Skrzydełko Vega 1,2m - poradnik w 10 krokach...

Samoloty, szybowce, skrzydełka, delty...

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: misiekkk »

Marcin15 pisze:
misiekkk pisze:Ten mniejszy otwór, który przechodzi na wylot wcale już nie musi być ani osiowy ani trzymać określonego rozmiaru - i to jest zaznaczone w dokumentacji wyraźnie.
Więc rozwiercanie rozwiertakiem kończy się porażką - ponieważ rozwiertak prowadzony jest przez ten drugi, mniejszy otwór, który u mnie był przesunięty o ok. 1mm od osi
Dlatego ja zawsze daje tulejki centrujące które są załączone w zestawie, rozwiertaka nawet nie posiadam :-P.
Tulejki można zakładać jak masz mniejszą piastę - przy piaście 8mm trzeba rozwiercić.
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: misiekkk »

Dzisiaj znowu znalazłem chwilę czasu, więc budowa posuwa się naprzód:

Domek silnika wraz z wręgą przyklejają się do płatowca przy użyciu kleju Soudal A66.

Obrazek

Mocowanie tymczasowe na gumkach zapiętych o szpilki wbite oczywiście pod bardzo dużym kątem w piankę płatowca ( aby ich nie wyrwało )

Obrazek

Dodatkowo w przodzie 2 szpilki przebite przez domek, klej i płatowiec - w tym miejscu gumki nie były w stanie odpowiednio docisnąć domku - usunąłem je jak tylko klej zaczął tężeć więc nie ma ich na zdjęciu. Nie można ich trzymać zbyt długo, ponieważ jak klej je złapie, to albo zostaną na zawsze albo wyrwą się z kawałkiem pianki.

Przestrzegałem przed tym, że klej Soudal A66 lubi się pienić - dzisiaj też mi się spienił mocniej niż przewidywałem - trzeba to będzie później usunąć.
Być może winne była duża wilgotność powietrza w dniu dzisiejszym.
Obrazek

Teraz czas na przygotowanie "wisienki" na torcie, czyli stabilizacji.

W tym celu bierzemy:
Obrazek
Hobbyking i86 Multi-Rotor Control Board
(ważne aby to była wersja pełna a nie i86L ( light ? ) - OpenAero nie obsługuje wersji i86L

Do tego potrzebujemy programatorek - swego czasu kupiłem w HobbyKing USBasp AVR Programming Device for ATMEL proccessors - tani a sprawuje się bardzo dobrze, a co najważniejsze ma od razu wtyczkę 10 i 6 pinową - ta druga pasuje jak ulał do płytek stabilizatorów.

Ważne aby tą wtyczkę podłączyć właściwie:
Obrazek

Przy oryginalnym kabelku połączeniowym należy tak podłączyć wtyczkę:
Obrazek

Wrzucam ten obrazek, ponieważ ciężko tą informację znaleźć na sieci - jedynym sposobem aby to stwierdzić bez wnikania w manual procesora ( na płytce złącze ISP nie ma opisanych pinów ) było prześledzenie trasy przewodu z masą.
Mam nadzieję, że obrazek zaoszczędzi Wam tego szukania.

Ważne jeszcze aby na programatorze mieć zapiętą zworę J1 - dzięki temu programator zasila płytkę ( wydajność prądowa 500mA - spokojnie wystarczy ) i nie potrzebujemy podawać zewnętrznego zasilania.
Obrazek

Czyli elektrycznie mamy wszystko podłączone - teraz soft.

Teraz trzeba przygotować soft:
- sterownik do programatora ( czyli nasz USBasp ) - najlepiej wybrać polecane przez lazyzero z fischl.de: usbasp.2011-05-28.tar.gz lub nowsze jak się pojawią

Po podłączeniu programatora do portu USB system poprosi o wskazanie sterowników lub sam będzie chciał ich poszukać - należy wskazać sterowniki z pobranego pliku, z podkatalogu: /usbasp.2011-05-28/bin/win-driver/libusb_1.2.4.0/

- oprogramowanie do flashowania ( samo ściągnie potrzebny nam firmware )
Oprogramowanie pobieramy ze strony: http://lazyzero.de/en/modellbau/kkmulticopterflashtool, najnowszą wersję, obecnie jest to KKmulticopter Flash Tool V0.63 beta 8 ( starsze nie obsługują płyt i86/Eagle N6 )

Rozpakowujemy KKmulticopter Flash Tool V0.63 beta 8 ( do uruchomienia wymaga najnowszej Javy ), uruchamiamy ( mamy różne wersje pliku startowego, zależnie od posiadanego systemu ), a następnie:
- wybieramy programator: USBasp
- wybieramy kontroler: i86 / Eagle N6
- wybieramy firmware: dla OpenAero w obecnej wersji 1.13 Beta 6 mamy do wyboru: PWM1, PWM2 lub CPPM. Ja wybrałem CPPM - zobaczymy jak to zadziała.
Programujemy.

Jeżeli wszystko będzie OK, po zaprogramowaniu czerwona kontrolka zacznie świecić słabym światłem a niebieska zacznie po kilkunastu sekundach migać - to taka sygnalizacja położenia modelu, jeżeli nie ma sygnału z odbiornika.

Schemat podłączenia powinien być następujący ( uzgodniłem go z autorem OpenAero HappySunday - tutaj wątek na rcgroups w tym temacie) :

M2 left wing
M3 rudder ( w moim skrzydle nie będzie wykorzystany )
M4 right wing
M1 - tu przychodzi sygnał CPPM z odbiornika ( tak, to nie pomyłka - wejścia i wyjścia są trochę pomieszane )
M5 LCD
Jeżeli do tego chcemy LCD ( typu Serial Enabled 16x2 LCD - Black on Green 3.3V ) to podłączamy go pod M5:
+:+
-:-
signal:RX

( tego typu wyświetlacze taniej można znaleźć na ebay )

Kolejność kanałów w sygnale CPPM jest bardzo ważna ( jeżeli mamy aparaturę swobodnie programową, np. Turnigy 9x z softem er9x lub radioclone, to ustawiamy je następująco):
CH1: Throttle
CH2: aileron
CH3: elevator
CH4: Rudder ( nie używany w moim przypadku )
CH5: N/C
CH6: N/C
CH7: N/C
CH8: Aux 2 <-- włącznik/wyłącznik stabilizacji


Sygnał do regulatora silnika Throttle podłączamy do złącza Throttle na płytce ( to jest wyjście sygnału PWM dla silnika )

Ważne informacja dla posiadaczy nadajników typu Spektrum/Futaba - tam podobno jest inna kolejność sygnałów w sygnale CPPM w odbiornikach CPPM i podobno nie za bardzo da się to zmienić - HappySunday pracuje nad tym aby się do tego dostosować - narazie obsługiwany jest standard JR.

I ostatnia rzecz - ustawiamy przełączniki dla skrzydełka zgodnie z czerwonym kropkami na tym zdjęciu ( sprwawdzone przez lazyzero )
Obrazek

Dla innych typów statków powietrznych można odnaleźć właściwe ustawienie przełączinków w opisie lazyzero na rcgroups: http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=21981135&postcount=1193

Informacje powyższe podaję orientacyjnie - jeszcze nie uruchomiłem platformy, więc nie wiem czy wszystko zadziała prawidłowo.
Ostatnio zmieniony niedziela 05 sty 2014, 16:10 przez misiekkk, łącznie zmieniany 3 razy.
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: misiekkk »

Skrzydełko już się maluje - pierwszy kolor położony:

Obrazek

Malowane farbami w sprayu na bazie wody AQUA Dupli Color
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
Awatar użytkownika
jakuban
Posty: 813
Rejestracja: wtorek 03 maja 2011, 21:48
Lokalizacja: Lublin

Post autor: jakuban »

Wylądujesz na trawie pokrytej rosą i będzie picasso z malowania :)
krzysiek3d
Posty: 663
Rejestracja: wtorek 04 paź 2011, 17:32
Lokalizacja: Kraków

Post autor: krzysiek3d »

Treść skasowana przez autora.
Ostatnio zmieniony niedziela 26 sty 2014, 02:46 przez krzysiek3d, łącznie zmieniany 1 raz.
"Twoja racja, mój święty spokój. Szkoda nerwów na walkę z wiatrakami."

Z własnej decyzji, "czytacz forumowy".

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: misiekkk »

krzysiek3d pisze:
jakuban pisze:Wylądujesz na trawie pokrytej rosą i będzie picasso z malowania :)
Nie do końca, po utwardzeniu farby te są niezmywalne wodą :).
Dobrze krzysiek3d mówi - stosuję te farby od 2 lat i po utwardzeniu są odporne na wodę.
Znalazłem tylko 2 metody na ich usunięcie:
- spirytus - ale słabo rozpuszcza i ogólnie go szkoda do takich celów ;-)
- chusteczki nawilżane dla niemowląt Nivea - nie wiem czym to jest nawilżane, ale dobrze rozpuszcza tą farbę jak i wiele innych rzeczy - ostatnio usuwałem nimi smołę z lakieru i szyby samochodu - polecam.
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
Awatar użytkownika
jakuban
Posty: 813
Rejestracja: wtorek 03 maja 2011, 21:48
Lokalizacja: Lublin

Post autor: jakuban »

misiekkk pisze:
krzysiek3d pisze:
jakuban pisze:Wylądujesz na trawie pokrytej rosą i będzie picasso z malowania :)
Nie do końca, po utwardzeniu farby te są niezmywalne wodą :).
Dobrze krzysiek3d mówi - stosuję te farby od 2 lat i po utwardzeniu są odporne na wodę.
Dobrze wiedzieć, nieraz opisy nie są dokłądne a wiadomo jak w modelarstwie bywa:)

misiekkk pisze:Znalazłem tylko 2 metody na ich usunięcie:
- spirytus - ale słabo rozpuszcza i ogólnie go szkoda do takich celów ;-)
- chusteczki nawilżane dla niemowląt Nivea - nie wiem czym to jest nawilżane, ale dobrze rozpuszcza tą farbę jak i wiele innych rzeczy - ostatnio usuwałem nimi smołę z lakieru i szyby samochodu - polecam.
Kurcze, straszne, to niby dla delikatnej skórki dzieci... a tu smołę prosze można wyczyścić, chociaż z drugiej strony, dziecko różne rzeczy bierze do rąk, wieć może producenci przewidzieli i smołę. :shock:
Artu

Post autor: Artu »

jakuban pisze:Kurcze, straszne, to niby dla delikatnej skórki dzieci... a tu smołę prosze można wyczyścić, chociaż z drugiej strony, dziecko różne rzeczy bierze do rąk, wieć może producenci przewidzieli i smołę. :shock:
Głównym przeznaczeniem tych chusteczek jest wycieranie czegoś innego niż ręce dziecka :mrgreen:
A swoją drogą, są bardzo chwalone do czyszczenia modeli spalinowych z "wypluwek" tłumika :-P
krzysiek3d
Posty: 663
Rejestracja: wtorek 04 paź 2011, 17:32
Lokalizacja: Kraków

Post autor: krzysiek3d »

Treść skasowana przez autora.
Ostatnio zmieniony niedziela 26 sty 2014, 02:46 przez krzysiek3d, łącznie zmieniany 1 raz.
"Twoja racja, mój święty spokój. Szkoda nerwów na walkę z wiatrakami."

Z własnej decyzji, "czytacz forumowy".

Pozdrawiam
kondiz
Posty: 1731
Rejestracja: poniedziałek 13 cze 2011, 09:14
Lokalizacja: Jelenia Góra / Wrocław

Post autor: kondiz »

kiedy pierwszy lot?
Konrad
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: misiekkk »

Vega schnie po ostatnim malowaniu.
Więc zostało tylko wyposażenie w elektronikę i będzie można startować.

Czekam jeszcze na odbiornik - coś SwissPost zawalił tym razem ;-)
Nawet ChinaPost wysłany później ją przegonił...
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: misiekkk »

Vega pomalowana prezentuje się tak:

Z góry:
Obrazek

Z dołu:
Obrazek

Teraz tylko trochę czasu na wyposażenie i w powietrze.
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: misiekkk »

Wyposażenie już na miejscu, czas na ostateczną kosmetykę i oblot ;-)

Obrazek
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
krzysiek3d
Posty: 663
Rejestracja: wtorek 04 paź 2011, 17:32
Lokalizacja: Kraków

Post autor: krzysiek3d »

Treść skasowana przez autora.
Ostatnio zmieniony niedziela 26 sty 2014, 02:39 przez krzysiek3d, łącznie zmieniany 1 raz.
"Twoja racja, mój święty spokój. Szkoda nerwów na walkę z wiatrakami."

Z własnej decyzji, "czytacz forumowy".

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: misiekkk »

697g kompletny, dodatkowo 19g kamera 808 #16, czyli razem 716g.
Waga zbliżona do wstępnych założeń - doszła stabilizacja i kamera.

Mam pytanie do kolegów bardziej doświadczonych w latających skrzydłach - jakie powinno być wychylenie lotek w takim modelu ?
Ja mam ok. 2,5 cm góra-dół, w pozycji neutralnej odchylenie ok. 2mm w górę.
Wiem, że dokładne parametry trzeba dobrać w locie, ale ponieważ nigdy nie latałem skrzydełkiem, nie chciałbym go rozbić przy pierwszym locie.
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
ODPOWIEDZ