Budujemy reprap'a ?

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Verid
Posty: 12999
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: Budujemy reprap'a ?

Post autor: Verid »

Podobnie jak w przypadku latadeł postawiłem na sprawdzone rozwiązania czyli poszedłem tu:
http://reprap.org/wiki/NEMA_17_Stepper_ ... tor_Models
i wybrałem te które na tamtą chwilę mogłem dostać w dobrej cenie. Padło na Wantai 42BYGHW811 do napędu osi, 42BYGHW609 do napędu ekstrudera. Kupowane na ebay'u u producenta bo akurat miał promocję.
Ten wredny...
ledu7
Posty: 16
Rejestracja: środa 22 lis 2017, 00:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: Budujemy reprap'a ?

Post autor: ledu7 »

Ktoś jeszcze może napisać jakie ma silniki? I czy może zastosował trochę słabsze niż są wymagane?
Czy różnica między 0,35Nm a 0,4Nm będzie odczuwalna w pracy drukarki?
Dzięki i pozdrawiam:)
Szymon
Posty: 992
Rejestracja: poniedziałek 06 wrz 2010, 09:18
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Budujemy reprap'a ?

Post autor: Szymon »

Koledzy, jakie macie doświadczenie z używaniem rurek węglowych jako prowadnic liniowych w drukarkach?

Obecnie mam dosyć ciężką oś X - 3 wałki stalowe 8mm, standardowe łożyska LM8UU, aluminiowa płyta pod hotend, ekstruder bezpośredni - silnik na karetce. Chciałem zrobić takiego moda:
- zmienić ekstruder na bowden (stepper wyleci poza karetkę)
- zmienić wałki na rurki węglowe
- zmienić łożyska na igusy dryline

Pytanie tylko czy zwykłe rurki rowingowe (te tanie z modelarskiego) nadadzą się do tego celu. Prowadnice firmowe igusa są drogie, a takich rurek z tkaniny (3k 4k) nie znalazłem o średnicy zewnętrznej 8mm. Myślę że urywając taką ilość jeżdzącej masy udałoby mi się wyeliminować część artefaktów, ewentualnie przyspieszyć druk. Mam rację?

EDYTKA

Ponadto zakładam, że rurki węglowe (a w zasadzie wszystkie prowanice nie będące odpowiednio twarde i hartowane) odpadają do pracy z łożyskami kulkowymi z uwagi na krótką żywotność takich prowadnic (wycieranie rowków).
Awatar użytkownika
yorg68
Posty: 887
Rejestracja: poniedziałek 18 maja 2015, 11:33
Lokalizacja: Myślenice

Re: Budujemy reprap'a ?

Post autor: yorg68 »

Zobacz na ten temat:
https://reprapy.pl/viewtopic.php?f=50&t ... C4%99glowe
Może tam coś znajdziesz.

Jerzy
Awatar użytkownika
Japim
Posty: 342
Rejestracja: piątek 29 sie 2014, 09:19
Lokalizacja: Warszawa/ Zachod
Kontakt:

Re: Budujemy reprap'a ?

Post autor: Japim »

Nie napisałeś jaki masz układ. W bramowych odchudzanie osi x nie za dużo pomaga bo nadal masz ciężka os Y z całym stołem. Tak długo jak obie te osie mają podobną masę do sterowania nimi możesz używać takich samych parametrów przyspieszen vmax i jerk. Jak zaczynasz mieć różne masy to i parametry ruchu musisz zacząć różnicowanie.
Pozdrawiam,
Przemek
Szymon
Posty: 992
Rejestracja: poniedziałek 06 wrz 2010, 09:18
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Budujemy reprap'a ?

Post autor: Szymon »

Obecnie mam układ kartezjański-XY, ale przymierzam się do zbudowania CoreXY (słyszałem że w tym układzie masa osi X ma duże znaczenie) i chciałbym poćwiczyć w mniejszej skali. Wydaje mi się również, że w moim obecnym kartezjańskim XY też masa osi X ma znaczenie (no i jest całkiem spora).

Co więcej to oś Y też nie ma lekko, ciąga ciężar całej osi X + dodatkowo silnik napędzający oś Y. W moim wypadku odciążenie powinno pomóc.
Awatar użytkownika
Japim
Posty: 342
Rejestracja: piątek 29 sie 2014, 09:19
Lokalizacja: Warszawa/ Zachod
Kontakt:

Re: Budujemy reprap'a ?

Post autor: Japim »

W takim wypadku to oczywiście odchudzanie osi X jak i Y da efekty. W sumie na każdej drukarce można próbować szybko drukować ale gdy osie są bardzo ciężkie a napęd i sztywność nieodpowiednie to można spodziewać się pogorszenia jakości oraz w najgorszym przypadku pogubionych kroków.
Pozdrawiam,
Przemek
Awatar użytkownika
MorF
Posty: 570
Rejestracja: piątek 05 cze 2015, 13:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: Budujemy reprap'a ?

Post autor: MorF »

Szymon pisze:Koledzy, jakie macie doświadczenie z używaniem rurek węglowych jako prowadnic liniowych w drukarkach?

Obecnie mam dosyć ciężką oś X - 3 wałki stalowe 8mm, standardowe łożyska LM8UU, aluminiowa płyta pod hotend, ekstruder bezpośredni - silnik na karetce. Chciałem zrobić takiego moda:
- zmienić ekstruder na bowden (stepper wyleci poza karetkę)
- zmienić wałki na rurki węglowe
- zmienić łożyska na igusy dryline

Pytanie tylko czy zwykłe rurki rowingowe (te tanie z modelarskiego) nadadzą się do tego celu. Prowadnice firmowe igusa są drogie, a takich rurek z tkaniny (3k 4k) nie znalazłem o średnicy zewnętrznej 8mm. Myślę że urywając taką ilość jeżdzącej masy udałoby mi się wyeliminować część artefaktów, ewentualnie przyspieszyć druk. Mam rację?

EDYTKA

Ponadto zakładam, że rurki węglowe (a w zasadzie wszystkie prowanice nie będące odpowiednio twarde i hartowane) odpadają do pracy z łożyskami kulkowymi z uwagi na krótką żywotność takich prowadnic (wycieranie rowków).
Nie chce robic reklamy ale m.in na sasiednim forum reprapy.pl Koledzy testowali chyba rurki weglowe + igusy budujac HEVO (juz nie pamietam dokladnie kto).
W moim corexy przescie na igusy zwiekszylo jednak wyraznie opory ruchu w stosunku do zwyklych LM8UU.
Na pewno rurki weglowe musza miec specjalny splot a nie pierwsze lepsze zeby nie strzelic sobie w kolano. na w/w forum bylo juz dosc sporo postow dot poszukiwania odpowiednich, ale jakos zbytnio sie nie zaglebialem w temacie, najlepiej poszukaj sam.
Fakt ze mam dosc ciezki ekstruder direct ale idzie spokojnie drukowac okolo 70-80mm/s z acc X/Y 1500 i Jerk 15-20.
Na J=20 uwiadacznia sie efekt "echo" dosc wyraznie.

Chyba najbardziej pomoze Ci przejscie na bowdena, aczkolwiek oznacza to przekonfigurowanie dotychczasowych profili i byc moze wprowadzi tez inne problemy niz miales dotychczas :) Ale jak widzialem w kilku przypadkach bowden to nie takie zlo jak go czesto maluja :-P

O jakich "artefaktach" mowa, napisz cos wiecej/ pokaz zdjecia wydrukow i konstrukcji to bedziemy mogli cos pomoc.
Moze problem tkwi w ew "luzach" lub konstukcji obudowy
ledu7
Posty: 16
Rejestracja: środa 22 lis 2017, 00:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: Budujemy reprap'a ?

Post autor: ledu7 »

Witam. Ponowie swoje pytanie.
W jakim sklepie najlepiej kupić fliament? Widzę np. że 1kg ABS czy PLA potrafi kosztować 80zł a widzę że kosztuje i 40zł.
Ktoś może się pochwalić na czym drukuje i skąd?
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 12999
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: Budujemy reprap'a ?

Post autor: Verid »

ledu7 pisze:Ktoś może się pochwalić na czym drukuje i skąd?
A ktoś mógłby się zainteresować szukajką PRZED naklepaniem posta gdzie popadnie?

http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=63&t=24594
Ten wredny...
ledu7
Posty: 16
Rejestracja: środa 22 lis 2017, 00:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: Budujemy reprap'a ?

Post autor: ledu7 »

Witam.
Jaki smar do łożysk polecacie? Jakiś płyny olejek czy jakiś gęsty smar?
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
yorg68
Posty: 887
Rejestracja: poniedziałek 18 maja 2015, 11:33
Lokalizacja: Myślenice

Re: Budujemy reprap'a ?

Post autor: yorg68 »

ledu7 pisze:Jaki smar do łożysk polecacie? Jakiś płyny olejek czy jakiś gęsty smar?
Pierwszy z brzegu link:
http://mikolow.lento.pl/olej-do-maszyn- ... 00585.html

Jerzy
Awatar użytkownika
mkrawcz1
Posty: 1772
Rejestracja: piątek 18 lut 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa-Wilanów

Re: Budujemy reprap'a ?

Post autor: mkrawcz1 »

Ponieważ przez nieuwagę kupiłem mix 1kg PLA 3 mm (a nikt nie chciał się wymienić na 1,75 mm), dokupiłem graty i poskładałem extruder na tę średnicę.
Niestety, pierwsza próba wydruku zakończyła się zaklejeniem dyszy i rurki łączącej blok grzejny z extruderem (mam głowicę direct MK8). Oczywiście rurka bez teflonu w środku.
Zakleiło tak, że na siłę nie idzie wyrwać filamentu z głowicy.
Z usunięciem sobie poradzę, ale pytanie, co mogłem zrobić źle i czy wydrukowanie tego 1 kg nie będzie męczarnią?
Doświadczenie - wiedza, którą zdobyłeś tuż po tym, kiedy była ci najbardziej potrzebna...
Awatar użytkownika
Japim
Posty: 342
Rejestracja: piątek 29 sie 2014, 09:19
Lokalizacja: Warszawa/ Zachod
Kontakt:

Re: Budujemy reprap'a ?

Post autor: Japim »

Spotkałem się osobiście z podobnym problemem - dla średnicy 1.75mm. Rozwiązania są dwa:
1) albo super wydajne chłodzenie, aby rurka prowadząca (heat break) powyżej bloku grzejnego się nie rozgrzewała przez co plastik zaczyna się sklejać już tam.
2) tulejka teflonowa...

Ponieważ nie byłem w stanie ulepszyć już chłodzenia to wróciłem do teflonowej rurki.
Pozdrawiam,
Przemek
ODPOWIEDZ