Pierwszy quadcopter

Od niedawna na forum?: poczytaj zanim zapytasz!

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Robeq
Posty: 21
Rejestracja: wtorek 26 lut 2013, 12:25
Lokalizacja: Pobliże Racibórza

Post autor: Robeq »

A zna ktoś taki sam zestaw z silnikami reglami ramą i śmigłami? Tyle że w wersji tricoptera?
Pozdrawiam Robert
tomly
Posty: 538
Rejestracja: wtorek 26 lut 2013, 12:21
Lokalizacja: Lublin/Wrocław

Post autor: tomly »

Trochę szukałem z ciekawości zestawu do tricoptera i oprócz mocno drogich RTFów nie znalazłem.

Weź pod uwagę, że tricopter ma na jednym ramieniu silnik o zmiennym wychyleniu. Przez to konstrukcja jest bardziej skomplikowana i samo latanie też.

Tutaj jest przerobiona 450 na tricopter: http://www.youtube.com/watch?v=2tDlD0nascc

A wracając do tematu:
Problem z discharge rate C już rozwiązałem i przy okazji sporo się nauczyłem.
Robeq
Posty: 21
Rejestracja: wtorek 26 lut 2013, 12:25
Lokalizacja: Pobliże Racibórza

Post autor: Robeq »

I jak wszystko zamówione? Czekam na budowę. Sam będę budował ten quad ( jak nie znajdę ciekawego tricoptera)
Pozdrawiam Robert
tomly
Posty: 538
Rejestracja: wtorek 26 lut 2013, 12:21
Lokalizacja: Lublin/Wrocław

Post autor: tomly »

Jeszcze nie.

Już dwóm osobom na PW to napisałem, ale napiszę i tutaj. Quad ma szanse stać się pracą inżynierską, ale szczegóły są dopiero ustalane, więc z zamówieniami wstrzymuję się co najmniej do połowy marca.

Jeżeli uda się i będę tego quada robił na uczelnię, to zmieni się troszeczkę koncepcja. Przede wszystkim dojdzie porządny LRS i FPV - liczę na pomoc forumowiczów w wybraniu odpowiednich komponentów, a do tego inny, raczej niespotykany w copterach hardware :)
tomly
Posty: 538
Rejestracja: wtorek 26 lut 2013, 12:21
Lokalizacja: Lublin/Wrocław

Post autor: tomly »

Odgrzebię trochę temat, ponieważ zostały zrobione pierwsze zakupy: Turnigy 9XR Mode 2.
Kupiona na forum, dzisiaj dostałem paczkę. Nie mam baterii ani modułu, ale z wyglądu apka super :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

---EDIT---

Kolejne zakupy: IMAX B6 + zasilacz oraz lipol 500mAh 3S.
tomly
Posty: 538
Rejestracja: wtorek 26 lut 2013, 12:21
Lokalizacja: Lublin/Wrocław

Post autor: tomly »

Części przyszły i copter już w zasadzie zbudowany. Mamy pierwsze problemy.

Copter przy starcie strasznie się buja. Zaraz wrzucę filmik z tego co udało się złapać w kadr.

Co zostało zrobione:
1. Poskręcana rama 450.
2. Porobione złączki na silnikach, regulatorach itd.
3. Zrobiony pajączek do zasilania.
4. Dorobiona płytka na odbiornik i później GPS i BT(obecnie nie zainstalowane).
5. Zainstalowane MegapirateNG w poradnika (link do PDF poniżej).
6. Skalibrowane ESC pojedynczo wg filmiku (link poniżej).
7. W Mission Plannerze skalibrowane radio (T9XR).

Proszę o pomoc i naprowadzenie co to może być i jak sobie z tym poradzić.

FC to Crius AIOP V2 z RCtimer. Silniki, regle i rama:http://rctimer.com/index.php?gOo=goods_ ... oductname=

Poradnik do MPNG: http://www.multi-rotor.co.uk/index.php?topic=1435.0
Kalibracja: https://www.youtube.com/watch?v=DfTdCVwZYHQ

Filmik z katastrofy lotniczej: http://youtu.be/Yv5wCib1Ges
Takie bujanie jak widać jeszcze się wzmogły, a niestety na odjęcie gazu copter zareagował przekręceniem się do góry nogami i spadł :(
tomly
Posty: 538
Rejestracja: wtorek 26 lut 2013, 12:21
Lokalizacja: Lublin/Wrocław

Post autor: tomly »

ESC skalibrowane.
MPNG zainstalowane jeszcze raz. Żyro i accel skalibrowane z CLI.
Radio ustawione, oprócz jednej rzeczy.
Jak ustawić niesymetryczny zakres sygnału pod drążkiem?
Dla przykładu weight na 100 daje zakres od -100 do 100, a ja chciałbym ustawić -90 do 100.
Awatar użytkownika
cebulator
Posty: 1432
Rejestracja: poniedziałek 10 wrz 2012, 08:16
Lokalizacja: Mielec

Post autor: cebulator »

Ja bym spróbował zrobić to za pomocą krzywych.
Choć może da się inaczej.
Pozdrawiam Sławek

... jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Jeszcze nikt nie zderzył się z niebem...
tomly
Posty: 538
Rejestracja: wtorek 26 lut 2013, 12:21
Lokalizacja: Lublin/Wrocław

Post autor: tomly »

Już tłumaczę o co chodzi.
Radio skalibrowałem z resztą sprzętu na pełnym zakresie throttle, czyli od strony radio są to wartości od -100 do 100. Po uzbrojeniu silników i leciutkim podniesieniu drążka silniki startują, więc przy jakichś powiedzmy -90.

Teraz chciałbym ustawić przełącznik 2poz. do sterowania gazem, np. -100/-80, a dopiero potem używać drążka. Tym sposobem przy pozycji -100 normalnie uzbrajam i rozbrajam silniki, a jak już ruszę to daję -80 i nawet przy throttle na minimum mi silniki nie zgasną.

Doczytałem o Dual Rate i Expo. D/R już ustawiłem na 50% na przełączniku.
Czy Expo tak samo mogę ustawić na przełączniku?
Awatar użytkownika
Roman
Posty: 1652
Rejestracja: niedziela 06 cze 2010, 19:34
Lokalizacja: WLKP

Post autor: Roman »

Expo nie musisz ustawiać na przełączniku ale możesz podpiąć pod ten sam co D/R .
Na dużych wychyleniach D/R daj ekspo 40% , na mniejszych 30% , tylko daj expo wygładzające neutrum :) .
I tak skończysz na LawMate
tomly
Posty: 538
Rejestracja: wtorek 26 lut 2013, 12:21
Lokalizacja: Lublin/Wrocław

Post autor: tomly »

Dalej nie możemy dojść do porozumienia z tym sprzętem.

MPNG zainstalowane poprawnie, skalibrowany żyroskop i akcelerometr z CLI, magnetometr skalibrowany i z ręcznie wpisaną deklinacją, ESC skalibrowane pojedynczo, radio w Mission Plannerze skalibrowane, na apce D/R i EXPO ustawione.

Mechanicznie są pewne niedociągnięcia, ale nie wiem na ile może być to przyczyną problemów. Jedna ośka wydaje się minimalnie krzywa, przy kręceniu śmigłem ręką widać odchylenie od osi o jakieś 0,2mm. Druga sprawa to jeden z silników lekko pod kątem - na zewnątrz o jakieś 5 stopni, może nawet mniej.

Wszystko ustawione, silniki się uzbrajają i chodzą równo. Start zgodnie z FAQiem MPNG w trybie Stabilize. Po uniesieniu na jakiś metr quadem zaczyna bujać w każdą możliwą stronę. Czy to możliwe, żeby domyślne PIDy były aż tak złe? O co może chodzić?
Awatar użytkownika
Roman
Posty: 1652
Rejestracja: niedziela 06 cze 2010, 19:34
Lokalizacja: WLKP

Post autor: Roman »

metr to trochę mało żeby coś ocenić , kopter sam sobie generuje zawirowania powietrza pod sobą i ten silnik wychylony o 5 stopni będzie powodował problemy z yaw podczas podmuchów powietrza.
Krzywa ośka to pewne wibracje więc nie ma sensu zaczynać ustawienia z takim wibratorem na pokładzie.
I tak skończysz na LawMate
tomly
Posty: 538
Rejestracja: wtorek 26 lut 2013, 12:21
Lokalizacja: Lublin/Wrocław

Post autor: tomly »

A może to mocowanie płytki dodatkowo jest problemem. Jest przyklejona na czymś takim jak w karimacie, grubość materiału 10mm. Ma to sens czy przejść na wibroizolatory CD?

Czy przy podłączaniu baterii copter musi być poziomo, bo też coś się kalibruje? Wypoziomowany był przy konfiguracji na kompie, ale jak się startuje z trawy to wiadomo, że idealnie nie jest.
Awatar użytkownika
Roman
Posty: 1652
Rejestracja: niedziela 06 cze 2010, 19:34
Lokalizacja: WLKP

Post autor: Roman »

jeśli teraz na siłę będziesz próbował nim latać, zanim nie usuniesz prawdopodobnych przyczyn problemów to uwierz że ilość nerwów i czasu jaką stracisz na nieudane próby ( odbudowy) i szukanie dziury w całym, potrafi skutecznie zniechęcić .
I tak skończysz na LawMate
tomly
Posty: 538
Rejestracja: wtorek 26 lut 2013, 12:21
Lokalizacja: Lublin/Wrocław

Post autor: tomly »

W takim razie przed następną próbą wymiana osi, wyważenie silników i wyważenie śmigieł. Walczę z tym i mnie to tym bardziej denerwuje, że zamiast zachowywać się chociaż w miarę stabilnie buja go na wszystkie strony po 30 stopni.
ODPOWIEDZ