Pierwsza 250tka

Koptery wyścigowe, Race drones

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Modzel
Posty: 13
Rejestracja: piątek 14 kwie 2017, 09:21
Lokalizacja: Łódź

Pierwsza 250tka

Post autor: Modzel »

Witam,
Po kilku tygodniach przeglądania forum, czytania googl'a, oglądania youtuba mam wrażenie, że rozjaśniło mi się w głowie na tyle, że mogę założyć temat z listą rzeczy które kupiłem i które planuje kupić do mojej pierwszej, taniej 250tki, żeby uzyskać kilka rad i podpowiedzi od bardziej doświadczonych.

Poniżej lista elementów:
RAMA - QAV250 - Kupione
Aparatura - FlySky FS6 i6 (z odbiornikiem w zestawie) - Kupione
Silniki - Tarot MT2205II - Kupione
Regulatory - SkyRC BlHeli Nano 20A - Zamówione
PDB - W sklepie mieli jakieś PDB za 18zł(12V+5V+LED) - Kupione
FC - Naze32 REV5 6DOF - Zamówione
Śmigła - DALPROP 5030 16szt - Kupione
Pakiet - 1550mAh 11.1V 45C TATTU Gens Ace - Nie zamówione
Ładowarka - GPX Greenbox 50W z zasilaczem - Nie zamówione

teraz jeżeli chodzi o FPV, to chce to zrobić w drugim etapie. Na ten moment testowałem dwa rozwiązania tymczasowe:
1. Obraz transmitowany po WiFi z kamery eken h9 na telefon - jest opóźnienie
2. Kamera WiFi FPV z zabawki WLToys - obraz nie ma widocznego opóźnienia, wyświetla się na telefonie a telefon wkładam w gogle vr

Moje wątpliwości budzą regulatory, myślałem o mocniejszych, ale sprzedawca w sklepie doradził mi tańsze 20A, co o tym sądzicie?
Ostatnio zmieniony środa 19 kwie 2017, 13:24 przez Modzel, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
rafi.devtox
Posty: 465
Rejestracja: piątek 30 wrz 2016, 15:44
Lokalizacja: strzelce krajeńskie

Re: Pierwsza 250tka

Post autor: rafi.devtox »

Sprzedawca mial racje. Na smiglach 5030 i 3s nie potrzebujesz mocniejszych. Ja potrafilem latac nawet na 12a reglach... Co do fpv to kamera plytkowa i nadajnik to podstawa... Nie ma co kombinowac z wifi... W koncu ktos mysli rozsadnie i sklada tani sprzet do nayki...

Jak polatasz na 3s, pozniej na 4s to sam dojdziesz do tego co chcesz zmienic pozniej...

.... jest jedna rzecz która pociaga bardziej niz quad. MAN TGX, 40t i 1000km przed Toba....
Modzel
Posty: 13
Rejestracja: piątek 14 kwie 2017, 09:21
Lokalizacja: Łódź

Re: Pierwsza 250tka

Post autor: Modzel »

Okey, trochę mnie uspokoiłeś z tymi regulatorami :)

Jeżeli chodzi o kamerę to początkowo chciałem latać bez FPV do czasu aż kupię gogle i kamerę. Ale kamerę mam(z zabawkowego quada), gogle na telefon mam i telefon również. Pomyślałem, że lepsze to niż nic.

Natomiast myślałem o kwestii doboru silnika z regulatorem, mój tok rozumowania był następujący:
Silnik ma określoną moc przez producenta (np. mój silnik ma 300W)
Regulatory mają określony amperaż, więc wychodzi mi tak:
Dla pakietu 3s(11,1V) regulator musi mieć 300W/11,1V=27A
Dla pakietu 4s(14,8V) regulator musi mieć 300W/14,8V=20A

Czy to znaczy, że dla mocniejszego pakietu można stosować słabsze regulatory?
Z drugiej strony gdyby tak było to pakiety 4s latałyby tak samo jak 3s? Pozostaje kwestia obrotów na Volt...
Pojawia się jeszcze kwestia wydajności prądowej pakietu, i teraz jeżeli to będzie wąskie gardło to czy nie niszczymy pakietu?

EDIT - scalenie

Zdjęcie pierwszych zakupów:)
etap1.jpg
etap1.jpg (419.48 KiB) Przejrzano 3538 razy
Awatar użytkownika
rafi.devtox
Posty: 465
Rejestracja: piątek 30 wrz 2016, 15:44
Lokalizacja: strzelce krajeńskie

Re: Pierwsza 250tka

Post autor: rafi.devtox »

To dobrze ze interesujesz sie fizyka ale ja Ci napisze najprosciej... Jesli wybierzesz silniki 2205 to na wiekszosci przy 2 platowych smiglach 5040 na 4s polatasz sobie spokojnie na 20a reglach... Przy 3 platowych np. 5048x3 potrzebujesz juz 30a dla bezpieczenstwa... Ale chlopie jesli ja testuje model na Racestar RF 2205/ 5048x3 props i na reglach 20a daje mu ostro po garach a zobacz nadal zyja... To ty na 3 s i tych swoich smiglach nie zblizysz sie nawet do granicy ich poboru ciaglego... Nie zawracaj sobie tym glowy jesli kupiles 20a regle.

Jesli chodzi o kv to jest ilosc obrotow silnika do jakich potrafi sie rozkrecic podajac mu 1v na uswojenia( oczywiscie w odpowiedni sposob). Wiec jesli ty mu dasz przykladowo 15v to rozkreci sie do 15x2300=34500rpm....

A moc wyrazona w watach producent napweno podal dla okreslonego napiecia.... I napewno bylo to dla 4s... Wiec dla 3s bedzie mial mniejsza moc... Czyli mniej pradu bedzie ciagnal...

.... jest jedna rzecz która pociaga bardziej niz quad. MAN TGX, 40t i 1000km przed Toba....
Modzel
Posty: 13
Rejestracja: piątek 14 kwie 2017, 09:21
Lokalizacja: Łódź

Re: Pierwsza 250tka

Post autor: Modzel »

Ok, jutro powinienem podjechać do sklepu i odebrać regle i kontroler, będę mógł już trochę polutować :P
Markon
Posty: 226
Rejestracja: niedziela 31 lip 2016, 18:50
Lokalizacja: Śląsk

Re: Pierwsza 250tka

Post autor: Markon »

Podstawowe prawa obwodu elektrycznego I = U/R. Prąd jest wprost proporcjonalny do napięcia i odwrotnie proporcjonalny do rezystancji lub impedancji obwodu (zwoje uzwojenia posiadają swoją rezystancję jako przewody + reluktancje z powodu tego, że działają jako cewki). 300 wattów jest podanych pewnie dla akumulatora 4S i jakichś śmigieł, przy niższym napięciu moc spada (P=U*I), więc jest dokładnie na odwrót jak mówisz @Modzel.
Modzel
Posty: 13
Rejestracja: piątek 14 kwie 2017, 09:21
Lokalizacja: Łódź

Re: Pierwsza 250tka

Post autor: Modzel »

300W jest podane dla akumulatora 3s przy śmigłach 5x4,5x3

Przyjąłeś, że spada napięcie a nie zmienia się natężenie, tak jest?

Nie wiem czy dobrze pamiętam ale na studiach chyba straszyli, że spadki napięć mogą uszkodzić elektronikę sterującą bo wzrasta natężenie.

Wychodząc z prawa Ohma:
U=R*I
Otrzymujemy wzór który podałeś:
I=U/R
Jeżeli przyjmiemy, że opór się nie zmienia(pominiemy zmianę rezystancji wynikającą z temperatury), to:
I=10V/8Ohm = 1,25A
I=15V/8Ohm = 1,875A

Nie rozumiem, dlaczego jest na odwrót niż mi wychodzi, przecież opór nie będzie się zmieniał zależnie od podawanego napięcia.
Markon
Posty: 226
Rejestracja: niedziela 31 lip 2016, 18:50
Lokalizacja: Śląsk

Re: Pierwsza 250tka

Post autor: Markon »

Spadki napięcia powodują uszkodzenie w momencie kiedy moc układu jest stała.

Jeśli zapodasz na układ 50 wattów w formie 50 Volt i 1 Ampera, to będzie to zupełnie inny przypadek niż jeśli Twoje źródło 50 wattów zapoda na układ np 5 Volt i 10 Amperów. Zgodnie z regułą Joule'a Lenza, ciepło generowane przez układ liczysz ze wzoru Q(ciepło) = R(rezystancja) * I^2 (prąd) * t(czas).

Jak układ generuje w pierwszym przypadku (50V/1A) generuje 1 * R dżuli ciepła na sekundę to w drugim przypadku (5V/10A) już to jest 100 razy więcej ciepła czyli 100*R dżuli na sekundę. Ciepło w drugim przypadku najczęściej zabija układ scalony.

Wracając do tematu. W trzecim poście założyłeś, że moc podana na regulator jest stała dla pakietu 4S i 3S i wynosi 300 Wattów, co nie jest prawdą, bo moc jest zależna od napięcia, mniejsze napięcie, mniejsza moc. Dlatego Ci powychodziły bzdury, że mniejsze napięcie wymaga większego prądu dopuszczalnego regulatora. Teraz założyłeś, że rezystancja jest stała (prawda, można to założyć bez problemu) i wyszło Ci, że dla większego napięcia potrzeba większego prądu.

Robimy matematykę. Rezystancję obliczoną przyjmuje jako stałą, bez wpływu temperatury.
300 Wattów, pakiet 3S - 11,1V.
P=U*I, więc I=P/U -> I=300/11,1V = 27 A.
Stąd liczymy rezystancję R = U/I -> R=0,4 Ohma.
P = 300 W / U=11,1V / I=27A / R=0,4Ohm

Zmieniamy sytuację, znamy R (0,4 Ohm), podłączamy pakiet 4S (14,8V).
Musimy znać prąd by obliczyć moc.
I = U/R -> I=37 A
Stąd moc P= U * I wynosi niebotyczne 14,8V*37A = 547,6 Wattów.
P = 547,6 W / U=14,8V / I=37A / R=0,4Ohm

Mam nadzieję, że to pomoże rozwiać całkowicie Twoje wątpliwości :)
madej
Posty: 53
Rejestracja: piątek 18 lis 2016, 17:14
Lokalizacja: Kraków

Re: Pierwsza 250tka

Post autor: madej »

@Modzel, opór elektryczny nie, ale opór powietrza tak - silnik na baterii 4s rozkręcisz do większej prędkości niż na 3s, a tym samym śmigło będzie mogło odebrać więcej mocy. Więc nie możesz podstawiać tej samej mocy do swoich równań.

Twoje obliczenia są prawidłowe, przy założeniu, że masz identyczne obroty na silniku. Ale to oznacza mniej więcej, że przy 3s masz przepustnice na maksa, a przy 4s ok w. 2/3 zakresu. Jeśli chcesz wyliczyć maksymalny prąd powinieneś liczyć tak jak Markon - albo po prostu zaufać tabelkom. ;-)
Modzel
Posty: 13
Rejestracja: piątek 14 kwie 2017, 09:21
Lokalizacja: Łódź

Re: Pierwsza 250tka

Post autor: Modzel »

Okey, teraz wydaje mi się rozumiem z czego to wynika, dziękuję za obszerne wyjaśnienia :)

Nie czekając długo poskładałem to co miałem:
IMG_20170421_230233130.jpg
IMG_20170421_230233130.jpg (375 KiB) Przejrzano 3401 razy
Są też pozostałe części:
IMG_20170421_230142314.jpg
IMG_20170421_230142314.jpg (103.2 KiB) Przejrzano 3401 razy
Drona poskładałem(nie mam zdjęcia), potem zacząłem programowanie całości przez cleanflight'a

Drona oblatałem(latalem aż dwa razy:) ), urwałem śmigło, zgubiłem nóżkę i w wielu miejscach przekopałem trawnik w parku :)

Teraz kilka pytań:
1. Jaka jest standardowa procedura uzbrajania silników? Znalazłem, że trzeba lewy drążek w prawy dół skierować, ale u mnie nie chciało to działać i w końcu w cleanflight'cie zaprogramowałem jeden z przełączników jako arm/disarm
2. Czy w cleanflight jest możliwość zaprogramowania stabilizacji? żeby na początku sobie trochę pomóc?
3. Czy długie przewody(wszystkie) które zostawiłem(pomyślałem, że najpierw sprawdzę czy dobrze to złożyłem a potem będę robił pod wymiar) mogą powodować jakieś problemy np. wzbudzanie układu itp.?
4. Czytam ciągle w internecie o PID'owaniu, przyglądałem się zakładce w cf ale nic z tego nie rozumiem, to jest istotna sprawa, czy można latać nie przejmując się tym?
Awatar użytkownika
KwiatuFPV
Posty: 192
Rejestracja: poniedziałek 30 lis 2015, 23:50
Lokalizacja: Szczecin

Re: Pierwsza 250tka

Post autor: KwiatuFPV »

Ad.1 na przełączniku tak jak zrobiłeś najlepsza i najbezpieczniejsza opcja
Ad.2 są tryby lotu z auto poziomowaniem... jeżeli nie ustawiłes żadnego trybu to domyślnie jest acro w którym docelowo sie lata ale jak na początku sprawia Ci trudności to polataj trochę w trybie horizon
Ad.3 jeżeli wszystko podłączyłes prawidłowo to nie powinny wpływać na prace quada ale zrób jak planowałes czyli posksracaj i dopasuj ułatwia to ew. Serwisowanie i zmniejsza ryzyko zahaczenia kabla przy jakimś Krecie czy cus :)
Ad4. Na stockowych PID'ACH powinien latać poprawnie, jeżeli lata ok. I nie zauważyłeś problemów ze stabilnością itp. To narazie zostaw jak jest i ucz się latać :)
Modzel
Posty: 13
Rejestracja: piątek 14 kwie 2017, 09:21
Lokalizacja: Łódź

Re: Pierwsza 250tka

Post autor: Modzel »

Okey, trochę polatałem, a w zasadzie próbowałem latać i spaliłem regulator

Uderzyłem w ziemie i regulator na ramieniu którym uderzyłem puścił dym, zapomniałem o rozbrojeniu silników, czy to normalne czy coś źle złożyłem/zaprogramowałem/zrobiłem?

Regulator już zamówiłem, ale może coś źle robię?
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: Pierwsza 250tka

Post autor: Verid »

Modzel pisze:zapomniałem o rozbrojeniu silników, czy to normalne
Nie, nie powinno się zapominać o wyłączeniu silników po glebie bo można spalić regulator.
Modzel pisze:może coś źle robię?
Tak, wygląda na zbyt małą dawkę symulatora. Zaniedbanie tego elementu (w szczególności w klasie 250) może generować niemałe koszty.
Ten wredny...
Awatar użytkownika
rafi.devtox
Posty: 465
Rejestracja: piątek 30 wrz 2016, 15:44
Lokalizacja: strzelce krajeńskie

Re: Pierwsza 250tka

Post autor: rafi.devtox »

Modzel pisze:Okey, trochę polatałem, a w zasadzie próbowałem latać i spaliłem regulator

Uderzyłem w ziemie i regulator na ramieniu którym uderzyłem puścił dym, zapomniałem o rozbrojeniu silników, czy to normalne czy coś źle złożyłem/zaprogramowałem/zrobiłem?

Regulator już zamówiłem, ale może coś źle robię?
A tryb failsafe ustawiony??? W przypadku braku failsafe i utraty zasiegu model przyjmuje ostatnie dane otrzymane przez kontroler... Jak leciales w danym momencie ostro w gore to quadzik odwiedzi napewno miedzynarodowa stacje kosmiczna po czym spali sie w atmosferze spadajac na ziemie... :-) a jesli bedziesz mial szczescie to wbije sie w ziemie... Po czym caly czas bedzie krecil silnikami ( nie wylacza sie same bez failsafe ) czyli spalisz regulatory..... Musisz jeszcze soro piczytac na temat zabezpieczenia modelu na taka okolicznosc....

P.S. a jesli regle masz mocne i przy zerwaniu linku ( przylkad z zycia.. Trytka trzymajaca antene slabej jakosci, zlamala sie i antena odcieta przez smiglo. Zerwany link ok. 100m )
Miales malo gazu na zegarze to regle przezyja ale silniki sie spala.... He he...:-)
.... jest jedna rzecz która pociaga bardziej niz quad. MAN TGX, 40t i 1000km przed Toba....
Ostatnio zmieniony wtorek 25 kwie 2017, 08:29 przez rafi.devtox, łącznie zmieniany 1 raz.
Modzel
Posty: 13
Rejestracja: piątek 14 kwie 2017, 09:21
Lokalizacja: Łódź

Re: Pierwsza 250tka

Post autor: Modzel »

Failsafe ustawiłem tak, że jak straci zasięg to ma wszystkie kanały do pozycji wyjściowej przywrócić. Ale jeżeli dobrze rozumiem failsafe dziala tylko w przypadku utraty zasięgu tak? a ja uderzyłem w odległości 3m od nadajnika

Na symulatorze ćwiczyłem w zasadzie tylko kilka dni, może faktycznie wrócę przed ekran
ODPOWIEDZ