Silniki, śmigła, ampery i.... ciąg

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
mikun
Posty: 2540
Rejestracja: środa 26 maja 2010, 21:40
Lokalizacja: Poznań

Silniki, śmigła, ampery i.... ciąg

Post autor: mikun »

W dziale silniki trochę mało postów jest a to przecież dzięki silnikom latamy :-) ale nie o tym chciałem pisać. Przymierzam się do zakupu silników i śmigieł. Chciałem zapytać bardziej doświadczonych użytkowników, bo czytając forum nie można jednoznacznie wywnioskować co z czym się lubi. Nie chcę żeby to było odbierane jako rozprawka, ale jako prośba w doborze śmigieł do silników.

Kopter ma mieć wagę około 6-6,5kg z gimbalem aparatem i całym osprzętem,zasilanie 6s (2x5Ah) silniki jakie upatrzyłem sobie to sunnysky x4110 340kV lub 400kV a śmigła 16 cali może 17 cali. Często przy silnikach są podawane wartości napięcia pakietu, poboru prądu, ciągu, mocy oraz efektywności. Podane dane zmieniają się nieliniowo. Wygląda na to że wszystko zależy od obrotów - ciąg, pobór prądu no i oczywiście efektywność. Pytanie jak znaleźć dla siebie silnik, który przy relatywnie dużym ciągu, będzie "zjadał" mniej prądu od innego silnika podobnej klasy. Hamownia jest najlepszym rozwiązaniem żeby się przekonać jak jest na prawdę, ale kupowanie 1 silnika dla sprawdzenia ciągu przy danym poborze prądu jest nieekonomiczne.

Kolejna rzecz producenci podają proponowane śmigła do danego napięcia zasilania, ale czytając tu na forum już wiem że nie są to sztywne wartości. Niedawno czytałem posty From_heaven i Kukiego na temat silników i większych śmigieł (niż zalecane przez producenta) przy stosowaniu w kopterach X6 czy X8 i nie wariowaniu z gazem na 100% http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=353428#p353428

Silnik:

Obrazek

Obrazek

http://www.goodluckbuy.com/sunnysky-x41 ... black.html



Teraz temat rzeka.... czyli śmigła

Pytanie czy węgiel czy drewno? Jeśli węgiel to widziałem co najmniej 2 rodzaje śmigieł:

Obrazek

Obrazek

Drewniaki DFDL:

Obrazek

Składane na razie sobie odpuściłem bo nie będę miał wibroizolatorów pod silnikiem jak mają DJI S900 czy S1000

Posiłkowałem się teoretyczną wagą całkowitą 6,5kg podzieliłem to przez ilość silników czyli 8 (rama X8) wyszło jakieś 812g teoretycznego zawisu. Wspomniany wcześniej silnik pobiera około 3A przy ciągu 860g dla śmigła 17x5. Dziwne dla mnie jest to że podobne parametry ma dla śmigła o 2 cale mniejszego (tabelka) Przy cenach śmigieł węglowych (zwłaszcza t-motor) nie chciałbym ryzykować a może okazać się że sunnysky X4110 dałoby radę ze śmigłami 18 cali :-). Pytanie czy ktoś lata(ł) na takich silnikach? Może są efektywniejsze lub chociaż lżejsze przy tych samych parametrach? Ostatnio chwalone są turnigy multistary tyle że HK nie podaje tabel z hamowni.
...i tak nie skończysz na jednym ani na dwóch :-)
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Re: Silniki, śmigła, ampery i.... ciąg

Post autor: Rurek »

mikun pisze:HK nie podaje tabel z hamowni.
A patrzałeś w reviews i/lub dyskusję pod produktem? Często to najlepsze źródło wiedzy bo ludzie wrzucają nawet tabelki (w zakładce file) i inne porównania oraz praktyczne wyniki z własnych hamowni...
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Awatar użytkownika
mikun
Posty: 2540
Rejestracja: środa 26 maja 2010, 21:40
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki, śmigła, ampery i.... ciąg

Post autor: mikun »

Patrzyłem, patrzyłem akurat w tym co mnie zainteresował był tylko filmik z HK daily i nic więcej chodzi mi o tego http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... Leads.html

Obrazek
...i tak nie skończysz na jednym ani na dwóch :-)
Awatar użytkownika
rufffus
Posty: 300
Rejestracja: poniedziałek 16 wrz 2013, 08:01
Lokalizacja: Łódź

Re: Silniki, śmigła, ampery i.... ciąg

Post autor: rufffus »

Mikun, kupiłeś ostatecznie te multistary? Buduję hexę na Tarocie X6 i zastanawiam się właśnie nad tymi motorkami do niej ale nigdzie nie mogę znaleźć tabelki z ich skutecznością. Porównywałem jedynie z T-Motorami 4014 400kv ale nie wiem na ile ich osiągi będą zbliżone.
"Optymista i pesymista to osoby w gruncie rzeczy do siebie podobne. Obaj uważają, że świat stoi przed nimi otworem. Tyle, że pesymista zdaje się wiedzieć który to otwór."
Awatar użytkownika
mikun
Posty: 2540
Rejestracja: środa 26 maja 2010, 21:40
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki, śmigła, ampery i.... ciąg

Post autor: mikun »

Rufffus kupiłem, jutro lub pojutrze powinny być u mnie. Kolega, który mi je zamawiał ze śmigłami ma starcie z urzędem celnym - podali że cło na artykuły modelarskie to 9%. Kolega zapytał ile jest na tworzywa sztuczne i na włókno węglowe (śmigła) powiedzieli że 5% :-) zapytał jak klasyfikowane są silniki elektryczne trójfazowe powiedzieli że jako art. elektrotechniczne 2,5%. Powiedział że w przesyłce są elementy z tworzyw sztucznych i art. elektrotechniczne :D i wygląda na to że łyknęli. Btw ciężko znaleźć sunnysky x4110 340KV. Są z innymi KV ale mi zależało właśnie na 340.
...i tak nie skończysz na jednym ani na dwóch :-)
ODPOWIEDZ