Budowa GEP-ZX5 190

Koptery wyścigowe, Race drones

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Szper
Posty: 443
Rejestracja: piątek 11 gru 2015, 10:22

Budowa GEP-ZX5 190

Post autor: Szper »

Po kilku miesiącach latania S500 i ruszeniu acro na szczotkowcu 110 nie wytrzymałem i stwierdziłem, że trzeba złożyć jakiegoś racera.
Myśli obracały się wokół tematu 120 na silnikach 1306 (ciężko ale da się upchać) i ewentualnie 190-210. Przeglądając co daje kupon RC200 (-35%) na banggood wypatrzyłem silniki Sunnysky Edge Lite R2205. Na papierze wyglądały ciekawie, testów mało ale jakoś nie widziałem czegoś co by szczególnie raziło.

Ostatecznie padło na taką konfigurację:
Rama: GEPRC-ZX5
Silniki: Sunnysky Edge Lite R2205 2300kv
FC: AIR32 (Lemon)
ESC: FVT LB 30A-S
Kamera: HS1177 PAL
Obiektyw: 2.5mm (2.1, 2.8 na podmiankę)
OSD: Micro MinimOSD (MWOSD)
VTX: TS5823L 200mW
Antena: TBS Triumph
RX: X4R - depin i mod na X4RSB
Śmigła: DAL T5040 v2
Lipo: Tattu 4s 1550mah 75C

200mW - zapewne pytanie padnie dlaczego nie 600mW. Jest to tymczasowy VTX a moc po to by przy lataniu w grupie nie było crasstalk między kanałami. Na buszowanie na większych dystansach mam inną maszynę. Docelowo może coś od TBS lub Tramp - ważne by miało regulowaną moc.

Paczuszki:
Obrazek

Układanie:
Obrazek
Niby można dać MPU6000 na sztywno. U mnie wygrało przyzwyczajenie z Pixhawka i FC wylądował na poduszce z Kyosho zeal. By się pomieścić musiałem ciut podnieść słupki. Na szczęście miałem aluminiowe - nie ma to jak pudełko z napisem "śrubki, nakrętki i inne".

Budka z FPV... ciasno:
ObrazekObrazekObrazek
Końcówki śrubek do mocowania kamery obcięte by w laminat od kamery nie wbiły się. Podkładki metalowe jako dodatkowe zabezpieczenie. Ważne, że do VTX i zmiany kanałów można się dostać bez zabawy patykami.

Otwarta buda jeszcze bez RX'a:
Obrazek

Trochę kabelków:
ObrazekObrazek

W tle szczotkowy 120 na silnikach 1020.

Błędy jakie bym skorygował i które najbardziej mnie drażnią:
- dłuższe kable od ESC. Na długość za ESC i z powrotem do padów. Bez tego zapasu ciężko manewrować.

Na bank wyjadacze klasy 250 znajdą więcej "baboli" :) Trzeba się na czymś nauczyć.

2016-12-15
Decyzja zapadła by pomęczyć VTX i dorobić mu pigtail. Wymiary dobre bo spadły na długości do 27mm czyli nawet w poprzek wchodzi.
ObrazekObrazekObrazek

2016-12-16
Tak to wygląda po upakowaniu. Po sprawdzeniu miejsca tylko mi zostaje coś w stylu XSR lub depin X4RSB. Kanały ciężko zmienić w VTX ale zawsze jakiś cosiek się znajdzie do wciśnięcia przycisku. Wyświetlacz LED widać dobrze.
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
Do końca nie jestem przekonany czy przełożenie anteny na bok było dobre - weryfikację zostawię już części praktycznej.
Plus taki, ze mam dostęp łatwy do śrub trzymających budę i nie zasłania ich już VTX.

Montaż WS2812b zostawiam do zamocowania razem z XSR.
Do poprawki zostaje położenie kabla zasilającego - przeniesienie na stronę kondensatora. Kondensatora nie przerzucę na drugą stronę bo będzie kolidować z portem USB.

2016-12-23
Z braku XSR i X4RSB w Polsce stwierdziłem, że zaryzykuję i zrobię modowanie X4R. Po otrzymaniu paczki sprawdziłem czy RX działa, podniesienie softu do najwyższej wersji i... wybebeszanie. Niestety fotek brakuje - typowy depin i przeniesienie "rezystora" (zwory) na przeciwną stronę PCB.
Zasilanie można powiedzieć klasyk. Tattu 75C 1550mah. Stwierdziłem, że będzie to dobry punkt odniesienia dla kolejnych pakietów.

FC - wyleciał kyosho. Nie podobała mi się podatność na skręcanie. Mógłbym jeszcze spróbować z twardszym żelem Tarota. Odpuszczam sobie - jak będą cyrki to wracam do tematu.

Konstrukcja - zostawiam podwyższoną. Antena FPV wyleciała na tył (dzięki Kenobi) z mocowaniem na zipach by zostawić jakąś elastykę dla anteny. Przyda się przy krecie ;)

Szczotek dostał większego brata :) :
Obrazek

Dostęp do zmiany kanałów jest:
Obrazek

Masa można powiedzieć, że ok - ważne, że wchodzę w pułap 0,6kg (odległość od lotnisk):
Obrazek

Telemetria działa. OSD działa. Tak na prawdę zostają PIDy do dociągnięcia i szereg testów w terenie :)

2016-12-29
Może się komuś przyda jak dopadnie go dziwny desync na silnikach przy niskich obrotach.
Problem objawiał się jakby czkawką na silnikach - nawet w zawisie. Problem nie objawiał się jak sterowałem silnikami z panelu konfiguracyjnego. Wniosek: coś związane z pętlą PID a nie samymi reglami.
Podbiłem min throttle do 1070 i przywróciłem płytkę z wibroizolacją dla FC (obie zmiany najczęściej zalecane na różnych forach). Damp nie jest z kyosho jak wcześniej gdyż ten był moim zdaniem za miękki. Dałem tłumienie składające się z 2 warstw - pianka poliuretanowa i podkładka żelową Tarota. Sprawdzałem zawis i problemy ustały.

2017-02-08
Kolejna aktualizacja po dłuższym czasie. Cel operacji:
- mniej bałaganu na ramionach
- usunięcie kondensatorów filtrujących sygnał z ESC - przygotowanie do DSHOT
- ESC podpięte w innej kolejności na pady silników w AIR32 - przygotowanie do DSHOT

O wiele lepiej a nie jakieś cegły z pianek i regli...
ObrazekObrazekObrazek

ObrazekObrazek

DSHOT i AIR32. Obecna wersja betaflight (3.1.5) nie posiada jeszcze kodu poprawionego dla DSHOT. Zawarty jest on w wersjach testowych 3.2 które różnie działają więc ostrzegam przed nimi.
Mimo wszystko quada można przygotować pod ten protokół po przez wlutowanie ESC w określone pady. Odkąd można zmieniać mapowanie pinów to gdzie podłączymy silniki czy pasek LED staje się kwestią umowną. W tej kwestii odwołuję do youtube gdzie znajdziecie dużo ciekawych poradników.
Wracając do mapowania i co z czym ( Silnik fizyczny -> AIR32 pin na FC ):
- Silnik 1 -> AIR32 MOT5
- Silnik 2 -> AIR32 MOT2
- Silnik 3 -> AIR32 MOT3
- Silnik 4 -> AIR32 MOT6

Taki układ zostawiam nam wolny pad PPM oraz nadal funkcjonujący LED strip po aktywacji DSHOT.
Oprócz przelutowania trzeba jeszcze "powiedzieć" kontrolerowi gdzie się znajdują silniki. Użyjemy 'CLI' (linii komend) w BetaFlight:

Kod: Zaznacz cały

resource motor 5 free
resource motor 6 free
resource motor 1 A01
resource motor 4 A02
save
W telegraficznym skrócie. Pierwsze 2 linie zwalniają zasoby silników 5 i 6. Kolejne 2 linie przypisują silniki do pinów procesora odpowiadające padom silnika 5 i 6. Ostatnia to zapisanie konfiguracji.
Ostatnio zmieniony środa 08 lut 2017, 13:24 przez Szper, łącznie zmieniany 10 razy.
Syma X5C -> "Drewniak X5C"
S500 Black -> "Szlajacz" Black Snapper PRO L
GEPRC ZX5 190
I różne mikroby 1103, 1304...
Awatar użytkownika
BloodyLordV
Posty: 321
Rejestracja: wtorek 15 gru 2015, 21:35
Lokalizacja: Gdynia

Re: Budowa GEP-ZX5 190

Post autor: BloodyLordV »

Bardzo ładny, czysty build. Jeśli rzeczywiście pierwszy - jestem pełen podziwu.

Masz jakis film z lotów? Az sam jestem ciekaw jak te silniki sobie radzą bo kiedys mnie zainteresowały.
Yuneec Typhoon Q500 4K
Nox3 - http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=72&t=38631
Youbi XV130 - http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=72&t=39039
ST10+
Spektrum dx6i
--------------------------
Nieuleczalnie uzależniony od latania.
Szper
Posty: 443
Rejestracja: piątek 11 gru 2015, 10:22

Re: Budowa GEP-ZX5 190

Post autor: Szper »

Za sobą mam S500 i 2 szczotkowce które ciągle podlegają jakimś zmianom. W klasie pod śmigła 5" to pierwszy projekt.

Dodałem kilka fotek gdzie widać z deka kabelków. Robiłem lutowanie - brak goldpinów. Tak... wtyk balancera ma pozamieniane kolory by prawidłowo odzwierciedlał +5v i GND :D .

Jakby kyosho było niższe to bez dystansów bym zamkną konstrukcję. Niestety kable by miały mniej swobody i tłumienie drgań na żelu wzięło by w łeb.

Silniki wizualnie dobrze. Startowałem wszystkie i jest trochę dziwnie bo: CW chodzą gładko w pełnym zakresie, CCW od 1500 czuć drgania. Sprawdzę z czasem zapasówki jakie mam. Na samym FC drgania nie robią wrażenia - akcelerometr na maksymalnym ciągu wskazywał max +/-0.01. Tu chyba żel zdaje egzamin.

Wczoraj ważyłem to co mam. 285g to co jest złożone + brakujące części dadzą te 320-330g. Z lipolem powinienem zmieścić się lekko poniżej 530g.

Loty - brak RX uziemnia mnie a potworek ciągnie by polatać tym bardziej, że mam gdzie. Akurat cegłami do 0.6kg mogę latać w okolicy na legalu :) .
Syma X5C -> "Drewniak X5C"
S500 Black -> "Szlajacz" Black Snapper PRO L
GEPRC ZX5 190
I różne mikroby 1103, 1304...
Awatar użytkownika
BloodyLordV
Posty: 321
Rejestracja: wtorek 15 gru 2015, 21:35
Lokalizacja: Gdynia

Re: Budowa GEP-ZX5 190

Post autor: BloodyLordV »

Co do silników CW - najpewniej kwestia wyważenia, nie mniej nie powinno to zbytnio szkodzić. Przynajmniej dopóki nie rzutuje na obraz fpv.

Goldpiny - przypominają mi sie stare, dobre, czasy latania heli. Ale w przypadku racera ich brak jest absolutnym musem, dlatego nawet ja, wróg lutownicy numer 1, lutuję wszystko bezpośrednio.

Teraz jeszcze została kwestia PIDów i przede wszystkim warunków (a zima dla racerów bardzo ciężka) dlatego ja przeżuciłem się na 130, jedna już lata (choc dziś zaczęło mi szumieć łożysko), druga w drodze do mnie, niedługo będzie recenzja.

Co do wagi jest ok, choć zamierzasz używać ciężkiego lipo. Ile S i mAh?
Yuneec Typhoon Q500 4K
Nox3 - http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=72&t=38631
Youbi XV130 - http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=72&t=39039
ST10+
Spektrum dx6i
--------------------------
Nieuleczalnie uzależniony od latania.
Szper
Posty: 443
Rejestracja: piątek 11 gru 2015, 10:22

Re: Budowa GEP-ZX5 190

Post autor: Szper »

SLS 65/130C 4s 1500mAh. Myślałem o 1300 ale 1500 i tak będzie na początku szaleństwem.

Mikroby dobra sprawa do zimowania. W jednym z 2ch mi się silnik zatarł i myślę czy ze scisky nie złapać PWM z tranzystora i zobaczyć co się da wykrzesać. Wszak to F1 i szału nie robi ale zawsze jakaś baza. Korci mnie taki setup: 120 z propami 3020 (da się upchać :D ) na custom ramie, dys 1104 6500, 6a, 2s. Scisky wiem jak przerobić by ogarną to. Zostaje kwestia testów. 1306 lub 1407 też się da ale to przegięcie pały. Chcę się zmieścić z samym quadem poniżej 100g (szacuję 60-70g).
To już choroba...
Syma X5C -> "Drewniak X5C"
S500 Black -> "Szlajacz" Black Snapper PRO L
GEPRC ZX5 190
I różne mikroby 1103, 1304...
Awatar użytkownika
BloodyLordV
Posty: 321
Rejestracja: wtorek 15 gru 2015, 21:35
Lokalizacja: Gdynia

Re: Budowa GEP-ZX5 190

Post autor: BloodyLordV »

Lekko, ja w 130 z silnikami 1306 4000 kv, propami bullnose 3045 triblade mieszczę się w 165 z pakietem 3s 450 mAh. I uwierz mi - to jest rakieta. Co do propów 3020 i silników 1104/1105 odradzam, przechodziłem przez to. Śmigła 3020 od tarota są bardzo łamliwe, rotorX 3020 od tak pękły mi w powietrzu. Na dodatek zdarzyło mi się, iż jedna ze śrub mocujących śmigło złamała się w silniku i nijak nie można było jej wyciągnąć. Przyjemna to fakt, bo i pościgać się można i polatać fpv w mieszkaniu. Jak chcesz zobaczyć jak to lata - w moim podpisie masz link, opisuję tam cały rozwój mojej maszyny.
Yuneec Typhoon Q500 4K
Nox3 - http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=72&t=38631
Youbi XV130 - http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=72&t=39039
ST10+
Spektrum dx6i
--------------------------
Nieuleczalnie uzależniony od latania.
Eze
Posty: 33
Rejestracja: sobota 13 wrz 2014, 10:03
Lokalizacja: Piaseczno

Re: Budowa GEP-ZX5 190

Post autor: Eze »

skladam podobne ustrojstwo na ramie gep qx5 z silnikami xnova hyper 2600 i reglami emax 35 blheli s.Jeszcze nie latalem na ramie x to bedzie pierwsza.Jestem tez ciekawy blheli s czy bedzie jakas odczuwalna roznica i czy bedzie grala muzyka z silnikami.Czytalem ze jest troche problemow z tym oprogramowaniem.
Szper
Posty: 443
Rejestracja: piątek 11 gru 2015, 10:22

Re: Budowa GEP-ZX5 190

Post autor: Szper »

Dodałem fotki VTXa po zmianach. Guma z boku budy do trzymania pigtaila jest gruba. Po skręceniu nie jest wystarczająco gwintu dla złącza anteny :/
Minim zmieni też swoje położenie bo wtyk FTDI wadzi czasami o pigtail (zależnie od kąta kamery).

Nadal mam dylemat z tym dampem bo różne opinie widziałem. Kyosho może być za miękki dla racera. Widziałem rozwiązania gdzie używano gumowych dystansy tego typu:
Obrazek
Zaleta taka, że mogę przywrócić wysokość budy do pierwotnej wysokości.
Pełna sztywność nie do końca mnie przekonuje - zawsze jakieś wibracje latają po ramie i czemu nie odciążyć FC i filtrami softowymi.
Syma X5C -> "Drewniak X5C"
S500 Black -> "Szlajacz" Black Snapper PRO L
GEPRC ZX5 190
I różne mikroby 1103, 1304...
Szper
Posty: 443
Rejestracja: piątek 11 gru 2015, 10:22

Re: Budowa GEP-ZX5 190

Post autor: Szper »

Mody wybaczą post pod postem.

W skrócie...
Obrazek

Zawis vlos zrobiony - działa i czuć, że ma moc diabelstwo :D

Fotki i update w pierwszym poście.
Syma X5C -> "Drewniak X5C"
S500 Black -> "Szlajacz" Black Snapper PRO L
GEPRC ZX5 190
I różne mikroby 1103, 1304...
ODPOWIEDZ