FX-61 od Prono

Samoloty, szybowce, skrzydełka, delty...

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Prono
Posty: 1496
Rejestracja: wtorek 23 paź 2012, 20:07
Lokalizacja: Katowice

FX-61 od Prono

Post autor: Prono »

Kolejny latacz ze skrzydłami, po rozbitym YiSky i od razu sprzedanym Bixlerze2 to skrzydełko FX-61 Phantom. Potrzebuję na lato czegoś zdolnego polecieć 10km w jedną stronę, a Phantom da radę ;)
Kupiłem kitowca z magazynu EU.
Bardzo przyjemnie pracowało się przy składaniu tego skrzydła, dostęp do elektroniki jest mega wygodny, nie to co w np. Bixlerze, gdzie wygląda to jak wymiana świec w samochodzie, tyle że przez rurę wydechową ;)

Ja i mój nowy nabytek, pamiątkowe zdjęcie w dziewiczej bieli samolotu, przed kretobiaciami:
Obrazek

Zacznę od setupu:
1. Silnik Turnigy NTM 3542 1000kv - obawiam się czy nie za niskie kv, ewentualnie zmienię na 1250kv
2. Regiel na razie 30A Hobbyking BlueSeries, w trakcie załatwiania jakiś ~50A http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... ouse_.html
3. Pakiet 3S 4000mAh - ledwo udało się wyważyć, musi być prawie max z przodu kadłuba
4. Serwa Turnigy TSS-10HM Digital Micro Servo 2.2kg / 10g http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh ... duct=41757
5. Autopilot i stabilizacja: AIO Multiwii + kanapka Brodziek+GPS NEO6M
6. Śmigła mam 9x7.5, 10x4,7 i 10x7, muszę potestować.
7. BEC 5A HK do zasilania serw, BEC z regla nic nie zasila, Multiwii zasilane przez kanapkę prosto z pakietu. Jest w takim układzie szansa, że jak regiel od silnika się sfajczy, to samolot będzie jeszcze sterowny ;)

Najważniejsza modyfikacja jaką zrobiłem, to demontowane skrzydła (oby nie w locie :lol: ).
W skrzydła i kadłub wkleiłem rurki alu o średnicy 9/8.1mm, w które wchodzi standardowy bagnet 8mm.
Skrzydła trzymane są razem przez śruby M6 plastikowe.
Pomysł podpatrzyłem tutaj:
http://www.rcgroups.com/forums/showpost ... count=2050
Kupiłem pręt gwintowany M6 nylonowy, którego kawałek wkleiłem w skrzydło na jakieś 5cm głębokości, dziura w kadłubie przez którą przechodzi ten pręt wystający ze skrzydła i od wewnątrz nakrętka motylkowa z podkładką ze sklejki, żeby się pianka nie odgniatała od nakrętki. Zobaczymy jak to się spisze w locie.
Łączenie skrzydeł chyba i tak zabezpieczę taśmą zbrojoną.

Wyciąłem ze sklejki "górny pokład" na elektronikę. Do sklejki nylonami przykręcona jest kanapka.
Sklejka trzyma się kadłuba na rzepach 3M dual lock.
Dzięki temu pod deseczką mam ponad 3cm luzu na pakiety i całą dolną powierzchnię kadłuba do dyspozycji na manewrowanie pakietem.

Zostało mi właśnie jeszcze oklejenie wrażliwych elementów taśmą zbrojoną, zabezpieczenie
lotek też taśmą Blenderm lub czymś w tym stylu (bo czytałem o przypadkach odpadnięcia lotek) i dodatkowe podklejenie dźwigni lotek.
No i do ogarnięcia jakieś duperele w konfiguracji Multiwii bo mam kilka nowych problemów.

Sprzętu FPV na razie nie pakowałem, oblatam go klasycznie ale docelowo będzie fox800 + mobius.

Póki co problem widzę z serwami. Są w miarę szybkie, mocne, mają metalowe zębatki, są cyfrowe ale... chyba eleres je zakłóca, bo przy testach "stołowych", jak na rozbrojonym silniku ruszam drążkiem przepustnicy, to serwa trochę się wychylają/skaczą :shock:
Albo za blisko z aparaturą siedzę, zobaczę jak będzie na większej odległości.
Mam jeszcze jakieś plastikowe serwa wydłubane z YiSky, które tak nie reagowały na eleresa ale nie zaryzykuję, zostawię je do jakiegoś pantilta.

Dlatego jeszcze ich nie wkleiłem, chcę je wkleić jakoś tak, żeby móc je w razie problemów wyciągnąć i wymienić na inne.
Jakieś Wasze patenty jak to zrobić mile widziane
:-P

Zdjęcia niebawem, wieczorem ;)

PS. Jako bonus, nadajnik eleresa zakłóca mi stację pogodową Oregon, nie jest w stanie odebrać danych z bezprzewodowego czujnika zewnętrznego ;)
PS2. Ale się rozpisałem.
Ostatnio zmieniony środa 12 lut 2014, 15:02 przez Prono, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
MatManiak
Posty: 705
Rejestracja: czwartek 18 paź 2012, 11:45
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

Post autor: MatManiak »

No to Prono, czekam na oblot :) Chętnię to zobaczę:)

A co do zakłóceń stacji pogodowej, to całkiem możliwe, 433mhz jest popularną częstotliwością do przesyłania takich pierdół jak temperatura itp z czujników ;) Kluczyk z auta też eleres zakłóca ;)

A gdzie zdjęcia? ;>
S500 | ZMR250 | HK FPV250 | Sky Surfer II 1400 | Wing Wing Z-84 | Reely Rhino II
Awatar użytkownika
Prono
Posty: 1496
Rejestracja: wtorek 23 paź 2012, 20:07
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Prono »

Zapomniałem zabrać kabelka do sokowirówki, żeby zgrać z niej zdjęcia 8-)
Awatar użytkownika
lukisek
Posty: 1333
Rejestracja: niedziela 28 lut 2010, 16:24
Lokalizacja: Bydgoszcz/Limerick

Post autor: lukisek »

Fotki panie fotki !.
Szczegolnie to mocowanie skrzydel.
i tak skonczysz ... wrając do RC
Awatar użytkownika
Prono
Posty: 1496
Rejestracja: wtorek 23 paź 2012, 20:07
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Prono »

No dobra, parę fotek.
Półka na FC:
Obrazek

I patent ze skrzydłami:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
lukisek
Posty: 1333
Rejestracja: niedziela 28 lut 2010, 16:24
Lokalizacja: Bydgoszcz/Limerick

Post autor: lukisek »

No elegancko

Tez zamówiłem te nieszczesną rurke do skrzydeł.
Ostatnio zmieniony wtorek 11 lut 2014, 20:16 przez lukisek, łącznie zmieniany 1 raz.
i tak skonczysz ... wrając do RC
Awatar użytkownika
waszka
Posty: 1141
Rejestracja: sobota 12 maja 2012, 23:28
Lokalizacja: z krainy wiatrow

Re: FX-61 od Prono

Post autor: waszka »

Prono pisze:Dlatego jeszcze ich nie wkleiłem, chcę je wkleić jakoś tak, żeby móc je w razie problemów wyciągnąć i wymienić na inne.
Jakieś Wasze patenty jak to zrobić mile widziane
:-P
...wkladasz serwa w termokurczke i dopiero wklejasz, jak zechcesz wymienic to rozcinasz termokurczke...
Awatar użytkownika
Prono
Posty: 1496
Rejestracja: wtorek 23 paź 2012, 20:07
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Prono »

OK, termokurcza mam jakiegoś.
Ewentualnie może zbrojoną taśmą okleję serwo i wkleję na hot gluta?
Bo ten oryginalny klej z Phantoma coś mi się nie podoba, jak wklejałem ten gwintowany pręcik w skrzydło, to się trochę w tym miejscu odkształciła powierzchnia skrzydła, nie miało pewnie gdzie odparować.
kiepuri
Posty: 1235
Rejestracja: wtorek 10 sty 2012, 17:17
Lokalizacja: Kraków

Post autor: kiepuri »

wkleję na hot gluta?
Tylko delikatnie z tym hotglutem. Na serwo go aplikuj a nie bezpośrednio na piankę :)
Awatar użytkownika
Prono
Posty: 1496
Rejestracja: wtorek 23 paź 2012, 20:07
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Prono »

Tak też zrobiłem.

Wyjeżdżam na weekend więc oblot pewnie w przyszłym tygodniu.
Mam nadzieję, że nie wyjdzie z tego flappy bird ;)

Update:

Serwa wklejone, multwii ustawione, można by zrobić jakieś około-nożne testy.
Tylko jeszcze przykleję taśmę zbrojoną na krawędzie i od spodu, w razie W.
Awatar użytkownika
Prono
Posty: 1496
Rejestracja: wtorek 23 paź 2012, 20:07
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Prono »

Poskręcałem dziada i wydaje się całkiem sztywna konstrukcja:
Obrazek

Pakiet 3S 4000mAh trochę za lekki do tego skrzydła, z silnikiem 3542 pakiet musi być praktycznie do oporu do przodu przesunięty.
No ale na lato kupię coś większego ;)
kiepuri
Posty: 1235
Rejestracja: wtorek 10 sty 2012, 17:17
Lokalizacja: Kraków

Post autor: kiepuri »

A co to za płytka na górze? Jak mniemam z Minimem?
Awatar użytkownika
Prono
Posty: 1496
Rejestracja: wtorek 23 paź 2012, 20:07
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Prono »

Tak, to kanapka by Brodziek do multiwii, z minimosd, eleresem i bluetoothem.

PS. Phantom gotowy do lotu z tym pakietem który mam, waży 1250g

Moje trudne początki:


Skubaniec strasznie wali się na lewe skrzydło przy starcie.
Po puszczeniu drążków w locie przechodzi do lotu nurkowego i kładzie się na lewe skrzydło.
Raczej kwestia wyważenia i wytrymowania.
Zdecydowanie muszę zmniejszyć rate na stery, bo dosyć nerwowo reaguje.

Bardziej mnie niepokoi sprawa ze stabilizacją lotu.
Po włączeniu stabilizacji samolot wpada w oscylacje, jakby flatter ale to nie flatter bo przy lataniu na manualu tego nie ma nawet w locie nurkowym.
Widać to na powyższym filmiku w 2min13sek. Musiałem od razu wyłączyć, bo myślałem, że się skrzydło rozpadnie.
Awatar użytkownika
Prono
Posty: 1496
Rejestracja: wtorek 23 paź 2012, 20:07
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Prono »

Zamówiłem sobie odpowiedniejsze, przynajmniej wg ecalc, śmigła do mojego silnika w Phantomie.
APC thin electric 10x6. 2 sztuki na zapas jak bym ułamał przy lądowaniu.
Zobaczymy jak się spiszą w locie.
Wcześniej miałem jakieś fioletowe totalnie niewyważone 10x7 i lepiej wyważone ale jakieś dziwne też fioletowe, z wyglądu jak slow flyer 9x7,5.
Przy pełnym gazie samolot zwalniał. Pewnie się stopował przepływ powietrza ;)
Mam nadzieję, że jutro uda się oblatać na nowych śmigłach.

PS. Śmigła zamówiłem w nastik.pl.
Obsługa super, na maile odpowiedzieli szybko ale mają odwagę... śmigła wysłać w kopercie bąbelkowej ;-) Tak czy owak dotarły w całości.


UPDATE:
Na nowym śmigle ( APC 10x6 ) jest totalnie inna rozmowa z modelem.
Start bezproblemowy, wystarczy lekki wyrzut do przodu i dalej sam wyrywa.
Kąt wznoszenia też jest całkiem spoko, jak da mu się w palnik.
Awatar użytkownika
Prono
Posty: 1496
Rejestracja: wtorek 23 paź 2012, 20:07
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Prono »

Jestem sobie na urlopie i mogę potestować na spokojnie różne rzeczy w samolocie.
Udało się ogarnąć flatter w osi pitch podczas lotu ze stabilizacją.
Kwestia PIDów od pitch a nie od level.
Pozostaje jeszcze ustawienie PIDów żeby nie szarpało tak samolotem w locie.
Z ziemi tego nie widać ale oglądając film z kamery na samolocie można się zeżygać ;)

Potestowałem też antenki od wideo które mam, czyli koniczynki, baciki od lawmate z dronesvision z grupowego no i oryginalne baciki z FOXa800.
Na odległości na które póki co się zapuściłem (oszałamiające 1000-1200m na wysokości około 100m) najlepiej sprawdziły się koniczynki, potem baty z FOXa a najgorzej te mniejsze baciki z Lawmate.
Sprawdzałem na 2 różnych kanałach (1040 i 1280) i jest tak samo, zakłócenia najmniejsze są na koniczynach.

Niestety tu gdzie jestem okienko do lotów jest wąskie, wiatr ustaje praktycznie całkowicie ale dopiero po 18:00.

Zamówiłem antenkę Biquad do odbiornika i myślę nad vee do samolotu.
ODPOWIEDZ