się cumulusy, coś we mnie pękło. Chwilę poszukałem tu i tam, i znalazłem. Piękny, czterometrowy szybowiec, który nawet ma hamulce aerodynamiczne.
Szybowiec kupiłem trochę jak kota w worku, ale ostatni taki zakup, (też szybowiec) okazał się trafiony. Spodziewam się go dostać w tym tygodniu, i oczywiście będę go przystosowywał do fpv. W związku z tym, rodzi się wiele pytań, z czego pierwsze, najważniejsze chce skierować do weteranów szybowcowych forum.
Chcę zrobić napęd na wieżyczce, śmigło składane pchające. Silnik jaki mam, to NTM 35-48 1000kv, ze śmigłem docelowo 14x9.5 (obecnie 12x6).
Ze względu na dużą średnicę śmigła, wieża musiałaby być wysoka, A co za tym idzie, moment pochylający duży. Czy AP by Zbig&Pitlab sobie z tym poradzi? Jaki ustawić kąt osi silnika do osi kadłuba? Jakie są straty takiego rozwiązania do klasycznego w dziobie?
EDIT - scalenie
Na prawdę nikt nigdy nie robił wieży do szybowca?
Pozdrawiam
Krzysztof Dąbrowski
Po dłużej przerwie w lataniu (tak około roku), spoglądając na budujące się cumulusy, coś we mnie pękło. Chwilę poszukałem tu i tam, i znalazłem. Piękny, czterometrowy szybowiec, który nawet ma hamulce aerodynamiczne.
Szybowiec kupiłem trochę jak kota w worku, ale ostatni taki zakup, (też szybowiec) okazał się trafiony. Spodziewam się go dostać w tym tygodniu, i oczywiście będę go przystosowywał do fpv. W związku z tym, rodzi się wiele pytań, z czego pierwsze, najważniejsze chce skierować do weteranów szybowcowych forum.
Chcę zrobić napęd na wieżyczce, śmigło składane pchające. Silnik jaki mam, to NTM 35-48 1000kv, ze śmigłem docelowo 14x9.5 (obecnie 12x6).
Ze względu na dużą średnicę śmigła, wieża musiałaby być wysoka, A co za tym idzie, moment pochylający duży. Czy AP by Zbig&Pitlab sobie z tym poradzi? Jaki ustawić kąt osi silnika do osi kadłuba? Jakie są straty takiego rozwiązania do klasycznego w dziobie?
EDIT - scalenie
Na prawdę nikt nigdy nie robił wieży do szybowca?
Pozdrawiam
Krzysztof Dąbrowski
Ostatnio zmieniony czwartek 12 maja 2016, 08:16 przez kisiul, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Krzysztof Dąbrowski
Krzysztof Dąbrowski
- kamilborkowski
- Posty: 2183
- Rejestracja: niedziela 02 lut 2014, 14:43
- Lokalizacja: Opole
Re: The ultimate fpv glider v2.0 3,9m
W szybowcach raczej kładzie się nacisk na osiągi a taka wieżyczka raczej nie jest najlepszym rozwiązaniem pod względem aerodynamiki.
Wyprzedaję wszystko - http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=46147
Re: The ultimate fpv glider v2.0 3,9m
W zasadzie to rzeczywiście szkoda psuć dobry szybowiec, ale co jeśli nie będzie pogody termicznej? Patrzenie się przez godzinę w śmigło to słaba perspektywa.
Sam jeszcze nie do końca wiem co chcę.
Pozdrawiam
Krzysztof Dąbrowski
Sam jeszcze nie do końca wiem co chcę.
Pozdrawiam
Krzysztof Dąbrowski
Pozdrawiam
Krzysztof Dąbrowski
Krzysztof Dąbrowski
Re: The ultimate fpv glider v2.0 3,9m
Z tego co wiem, jeśli chcesz glider to bez wieżyczki.
Jak masz z tym problem to, albo bierzesz 2 model który będzie cię wyciągał na wysokość, albo robisz składaną wieżyczkę.
W 2 wypadku dodajesz znowu wagi, ale przynajmniej masz aerodynamikę zachowaną jak już ją złożysz.
Nie mogę nawet znaleźć tego twojego modelu, więc ciężko powiedzieć czy masz tam gdzie smieścić taki składany mechanizm...
Jeśli masz to proponuję poszukać na youtube - swojego czasu widziałem kilka takich przeróbek.
Sam się nie bawiłem.
Jak masz z tym problem to, albo bierzesz 2 model który będzie cię wyciągał na wysokość, albo robisz składaną wieżyczkę.
W 2 wypadku dodajesz znowu wagi, ale przynajmniej masz aerodynamikę zachowaną jak już ją złożysz.
Nie mogę nawet znaleźć tego twojego modelu, więc ciężko powiedzieć czy masz tam gdzie smieścić taki składany mechanizm...
Jeśli masz to proponuję poszukać na youtube - swojego czasu widziałem kilka takich przeróbek.
Sam się nie bawiłem.
Re: The ultimate fpv glider v2.0 3,9m
Jeśli chcesz koniecznie taki model, to moje zdanie jest takie:Chcę zrobić napęd na wieżyczce, śmigło składane pchające. Silnik jaki mam, to NTM 35-48 1000kv, ze śmigłem docelowo 14x9.5 (obecnie 12x6).
Ze względu na dużą średnicę śmigła, wieża musiałaby być wysoka, A co za tym idzie, moment pochylający duży. Czy AP by Zbig&Pitlab sobie z tym poradzi? Jaki ustawić kąt osi silnika do osi kadłuba? Jakie są straty takiego rozwiązania do klasycznego w dziobie?
Silnik NMT 35-48 1000kv jest zdecydowanie za słaby do takiego modelu. Przy napędzie 4s celuj raczej w silnik o kv z zakresu 600-800. 3,9 m rozpiętości z solidnym pakietem i wyposażeniem FPV to przynajmniej 4 kg wagi. Spróbuj tym wystartować z ręki ze słabym napędem, gleba murowana.
Rozsądnym miejscem na wieżę jest belka ogonowa, kilkanaście cm za krawędzią spływu, lub na samym przodzie kadłuba. Tylko w takiej odległości od środka aerodynamicznego płata, można uzyskać rozsądny skłon silnika, którego przedłużenie osi powinno przejść właśnie przez ten punkt lub w jego pobliżu. Jeśli dasz wieżyczkę blisko tego punktu, wychodzi monstrualny skłon silnika, lub dajesz znacznie mniejszy. Oba te przypadki powodują walkę modelu z momentem pochylającym, powodując duże, zbędne straty mocy.
AP&OSD od Pitlaba poradzi sobie z momentem pochylającym, ale jeśli będzie on zbyt duży, to trzeba ustawić dużą stabilizacje podłużną. Konsekwencją takiego ustawienia może być przeciągnięcie modelu w locie ślizgowym (jeśli ustawisz np. za mały kąt pochylenia w locie ślizgowym). Więcej o tym możesz poczytać w dokumentacji AP.
Zdecydowanie polecam klasyczne umieszczenie napędu i pogodzenie się z widokiem śmigła. Można też dać kamerkę podglądu na skrzydle. Przy tak dużym modelu mała kamerka popsuje aerodynamikę płata w niezauważalny sposób. Na drugiej połówce można dać Mobiusa.
Pozdrawiam
Marek
Marek
Re: The ultimate fpv glider v2.0 3,9m
Kamerkę na pewno będę chciał mieć na kadłubie, bo Pan-tilt. Więc jeśli napęd klasyczny, to ją przesunę możliwie do tyłu.
Może rzeczywiście jeśli ma to być szybowiec, to śmigło z przodu będzie motywacją do wyłączania silnika.
Pozdrawiam
Krzysztof Dąbrowski
Może rzeczywiście jeśli ma to być szybowiec, to śmigło z przodu będzie motywacją do wyłączania silnika.
Pozdrawiam
Krzysztof Dąbrowski
Pozdrawiam
Krzysztof Dąbrowski
Krzysztof Dąbrowski
Re: The ultimate fpv glider v2.0 3,9m
Jeśli warunki zmuszają do lotu na silniku, oglądasz wtedy widoczki kamerą skierowaną w bok , gdzie nie widać kadłuba i śmigła za razem. Śmigło jakie planujesz wrzucić jest moim zdaniem zbyt duże( skok i średnica), mój model ma ok 3 kg wagi, ponad 3 m.rozp. i przy silniku 3548 840 kv 3s i śmigle 13,5x6,5 , startuję na 15 amperach bardzo pewnie, a niekiedy i z 10 nawet. Przy 25 amperach w locie poziomym osiągam ok 70 km/h. Jeśli chodzi o wieżyczki, to juz nawet duże lotnictwo odchodzi od tego typu rozwiązań, na rzecz napędu dziobowego. Odstępstwem są silniki odrzutowe dolotowe.
Re: The ultimate fpv glider v2.0 3,9m
zawsze możesz pokusić się na rozwiązanie awangardowe - twin i silniki na skrzydłach, wtedy nic z przodu nie będzie przeszkadzać a i wieżyczki wielkiej budować nie musisz
Re: The ultimate fpv glider v2.0 3,9m
Myślałem o tym, ale jak mam wszystko dublować, to wyjdzie drogo, a mój budżet się skończył na szybowcu. Chyba już się pogodziłem z klasycznym śmigłem w dziobie. Poza tym, raz przerabiałem
skrzydła, z pokrytych folią, na kryte balsą i z lotkami, i to wyszło na tyle tragicznie, że już się nie chcę dotykać do dobrych skrzydeł.
Nie wiem, czy się przypadkiem nie skończy na budowie od zera, bo człowiek od którego kupuję nie spieszy się z wysłaniem paczki :(
Na szczęście za pobraniem.
skrzydła, z pokrytych folią, na kryte balsą i z lotkami, i to wyszło na tyle tragicznie, że już się nie chcę dotykać do dobrych skrzydeł.
Nie wiem, czy się przypadkiem nie skończy na budowie od zera, bo człowiek od którego kupuję nie spieszy się z wysłaniem paczki :(
Na szczęście za pobraniem.
Ostatnio zmieniony czwartek 12 maja 2016, 08:25 przez kisiul, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Krzysztof Dąbrowski
Krzysztof Dąbrowski
Re: The ultimate fpv glider v2.0 3,9m
zbuduj latające skrzydło i będziesz zadowolony ;)
Re: The ultimate fpv glider v2.0 3,9m
Skrzydło już mam, i ma swoje zalety, ale zależy mi na termice.
Pozdrawiam
Krzysztof Dąbrowski
Krzysztof Dąbrowski
Re: The ultimate fpv glider v2.0 3,9m
Cześć!
Kot w worku przyjechał, po ponad tygodniowych nękaniach, sprzedawca wysłał paczkę, i wczoraj dotarła.
I od razu muszę powiedzieć, że jestem rozczarowany. I to z każdą chwilą coraz bardziej...
Ale konkrety:
Zalety:
+Jest duży, i wszystko dobre co za tym idzie.
+Ma hamulce aerodynamiczne
+Ma podwozie (- do wymiany, ale jest) stałe.
+Całe usterzenie ogonowe jest płytowe/pływające? (tj. całe stateczniki się ruszają )
+ 500zł za 4 metry szybowca.
Wady: (i tutaj troszkę więcej )
- Kadłub... wymaga gruntownej przebudowy, bo serwa i podwozie zajmują bardzo cenne miejsce (problem chyba typowy przy konwersji na fpv)
- Nadłamany mechanizm statecznika wysokości (trzeba będzie rozebrać to wszystko i wymienić )
- Brak mocowania steru kierunku.
- Skrzydła - tragedia, ale folia w dobrym stanie.
- Profil to jakiś noname rysowany z głowy, czyli od dołu można przyłożyć linijkę, i jest płaski jak decha, a od góry ma jakąś tam krzywiznę. O przepływie laminarnym nie ma co mówić.
- Jedno skrzydło podejrzewam o nadłamanie w połowie.
-W części ok 50 cm od kadłuba brakuje balsy na natarciu, więc folia jest po prostu naciągnięta na płasko.
Ogólnie Szybowiec to jakaś samoróbka, i nie wiem o nim nic.
Rwę się do oblotu (narazie bez fpv) żeby zobaczyć z czym tak na prawdę mam do czynienia.
Więcej zdjęć przyślę w wolnym czasie, bo póki co mam tylko jedno z telefonu.
P.S. zdecydowałem się silnik wsadzić w dziób, aje będzie mocowany przed wręgą, czyli na zewnątrz, żeby mu zapewnić odpowiednie chłodzenie.
Lotki są na względnie dużej części długości skrzydeł, więc posłużą również jako klapy.
Kot w worku przyjechał, po ponad tygodniowych nękaniach, sprzedawca wysłał paczkę, i wczoraj dotarła.
I od razu muszę powiedzieć, że jestem rozczarowany. I to z każdą chwilą coraz bardziej...
Ale konkrety:
Zalety:
+Jest duży, i wszystko dobre co za tym idzie.
+Ma hamulce aerodynamiczne
+Ma podwozie (- do wymiany, ale jest) stałe.
+Całe usterzenie ogonowe jest płytowe/pływające? (tj. całe stateczniki się ruszają )
+ 500zł za 4 metry szybowca.
Wady: (i tutaj troszkę więcej )
- Kadłub... wymaga gruntownej przebudowy, bo serwa i podwozie zajmują bardzo cenne miejsce (problem chyba typowy przy konwersji na fpv)
- Nadłamany mechanizm statecznika wysokości (trzeba będzie rozebrać to wszystko i wymienić )
- Brak mocowania steru kierunku.
- Skrzydła - tragedia, ale folia w dobrym stanie.
- Profil to jakiś noname rysowany z głowy, czyli od dołu można przyłożyć linijkę, i jest płaski jak decha, a od góry ma jakąś tam krzywiznę. O przepływie laminarnym nie ma co mówić.
- Jedno skrzydło podejrzewam o nadłamanie w połowie.
-W części ok 50 cm od kadłuba brakuje balsy na natarciu, więc folia jest po prostu naciągnięta na płasko.
Ogólnie Szybowiec to jakaś samoróbka, i nie wiem o nim nic.
Rwę się do oblotu (narazie bez fpv) żeby zobaczyć z czym tak na prawdę mam do czynienia.
Więcej zdjęć przyślę w wolnym czasie, bo póki co mam tylko jedno z telefonu.
P.S. zdecydowałem się silnik wsadzić w dziób, aje będzie mocowany przed wręgą, czyli na zewnątrz, żeby mu zapewnić odpowiednie chłodzenie.
Lotki są na względnie dużej części długości skrzydeł, więc posłużą również jako klapy.
Pozdrawiam
Krzysztof Dąbrowski
Krzysztof Dąbrowski
Re: The ultimate fpv glider v2.0 3,9m
Cześć!
Nareszcie znalazłem czas, żeby zająć się szybowcem. Mam nadzieję, że może nawet w niedzielę zdążę chwilkę polatać.
Narazie zająłem się kadłubem. Pierwszy krok, to wsadzić silnik. Ponieważ dziób jest z balsy która się sypie w palcach, to wyciąłem kanały w które wkleiłem listwy, i dopiero do nich będzie przymocowana wręga silnikowa. Na początek spróbuję zamocować silnik klasycznie, i zobaczę jakie temperatury będzie osiągał i jeśli będzie się za bardzo grzał,to będę myślał dalej.
Silnik: NTM 35-48 900kV
ESC: Red Brick 50A
Śmigło: Aeronaut CAM carbon 14x6
Akumulator: Multistar Li-Po 5200mAh 3S 10C (od 1 do 4 równolegle, w zależności od potrzeby).
Poniżej porównanie ze skrzydłami EG Pro
Skrzydła aerodynamiczne:
Duże toto
Kadłub oczyszczony przed laminowaniem:
Sloty na listwy
Po przyklejeniu zalaminuję całość cieniutkim płótnem, chyba 50g/m
EDIT:
Nie wiem dlaczego, ale nie działają zdjęcia (może są za duże?)
W każdym razie da się je zobaczyć jeśli się kliknie prawym na obrazek, a potem pokaż obrazek, albo coś takiego.
Alternatywnie można też tutaj
Nareszcie znalazłem czas, żeby zająć się szybowcem. Mam nadzieję, że może nawet w niedzielę zdążę chwilkę polatać.
Narazie zająłem się kadłubem. Pierwszy krok, to wsadzić silnik. Ponieważ dziób jest z balsy która się sypie w palcach, to wyciąłem kanały w które wkleiłem listwy, i dopiero do nich będzie przymocowana wręga silnikowa. Na początek spróbuję zamocować silnik klasycznie, i zobaczę jakie temperatury będzie osiągał i jeśli będzie się za bardzo grzał,to będę myślał dalej.
Silnik: NTM 35-48 900kV
ESC: Red Brick 50A
Śmigło: Aeronaut CAM carbon 14x6
Akumulator: Multistar Li-Po 5200mAh 3S 10C (od 1 do 4 równolegle, w zależności od potrzeby).
Poniżej porównanie ze skrzydłami EG Pro
Skrzydła aerodynamiczne:
Duże toto
Kadłub oczyszczony przed laminowaniem:
Sloty na listwy
Po przyklejeniu zalaminuję całość cieniutkim płótnem, chyba 50g/m
EDIT:
Nie wiem dlaczego, ale nie działają zdjęcia (może są za duże?)
W każdym razie da się je zobaczyć jeśli się kliknie prawym na obrazek, a potem pokaż obrazek, albo coś takiego.
Alternatywnie można też tutaj
Ostatnio zmieniony niedziela 08 maja 2016, 20:20 przez kisiul, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Krzysztof Dąbrowski
Krzysztof Dąbrowski
Re: The ultimate fpv glider v2.0 3,9m
Zdjęcia nie działają
Re: The ultimate fpv glider v2.0 3,9m
Bo się je wrzuca na hosting typu tinypic, imgur czy inna cholera a nie w chmurę.kisiul pisze:Nie wiem dlaczego, ale nie działają zdjęcia
Ten wredny...