NTM 28-30 1100kv jak je wyważyć!
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
NTM 28-30 1100kv jak je wyważyć!
Cześć
Na początku chciałbym wszystkim odradzić te silniki.
Mam w hexie sześć sztuk, łożyska od nowości trefne są. Nie wspominając o luzach.
Dodatkowo pakiet akcesoriów - piasta przykręcana do tyłu silnika sprawia że są totalnie nie wyważone i powodują rezonans przy specyficznych obrotach i dużo wibracji
Mniej więcej to ogarnąłem, ale dalej dużo wibracji mam a jak wiadomo koptry nie lubią. Czy jest jakiś mądry sposób żeby to wyważyć?
Sposób z trytką słaby, z telefonem też ciężko
Zamieniłem już nakrętki na piastach na zwykłe, pomogło znacznie ale dalej nie to co bym oczekiwał.
Na 6 silników do jednego zastrzeżeń nie mam.
Na początku chciałbym wszystkim odradzić te silniki.
Mam w hexie sześć sztuk, łożyska od nowości trefne są. Nie wspominając o luzach.
Dodatkowo pakiet akcesoriów - piasta przykręcana do tyłu silnika sprawia że są totalnie nie wyważone i powodują rezonans przy specyficznych obrotach i dużo wibracji
Mniej więcej to ogarnąłem, ale dalej dużo wibracji mam a jak wiadomo koptry nie lubią. Czy jest jakiś mądry sposób żeby to wyważyć?
Sposób z trytką słaby, z telefonem też ciężko
Zamieniłem już nakrętki na piastach na zwykłe, pomogło znacznie ale dalej nie to co bym oczekiwał.
Na 6 silników do jednego zastrzeżeń nie mam.
T-Rex 450 Pro
RadJet (out of service)
Bixler 2
S500@APM2.6
S550@PX4
RadJet (out of service)
Bixler 2
S500@APM2.6
S550@PX4
Re: NTM 28-30 1100kv jak je wyważyć!
Jak wyważyć? tak jak wszystkie inne silniki.
Hasło dla Ciebie: wyważanie silników czujnikiem ACC.
Hasło dla Ciebie: wyważanie silników czujnikiem ACC.
Re: NTM 28-30 1100kv jak je wyważyć!
próbowałem telefonem z aplikacją do mierzenia
Ale jak i gdzie rozmieszczać dodatkowe odważniki,
problemem jest tu aluminiowy element przykręcany do silnika.
Ale jak i gdzie rozmieszczać dodatkowe odważniki,
problemem jest tu aluminiowy element przykręcany do silnika.
T-Rex 450 Pro
RadJet (out of service)
Bixler 2
S500@APM2.6
S550@PX4
RadJet (out of service)
Bixler 2
S500@APM2.6
S550@PX4
Re: NTM 28-30 1100kv jak je wyważyć!
No to jeszcze raz...
1) metoda prymitywniejsza (ale przy odrobinie wprawy też skuteczna) ---> http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=37&t=4598
2) metoda wskazana dwa posty wyżej ---> http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=333517#p333517
Czy masz tam coś o odważnikach? Chyba taśmę izolacyjną dasz radę przykleić
1) metoda prymitywniejsza (ale przy odrobinie wprawy też skuteczna) ---> http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=37&t=4598
2) metoda wskazana dwa posty wyżej ---> http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=333517#p333517
Czy masz tam coś o odważnikach? Chyba taśmę izolacyjną dasz radę przykleić
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Re: NTM 28-30 1100kv jak je wyważyć!
oczywiście miałem na myśli taśmę :D tylko wypadło mi z głowy słowo
o ile na silnik przykleję taśmę (nie wiele pomaga)
to na dokręcaną piastę nie dam rady a to ona sprawia problemy, bo silniki jako tako są w wyważone
Obie metody znam, i wyważałem inne silniki bez problemu.
może źle określiłem temat, nie mogę całości napędu wyważyć
oczywiście dziękuje za wszystkie odpowiedzi.
@@edit
metody kolegi @airjack nie próbowałem na tych silnikach faktycznie, metoda na trytkę daje marne rezultaty
muszę dorwać jakoś ten akcelerometr. Najszybciej będzie od właśnie @airjacka, jeżeli spotkamy się na lotnisku :)
o ile na silnik przykleję taśmę (nie wiele pomaga)
to na dokręcaną piastę nie dam rady a to ona sprawia problemy, bo silniki jako tako są w wyważone
Obie metody znam, i wyważałem inne silniki bez problemu.
może źle określiłem temat, nie mogę całości napędu wyważyć
oczywiście dziękuje za wszystkie odpowiedzi.
@@edit
metody kolegi @airjack nie próbowałem na tych silnikach faktycznie, metoda na trytkę daje marne rezultaty
muszę dorwać jakoś ten akcelerometr. Najszybciej będzie od właśnie @airjacka, jeżeli spotkamy się na lotnisku :)
T-Rex 450 Pro
RadJet (out of service)
Bixler 2
S500@APM2.6
S550@PX4
RadJet (out of service)
Bixler 2
S500@APM2.6
S550@PX4
Re: NTM 28-30 1100kv jak je wyważyć!
skąd wiesz, że to akurat piasta stanowi problem?Filo1 pisze:to na dokręcaną piastę nie dam rady a to ona sprawia problemu, bo silniki jako tako są w wyważone
bez czujnika wiele nie zdziałasz. I to nie jest zabawa na 5 minut, tylko wiele godzin prób, pomiarów, spisywania, obliczania...
Z tego co widzę, piastę możesz przykręcić na 3 sposoby. Na początek czujnikiem acc wyważ sam silnik bez piasty. Później sprawdź wibracje przy wszystkich trzech pozycjach piasty i wybierz tą najkorzystniejszą. Następnie doklejając taśmę (izolacyjną albo tak jak ja - lasotaśmę) sprawdź z której strony piasta jest za ciężka. Gdy to już wiesz - dremel (albo pilnik) w dłoń i zeszlifuj ją. Idealnie nie będzie, ale resztę już dopieścisz znów taśmą. Później zakładasz (wyważone) śmigło i znów 3 pomiary przy trzech pozycjach śmigła. Dzięki temu wyliczysz optymalne położenie śmigła. I znów zabawa z taśmą i wyważanie zespołu silnik-śmigło.
Jak się sprężysz, to dasz radę przerobić silnik w jeden dzień. Czyli tydzień roboty i hexa wyważona...
No i czujnik od razu powie Ci czy rzeczywiście łożyska są trefne.
Re: NTM 28-30 1100kv jak je wyważyć!
no tak,
kilka godzin już na to poświęciłem, ale to kropla w morzu tego co mnie czeka.
Dzięki za protipy, faktycznie nie zwróciłem uwagi na to że mogę przykręcić je na trzy sposoby.
Łożyska są na pewno martwe (widziałem te rozpiski że dana częstotliwość odpowiada za dany uszkodzony element łożyska) ale, strasznie grzechoczą i są głośne (mam obawy że przeszkodzi mi to w wyważaniu) więc nie musze ich nawet sprawdzać
A to że piasta stanowi problem wiem stąd że porównywałem wibracje z i bez niej.
nie na wszystkich silnikach trzeba aż tak będzie kombinować, ale dwa muszą być zrobione na pewno.
Dziękuje wam za odpowiedzi, będę kombinował ze szlifowaniem tego jak już znajdę odpowiedni punkt
kilka godzin już na to poświęciłem, ale to kropla w morzu tego co mnie czeka.
Dzięki za protipy, faktycznie nie zwróciłem uwagi na to że mogę przykręcić je na trzy sposoby.
Łożyska są na pewno martwe (widziałem te rozpiski że dana częstotliwość odpowiada za dany uszkodzony element łożyska) ale, strasznie grzechoczą i są głośne (mam obawy że przeszkodzi mi to w wyważaniu) więc nie musze ich nawet sprawdzać
A to że piasta stanowi problem wiem stąd że porównywałem wibracje z i bez niej.
nie na wszystkich silnikach trzeba aż tak będzie kombinować, ale dwa muszą być zrobione na pewno.
Dziękuje wam za odpowiedzi, będę kombinował ze szlifowaniem tego jak już znajdę odpowiedni punkt
T-Rex 450 Pro
RadJet (out of service)
Bixler 2
S500@APM2.6
S550@PX4
RadJet (out of service)
Bixler 2
S500@APM2.6
S550@PX4
Re: NTM 28-30 1100kv jak je wyważyć!
Używam podobnych silników NTM 28-26 w wersji 1200 i 1000kV. Uważam że mają spory potencjał.
W kwestii łożysk faktycznie nie są super ale nie popadajmy w obłęd. Jeśli mają luzy to na pewno charczą. Miałem tak w prawie wszystkich egzemplarzach.
Proponuję wykręcić robaczka ośki i ściągnąć dzwonek z magnesami bez zdejmowania zegera (jest to mniej kłopotliwy sposób rozbiórki silnika). Następnie wymontować łożyska, wyczyścić ich gniazda i zmontować całość ponownie kasując wszelkie luzy osiowe.
Silniki bez luzów są cichutkie. I wtedy można się zabrać za wyważanie:
1. Potrzebujemy płytkę FC Naze32, ccc2 lub jakąkolwiek inną. Podłączamy silnik poprzez ESC do płytki i sterujemy silnikiem z poziomu Cleanflighta.
Całość (FC+silnik) trwale montujemy do sztywnej płytki i zaczynamy kręcenie.
2. W zakładce motors mamy dostęp do wysterowania silnika oraz jednoczesnego podglądu wskazań akcelerometrów.
Podnosimy obroty i szukamy wartości przy której wskazania akcelerometrów mają największe wychylenia (te uznajemy za wartość testową)
3. Zanim zaczniemy regulację warto wyrzucić oryginalną nakrętkę piasty (jest ciężka) i zastąpić ją aluminiową nakrętką samohamowną nakręconą na oś w pozycji jaka
występuje po zamontowaniu śmigła
3. Zaczynamy regulację. Odkręcamy huba do montażu śmigieł i staramy się go przykręcić w najlepszej konfiguracji (czyli najmniejsze wychylenia znaczników G-sensorów) .
Oczywiście oprócz zmiany pozycji huba przekładamy również śruby montażowe. Najlepiej zaopatrzyć się w większą ilość śrub. (Możliwość uzyskania lepszych rezultatów).
4. Gdy pozycja huba jest już ustalona zabieramy się za wyważanie całego silnika.
odcinamy mały skrawek taśmy izolacyjnej i przyklejamy do silnika (do cylindrycznej ścianki) - sprawdzamy wskazania akcelerometrów i porównujemy z poprzednimi
Odklejamy taśmę i przyklejamy ja w miejscu sąsiednim (dajmy na to, że poruszamy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara)- sprawdzamy wskazania akcelerometrów
i porównujemy z poprzednimi. Taśmę przesuwamy tak długo aż znajdziemy miejsce gdzie wychylenia akcelerometrów są najmniejsze.
5. Uzyskane miejsce niedoważenia zaznaczamy markerem i zaczynamy zmieniać masę naklejki. Przy każdej zmienia rejestrujemy wychylenia akcelerometrów.
Szukamy masy która da nam najmniejszą wartość wychyleń.
Pragnę zauważyć, że po paru godzinach takiej zabawy niewyważenie silnika można już sprawdzać na słuch :)
W kwestii łożysk faktycznie nie są super ale nie popadajmy w obłęd. Jeśli mają luzy to na pewno charczą. Miałem tak w prawie wszystkich egzemplarzach.
Proponuję wykręcić robaczka ośki i ściągnąć dzwonek z magnesami bez zdejmowania zegera (jest to mniej kłopotliwy sposób rozbiórki silnika). Następnie wymontować łożyska, wyczyścić ich gniazda i zmontować całość ponownie kasując wszelkie luzy osiowe.
Silniki bez luzów są cichutkie. I wtedy można się zabrać za wyważanie:
1. Potrzebujemy płytkę FC Naze32, ccc2 lub jakąkolwiek inną. Podłączamy silnik poprzez ESC do płytki i sterujemy silnikiem z poziomu Cleanflighta.
Całość (FC+silnik) trwale montujemy do sztywnej płytki i zaczynamy kręcenie.
2. W zakładce motors mamy dostęp do wysterowania silnika oraz jednoczesnego podglądu wskazań akcelerometrów.
Podnosimy obroty i szukamy wartości przy której wskazania akcelerometrów mają największe wychylenia (te uznajemy za wartość testową)
3. Zanim zaczniemy regulację warto wyrzucić oryginalną nakrętkę piasty (jest ciężka) i zastąpić ją aluminiową nakrętką samohamowną nakręconą na oś w pozycji jaka
występuje po zamontowaniu śmigła
3. Zaczynamy regulację. Odkręcamy huba do montażu śmigieł i staramy się go przykręcić w najlepszej konfiguracji (czyli najmniejsze wychylenia znaczników G-sensorów) .
Oczywiście oprócz zmiany pozycji huba przekładamy również śruby montażowe. Najlepiej zaopatrzyć się w większą ilość śrub. (Możliwość uzyskania lepszych rezultatów).
4. Gdy pozycja huba jest już ustalona zabieramy się za wyważanie całego silnika.
odcinamy mały skrawek taśmy izolacyjnej i przyklejamy do silnika (do cylindrycznej ścianki) - sprawdzamy wskazania akcelerometrów i porównujemy z poprzednimi
Odklejamy taśmę i przyklejamy ja w miejscu sąsiednim (dajmy na to, że poruszamy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara)- sprawdzamy wskazania akcelerometrów
i porównujemy z poprzednimi. Taśmę przesuwamy tak długo aż znajdziemy miejsce gdzie wychylenia akcelerometrów są najmniejsze.
5. Uzyskane miejsce niedoważenia zaznaczamy markerem i zaczynamy zmieniać masę naklejki. Przy każdej zmienia rejestrujemy wychylenia akcelerometrów.
Szukamy masy która da nam najmniejszą wartość wychyleń.
Pragnę zauważyć, że po paru godzinach takiej zabawy niewyważenie silnika można już sprawdzać na słuch :)