Zanim...
Zanim...

Zanim...


Polskie Forum FPV

Forum modelarzy i pilotów FPV
Dzisiaj jest piątek 15 gru 2017, 09:15


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: czwartek 17 mar 2016, 19:49 
Offline

Rejestracja: czwartek 07 sty 2016, 18:27
Posty: 9
Lokalizacja: Polska
Witam.
Pogoda się zrobiła, więc po testach garażowych przyszedł czas na jakieś polatanie... no i skończyło się kretem.
Aby uniknąć takiego wypadku na przyszłość, chciałbym prosić o pomoc w znalezieniu przyczyny.
Wiem że przyczyną kreta było samoczynne odkręcenie się śmigła w locie, chodzi o śmigło CW czyli patrząc na nie od góry, kręci
się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Pytanie tylko dlaczego się odkręciło? Z jaką siłą należało dokręcić nakrętkę śmigła?
Jest to quad na ramie S500 a silniki to 2212-920kv w wersjach CW i CCW czyli silniki maja gwinty przeciwstawne do kierunku obrotów, co teoretycznie powinno zapobiec samoodkręceniu?
Dodam że wcześniej latałem na śmigła typu DJI 9443 self-tightening i nie było żadnego problemu, chwilę latałem także na śmigłach 1038 mocowanych pod góry nakrętkami które były w komplecie z silnikiem i też było ok.
Dzisiaj chciałem przetestować nowe śmigła które do mnie przyszły, były to też 9443 dokładnie takie:
Obrazek
Zamontowałem je prawidłowo, po czym dokręciłem od góry nakrętkami oryginalnymi które były razem z silnikami, źle się przykręcić nie da bo nakrętka CCW pasuje tylko na silnik CCW, to samo przy CW. Nakrętki dokręcone palcami z dośc dużą siłą, tak samo jak przy wcześniejszych lotach na 1038. Wszystko niby ok, a jakieś 1-2min. po starcie śmigiełko stiwerdziło że dalej poleci samo na co quad powiedział: to nara. :)

Czy te śruby powinno się dokręcać kluczem? Z jaką siłą?
Skoro gwinty są typu self-tightening to powinny się dokręcać samoczynnie zarówno na śmigłach self-tightening jak i na oryginalnych nakrętkach z zestawu?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 17 mar 2016, 19:56 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Posty: 7371
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E
Należało ućyć kleju np loctite 243 na gwinty (co powinno być obowiązkiem, przy większości śrub, które mogą się odkręcić. Tylko z umiarem, wystarczy kilka zwojów), lub jeszcze lepiej nakrętki samohamownej/ z flanszą

Obrazek

_________________
Mój kanał na YT


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 17 mar 2016, 21:31 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03
Posty: 1389
Lokalizacja: Gdynia
planetpoland pisze:
Jest to quad na ramie S500 a silniki to 2212-920kv w wersjach CW i CCW czyli silniki maja gwinty przeciwstawne do kierunku obrotów, co teoretycznie powinno zapobiec samoodkręceniu?


mam tą samą ramę i silniki - i jak pisałem tutaj, że mi się śmigło odkręciło, to wiele osób twierdziło, że to niemożliwe, nawet ktoś film mi przesłał, że jemu nie odlatuje :D a jednak...
rozwiązaniem jest noszenie w zestawie kluczyka o rozmiarze 12 - jak mocno? - kciukiem i palcem wskazującym obejmuję silnik, drugą ręką dokręcam tyle ile mogę (wiadomo, że nie będziesz kręcił do urwania gwintu przecież) - i od tej pory żadne śmigiełko mi nie odleciało.

ps - nie chcesz spróbować śmigieł 11 cali ? - aktualnie kupiłem 11x5 (jeszcze nie sprawdzone), chwilkę wcześniej latałem na 11x4,5 i było bardzo dobrze.

_________________
Andrzej "Kuczy"

Moje quadro TAROT class 780 - w trakcie budowy: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=36286
Moja piękna S-500 [Zakończona]: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=31760


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 17 mar 2016, 23:03 
Offline

Rejestracja: czwartek 07 sty 2016, 18:27
Posty: 9
Lokalizacja: Polska
Adrián pisze:
Należało ućyć kleju np loctite 243 na gwinty (co powinno być obowiązkiem, przy większości śrub, które mogą się odkręcić. Tylko z umiarem, wystarczy kilka zwojów), lub jeszcze lepiej nakrętki samohamownej/ z flanszą

Obrazek


Kurcze loctite 242 leży na półce bo używałem na większość gwintów przy montażu ramy i silników, ale żeby na śmigła dawać to tego nigdzie nie wyczytałem. Te nakrętki z fotki gdzie można kupić? I czy są dostępne z lewym i prawym gwintem?

kuczy pisze:
planetpoland pisze:
Jest to quad na ramie S500 a silniki to 2212-920kv w wersjach CW i CCW czyli silniki maja gwinty przeciwstawne do kierunku obrotów, co teoretycznie powinno zapobiec samoodkręceniu?


mam tą samą ramę i silniki - i jak pisałem tutaj, że mi się śmigło odkręciło, to wiele osób twierdziło, że to niemożliwe, nawet ktoś film mi przesłał, że jemu nie odlatuje :D a jednak...
rozwiązaniem jest noszenie w zestawie kluczyka o rozmiarze 12 - jak mocno? - kciukiem i palcem wskazującym obejmuję silnik, drugą ręką dokręcam tyle ile mogę (wiadomo, że nie będziesz kręcił do urwania gwintu przecież) - i od tej pory żadne śmigiełko mi nie odleciało.

ps - nie chcesz spróbować śmigieł 11 cali ? - aktualnie kupiłem 11x5 (jeszcze nie sprawdzone), chwilkę wcześniej latałem na 11x4,5 i było bardzo dobrze.


Hmm 11 cali? Tego te silniki nie wytrzymają, chyba że latasz na zasilaniu 3S, ja latam na 4S więc nawet 10x4,5 to na nie za dużo. Myślę że, 9,4x4x3 są optymalne przy 4S, a 10x3,8 to już max przy tych silnikach, oraz dają ok. 3-4 minuty dłuższy czas latania w porównaniu do 9,4x4,3
Poza tym przy 11 calach będzie bardziej podatny na podmuchy, słyszałem też że przy lataniu z gimbalem i kamerką (co zamierzam w przyszłości dołożyć) przy większych śmigłach występuje mocniejszy efekt jello.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 17 mar 2016, 23:09 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Posty: 7371
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E
planetpoland pisze:
Kurcze loctite 242 leży na półce bo używałem na większość gwintów przy montażu ramy i silników, ale żeby na śmigła dawać to tego nigdzie nie wyczytałem. Te nakrętki z fotki gdzie można kupić? I czy są dostępne z lewym i prawym gwintem?

Pomijając mocowanie silników, to zabezpieczenie nakrętek przed odkręceniem śmigieł, to podstawa.
Już resztę można zwykle pominąć.
Z lewymi nie widziałem.
Gdzie kupić? W każdym budowlanym sklepie, lub google.

_________________
Mój kanał na YT


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 17 mar 2016, 23:24 
Offline

Rejestracja: czwartek 07 sty 2016, 18:27
Posty: 9
Lokalizacja: Polska
Teraz sobie przypomniałem że widziałem takie w castoramie, ale co z tego jak właśnie same prawe. Nic zostaje stosować loctite + dokręcanie kluczem. Trochę to jednak dziwne moim zdaniem, ze odkręca się śruba w której gwint dokręca się w przeciwnym kierunku do pracy silnika, powinno to ją dociągać, jak widać źle myślałem. Nauczka na przyszłości i dla czytających wątek.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 17 mar 2016, 23:30 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Posty: 16302
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)
A może Ty masz odwrotnie ? Gwinty i nakrętki prawe (normalne) na silniku który się kręci CW a nakrętki lewe na CCW ?

_________________
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 18 mar 2016, 00:03 
Offline

Rejestracja: czwartek 07 sty 2016, 18:27
Posty: 9
Lokalizacja: Polska
Rurek pisze:
A może Ty masz odwrotnie ? Gwinty i nakrętki prawe (normalne) na silniku który się kręci CW a nakrętki lewe na CCW ?


Nie, na wszystkich silnikach nakrętki i śmigła typu self-tightening dokręcają się w przeciwną stronę do kierunku obrotów silnika. Na silnikach CW gwint jest lewy a na CCW prawy. Zakładając że silnik CW to taki który kręci się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, patrząc na quada od góry? Bo widziałem już też przykłady że niektórzy opisują silniki "z pozycji pilota" czyli tak jak w samolotach od spodu śmigła, co w przypadku multicopterów musiałby oznaczać że patrzymy na kierunki obrotów od dołu, czyli patrząc na niego w locie. Ale widzę że jednak większość opisów w przypadku multicopterów jednak zakłada widok od góry, czyli w przypadku APM ma to być tak:
Czyli silniki numer 1 i 2, srebrna nakrętka, silniki 3 i 4 czarna nakrętka, tak?
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 18 mar 2016, 07:08 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03
Posty: 1389
Lokalizacja: Gdynia
planetpoland pisze:
Hmm 11 cali? Tego te silniki nie wytrzymają, chyba że latasz na zasilaniu 3S, ja latam na 4S więc nawet 10x4,5 to na nie za dużo.


nie doczytałem - faktycznie mam 3S. Przy okazji - jaki jest czas lotu z założonym / bez gimbala ? - testowałeś?

_________________
Andrzej "Kuczy"

Moje quadro TAROT class 780 - w trakcie budowy: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=36286
Moja piękna S-500 [Zakończona]: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=31760


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 22 mar 2016, 13:55 
Offline

Rejestracja: czwartek 07 sty 2016, 18:27
Posty: 9
Lokalizacja: Polska
kuczy pisze:
planetpoland pisze:
Hmm 11 cali? Tego te silniki nie wytrzymają, chyba że latasz na zasilaniu 3S, ja latam na 4S więc nawet 10x4,5 to na nie za dużo.


nie doczytałem - faktycznie mam 3S. Przy okazji - jaki jest czas lotu z założonym / bez gimbala ? - testowałeś?


Z czasami lotu, to jeszcze ciężko coś dokładnie mi powiedzieć, ponieważ to były dopiero pierwsze loty testowe, jeszcze nie wszystko do końca skonfigurowane. No i po tej niespodziance z odkręceniem śmigła czekam kilka części, złamał sie uchwyt GPSa i pękło jedno ramię.
Wstępnie z tego co się bawiłem, to na pakietach multistara 5200mAh 4S, bez gimbala i kamery ( bo jeszcze nie kupione) przy wadze całkowitej łącznie z pakietem 1450g mam czas zawisu w granicach 20 minut. Przy pakiecie 8000mAh 4S waga wzrasta o 210g do 1660g a czas zawisu wydłuża się do ok. 26 minut. To na skrzydłach 10x3.8, na 9.4x4.3 przetestuje jak poskładam wszystko z powrotem w całość ;-)
A jakie czasy Ty osiągasz i przy jakiej wadze?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 22 mar 2016, 15:22 
Offline

Rejestracja: niedziela 20 wrz 2015, 13:41
Posty: 102
Lokalizacja: Łódź
Zasada jest prosta, tam gdzie śmigło obraca ci się w prawo to zakładasz silnik z lewym gwintem i odwrotnie i nie ma prawa ci się nic odkręcać.
W takim układzie nie ma potrzeby stosowania kleju, zbędny jak kaszel.
Dokręcasz do lekkiego oporu a obracający się silnik resztę zrobi za ciebie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 22 mar 2016, 15:59 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 02 wrz 2013, 22:54
Posty: 1706
Lokalizacja: Góry Świętokrzyskie
kuczy pisze:
planetpoland pisze:
Jest to quad na ramie S500 a silniki to 2212-920kv w wersjach CW i CCW czyli silniki maja gwinty przeciwstawne do kierunku obrotów, co teoretycznie powinno zapobiec samoodkręceniu?


mam tą samą ramę i silniki - i jak pisałem tutaj, że mi się śmigło odkręciło, to wiele osób twierdziło, że to niemożliwe, nawet ktoś film mi przesłał, że jemu nie odlatuje :D a jednak...
rozwiązaniem jest noszenie w zestawie kluczyka o rozmiarze 12 - jak mocno? - kciukiem i palcem wskazującym obejmuję silnik, drugą ręką dokręcam tyle ile mogę (wiadomo, że nie będziesz kręcił do urwania gwintu przecież) - i od tej pory żadne śmigiełko mi nie odleciało.

ps - nie chcesz spróbować śmigieł 11 cali ? - aktualnie kupiłem 11x5 (jeszcze nie sprawdzone), chwilkę wcześniej latałem na 11x4,5 i było bardzo dobrze.


Miałem kilka kopterów, na różnych ramach i silnikach - jedyny przypadek samoczynnego odkręcenia śmigła w locie miałem też w S500 :shock: Podejrzewam też, że zgubiła mnie rutyna - po kilkuset lotach przestałem sprawdzać dokręcenie śmigieł przed lotem...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 22 mar 2016, 16:29 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03
Posty: 1389
Lokalizacja: Gdynia
tomas1974, teorię każdy zna - a jak kupisz te silniki to możesz się zdziwić. Puki dokręcałem tak jak mówisz "Dokręcasz do lekkiego oporu a obracający się silnik resztę zrobi za ciebie." - to nie raz śmigło poleciało tam gdzie chciało.

Dodam, że idiotą nie jestem i kierunek obrotu silnika oraz kierunek gwintu (nakrętki) a także kierunek śmigła był sprawdzany wiele razy i jest poprawny. Kluczyk 12-stka załatwia sprawę. od tej pory nigdy nic nie odleciało... i proszę nie udowadniaj mi że jest inaczej, skoro śmigło przy silniku 2212-920kV fabryczna nakrętka potrafi się odkręcić (wbrew fizyce). Kup ten silnik, sprawdź to pogadamy.

planetpoland pisze:
Przy pakiecie 8000mAh 4S waga wzrasta o 210g do 1660g a czas zawisu wydłuża się do ok. 26 minut. To na skrzydłach 10x3.8, na 9.4x4.3 przetestuje jak poskładam wszystko z powrotem w całość ;-)
A jakie czasy Ty osiągasz i przy jakiej wadze?


Tyle, że ja mam 3S (8000mAh). przy 11x4,5 czas lotu w jako-takim zawisie wyniósł 23min - 1260g (bez kamery, bez gimbala) więc masz lepiej na 4S i fajnie. przy 4S faktycznie może zostać z 10" co by sie silniki nie grzały.
Ostatnio w niedzielę latałem na 11x5, ale nie testowałem czasu bo to było spotkanie dla zabawy więc latanie też bardziej żwawe :D - ale i tak jestem zaskoczony jakie to "dziadostwo" potrafi być szybkie :)

_________________
Andrzej "Kuczy"

Moje quadro TAROT class 780 - w trakcie budowy: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=36286
Moja piękna S-500 [Zakończona]: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=31760


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 23 mar 2016, 11:15 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek 24 mar 2015, 07:55
Posty: 372
Lokalizacja: Białystok
kuczy pisze:
fabryczna nakrętka potrafi się odkręcić (wbrew fizyce)
Jeśli masz włączony dumped light to jak najbardziej zgodnie z fizyką.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 23 mar 2016, 11:19 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03
Posty: 1389
Lokalizacja: Gdynia
YoGi pisze:
Jeśli masz włączony dumped light to jak najbardziej zgodnie z fizyką


Tak, wtedy mialem dumped light. A już się szykowałem na nobla z fizyki a tu znow przeszło bokiem :( biednemu zawsze wiatr w oczy, pozostaje "Duży Lotek" :P

_________________
Andrzej "Kuczy"

Moje quadro TAROT class 780 - w trakcie budowy: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=36286
Moja piękna S-500 [Zakończona]: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=31760


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z . Polityką prywatności
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.