Myśli obracały się wokół tematu 120 na silnikach 1306 (ciężko ale da się upchać) i ewentualnie 190-210. Przeglądając co daje kupon RC200 (-35%) na banggood wypatrzyłem silniki Sunnysky Edge Lite R2205. Na papierze wyglądały ciekawie, testów mało ale jakoś nie widziałem czegoś co by szczególnie raziło.
Ostatecznie padło na taką konfigurację:
Rama: GEPRC-ZX5
Silniki: Sunnysky Edge Lite R2205 2300kv
FC: AIR32 (Lemon)
ESC: FVT LB 30A-S
Kamera: HS1177 PAL
Obiektyw: 2.5mm (2.1, 2.8 na podmiankę)
OSD: Micro MinimOSD (MWOSD)
VTX: TS5823L 200mW
Antena: TBS Triumph
RX: X4R - depin i mod na X4RSB
Śmigła: DAL T5040 v2
Lipo: Tattu 4s 1550mah 75C
200mW - zapewne pytanie padnie dlaczego nie 600mW. Jest to tymczasowy VTX a moc po to by przy lataniu w grupie nie było crasstalk między kanałami. Na buszowanie na większych dystansach mam inną maszynę. Docelowo może coś od TBS lub Tramp - ważne by miało regulowaną moc.
Paczuszki:
Układanie:
Niby można dać MPU6000 na sztywno. U mnie wygrało przyzwyczajenie z Pixhawka i FC wylądował na poduszce z Kyosho zeal. By się pomieścić musiałem ciut podnieść słupki. Na szczęście miałem aluminiowe - nie ma to jak pudełko z napisem "śrubki, nakrętki i inne".
Budka z FPV... ciasno:
Końcówki śrubek do mocowania kamery obcięte by w laminat od kamery nie wbiły się. Podkładki metalowe jako dodatkowe zabezpieczenie. Ważne, że do VTX i zmiany kanałów można się dostać bez zabawy patykami.
Otwarta buda jeszcze bez RX'a:
Trochę kabelków:
W tle szczotkowy 120 na silnikach 1020.
Błędy jakie bym skorygował i które najbardziej mnie drażnią:
- dłuższe kable od ESC. Na długość za ESC i z powrotem do padów. Bez tego zapasu ciężko manewrować.
Na bank wyjadacze klasy 250 znajdą więcej "baboli" :) Trzeba się na czymś nauczyć.
2016-12-15
Decyzja zapadła by pomęczyć VTX i dorobić mu pigtail. Wymiary dobre bo spadły na długości do 27mm czyli nawet w poprzek wchodzi.
2016-12-16
Tak to wygląda po upakowaniu. Po sprawdzeniu miejsca tylko mi zostaje coś w stylu XSR lub depin X4RSB. Kanały ciężko zmienić w VTX ale zawsze jakiś cosiek się znajdzie do wciśnięcia przycisku. Wyświetlacz LED widać dobrze.
Do końca nie jestem przekonany czy przełożenie anteny na bok było dobre - weryfikację zostawię już części praktycznej.
Plus taki, ze mam dostęp łatwy do śrub trzymających budę i nie zasłania ich już VTX.
Montaż WS2812b zostawiam do zamocowania razem z XSR.
Do poprawki zostaje położenie kabla zasilającego - przeniesienie na stronę kondensatora. Kondensatora nie przerzucę na drugą stronę bo będzie kolidować z portem USB.
2016-12-23
Z braku XSR i X4RSB w Polsce stwierdziłem, że zaryzykuję i zrobię modowanie X4R. Po otrzymaniu paczki sprawdziłem czy RX działa, podniesienie softu do najwyższej wersji i... wybebeszanie. Niestety fotek brakuje - typowy depin i przeniesienie "rezystora" (zwory) na przeciwną stronę PCB.
Zasilanie można powiedzieć klasyk. Tattu 75C 1550mah. Stwierdziłem, że będzie to dobry punkt odniesienia dla kolejnych pakietów.
FC - wyleciał kyosho. Nie podobała mi się podatność na skręcanie. Mógłbym jeszcze spróbować z twardszym żelem Tarota. Odpuszczam sobie - jak będą cyrki to wracam do tematu.
Konstrukcja - zostawiam podwyższoną. Antena FPV wyleciała na tył (dzięki Kenobi) z mocowaniem na zipach by zostawić jakąś elastykę dla anteny. Przyda się przy krecie ;)
Szczotek dostał większego brata :) :
Dostęp do zmiany kanałów jest:
Masa można powiedzieć, że ok - ważne, że wchodzę w pułap 0,6kg (odległość od lotnisk):
Telemetria działa. OSD działa. Tak na prawdę zostają PIDy do dociągnięcia i szereg testów w terenie :)
2016-12-29
Może się komuś przyda jak dopadnie go dziwny desync na silnikach przy niskich obrotach.
Problem objawiał się jakby czkawką na silnikach - nawet w zawisie. Problem nie objawiał się jak sterowałem silnikami z panelu konfiguracyjnego. Wniosek: coś związane z pętlą PID a nie samymi reglami.
Podbiłem min throttle do 1070 i przywróciłem płytkę z wibroizolacją dla FC (obie zmiany najczęściej zalecane na różnych forach). Damp nie jest z kyosho jak wcześniej gdyż ten był moim zdaniem za miękki. Dałem tłumienie składające się z 2 warstw - pianka poliuretanowa i podkładka żelową Tarota. Sprawdzałem zawis i problemy ustały.
2017-02-08
Kolejna aktualizacja po dłuższym czasie. Cel operacji:
- mniej bałaganu na ramionach
- usunięcie kondensatorów filtrujących sygnał z ESC - przygotowanie do DSHOT
- ESC podpięte w innej kolejności na pady silników w AIR32 - przygotowanie do DSHOT
O wiele lepiej a nie jakieś cegły z pianek i regli...
DSHOT i AIR32. Obecna wersja betaflight (3.1.5) nie posiada jeszcze kodu poprawionego dla DSHOT. Zawarty jest on w wersjach testowych 3.2 które różnie działają więc ostrzegam przed nimi.
Mimo wszystko quada można przygotować pod ten protokół po przez wlutowanie ESC w określone pady. Odkąd można zmieniać mapowanie pinów to gdzie podłączymy silniki czy pasek LED staje się kwestią umowną. W tej kwestii odwołuję do youtube gdzie znajdziecie dużo ciekawych poradników.
Wracając do mapowania i co z czym ( Silnik fizyczny -> AIR32 pin na FC ):
- Silnik 1 -> AIR32 MOT5
- Silnik 2 -> AIR32 MOT2
- Silnik 3 -> AIR32 MOT3
- Silnik 4 -> AIR32 MOT6
Taki układ zostawiam nam wolny pad PPM oraz nadal funkcjonujący LED strip po aktywacji DSHOT.
Oprócz przelutowania trzeba jeszcze "powiedzieć" kontrolerowi gdzie się znajdują silniki. Użyjemy 'CLI' (linii komend) w BetaFlight:
Kod: Zaznacz cały
resource motor 5 free
resource motor 6 free
resource motor 1 A01
resource motor 4 A02
save