Gimbal brushless dla GoPro

dyksusja o gimbalach, żadnej komercji

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Gmeracz
Posty: 852
Rejestracja: czwartek 08 gru 2011, 18:24
Lokalizacja: UE
Kontakt:

Gimbal brushless dla GoPro

Post autor: Gmeracz »

Ostatnio wsiąkłem na dobre w temacie młodszych braci helików - multicopterów. Flota modeli powoli rośnie i rosną marzenia - potrzeby - chęci...
Samo latanie kopterem nie jest dla mnie jakimś wyzwaniem, ale docelowo chcę latać "patrząc" z pokładu modelu. Ale to na inny wątek. Dodatkowym tematem do wykonania "po drodze" było stabilizowanie kamery nagrywającej film na pokładzie - w tej roli GoPro 3 Black Edition.

Zanim zacznę opis dodam jeszcze jedno wyjaśnienie. Dlaczego nie kupiłem gotowego gimbala? Bo gotowce są CHOLERNIE drogie.
Gotowe gimbale wyglądają i owszem ładnie, ale kosztują 250..600 USD!!! Samemu można się zmieścić w okolicy 100-120 USD. Wystarczy?

Obrazek


Poza tym chciałem "pobawić się" po swojemu, poznając po drodze budowę, zasadę działania, programowanie kontrolera, no i co najważniejsze - dostosować go do posiadanego modelu. W pokazanym powyżej gimbalu może też wystąpić problem wibracji przy większych prędkościach, ponieważ kamera jest zawieszona w osi ROLL tylko z jednej strony na silniku.

Obrazek Obrazek Obrazek


Zacząłem szperać po forach. No jasne że można, po to są tzw. gimbale czyli ruchome zawieszenie kamery pozwalające na stabilizację w 1..3 osiach. Tyle że klasyczne gimbale są napędzane serwami, a to było dla mnie za mało stabilne i wydajne. No i w końcu pojawił się temat specjalnych silników bezszczotkowych przystosowanych specjalnie do gimbali. Dlaczego trzeba je przystosować?

Obrazek


Normalny silnik ma uzwojenie wykonane z grubszego drutu i w przypadku zatrzymania silnika prąd płynący w obwodzie może je normalnie spalić. Dlatego silniki do gimbala muszą mieć znacznie cieńszy drut, ale za to więcej uzwojenia. Dzięki temu pracują praktycznie jak krokowe - analogicznie do serw - ale za to szybciej, precyzyjniej i mocniej. Na szczęście na rynku pojawiły się gotowe silniki tylko dla gimbali.

Ja kupiłem swoje w sklepie Radio-modele.pl. Cena 118 zł za sztukę.

Obrazek


W tym samym miejscu dostałem kompletny sterownik Brushless Gimbal Controller by Martinez v.3 (komputer pokładowy sterujący pracą silników) wraz z czujnikiem pozycji. Cena ok. 250 zł.

Obrazek


Do szczęścia brakuje jeszcze gimbala. Skorzystałem z projektu wykonanego przez kolegę Marbalona na forum rc-fpv.pl, a kolejny uczestnik, "etatowy" Rayford wyciął mi go z białego laminatu bez miedzi.

Obrazek


Po wstępnym złożeniu i dopasowaniu części przyszła pora na malowanie. Ponieważ model mam w kolorze żółtym z czarnymi akcentami, tak samo został pomalowany gimbal. Części malowałem oddzielnie, potem oczyściłem miejsca łączeń i skleiłem żywicą epoxy.


Część główna. Z tyłu znajdują się trzy wręgi, w które wsuwamy silnik przechylenia ROLL. Takie mocowanie w zupełności wystarcza. Silnik będzie potem przykręcony do wręgi modelu. Boczne wręgi posiadają podłużne otwory do regulacji wysokości koszyka z aparatem, dzięki temu będziemy mogli go precyzyjnie wyważyć. lewa boczna wręga ma doklejone podkładki, aby dopasować silnik do nasuwanego mocowania śmigła. W ten sposób koszyk będzie się trzymał silnika.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek



Koszyk na kamerę. Na dnie został wycięty otwór dla czujnika. Ponieważ nie każdy software ma odwracanie osi czujników przerobiłem otwór tak, aby zamocować go otworami do przodu (tak jest w niemieckim software).

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek



Przewody czujnika to dosyć krytyczny punkt konstrukcji. Wiele osób wiesza je luźno z zapasem na pochylenia. Ja postanowiłem zrobić zawieszenie przelotowe. Dzięki temu przewody obracają się tylko nieznacznie w osi nie stwarzając przy tym dodatkowego oporu. Tak mają zrobione profesjonalne gimbale. Ale z czego to zrobić w domowych warunkach bez obrabiarek? Heh, pogrzebałem w szufladach i znalazłem gwintowaną tuleję ślizgacza wirnika ogonowego z helikoptera. Z kolei od strony silnika koszyk będzie mocowany na wspomnianym aluminiowym mocowaniu śmigła. Po złożeniu ośka i nakrętka zostały zeszlifowane aby uzyskać jak najwięcej wolnego miejsca. Koszyk jest wykonany prawie na styk.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek



Pozostało jeszcze tylko dokupić odpowiednie łożysko z kołnierzem i można zabierać się za przelotowe zawieszenie z drugiej strony. Po złożeniu widać że tuleja jest zbyt długa. Pójdzie pod nóż. Kolejna sprawa to nakrętka. Miałem do dyspozycji tylko nagwintowany plastikowy element suwaka, który po przycięciu i przecięciu dał mi materiał na nakrętkę. W środek poszła tulejka dystansowa z tworzywa, koniec suwaka naciąłem aby łatwiej go dokręcać. Docelowo pod nakrętką będzie jeszcze metalowa podkładka.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek



Przyszła pora na przewody. Zastosowałem silikonowe 30AWG, które nawet skręcone nie stanowią problemu. Po przylutowaniu do czujnika zostały przełożone przez ośkę i odpowiednio ułożone. Jak wykazała praktyka, to rozwiązanie idealnie się sprawdziło.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek



Ponieważ model nie był przewidziany do tego zawieszenia musiałem obciąć znaczną część poprzedniej półki. Wręga w modelu została usztywniona dodatkowo wklejonym na żywicę prętem węglowym, zeszlifowanym na przekrój "D". Podwozie (też z helikoptera) ma wykonane mocowanie ze słupków plastikowych pod rozstaw otworów kontrolera. Po zarobieniu końcówek i wtyczek pozostało podłączenie zasilania, silników i przystąpienie do wyważenia koszyka z aparatem.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


Gotowy gimbal z silnikami i przewodami waży 165 gr.
No i na koniec zobaczmy, jak to działa w powietrzu. Było już po zachodzie słońca i bardzo ciemno więc nie zwracajcie uwagi na ziarnistość materiału.



Widać jeszcze lekkie przechylenia w osi ROLL, ale to kwestia dostrojenia parametrów w programie i wymaga trochę czasu. Jak na razie efekty są bardzo obiecujące. Wkrótce tez będą ciekawsze filmy :-P

Jeżeli chcecie dodatkowe info, dane itp. piszcie w wątku :lol:
Ostatnio zmieniony niedziela 07 lip 2013, 12:11 przez Gmeracz, łącznie zmieniany 2 razy.
Od śmigła...
Awatar użytkownika
KrzysiekB.
Posty: 111
Rejestracja: wtorek 01 lut 2011, 21:29
Lokalizacja: Kolbuszowa
Kontakt:

Post autor: KrzysiekB. »

Super wątek!

Ja chciałbym poznać wagę gotowego już gimbala jeśli można ;)

p.s GoPro na filmie chyba wyjawnił źle wyważone silniki (lub śmigła) : > (też z tym walcze)
http://www.kulkawsrodku.pl - Zapraszam na mojego bloga/stronę!
Awatar użytkownika
Gmeracz
Posty: 852
Rejestracja: czwartek 08 gru 2011, 18:24
Lokalizacja: UE
Kontakt:

Post autor: Gmeracz »

Wieczorem zważę po lataniu i wyedytuję pierwszego posta.
Do do drgawek - silniki i śmigła są wyważone, ale GP3 w trybie 1024 faluje też przy wyłączonych silnikach. Możliwe że moja karta, niby class 10 jednak się nie wyrabia. Zabrakło czasu na zrobienie w 720/100 fps, ale poprzednie filmy pokazały że obraz jest super.
Od śmigła...
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1558
Rejestracja: niedziela 24 lip 2011, 20:15
Lokalizacja: Białystok/Grajewo

Post autor: Grzechu »

Hej, bardzo fajny opis i fotki! :-)

Ale nie wiem co to za alkohol macie w UK, że widzisz cenę 600$ za taki gimbal... :mrgreen:

Nie są aż tak drogie, za silniki dałeś 240zł, ja dałem 380 za gimbala z silnikami (tego alu z rctimer) w abcrc :)

A co do tych drgań, to ja też nie mogę się uporać na martinezie...

a 720P nie nadaje się do pokazania jak działą gimbal, bo jest większy kąt i mniej niedoskonałości widać, lepiej 1080 :-)
Awatar użytkownika
Gmeracz
Posty: 852
Rejestracja: czwartek 08 gru 2011, 18:24
Lokalizacja: UE
Kontakt:

Post autor: Gmeracz »

Masz rację Grzechu, fotka powinna być z innego gimbala ale się taka wkleiła. Już poprawiłem tekst i dodałem wagę. Kompletny waży 165 gr.
Drgania... To odwieczny temat. Tony postów na ten temat napisano. U mnie jest jeszcze góra połączona z dołem gumkami od CD i wspierana trytytkami żeby nie latało za bardzo. Możliwe że tu jeszcze muszę dobrać elastyczność.
Ale nie bez powodu wiele gimbali ma tak potężne mocowania na wielu gumach. Chyba każdy ma te same problemy :lol: Ale w drodze mam już węglowe śmigła. Tu nowe pole do popisu w walce z wibracjami.
BTW. Wieczorkami czasem rządzi miodowy Black Daniels z lodem... :-P
Od śmigła...
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1558
Rejestracja: niedziela 24 lip 2011, 20:15
Lokalizacja: Białystok/Grajewo

Post autor: Grzechu »

Mówiąc drgania nie chodziło mi o drgania od silników/śmigieł :) Też wsadziłem śmigła węglowe i gimbal jest na sztywno (śruby nylonowe) - brak jello. Wibracje mam chyba jednak od Martineza, bo są widoczne wtedy gdy jest wiatr... Z gumami było tylko gorzej.
Awatar użytkownika
jacekheli
Posty: 116
Rejestracja: piątek 08 lut 2013, 15:40
Lokalizacja: Bielsko Biala/Dalian

Carbon gimbal, GoPro

Post autor: jacekheli »

Czesc,
tez popelnilem gimbala pod GoPro. Wazy 135g.



pozdr
Jacek
adambrzoza
Posty: 2
Rejestracja: czwartek 29 sie 2013, 00:15
Lokalizacja: Zakopane
Kontakt:

Post autor: adambrzoza »

świetny post - dzięki :)
Awatar użytkownika
pilot
Posty: 915
Rejestracja: czwartek 16 gru 2010, 19:40
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Gimbal brushless dla GoPro

Post autor: pilot »

Gmeracz pisze:...Widać jeszcze lekkie przechylenia w osi ROLL, ale to kwestia dostrojenia parametrów w programie i wymaga trochę czasu. Jak na razie efekty są bardzo obiecujące. Wkrótce tez będą ciekawsze filmy :-P
[/i]
Mam dokładnie identyczny efekt u siebie i mimo różnego ustawiania PID'ów nadal nie udało się tego wyeliminować. Chętnie poczytam jak uda Ci się ograniczyć do zera efekt pochylania, ja na razie walczę bez rezultatów.
Pozdrawiam
Krzysiek
Awatar użytkownika
Gmeracz
Posty: 852
Rejestracja: czwartek 08 gru 2011, 18:24
Lokalizacja: UE
Kontakt:

Post autor: Gmeracz »

No tak, zrobiłem dokładne pomiary i jedyne co przerobiłem to umieściłem przeciwwagę aby gimbal sam się poziomował w osi roll oraz przerobiłem mocowanie silnika aby oś obiektywu pokrywała się dokładnie z osią silnika.
Jedyne co mi teraz przychodzi do głowy to właśnie przesunięcie obiektywu względem silnika. Pomimo że ponoć to bez znaczenia, tyle że w zasadzie wszystkie inne gimbale kiwają się pod modelem, a nie na jego nosie i oś obrotu w roll jest ciut poniżej osi obrotu modelu.

W niedzielę 8-go września zrobię testy i się okaże czy to coś dało?
Od śmigła...
Artu

Post autor: Artu »

Awatar użytkownika
Gmeracz
Posty: 852
Rejestracja: czwartek 08 gru 2011, 18:24
Lokalizacja: UE
Kontakt:

Post autor: Gmeracz »

Artu, tylko się kurna cieszyć... Gdybym pracował gdzieś gdzie mają CNC to bym im chyba za friko serwis jeszcze robił a to, co bym kombinował po godzinach...
No nie dziwię się bo technologie są w sumie proste technicznie, jedynie opanować warsztat i jechać śmialutko z projektami... Kurcze korci to gładkie alu, śrubki srubki... A jeszcze jak jest gdzieś możliwość pogmerania w węglu toż to bajka dla gmeraczy... Nawet I stopnia ;)
Od śmigła...
Awatar użytkownika
camaroon
Posty: 241
Rejestracja: piątek 09 sie 2013, 21:09
Lokalizacja: Warszawa

gimbal pod go pro 2

Post autor: camaroon »

Witam Panowie. Czytam, czytam i coraz bardziej głupieje co wybrać. Proszę o pomoc, chciałbym kupić w Polskim sklepie cały sprzęt, taki nie za skomplikowany żebym nie musiał siedzieć tydzień nad uruchomieniem i konfiguracją. Obecnie w swoim Qadzie mam zamontowany na serwach i nie jest źle ale czas na przesiadkę na brushless.
QUAD F450 , NAZA V1 ,
Hexa TAROT 680 NAZA V2
QUAD TAROT 650 NAZA V2
PIXHAWK już lata :)
MAVIC MINI
Tomekatomek
Posty: 31
Rejestracja: środa 24 lip 2013, 21:31
Lokalizacja: Bukowo Morskie

Post autor: Tomekatomek »

tu Masz gotowca lepszego nawet od tarota https://radio-modele.pl/weglowa-rama-do ... 20666.html . Byłem w tym sklepie, porownalem i wybralem i jestem happy.
Artu

Post autor: Artu »

Chyba jednak Koledze camaroon chodziło o bimbala, a nie o ramę :-P
ODPOWIEDZ