Kontroler RUMBA - Tips & Tricks

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
miś
Posty: 9242
Rejestracja: niedziela 07 lut 2010, 15:24
Lokalizacja: Bytom

Kontroler RUMBA - Tips & Tricks

Post autor: miś »

Jako że do mojego RepRapa zakupiłem kontroler Rumba, to chce się podzielić z innymi użytkownikami kilkoma trikami.

1. Podłączenie LCD
Na Rumbie odwrotnie zą oznaczone złącza EXP1 i EXP2 oraz pozycja klucza z wtyczki. Taśmy należy podłączyć na krzyż - EXP1 do EXP2 i EXP2 do EXP1. Jedynki (kabel z czerwonym paskiem) ma iść w stronę złącz na silniki.

2. Słabe chłodzenie MOSFET'a od stołu
Okropicznie się grzeje, nawet przy sterowaniu "tylko" stołem MK2. Remedium: Dorobić radiator
Np. taki:
Obrazek
Blaszka miedziana o grubości 0.5mm ponacinana i przylutowana do tranzystora (a z drugiej strony do tych złoconych dziurek, aby się lepiej trzymało).

3. Podłączenie krańcówek odporne na zakłócenia
Wystarczy zastosować trzypinowe wtyczki do krańcówek i na wtyczkach zamontować dodatkowe rezystory podciągające.
Schemat (oczywiście razy trzy - dla każdej krańcówki tak samo):
Obrazek

4. Brak zworek do wyboru napięcia dla wentylatorów
Rumbę kupowałem na ebayu i zworek nie było. Trzeba zaopatrzyć się w 3 szt zworek komputerowych, inaczej sterowanie wentylatorami nie będzie działać.
Przy zasilaniu z 12-15V zworki zakładamy tak jak na poniższym rysunku na czerwono. Wtedy do wentylatorów idzie pełne 12V.
Przy zasilaniu z 24V zworki wentylatorów zakładamy w górne położenie, a zworkę HE2 - no to zależy co tam podłączymy. Jak trzecią grzałkę ekstrudera, albo 24V halogen do oświetlenia drukarki, to koniecznie musi być w dolnej pozycji, i grzałka na 24V. Jak kolejny 12V wentylator, albo 12V oświetlenie stołu (ale nie pobierające więcej niż 1A prądu) to w górne położenie.
Obrazek

5. Serwo i krańcówka do automatycznego poziomowania stołu
Najlepiej jest to podłączyć pod złącze X3.
Obrazek
UWAGA Nie wolno wtykać wtyczki z serwa wprost w złącze X3 - na złączu jest odwrotnie zasilanie niż na wtyczce standardowego serwa, więc robiąc to zabijemy serwo !

Teraz w Repetierze ustawiamy:

Kod: Zaznacz cały

#define FEATURE_SERVO 1 
#define SERVO0_PIN 5 
Dodatkowo jak sprawdzimy ile us potrzebuje nasze serwo do zaparkowania w pozycji spoczynkowej, to ustawiamy:

Kod: Zaznacz cały

#define SERVO0_NEUTRAL_POS  1000 
(tu 1000 zmieniamy na naszą wartość)
oraz dodatkowo możemy ustawić:

Kod: Zaznacz cały

#define UI_SERVO_CONTROL 1 
aby móc sterować pozycją serwa przy pomocy wyświetlacza LCD i pokrętła (przydatne do ustalania pozycji schowane i wysunięte).
Teraz dalej. Opcje autolevelingu:

Kod: Zaznacz cały

#define FEATURE_Z_PROBE 1
#define Z_PROBE_PIN 64                  // pin 8 on RUMBA EXP3 connector  
#define Z_PROBE_PULLUP 1 
#define Z_PROBE_ON_HIGH 1 
#define FEATURE_AUTOLEVEL 1 
Pozostałe opcje ustawiamy według opisu jak używać i skonfigurować autoleveling na Repetierze.

6. Za mało wyjść na wentylatory, grzałki, oświetlenie...
Do podłączenia gadźetów mamy wyjścia: HE1, HE2, FAN0 i FAN1.
HE1 może zostać zajęty przez grzałkę drugiego ekstrudera.
FAN0 - tu podłączamy wentylator do chłodzenia wydruku i ustawiamy w kodzie

Kod: Zaznacz cały

#define FEATURE_FAN_CONTROL 1 
FAN1 - tu można podłączyć wentylator chłodzący ekstruder. Bedzie działał tylko jak temperatura ekstrudera przekracza np 50 stopni (do ustawienia w konfiguracji). W kodzie to:

Kod: Zaznacz cały

#define EXT0_EXTRUDER_COOLER_PIN ORIG_FAN2_PIN 
#define EXTRUDER_FAN_COOL_TEMP 50 
Przy dwóch ekstruderach oba wentylatory podłączamy do tego samego wyjścia FAN1 i w kodzie ustawiamy "#define EXT1_EXTRUDER_COOLER_PIN ORIG_FAN2_PIN"
Uwaga - pomiędzy oznaczeniami na płytce a ustawieniami w kodzie repetiera są rozbieżności. Na Rumbie wyjścia wentylatorów opisane są jako FAN0 i FAN1, ale w Repetierze używa się nazw ORIG_FAN1_PIN i ORIG_FAN2_PIN. To tak dla ścisłości i porządku aby nie było niedomówień.
HE2 - ja chcę tu podłączyć oświetlenie. #define CASE_LIGHTS_PIN HEATER_3_PIN . Tu znów na Rumbie HE0..HE2, a w Repetierze HEATER_1 .. HEATER_3.

Wentylator chłodzący elektronikę... No i ustawiając jak powyżej... brakło wyjścia na sterowanie. Można albo wprost do zasilania 12V (piny opisane 12V przy złączu EXP3), albo razem z wentylatorem ekstrudera do wyjścia FAN1 (wtedy ustawiamy też "#define FAN_BOARD_PIN ORIG_FAN2_PIN"), można do HE1 jak mamy tylko jeden ekstruder, albo... dodać mały tranzystor i jeden rezystor na kabelku od wentylatora i podłączyć do złącza EXP3.

A jak - to już nie dziś :mrgreen:
C.D.N.
Pzdr. -----MIŚ-----
mzyla
Posty: 961
Rejestracja: wtorek 09 lis 2010, 10:42
Lokalizacja: Manchester

Re: Kontroler RUMBA - Tips & Tricks

Post autor: mzyla »

A czy Miś by zrobił taka wersję dla słabszych w jednym zipie żeby nie trzeba było kopiować wklejać przekładać tylko wgrać?
Ale z przyciskami szt kiego dostępu dodatkowo?

I jeszcze gdyby tak dla biedniejszych tylko z Ramps jakieś info które piny z rumby zamienić na piny z Ramps to już full wypas :-))
Było by łatwiej z marlina na Ramps się zmigrowac, a i ci co mają samego Rampsa tez by skorzystali "na wprost".

Pzdr MZ
Awatar użytkownika
miś
Posty: 9242
Rejestracja: niedziela 07 lut 2010, 15:24
Lokalizacja: Bytom

Re: Kontroler RUMBA - Tips & Tricks

Post autor: miś »

mzyla pisze:A czy Miś by zrobił taka wersję dla słabszych w jednym zipie żeby nie trzeba było kopiować wklejać przekładać tylko wgrać?
Ustawienia możesz konfigurować konfiguratorem online dla Repetiera. Gotowiec trochę nie ma sensu, bo każda maszyna jest trochę inna - inna wielkość pola roboczego, inne kroki na mm, inne maksymalne szybkości.
Ale masz rację, oprócz #define dodam w opisach co należy ustawić w konfiguratorze online, bo tam nazwy się trochę różnią.
Ewentualnie zrobię tutorial jak korzystać z tego konfiguratora.
mzyla pisze:Ale z przyciskami szt kiego dostępu dodatkowo?
To jest w Repetierze, tylko konfigurator online tego nie obsługuje. Trzeba wkleić do konfiga parę linijek. Jak masz graficzny LCD (128x64) to możesz np tak:

Kod: Zaznacz cały

#define USER_KEY1_PIN     UI_DISPLAY_D5_PIN      // D5 to display (not used for graphics controller)
#define USER_KEY1_ACTION  UI_ACTION_FAN_SUSPEND 
#define USER_KEY2_PIN     UI_DISPLAY_D6_PIN      // D6 to display (not used for graphics controller)
#define USER_KEY2_ACTION  UI_ACTION_WIZARD_FILAMENTCHANGE
#define USER_KEY3_PIN     UI_DISPLAY_D7_PIN      // D7 to display (not used for graphics controller)
#define USER_KEY3_ACTION  UI_ACTION_LIGHTS_ONOFF 
Tu są zdefiniowane 3 przyciski: Zał/Wył wentylatora chłodzącego wydruk, Zał/Wył oświetlenia, i zmiana filamentu.
Przyciski można podlutować na wyświetlaczu do wolnych padów na płytce (też zrobię stosowną fotkę). To działać będzie również na RAMPS - byle z graficznym LCD. Jak masz tekstowy LCD (4x20), to przyciski trzeba podłączyć wprost do RAMPS czy RUMBY na inne wolne wyjścia z płyty głównej. Tu już będą różnice pomiędzy Ramps a Rumbą.
Pzdr. -----MIŚ-----
mzyla
Posty: 961
Rejestracja: wtorek 09 lis 2010, 10:42
Lokalizacja: Manchester

Re: Kontroler RUMBA - Tips & Tricks

Post autor: mzyla »

No właśnie mi chodzi o takie lopatologiczne : przyciski tutaj i tutaj, z probe robimy tak a nie inaczej etc.

Ja mam Rampsa i smartcontroler, czyli 4x20 i jakoś tak za dużo tych wszystkich zmiennych naraz do ogarnięcia w migracji.
Oglądałem plik konfiguracyjne w najnowszej wersji i starszej i rzeczywiście trzeba doktorat żeby powiązać który pin z jaką nazwa zlaczyc :-))

Jak Miś zrobi tak dla słabszych to będę pierwszym testerem i postaram się to odpalić :-))
Awatar użytkownika
miś
Posty: 9242
Rejestracja: niedziela 07 lut 2010, 15:24
Lokalizacja: Bytom

Re: Kontroler RUMBA - Tips & Tricks

Post autor: miś »

A to znasz ?
http://www.repetier.com/firmware/v092/
Tu można zrobić 99% konfiguracji. Po ludzku.
Pzdr. -----MIŚ-----
mzyla
Posty: 961
Rejestracja: wtorek 09 lis 2010, 10:42
Lokalizacja: Manchester

Re: Kontroler RUMBA - Tips & Tricks

Post autor: mzyla »

http://reprap.org/mediawiki/images/arch ... ectors.png
miś pisze:A to znasz ?
http://www.repetier.com/firmware/v092/
Tu można zrobić 99% konfiguracji. Po ludzku.

Znam i uzyłem do uruchomienia.
Ale mam taką płytkę:
http://reprap.org/mediawiki/images/arch ... ectors.png
oraz wyswietlacz 4 x 20.
i nie mam pojęcia jak podłaczyć autoprobe oraz przyciski - po prostu nie wiem których pinów użyc ;-)

Gdyby Miś miał Ramps-a życie było by prostsze. ;-)
Awatar użytkownika
miś
Posty: 9242
Rejestracja: niedziela 07 lut 2010, 15:24
Lokalizacja: Bytom

Re: Kontroler RUMBA - Tips & Tricks

Post autor: miś »

To powiedz mi króre złącza na tym rampsie masz wolne (bo tam do LCD jakieś przejściówki są i te pe). Wolnych złącz jest tam pod dostatkiem, więc zarówno przyciski jak i serwo jak i krańcówkę autolevelingu można podłączyć.
Chodzi mi o AUX1, AUX2, AUX3, AUX4. Bo że servos jest wolne to wiem, i tam można skonfigurować autoleveling - zarówno serwo jak i krańcówkę.
Pzdr. -----MIŚ-----
mzyla
Posty: 961
Rejestracja: wtorek 09 lis 2010, 10:42
Lokalizacja: Manchester

Re: Kontroler RUMBA - Tips & Tricks

Post autor: mzyla »

miś pisze:To powiedz mi króre złącza na tym rampsie masz wolne (bo tam do LCD jakieś przejściówki są i te pe). Wolnych złącz jest tam pod dostatkiem, więc zarówno przyciski jak i serwo jak i krańcówkę autolevelingu można podłączyć.
Chodzi mi o AUX1, AUX2, AUX3, AUX4. Bo że servos jest wolne to wiem, i tam można skonfigurować autoleveling - zarówno serwo jak i krańcówkę.

mam wolne servos, aux 1 aux 2, 1 termistor i (ale w sumie i mogę podlutować sie do aux 3 i 4 jak tylko wiesz gdzie)
bo na aux 3 i 4 mam wyswietlacz.
MZ
Awatar użytkownika
miś
Posty: 9242
Rejestracja: niedziela 07 lut 2010, 15:24
Lokalizacja: Bytom

Re: Kontroler RUMBA - Tips & Tricks

Post autor: miś »

OK. No to tak:
Robimy Z-Probe i autolevel na RAMP'sie.
Serwo podpinamy pod D11 na złączu servos (czyli z lewej strony, wiadomo -,+,S).
Krańcówkę podpinamy pomiędzy D4 a GND (czyli po prawej stronie tego złącza). Krancówka NO czyli zwiera po naciśnięciu.
W konfiguratorze online Repetiera ustawiamy tak:
- W zakładce "Features" zaznaczamy "Enable Z-probing", "Enable servo support", "Enable pullup resistor for probe pin". To są ptaki które trzeba zmienić, innych nie zmieniamy.
- "Z-probe pin" ustawiamy na "Digital pin 4"
- Probe bed distance, Probe height, X offset, Y offset ustawiamy według opisu jak kalibrować autoleveling.
- Polecam zmienić "Probing repetitions" na 3.
- Na dole "Servo 0" ustawiamy na 11 (czyli default), a "Start Position" na początek na 1000.
- "Servo Control in UI" ustawiamy na "Control Servo 0"
Potem na LCD będzie można ruszać serwem, i znajdziesz sobie i zapiszesz wymagane us dla pozycji spoczynkowej, i wystawionej. Spoczynkową przepiszesz do konfiga jako "Servo 0 Start Position".

Samo poziomowanie potem robisz z HOSTA wydając odpowiednie komendy, albo możesz sobie wgrać na kartę SD plik [url]http://romek_by.republika.pl/RepRap/Poziomowanie_stolu.g[/url]. Potem "wydrukowanie" tego pliku będzie skutkowało zrobieniem autolevelingu. Trzeba w nim zmienić w liniach "M340 P0 Sxxxx R800" przykładowe 1000 i 2000 na Twoje sprawdzone pozycje serwa - najpierw opuszczone, potem podniesione.

Teraz klawisze szybkiego dostępu
Opis szczątkowy bo nie wiem co chcesz mieć na klawiszach.
Klawisze podpinasz do AUX2 w rządku gdzie jest GND, D63, D40, D42, D65.
4 klawisze, każdy z nich od Dxx do GND.
W "Configuration.h" dopisujesz:

Kod: Zaznacz cały

#define USER_KEY1_PIN     63
#define USER_KEY1_ACTION  UI_ACTION_FAN_SUSPEND 
#define USER_KEY2_PIN     40
#define USER_KEY2_ACTION  UI_ACTION_WIZARD_FILAMENTCHANGE
#define USER_KEY3_PIN     42
#define USER_KEY3_ACTION  UI_ACTION_LIGHTS_ONOFF
#define USER_KEY4_PIN     65
#define USER_KEY4_ACTION  UI_ACTION_PREHEAT_PLA
No i tym sposobem klawisz 1 (na pin63) robi jako wył/zał wentylatora, klawisz 2 (na pin40) jako zmiana filamentu, klawisz 3 (na pin42) jako wł/wył oświetlenia, a klawisz 4 (na pin65) jako rozgrzewanie dla PLA. Jak chcesz przypisać inne funkcje do klawiszy to musisz zmienić definicje "USER_KEYx_ACTION" na inną. Listę możliwych akcji znajdziesz w pliku "ui.h".
Pzdr. -----MIŚ-----
mzyla
Posty: 961
Rejestracja: wtorek 09 lis 2010, 10:42
Lokalizacja: Manchester

Re: Kontroler RUMBA - Tips & Tricks

Post autor: mzyla »

Dziękuję koledze.
Działa Z probe, ale musiałem zrezygnować z drugich krańcówek.
Jak wyłączone działą.

Za kilka dni wróce ;-)

Pzdr MZ
Sławek
Posty: 323
Rejestracja: poniedziałek 14 cze 2010, 17:26
Lokalizacja: Mielec

Re: Kontroler RUMBA - Tips & Tricks

Post autor: Sławek »

@Miś, gdzie podłączyć on/off zasilacza XBOX ? zasilacz ma dwa przewody które po zwarciu dają 12V na wyjściu , po rozłączeniu wyłączają. Mozna z g-code sterować :
- M80 - Turn on power supply
- M81 - Turn off power supply

Mam Rumbę i chciałbym to do niej podłączyć :)

Pozdr
Ale ja się nie znam więc nie ponoszę odpowiedzialności za skutki wynikłe z jakichkolwiek decyzji podjętych na podstawie moich wypowiedzi :-)

Obrazek
mzyla
Posty: 961
Rejestracja: wtorek 09 lis 2010, 10:42
Lokalizacja: Manchester

Re: Kontroler RUMBA - Tips & Tricks

Post autor: mzyla »

A jak Miś będzie czytał to die podepne: można szeregowo podłączyć dwa zasilacze xbox owe? Jeden by zawołał normalnie całość i stół pierwsze 12V, a drugi tylko dokladal drugie 12.
Mosfet by został jak jest.
Awatar użytkownika
miś
Posty: 9242
Rejestracja: niedziela 07 lut 2010, 15:24
Lokalizacja: Bytom

Re: Kontroler RUMBA - Tips & Tricks

Post autor: miś »

Sławek, Na Rumbie koło złącz do wyświetlacza jest dwupinowe złącze PS-ON. Jest na nim masa i sygnał PS-ON.
Najprostszy sposób to wyciągnięcie zupełnie zworki wyboru napięcia 5V (StandAlone / USB Power), i podłączenie kabli z zasilacza tak:
Czarne i żółte standardowo, czerwony do środkowego pinu po wyjętej zworce wyboru zasilania, niebieski do lewego pinu (ten bliżej złącz na krańcówki) ze złącza PS-ON.
No i tyle. Takie podłączenie ma jednak pewną wadę. Jak mamy wyświetlacz LCD podłączony do Rumby, to będzie się on cały czas świecił, nawet po power off (jak dioda na zasilaczu zrobi się na czerwono.

Można temu zaradzić dorabiając dodatkowy układzik:
Obrazek

Oba układy działają tak samo, tyle że ten na tranzystorach jest "bardziej elegancki", ale też trudniejszy w wykonaniu. Ten na przekaźniku - prostszy, ale wymaga odpowiedniego przekaźnika o małym poborze prądu, np Ten: http://www.tme.eu/pl/details/a-5w-k/prz ... akamisawa/#
Podłączamy to to do zasilacza do przewodów czerwony i niebieski a z drugiej strony do złączki "PS-ON" na elektronice (sygnał PS-ON i masa).
Do układu podłączamy też zwykły wyłącznik (hebelkowy, albo kołyskowy) który służy do normalnego włączania i wyłączania zasilania (ten opisany jako ON/OFF).
I teraz jak to działa:
Wyłącznik działa normalnie, czyli przy jego pomocy włączamy/wyłączamy zasilacz XBOX a zarazem całą maszynę. Ale dodatkowo jak maszyna jest włączona to z MENU LCD, lub komendą M81 możemy ją wyłączyć. I zostanie w stanie wyłączonym do momentu wyłączenia i ponownego załączenia wyłącznika ON/OFF.
Dodatkowo w Repetierze można ustawić czas bezczynności po jakim maszyna się sama wyłączy. "#define MAX_INACTIVE_TIME" ustawiamy np. na 9000, i po 15 minutach od zakończenia drukowania maszyna się sama wyłączy (i zdąży wychłodzić głowicę do tego czasu).
Nowy Repetier ma też możliwość wyłączenia zasilania maszyny w przypadku awarii lub wypadnięcia czujnika temperatury głowicy lub stołu, oraz przy rozgrzaniu stołu do temperatury o 5 stopni wyższej niż zadana maksymalna (zabezpieczenie przed sklejeniem się przekaźnika od stołu i niekontrolowanym grzaniem).

Ustawienia w repetierze:

Kod: Zaznacz cały

#define ENABLE_POWER_ON_STARTUP 1
#define POWER_INVERTING 0
#define KILL_IF_SENSOR_DEFECT  1       // ta opcja włącza zabezpieczenie na wypadek uszkodzenia czujnika
#define PS_ON_PIN ORIG_PS_ON_PIN
mzyla, Można, ale wtedy nie ma jak sterować załączaniem drugiego zasilacza. Choć w sumie dokładając transoptor z rezystorem lub mały przekaźnik można zrobić tak że przekaźnik łapie jak pojawi się 12V z pierwszego zasilacza (tego głównego), a stykami zwiera czerwony z niebieskim w drugim zasilaczu (tym dodającym drugie 12V). A sterujemy albo w prosty sposób, albo tym moim powyższym układem tylko zasilacz główny. Pamiętaj że stół przy takim połączeniu nie powinien brać więcej niż 10-11A, bo ten prąd popłynie również przez główny zasilacz, który potrzebuje też trochę dla silników i grzałki.
Po za tym nie wiem czemu nie chcesz zasilić wszystkiego z 24V ? Grzałkę w głowicy masz na 12V ? I co z tego ? Ustawiasz w software MAX_PID na 128 i już masz ograniczoną moc na grzałkę do połowy. Wentylatory ? Przepinasz zworki na Rumbie według punktu 4 i problem z głowy.
Pzdr. -----MIŚ-----
mzyla
Posty: 961
Rejestracja: wtorek 09 lis 2010, 10:42
Lokalizacja: Manchester

Re: Kontroler RUMBA - Tips & Tricks

Post autor: mzyla »

Alo. Ale ja potrzebuje 24 do stołu. Reszta normalnie na 12 idzie. I mam Rampsa nie rumbe.
Moze jak wymienię koc pod grzejnikiem to nie trzeba będzie drugiego dawać.
Awatar użytkownika
miś
Posty: 9242
Rejestracja: niedziela 07 lut 2010, 15:24
Lokalizacja: Bytom

Re: Kontroler RUMBA - Tips & Tricks

Post autor: miś »

mzyla, A co za różnica czy Ramps czy Rumba ? No chyba że zasilacze na Ramps, albo jego połączenia robią problem... Ale uwierz mi, jak elektronika pozwala na 24V to zasil wszystko z 24V. Stół grzeje się szybciej (to wiadomo), ale przy okazji szybkość ruchów silników rośnie. Nie ma problemu s 300mm/s na osiach X i Y oraz s 5-6mm/s na Z. O ile mechanika Ci się nie rozpadnie przy takich szybkościach. Stepsticki spokojnie przy 24V działają, więc tu nie ma ograniczenia. No i jeszcze jedno - zasilacze mają luz, bo moce podobne ale rozdzielone na dwie sztuki, czyli z dwóch X-BOX'owych wyciągniesz bez problemu 400W, a to już sporo dla nieprzesadzonej w założeniach drukarki.
Są tacy co 400W dla samego stołu potrzebują, ale tą kwestię przemilczę :mrgreen:
Pzdr. -----MIŚ-----
ODPOWIEDZ