Tarot 650 - brak mocy - pomocy

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

mr_egon
Posty: 33
Rejestracja: środa 01 lut 2017, 22:41
Lokalizacja: Lublin

Tarot 650 - brak mocy - pomocy

Post autor: mr_egon »

Witam Forumowiczów,
Dotychczas latałem na poniższej specyfikacji quadrocoptera:
Specyfikacja drona:
1.tarot 650
2. ardupilot apm 2.8
3. motors Tarot 2814 700KV
4. EMAX BLHeli Series 40A (flashowane BLHeli)
5.Gimbal 3D
6. Single TTL 3DRobotics 3DR Radio Telemetry Kit 433Mhz
7. battery SLS 6750mAh 4S
8. Ublox NEO-M8N M8N 8N High Precision GPS
9. Taranis X9D
10 camera Eken H9

W poprzednim sezonie zaliczyłem niespodziewanego kreta, wątek opisany tutaj: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=60&t=41586 . Dron na prawie rok poszedł w odstawkę z braku czasu i w obawie, że znowu zaliczę kreta.
Przyszły wakacje i znowu zachciało się polatać. Wymieniłem złamany wspornik GPS i złamaną nóżkę no i kilka lotów poszło (ale cały czas z tyłu głowy tamten niespodziewany kret).
Ponieważ zachciało mi się kilku minut lotu więcej postanowiłem zmienić silniki. Na starych 2814 700kV i śmigłach 12 cali czas lotu drona bez gimbala i kamery w zawisie około 19-20 min. Przy nagraniach z kamerą 11-12 min. Przy czym baterie rozładowywałem do około 3,7V (może z raz 3,65V) po wylądowaniu wracało do 3,75V/celę.
Zamówiłem silniki tarot Silnik TAROT 4108 380KV i śmigła 15 cali. Na stronie ABC-rc napisane, że zasilanie tych silników od 4S do 6S więc się nie zastanawiałem. No i spore rozczarowanie. Pierwszą próbę zrobiłem na rozładowanej baterii (bo chciałem tylko sprawdzić czy wszystko działa) no i wznios bez gimbala i kamery dopiero przy mniej więcej 3/4 pozycji maksymalnej drążka gazu, bardzo mała siła ciągu (o mało nie rozbiłem drona przyzwyczajony do poprzednich silników).
Po naładowaniu baterii na max było czuć że ciąg lepszy (różnica pomiędzy 16,8V a 15V) no ale dalej raczej nie ma mowy o locie z obciążeniem gimbalem i kamerą. Masa drona bez gimbala i kamery 2144g (zdjęcie poniżej).
Czyli wniosek że to info o zasilaniu 4S jest lekko naciągane??, i czeka mnie przesiadka na 6s?. Ale jaką baterię wybrać aby wydłużyć lot??. Czy ktoś z szanownych Forumowiczów jest z okolic Lublina i dysponuje akumulatorem Lipo 6S aby umówić się w celu sprawdzenia jak te silniki się zachowują na większym napięciu??. Nie chiałbym wydawać paru stówek na akumulator nie mając pewności, że jestem w stanie wydłużyć czas lotu.

Druga sprawa to temperatura silników. Po pierwszym locie były bardzo ciepłe a jeden gorący (nie dało się długo utrzymać ręką). O dziwo na drugi dzień po locie w wietrznych warunkach silniki już tylko średnio ciepłe. Co mogło być tego przyczną???. Wiatr który ochłodził?? (bo wiatru od śmigieł w centrum to chyba za bardzo niema patrząc na geometrie smigła). Czy może silniki się "dotarły" po pierwszym locie, chociaż wątpię bo co miało by się tam docierać?. W Internecie wyczytałem, że grzejące się silniki to oznaka zbyt wymagającego smigła (średnica i skok) ale pełno filmików gdzie zakładają na takie silniki 15-calowe śmigła. Regulatory flashowałem z użyciem BLheli, czy są tam jakieś ustawienia, które mogłyby zmniejszyć temp. Silników?. Lub czy może znacie inne sposoby? Nie chiałbym schodzić ze średnicą śmigieł bo jeszcze bardziej skrócę czas lotu.

Sorki za przydługie wywody. Proszę o pomoc. Zachęcam do komentarzy
Załączniki
dron.jpg
dron.jpg (153.13 KiB) Przejrzano 4371 razy
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Tarot 650 - brak mocy - pomocy

Post autor: Tanner »

Czy to te silniki - https://abc-rc.pl/silnik-tarot-4108 ?
Wszędzie widzę tylko tabelki dla 6S. Ale dla porównania zobacz, podobny silnik, inny producent ale rozmiar i KV to samo:
http://g03.s.alicdn.com/kf/HTB1M2_yFVXX ... XFXXXH.jpg
i przy 4S ciąg jest tylko trochę ponad połowę z tego na 6S.
Jakie masz ESC, dadzą radę podłączenie 6S na próbę? 15" przy 6s to już dużo, producent sugeruje 12-13" więc jak będziesz próbował to lepiej bez przepustnicy na maxa ;-)
mr_egon
Posty: 33
Rejestracja: środa 01 lut 2017, 22:41
Lokalizacja: Lublin

Re: Tarot 650 - brak mocy - pomocy

Post autor: mr_egon »

Tanner dzięki za odpowiedź,
dokładnie to te silniki (tylko moje ze wschodu bezpośrednio przyleciały :) )
dzięki za tebelkę, rzeczywiście ogromna różnica przy 6s
Regle http://rc-planeta.pl/pl/blheli/935-esc- ... terow.html więc na 6s powinny hulać
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: Tarot 650 - brak mocy - pomocy

Post autor: kuczy »

mr_egon, Szkoda, że nie trafiłeś na mój wątek zanim nie kupiłeś silników... (http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=3 ... 5#p487675_

no więc dla tych silników i śmigła 15" - testowałem na carbonowym:
3S
50% = 250g
100% = 650g

4S
50% = 400g
100% = 1000g

5S
50% = 600g
100% = 1320g

6S
50% = 750g
100% = 1720g

Dla 4S przy połowie przepustnicy masz tylko 400 gram / silnik, co przy quadzie daje 1,6kg. Więc zgadza się z tym co piszesz, na 100% silnik ma ok 1kg więc 2kg dron się uniesie, ale zapomnij o jakiejkolwiek sensownej sterowności. Ja te silniki szybko zmieniłem na inne (a latam na 6S) - ponieważ wg mnie są po prostu niezbyt efektywne.
- to, że ABC-RC napisało 4s-6s to jest jakaś porażka, bo przy wadze silnika 100g (doliczając jakieś mocowanie) to jest jakaś porażka.

Silniki musisz dobrać tak, aby przy 50% przepustnicy (spojrzysz sobie w tabelki różnych silników) jego ciąg był większy od wagi drona podzielonej na ilość silników.
czyli w Twoim przypadku - silnik musi mieć MINIMUM 536 gram ciągu na 50%. - fajnie, jak ten ciąg jest jeszcze wyższy.

Albo inne podejście (często bardziej popularne) - ciąg maxymalny (na 100% przepustnicy) wszystkich silników (suma ich ciągów) musi być MINIMUM 2x większa od wagi drona z wszystkimi bajerami - fajnie jak jest wiecej niż 2x.. - np 3 ;)


Wychodzi z tego, że możesz przejść na 6S - sumaryczny ciąg 4 silników na 50% to 3kg, więc max co możesz dołożyć do drona to 800g. to podejście pierwsze.
Teraz sprawdzamy czy drugie się zgadza - przy 6S i 100% masz na 4 silnikach 6,8kg, więc jak dron będzie miał te 3kg to jeszcze będzie stosunek 2,29 czyli ok jeśli już nic więcej nie planujesz wrzucać.
Teraz musisz tylko poszukać baterii 6S która nie jest cięższa od poprzedniej o 800g (raczej znajdziesz)


No i na koniec... - jak pisałem - te silniki wg mnie są słabe... Osobiście lubię eksperymenty - i kupiłem motory od chińczyka - marki GARTT.
tu masz np ciekawy model: ML 4112:
https://pl.aliexpress.com/store/product ... 663cBEgJ30

na 4S dla przepustnicy 50% i 4 silników (quad) i śmigieł 15" - ciąg wynosi 2kg (czyli łapiesz się "na styk"),
patrząc na 100% ciągu 1,7kg x 4 = 6,8 czyli ciąg / masa wynosi nawet ponad 3.
- zauważ, że ten silnik na 4S ma taki sam ciąg jak ten Tarot4008 na 6S !!! - nie muszę dodawać, ze baterie padają częściej niż silnilki, więc nie wiem czy nie warto zmienić silników... ;)

Przechodząc na 6S analogicznie masz sumaryczny ciąg (na śmigłach 14") 3,64kg, a suma na 100% to ponad 11kg - więc... chyba sam widzisz, że TAROT mimo niby wyrobionej marki te silniki ma po prostu słabe.... - jeśli wymienił byś tarota na gratta to by śmigał.

Jeszcze jedna rzecz ok? obliczanie baterii. bierzesz sobie tabelkę - załóżmy, że tego silnika jaki Tobie zaproponowałem.
Twój quad ma 2,2kg (przyjmuję więcej dla bezpieczeństwa). więc na jeden silnik przypada 550gram wagi. Patrzysz sobie na tabelkę, że taka waga to mniej wiecej 50-54% przepustnicy - bierzemy gorszy scenariusz - 54%. przy tym poziomie gazu silnik pobiera prąd: 4A - więc dla 4 silników będzie to 16A w zawisie.
I teraz prosta rzecz: latając przez godzinę (takie założenie) musiałbyś dostarczyć do drona 16Ah - czyli 16000mAh.
Posiadasz baterię 6750mAh.

przyjmuję ZAWSZE, że baterię możesz wyładować max do 80% - nie oszukujmy się - nie chcesz jej zabić, spalić ani pewnie nie chcesz aby napuchła... - a to i tak są szacunki
więc dysponujesz pojemnością: 6750 * 0,8 = 5400mAh.

Kod: Zaznacz cały

16000mAh  =  5400mAh
-------------      -----------
60 min        =     x min
x = ( 5400*60 ) / 16000

x = 20 min
faktyczny czas operacyjny - ok 15 min? - bo wzlot w powietrze, powrót na miejsce, walka z wiatrem oraz pobór prądu przez całą elektronikę.....
dobra - teraz zauważyłem dopiero, że podałeś wagę bez kamerki i gimbala.. - no to już sam sobie obliczysz wszystko :D

WAŻNE - !!! ZMIEŃ ŚMIGŁA NA PLASTIKI !!!!

http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=3 ... 85#p522104
tutaj masz mój eksperyment z różnymi śmigłami - te carbony jakie masz są najmniej efektywne (miałem chyba te same)..... i właściwie tracisz ciąg (i czas lotu) kosztem "fajnego wyglądu" - a raczej nie o to chodzi.


ufff..... myślę, że troszkę się rozpisałem, być może to wiedziałeś ale co tam :D
mr_egon
Posty: 33
Rejestracja: środa 01 lut 2017, 22:41
Lokalizacja: Lublin

Re: Tarot 650 - brak mocy - pomocy

Post autor: mr_egon »

Kuczy, jesteś miszczem!!!. Dzięki za profesjonalne wytłumaczenie sprawy. Dałem ciała, że nie przestudiowałem forum przed zakupem silników.Świetny wątek z tymi testami dla różnych baterii. Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję.
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: Tarot 650 - brak mocy - pomocy

Post autor: kuczy »

mr_egon, nie ma problemu ;)
mr_egon
Posty: 33
Rejestracja: środa 01 lut 2017, 22:41
Lokalizacja: Lublin

Re: Tarot 650 - brak mocy - pomocy

Post autor: mr_egon »

A to jeszcze jeśli można pociągnąć wątek.
Kuczy bardzo fajny ten silniczek co poleciłeś 4112 480KV. Ale znalazłem z tej firmy jeszcze inny model 4108 500kV https://pl.aliexpress.com/store/product ... 39606.html
Ma bardzo podobne parametry (porównując tabelki do 69% wartości Throttle na śmigle APC1447 nawet minimalnie lepszy ciąg ma ML4108). Ponadto jest o 39g lżejszy to przy czterech silnikach już sporo.
Jak radzicie Panowie z większym doświadczeniem?
Czy gra jest warta świeczki? czy przesiadać się na 6s i silniki te co ma kolega Kuczy hehe?
pozdro,
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: Tarot 650 - brak mocy - pomocy

Post autor: kuczy »

mr_egon, spoko - nie przejrzałem wszystkich - jak ma większy ciąg to bierz ;) - przy porównaniu silników warto też sobie wyliczyć ich efektywność - czyli ciąg/Amper prądu ;) żeby też wiedzieć co szybciej drenuje baterię :D - można liczyć bez końca - ale warto.

6S to droga zabawa. (chociaż nie chcę odstraszać). ja np mam 3szt baterii 10.000 mAh - "normalna cena" to ponad 700zł / szt - ja kupiłem swoje bo mialem okazję i gdyby nie to to nie wiem czy nie latał bym na jednej ;) - więc kwestia dokonania najbardziej optymalnego kompromisu ;)
ODPOWIEDZ