BoroWing X-14 custom by Verid

Samoloty, szybowce, skrzydełka, delty...

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

BoroWing X-14 custom by Verid

Post autor: Verid »

Mimo ze moim preferowanym stylem latania jest "nisko i blisko" to zawsze coś w dołku cisnęło jak tylko któryś z szanownych kolegów wstawił film lub fotkę "waty cukrowej". W związku z tym mój plan na ten rok to sięgnąć wymarzonych kłębuszków i bezpiecznie wrócić. W tym celu chcę zbudować "chmurołapa" który ów plan pozwoli zrealizować.

Problem 1 - miejsce.

Mieszkam za blisko lotniska żeby ścigać "watę" i nie wyjść na nieodpowiedzialnego gamonia. Stąd jednym z podstawowych atrybutów platformy ma być mobilność - muszę mieć możliwość zabrania "chmurołapa" na wakacje.

Problem 2 - udźwig

Moja podstawowa platforma - przeciążony do granic wytrzymałości Easy Star Mk.2 prędzej padnie z wycieńczenia niż doczołga się na wymagany pułap a nawet jeżeli to nie zostanie tam zbyt długo. Szczególnie że chciałbym móc się rozejrzeć w "puchatej" scenerii i móc się podzielić widokami a to oznacza dodatkową masę.

Pod rozwagę brałem 3 możliwości:
-Samoróbka. Wyciąć z pomocą Kefira rdzenie Zagi ze styro i je uzbroić. Pomysł porzucony ze względu na nikłe doświadczenie w temacie wycinanek, ograniczony czas Kefira i niebezpieczną bliskość okresu wakacyjnego.
-Penguin. Fajna platforma ale ciut drogawa jak za 1,7 rozpiętości i wymagająca pewnego czasu na przygotowanie do startu (składany ogon i dopinane skrzydła znam z ES'a)
-Kupne skrzydełko. Najrozsądniejszy w moim mniemaniu wybór - wykonane przez kogoś, kto się na tym zna, dzielone skrzydło pozwoli na uzyskanie konkretnej rozpiętości bez utraty mobilności.
Po przejrzeniu forum, Alledrogo i oferty internetowych sklepów modelarskich wybór padł na X-14 od Boro09 - prawie dwumetrowego potwora z obszernym centropłatem i szeregiem cwanych wzmocnień. Zdecydowałem się na EPP mając na względzie drastyczne niekiedy lądowania w moim wykonaniu. Na moją prośbę Boro pogrubił nieco centropłat gdyż zamierzam w nim zamocować PanTilt do GoPro produkcji JR65.

Borowing X-14

Powiem tyle - jeżeli ktoś z was szuka skrzydełka dla siebie a nie czuje się zbyt pewnie w konstruowaniu latadeł to niech wali do Boro jak w dym. Wsparcie techniczne na najwyższym poziomie a jakość cięcia jest taka że gdybym miał sklep modelarski to nie wstyd by mi było położyć BoroWing'a na półce z seryjnymi piankowcami. Wszystko do siebie pasuje, konstrukcyjnie przemyślane, powierzchnia EPP bez przepaleń czy kłaczków - aż przyjemnie się z czymś takim pracuje. Sam materiał też jakiś taki...lepszy. Mam jedno skrzydełko z EPP z innego źródła i w porównaniu z BoroWing'iem jest miękkie jak kapeć.

Poniżej kilka fotek:

Co w zestawie:

Obrazek

Rdzenie (z negatywami), winglety, komplet wzmocnień i mocowanie silnika.

Powierzchnia bez skazy:

Obrazek

Przygotowane otwory na kieszenie bagnetów:

Obrazek

Wzmocnienia ze sklejki 3mm mają specjalne "uszki" do łączenia skrzydeł z centropłatem.

Obrazek

Customowy centropłat:

Obrazek


Materiały dodatkowe (nie zawarte w zestawie) które dobrałem po konsultacji z producentem:
-decha balsowa 4mm (twarda) na lotki
-listwa sosnowa 4x4mm do wzmocnienia spływu
-rurka alu 9mm jako kieszeń bagnetu
-pręt węglowy 8mm na bagnet
-listwy węglowe 0,8x3mm (natarcie) i 1x4mm (usztywnienie)
-kolorowa taśma pakowa do oklejenia

Elektronika:
-serwa Corona CS238MG
-silnik M2815 i regiel 60A (od Pingwina)
-eLeRes (będzie w wersji MAX o ile Mifau się wyrobi do wakacji)
-ArsovUAV + natywne OSD (specjalne podziękowania dla pma_ za wsparcie w bojach z tym ustrojstwem)
-VTX 1,2GHz 500mW (LawMate albo Racewood)
-Kamera Sony 600TVL z securitycamera2000
-GoPro 2 na PanTilcie od JR65 pod kontrolą HeadTrackera by Profesor.

I tu prośba do kolegów latających wysoko i daleko o porady jak to wszystko ućkać żeby to miało sens. Pierwotny zamysł jest taki:
-odbiornik eLeRes'a na jedno skrzydło wraz z dipolem, połączony z autopilotem przez PPMSum+RSSI w ekranowanym kablu.
-VTX na przeciwne skrzydło
-Autopilot wraz z GPS'em i OSD na centropłat, pomiędzy pakietami, zaraz za PanTiltem

Wszelkie sugestie mile widziane.
Ten wredny...
Awatar użytkownika
zbipok
Posty: 1965
Rejestracja: środa 30 mar 2011, 10:00
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Post autor: zbipok »

Pięknie, nie będę już osmotniony w składaniu X14.
I ja polecam produkty BORO09, szczególnie, że jest bardzo otwarty na współpracę i ewentualne modyfikacje.
U mnie nadajnik AV z anteną będzie przy winglecie, odbiornik GPS w drugim skrzydle a odbiornik RC LRS w centropłacie.
Keri
Posty: 919
Rejestracja: środa 19 sty 2011, 22:15
Lokalizacja: Danzig

Post autor: Keri »

Co do oklejania - proponowałbym przy tak dużym i efektownie wykonanym modelu zrezygnowac z taśmy i pokryć folią. Im cześciej latamy tym cześciej trzeba taśmę zmieniać - w moim przypadku raz w sezonie. Pokrycie folią - zwłaszcza tą z HK dodatkowo usztywni całość nie wspominając o wyglądzie. Pokryłem tak już drugie skrzydło:
Obrazek
Z efektu jestem baaardzo zadowolony.
Awatar użytkownika
zbipok
Posty: 1965
Rejestracja: środa 30 mar 2011, 10:00
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Post autor: zbipok »

Jak masz zamiar mocować lotki do płatów? W skrzydle VEGA miałem taśme klejącą na całej długości.
Zbyszek
Awatar użytkownika
marceli
Posty: 1586
Rejestracja: środa 03 lut 2010, 12:44
Lokalizacja: Skierniewice

Post autor: marceli »

Do epp taka folia dobrze sie przykleja? Pytam bo ja mam z przyklejaniem do epp straszne kłopoty.

Lotki, najlepiej zrobić tak, że do krawędzi skrzydła przyklejamy listwę może być balsową powiedzmy 6mm na całej długości a do niej mocujemy zawiasy.
Wszelkie patenty typu silikon, przy sztywnej zakładam lotce spowodują to, że skrzydło będzie się wichrowało przy ruchu lotki.
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Post autor: Rurek »

marceli pisze:Do epp taka folia dobrze sie przykleja? Pytam bo ja mam z przyklejaniem do epp straszne kłopoty.
Piszą tu i tam aby zagruntować EPP rozrzedzonym DRAGONEM poliuretanowym i potem wszystko samoprzylepne klei się jak głupie...
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Post autor: Verid »

Keri - dzięki za podpowiedź ale że nigdy niczego nie okejałem folią, czas i budżet dość szybko się kończą a w moim przypadku estetyka ma znaczenie trzeciorzędne więc póki co zostanę przy taśmie klejącej. Może na przyszły sezon (o ile maszyna dotrwa)

zipbok - tak samo ale z patentem o którym pisze Marceli. Do spływu przyjdzie listwa 4x4mm i do tego dopiero balsowa lotka na taśmę.
Ten wredny...
Awatar użytkownika
zbipok
Posty: 1965
Rejestracja: środa 30 mar 2011, 10:00
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Post autor: zbipok »

marceli pisze:Do epp taka folia dobrze sie przykleja? Pytam bo ja mam z przyklejaniem do epp straszne kłopoty.

Lotki, najlepiej zrobić tak, że do krawędzi skrzydła przyklejamy listwę może być balsową powiedzmy 6mm na całej długości a do niej mocujemy zawiasy.
Wszelkie patenty typu silikon, przy sztywnej zakładam lotce spowodują to, że skrzydło będzie się wichrowało przy ruchu lotki.
Oczywście mam już wklejona listwę sosnową ,którą potem pokryłem żywicą. Takiej powierzchni taśma klejąca trzyma się już bardzo dobrze.
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Post autor: Verid »

Klejonko czas zacząć.

Obrazek

Połączenia żeberek z rdzeniami na UHU Por, kieszenie bagnetów i balsowe zaślepki w szczelinach nad kieszeniami na Soudal 66A.

Powiększony centropłat nieco wystaje ponad żeberko - zaradzę temu po zakończeniu klejenia i wstępnym rozmieszczeniu elektroniki.

Obrazek

Obrazek

Klejenie domku dla silnika

Obrazek

...i gotowy domek

Obrazek

Soudal się troszkę wygotował - nadmiar ściąłem

Obrazek
Ten wredny...
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Post autor: Verid »

Zrobiłem sobie takie kółeczka ze sklejki 1mm

Obrazek

Wklejone w zewnętrzną część skrzydła zapobiegną dewastacji pianki przy wkładaniu bagnetu

Obrazek

Zgodnie z zapowiedzią na spływ przyszła listwa 4x4mm

Obrazek

Widoczek na wzmocnienia węglowe

Obrazek

Próbne złożenie - duży jest...

Obrazek
Ten wredny...
Keri
Posty: 919
Rejestracja: środa 19 sty 2011, 22:15
Lokalizacja: Danzig

Post autor: Keri »

Te wzmocnienia węglowe są tylko na górnej powierzchni czy na dolnej też? Mniemam , że tylko na gornej - w takim razie bardziej celowe byłoby na dolnej z uwagi na oddziaływujące siły w locie.
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Post autor: Verid »

Są i na górnej i na dolnej oraz na natarciu.
Ten wredny...
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Post autor: Verid »

Braki czasowe poważnie przystopowały prace nad chmurołapem ale dziś udało się dorobić mocowania wingletów. Aby uniknąć wyłamania kołków w transporcie wpuściłem je w skrzydło zamiast w winglet.

Obrazek

Natomiast w winglet wpuściłem pierścionki z rurki aluminiowej aby zapobiec wyrabianiu się pianki.

Obrazek

Blokowanie przewidziane jest dwojakie. W pierwszej kolejności w winglecie i skrzydle zostanie wyfrezowane zagłębienie na magnes neodymowy. Gdyby jednak mocowanie magnetyczne okazało się niewystarczające wówczas w kołki (rurki) zostaną wklejone gwintowane dystanse nylonowe i winglet będzie przykręcany na 2 śrubki nylonowe z podkładkami.
Ten wredny...
Awatar użytkownika
pma_
Posty: 4654
Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Lokalizacja: Gliwice/Katowice

Post autor: pma_ »

Verid pisze: Natomiast w winglet wpuściłem pierścionki z rurki aluminiowej aby zapobiec wyrabianiu się pianki.
Ja robię z rurki węglowej
Verid pisze: Blokowanie przewidziane jest dwojakie. W pierwszej kolejności w winglecie i skrzydle zostanie wyfrezowane zagłębienie na magnes neodymowy. Gdyby jednak mocowanie magnetyczne okazało się niewystarczające wówczas w kołki (rurki) zostaną wklejone gwintowane dystanse nylonowe i winglet będzie przykręcany na 2 śrubki nylonowe z podkładkami.
Daj od razu śrubki magnesy puszczają w najmniej oczekiwanych momentach, przećwiczyłem już parę razy utratę wingletu w locie.
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Post autor: Verid »

Ja robię z rurki węglowej
Mnie zostało alu z kieszeni bagnetu w centropłacie więc wykorzystałem.
Daj od razu śrubki magnesy puszczają w najmniej oczekiwanych momentach, przećwiczyłem już parę razy utratę wingletu w locie.
Zaryzykuję. Ogon w Zuźce ani razu mi nie odpadł a siedzi w strumieniu zaśmigłowym i ma sporo większa powierzchnię. Też jest na 2 kołkach plus magnesy. Poza tym winglety wchodzą na kołki ze sporym oporem więc magnes jest właściwie pro forma.
Ten wredny...
ODPOWIEDZ