NTM 28-30 1100kv jak je wyważyć!

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Filo1
Posty: 157
Rejestracja: środa 22 paź 2014, 16:51
Lokalizacja: Wałbrzych

NTM 28-30 1100kv jak je wyważyć!

Post autor: Filo1 »

Cześć
Na początku chciałbym wszystkim odradzić te silniki.
Mam w hexie sześć sztuk, łożyska od nowości trefne są. Nie wspominając o luzach.
Dodatkowo pakiet akcesoriów - piasta przykręcana do tyłu silnika sprawia że są totalnie nie wyważone i powodują rezonans przy specyficznych obrotach i dużo wibracji
Mniej więcej to ogarnąłem, ale dalej dużo wibracji mam a jak wiadomo koptry nie lubią. Czy jest jakiś mądry sposób żeby to wyważyć?
Sposób z trytką słaby, z telefonem też ciężko
Zamieniłem już nakrętki na piastach na zwykłe, pomogło znacznie ale dalej nie to co bym oczekiwał.
Na 6 silników do jednego zastrzeżeń nie mam.
T-Rex 450 Pro
RadJet (out of service)
Bixler 2
S500@APM2.6
S550@PX4
Awatar użytkownika
Arthor
Posty: 350
Rejestracja: piątek 06 lut 2015, 16:50
Lokalizacja: Antyle

Re: NTM 28-30 1100kv jak je wyważyć!

Post autor: Arthor »

Jak wyważyć? tak jak wszystkie inne silniki.
Hasło dla Ciebie: wyważanie silników czujnikiem ACC.
Filo1
Posty: 157
Rejestracja: środa 22 paź 2014, 16:51
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: NTM 28-30 1100kv jak je wyważyć!

Post autor: Filo1 »

próbowałem telefonem z aplikacją do mierzenia
Ale jak i gdzie rozmieszczać dodatkowe odważniki,
problemem jest tu aluminiowy element przykręcany do silnika.
T-Rex 450 Pro
RadJet (out of service)
Bixler 2
S500@APM2.6
S550@PX4
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Re: NTM 28-30 1100kv jak je wyważyć!

Post autor: Rurek »

No to jeszcze raz...
1) metoda prymitywniejsza (ale przy odrobinie wprawy też skuteczna) ---> http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=37&t=4598
2) metoda wskazana dwa posty wyżej ---> http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=333517#p333517
Czy masz tam coś o odważnikach? Chyba taśmę izolacyjną dasz radę przykleić :idea:
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Filo1
Posty: 157
Rejestracja: środa 22 paź 2014, 16:51
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: NTM 28-30 1100kv jak je wyważyć!

Post autor: Filo1 »

oczywiście miałem na myśli taśmę :D tylko wypadło mi z głowy słowo
o ile na silnik przykleję taśmę (nie wiele pomaga)
to na dokręcaną piastę nie dam rady a to ona sprawia problemy, bo silniki jako tako są w wyważone
Obie metody znam, i wyważałem inne silniki bez problemu.
może źle określiłem temat, nie mogę całości napędu wyważyć
oczywiście dziękuje za wszystkie odpowiedzi.
@@edit
metody kolegi @airjack nie próbowałem na tych silnikach faktycznie, metoda na trytkę daje marne rezultaty
muszę dorwać jakoś ten akcelerometr. Najszybciej będzie od właśnie @airjacka, jeżeli spotkamy się na lotnisku :)
T-Rex 450 Pro
RadJet (out of service)
Bixler 2
S500@APM2.6
S550@PX4
Awatar użytkownika
Arthor
Posty: 350
Rejestracja: piątek 06 lut 2015, 16:50
Lokalizacja: Antyle

Re: NTM 28-30 1100kv jak je wyważyć!

Post autor: Arthor »

Filo1 pisze:to na dokręcaną piastę nie dam rady a to ona sprawia problemu, bo silniki jako tako są w wyważone
skąd wiesz, że to akurat piasta stanowi problem?
bez czujnika wiele nie zdziałasz. I to nie jest zabawa na 5 minut, tylko wiele godzin prób, pomiarów, spisywania, obliczania...
Z tego co widzę, piastę możesz przykręcić na 3 sposoby. Na początek czujnikiem acc wyważ sam silnik bez piasty. Później sprawdź wibracje przy wszystkich trzech pozycjach piasty i wybierz tą najkorzystniejszą. Następnie doklejając taśmę (izolacyjną albo tak jak ja - lasotaśmę) sprawdź z której strony piasta jest za ciężka. Gdy to już wiesz - dremel (albo pilnik) w dłoń i zeszlifuj ją. Idealnie nie będzie, ale resztę już dopieścisz znów taśmą. Później zakładasz (wyważone) śmigło i znów 3 pomiary przy trzech pozycjach śmigła. Dzięki temu wyliczysz optymalne położenie śmigła. I znów zabawa z taśmą i wyważanie zespołu silnik-śmigło.
Jak się sprężysz, to dasz radę przerobić silnik w jeden dzień. Czyli tydzień roboty i hexa wyważona...
No i czujnik od razu powie Ci czy rzeczywiście łożyska są trefne.
Filo1
Posty: 157
Rejestracja: środa 22 paź 2014, 16:51
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: NTM 28-30 1100kv jak je wyważyć!

Post autor: Filo1 »

no tak,
kilka godzin już na to poświęciłem, ale to kropla w morzu tego co mnie czeka.
Dzięki za protipy, faktycznie nie zwróciłem uwagi na to że mogę przykręcić je na trzy sposoby.
Łożyska są na pewno martwe (widziałem te rozpiski że dana częstotliwość odpowiada za dany uszkodzony element łożyska) ale, strasznie grzechoczą i są głośne (mam obawy że przeszkodzi mi to w wyważaniu) więc nie musze ich nawet sprawdzać
A to że piasta stanowi problem wiem stąd że porównywałem wibracje z i bez niej.
nie na wszystkich silnikach trzeba aż tak będzie kombinować, ale dwa muszą być zrobione na pewno.
Dziękuje wam za odpowiedzi, będę kombinował ze szlifowaniem tego jak już znajdę odpowiedni punkt
T-Rex 450 Pro
RadJet (out of service)
Bixler 2
S500@APM2.6
S550@PX4
Awatar użytkownika
roslaw79
Posty: 44
Rejestracja: wtorek 31 mar 2015, 14:29
Lokalizacja: Katowice

Re: NTM 28-30 1100kv jak je wyważyć!

Post autor: roslaw79 »

Używam podobnych silników NTM 28-26 w wersji 1200 i 1000kV. Uważam że mają spory potencjał.
W kwestii łożysk faktycznie nie są super ale nie popadajmy w obłęd. Jeśli mają luzy to na pewno charczą. Miałem tak w prawie wszystkich egzemplarzach.
Proponuję wykręcić robaczka ośki i ściągnąć dzwonek z magnesami bez zdejmowania zegera (jest to mniej kłopotliwy sposób rozbiórki silnika). Następnie wymontować łożyska, wyczyścić ich gniazda i zmontować całość ponownie kasując wszelkie luzy osiowe.
Silniki bez luzów są cichutkie. I wtedy można się zabrać za wyważanie:
1. Potrzebujemy płytkę FC Naze32, ccc2 lub jakąkolwiek inną. Podłączamy silnik poprzez ESC do płytki i sterujemy silnikiem z poziomu Cleanflighta.
Całość (FC+silnik) trwale montujemy do sztywnej płytki i zaczynamy kręcenie.
2. W zakładce motors mamy dostęp do wysterowania silnika oraz jednoczesnego podglądu wskazań akcelerometrów.
Podnosimy obroty i szukamy wartości przy której wskazania akcelerometrów mają największe wychylenia (te uznajemy za wartość testową)
3. Zanim zaczniemy regulację warto wyrzucić oryginalną nakrętkę piasty (jest ciężka) i zastąpić ją aluminiową nakrętką samohamowną nakręconą na oś w pozycji jaka
występuje po zamontowaniu śmigła
3. Zaczynamy regulację. Odkręcamy huba do montażu śmigieł i staramy się go przykręcić w najlepszej konfiguracji (czyli najmniejsze wychylenia znaczników G-sensorów) .
Oczywiście oprócz zmiany pozycji huba przekładamy również śruby montażowe. Najlepiej zaopatrzyć się w większą ilość śrub. (Możliwość uzyskania lepszych rezultatów).
4. Gdy pozycja huba jest już ustalona zabieramy się za wyważanie całego silnika.
odcinamy mały skrawek taśmy izolacyjnej i przyklejamy do silnika (do cylindrycznej ścianki) - sprawdzamy wskazania akcelerometrów i porównujemy z poprzednimi
Odklejamy taśmę i przyklejamy ja w miejscu sąsiednim (dajmy na to, że poruszamy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara)- sprawdzamy wskazania akcelerometrów
i porównujemy z poprzednimi. Taśmę przesuwamy tak długo aż znajdziemy miejsce gdzie wychylenia akcelerometrów są najmniejsze.
5. Uzyskane miejsce niedoważenia zaznaczamy markerem i zaczynamy zmieniać masę naklejki. Przy każdej zmienia rejestrujemy wychylenia akcelerometrów.
Szukamy masy która da nam najmniejszą wartość wychyleń.

Pragnę zauważyć, że po paru godzinach takiej zabawy niewyważenie silnika można już sprawdzać na słuch :)
ODPOWIEDZ