APM 2.8 Prośba o odczytanie loga

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Poli25
Posty: 917
Rejestracja: środa 25 lut 2015, 19:22
Lokalizacja: Trzebnica

Re: APM 2.8 Prośba o odczytanie loga

Post autor: Poli25 »

Daj APM-a na górę a pakiet daj pod kopter. Jaką masz wersję wgraną do koptera?. mój kiedyś skręcał sam w lewo i okazało się że winowajcą było oprogramowanie. Wgraj jeszcze raz najpierw Ardurover później np samolot i na końcu Arducopter. Zobaczymy jak będzie po ponownym wgraniu oprogramowania.
rawka1
Posty: 31
Rejestracja: niedziela 11 wrz 2016, 15:51
Lokalizacja: Gliwice

Re: APM 2.8 Prośba o odczytanie loga

Post autor: rawka1 »

Już tak robiłem lecz tylko wgrywałem samolot i z powrotem kopter. W takim razie zrobię tak jak piszesz. Pomiędzy płytki górną i dolną aku mi się nie zmieści a pod spodem będę musiał coś wykombinować z uchwytem aku. Wersję MP używam 3,2,1 jakdobrze pamiętam bo ponoć to ostatnia działająca wersja z APMem. Wersja MP : 1.3.45 bulid 1.1.6286.16738 i za każdym uruchomieniem chce się aktualizować lecz mu nie pozwalam bo znowu bym musiał wgrywać wersję 3.2.1
Awatar użytkownika
Poli25
Posty: 917
Rejestracja: środa 25 lut 2015, 19:22
Lokalizacja: Trzebnica

Re: APM 2.8 Prośba o odczytanie loga

Post autor: Poli25 »

Ja mam wersję 1.3.36 i działa dobrze, też nic nie aktualizuje. Ściągnij wersję taką jaką ja mam, wyżesz z tego co wiem już nie do końca dobrze działają na APM-e.
rawka1
Posty: 31
Rejestracja: niedziela 11 wrz 2016, 15:51
Lokalizacja: Gliwice

Re: APM 2.8 Prośba o odczytanie loga

Post autor: rawka1 »

Wersję, którą mi poleciłeś już mam. Jutro będę ją wgrywał. Po wgraniu planuję zrobić konfigurację APMa z postu kolegi Maxiii.

09-06-2017
Dalej żadnej poprawy. Ustawienia APMa ze strony kolegi Maxiii. Dotarło do mnie z ali podwozie do F450 i na szybko je zamontowałem lecz myślę że chyba to podwozie wzmaga drgania. Montaż tego podwozia jest na 4 śróbki do dolnego central plate i jest to bardzo wachliwe jutro postaram sie zrobić zdjęcie.
Po złapaniu fixa czekałem jeszcze dwie minuty. Kopter wariował, w stabilize było troszkę lepiej. Na początku w Loiterze wszystko pięknie podniosłem go na ok 4m i stał w miejscu a po chwili dryfowanie i powolna ucieczka do góry. Nie słuchał ani RTL ani Land. Jutro wrzucę loga bo dziś już nie zdążę. Są dwa logi ale w jednym jest jakiś error.
Podczas jednego lądowania złapałem kopter za podwozie i chyba wyczułem drgania. Jestem początkujący więc nie jesm w stanie stwierdzić czy są za duże czy nie. Po logach też na razie nie umiem tego zrobić. Jak pamiętam przełączyłem w tryb stabilize i próbowałem rozbroić silniki lecz kopter cały czas chciał lecieć. Myślę że usunę jeszcze podwozie bo nie dawno na samej ramie udało mi się latać bez problemów. Jak to nie pomoże to myślę że znowu podmienię na drugiego APMa a po tym na siłę będę kombinował z podstawką pod APMa tak jak już mi radziłeś.

Zdjęcia nowego Podwozia:
https://www.dropbox.com/sh/3u9s1xm6nzt2 ... PnV6a?dl=0
Awatar użytkownika
Mitar
Posty: 380
Rejestracja: czwartek 03 wrz 2015, 13:51

Re: APM 2.8 Prośba o odczytanie loga

Post autor: Mitar »

Ja bym podejrzewał tak zwane brownouty przez niepoprawne napięcie z Power module (ja to nazywam zwiechy ;) ).
Jak miałem to dziadostwo to miałem podobne cyrki , raz latał ok a zaraz tak jakby się zwieszał i żył własnym życiem, potrafił uciekać, dryfować wyłączyć silniki i dupnąć w ziemie.
Co ciekawe nie dało się tego w logach za bardzo sprawdzić bo nic niepokojącego się tam nie działo.
Mimo że APM się zwieszał/resetował to logi były ok, bez błędów itp.
Podpiąłem APM przez osobnego BECa i jak ręką odjął.
Problem w tych power modułach jest taki ,że mają bardzo niestabilne napięcie, widać to w logu w odczycie VCC
Twój odczyt waha się 4,9V do 4,4V , a podejrzewam że przy brownoucie jest jeszcze niżej.
Najbardziej niepożądane jest nawet nie to że jest tak nisko tylko, że są takie różnice.
Nawet w auto analizie logu wyskakuje ci:
Test: VCC = WARN - VCC min/max diff 0.438v, should be <0.3v
Przy zwykłym BECU będziesz miał stabilne 5-5.1V
PM zostawiasz sobie tylko po to by mieć odczyt danych do APM.

Nie twierdzę że to na pewno tego wina ale tyle co ja miałem przez to problemów... i to z 2 różnymi PM dla APM.

Jeszcze uwaga do kompasu, te strzałki które są rysowane na obudowach GPSów sprawdzają się tylko w pixhawkach, w APM nie należy się nimi sugerować.
Najprostszym i 100% skutecznym sposobem na kalibrowanie kierunku kompasu jest podpięcie APM pod komputer tak aby kopter był na zewnątrz (balkon, taras lub na zewnątrz)
Odpalamy mission planera i patrzymy na linie które tam są , ustawiamy kopter przodem do jakiegoś charakterystycznego punktu który można odszukać na mapie w MP.
Kręcimy tak anteną aby te linie pokryły się dokładnie z tym obiektem na który patrzy kopter, robimy to jak najbardziej dokładnie bo odchyłki kilku procent mogą powodować że w trybie loiter czy RTL kopter będzie pływał lub zacznie uciekać po okręgach.
Po kalibracji można chwile odczekać bo czasami jest mały lag w odczycie i linie lubią sobie jeszcze kawałek przewędrować.
Dobrze jest kontrolować te linie co jakiś czas.
Awatar użytkownika
Poli25
Posty: 917
Rejestracja: środa 25 lut 2015, 19:22
Lokalizacja: Trzebnica

Re: APM 2.8 Prośba o odczytanie loga

Post autor: Poli25 »

Różnice w zasilaniu APM-a nie mają na to wpływu. Kiedy spadnie za nisko nisko np: 4.2V APM zwyczajnie przestanie działać, czyli się zresetuje a kopter spadnie. Ale na pewno jest to warte uwagi aby unikać takich sytuacji dodając kondensator min 3000uF/10V i po kłopocie.
rawka1
Posty: 31
Rejestracja: niedziela 11 wrz 2016, 15:51
Lokalizacja: Gliwice

Re: APM 2.8 Prośba o odczytanie loga

Post autor: rawka1 »

Mitar pisze: Podpiąłem APM przez osobnego BECa i jak ręką odjął.
Nie twierdzę że to na pewno tego wina ale tyle co ja miałem przez to problemów... i to z 2 różnymi PM dla APM.

Jeszcze uwaga do kompasu, te strzałki które są rysowane na obudowach GPSów sprawdzają się tylko w pixhawkach, w APM nie należy się nimi sugerować.

Z tym zasilaniem to już kiedyś czytałem że niektórzy tak robili, więc w moim przypadku kondensator lub przetwornica DC/DC może tylko pomóc, a z tym kompasem to u mnie faktycznie musiałem obrócić obudowę o kilka stopni. Strzałka na obudowie patrzy teraz bardziej w lewą stronę a nie na wprost.
Awatar użytkownika
Poli25
Posty: 917
Rejestracja: środa 25 lut 2015, 19:22
Lokalizacja: Trzebnica

Re: APM 2.8 Prośba o odczytanie loga

Post autor: Poli25 »

Mitar pisze:Odpalamy mission planera i patrzymy na linie które tam są , ustawiamy kopter przodem do jakiegoś charakterystycznego punktu który można odszukać na mapie w MP.
Kręcimy tak anteną aby te linie pokryły się dokładnie z tym obiektem na który patrzy kopter, robimy to jak najbardziej dokładnie bo odchyłki kilku procent mogą powodować że w trybie loiter czy RTL kopter będzie pływał lub zacznie uciekać po okręgach.
Po kalibracji można chwile odczekać bo czasami jest mały lag w odczycie i linie lubią sobie jeszcze kawałek przewędrować.
Dobrze jest kontrolować te linie co jakiś czas.
Co ty za głupoty piszesz, tak na pewno nie ustawisz poprawnie kompasu.
Zlokalizuj u siebie gdzie masz magnetyczną północ, ustawiasz kopter na północ i tak samo ustawiasz kompas a w ustawieniach dajesz External_Compas ROLL_180.
Cała filozofia ustawienia kompasu.

EDIT - scalenie

rawka1

Jakie masz radio, może powodem jest problem z radiem, nie trzyma ofsetów. To mało prawdopodobne ale to chyba ostatnia rzecz jaka została do sprawdzenia MP-> Inisial Setup -> FailSafe lub w radiu sprawdź czy nie skaczą ofsety.
Sprawdź przy okazji też trymery czy są na środku.
rawka1
Posty: 31
Rejestracja: niedziela 11 wrz 2016, 15:51
Lokalizacja: Gliwice

Re: APM 2.8 Prośba o odczytanie loga

Post autor: rawka1 »

odbiornik X8R, nadajnik FrSky 2.4G JR XJT, apka Turnigy 9XR Pro.
Dzisiaj zrobiłem próbny lot z APMem na podstawce antywibracyjnej, wpiętym kondensatorem 4400 mikro i przetwornicą ustawioną na 5,1V. Podczas lotu był momentami wiaterek, więc kopter co chwile kontrował. Myślę, że dzisiejszy lot był udany. Podczas lotu na stabilize wiatr zabierał mi koptera więc przełączałem na Alt hold lecz podczas lotu z wiaterkiem potrafił uciekać na boki. W trybie Loiter stał w miejscu ( na boki dryfował do około 2 metrów ). Nie wiem czy jest to normalne, że podczas lotu w Loiterze wiejący wiatr potrafił znosić kopter nawet o kilka ładnych metrów z toru lotu w bok i chyba też do góry lecz jak się zatrzymałem to kopter trzymał pozycję. Czy takie zachowanie jest normalne?
No i druga sprawa po powrocie do domu chciałem zciągnąć logi i tu moje zdziwienie bo były tylko dwa logi z czego jeden nie dało się zciągnąć bo był jakiś błąd. Miałem chyba z 5 startów i lądowań do wyłączenia silników włącznie, dlatego nie wiem czemu APM nie zapisał logów. Wieczorem postanowiłem zrobić mały lot na ogródku lecz miałem pecha bo zachaczyłem o drzewo lecz zdążyłem go złapać. Uszkodziło się śmigło i podstawka GPSa a reszta wygląda na sprawne. Podłączyłem kopter do MP i zobaczyłem kilka logów z tego lotu ( ta sama godzina ) a lot był jeden. Chyba coś się programowo dzieje i może trzeba na nowo przeprogramować APMa. Może faktycznie coś z APMem gdyż jak zmieniałem firmware na "rover" potem na Ardu Plane i dopiero na APM Copter to kilka razy musiałem próbować wgrywać z tego powodu, że podczas wgrywania już na końcu APM coptera wylatywał jakiś error no i wtedy znowu od początku musiałem wgrywać. Na razie myślę że podmienię APMa na innego ( z kompasem w środku ) z tymi samymi ustawieniami i znowu będę testował. Jutro sprawdzę trymery i ofsety to dam jeszcze znać.
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: APM 2.8 Prośba o odczytanie loga

Post autor: kuczy »

rawka1, Mam wrażenie, że nie do końca wiesz w jaki sposób działają poszczegolne tryby lotu.
Bardzo dobrze, ze w Stabilize i AltHold "wiatr zabierał Ci kopter" bo to są tryby w ktorych pozycja drona nie jest "trzymana" z pomocą GPS, sam musisz kontrowac wiatr. W stabilize sam kontrolujesz wysokosc, w althold mając drążek gazu na srodku - w zachowaniu wysokości pomaga barometr.
Pewne dryfowanie gora/dół w loiter/althold/rtl/auto jest mozliwe, bo wiatr zmienia chwilowo ciśnienie (nie zawsze gąbeczka na baro pomaga w 100proc) wiec dron próbuje korygowac.

Co do dryfowania w loiter - nikt na 100proc ci nie odpowie. Wplyw na to ma tzw. HDOP czyli dokładność obliczenia pozycji, zwiazana jest z tym jak akurat satelity sa poukladane na niebie w danej chwili, oraz z ich ilością... jak również z tym, czy masz dobrze wypidowanego dronika, bo jak sama maszyna np za slabo kontruje to w jakiś granicach się buja. Ostatnia zmienna to sila wiatru- tego sam nie wiesz bo na ziemi moze wiac o wiele mniej niz w powietrzu (warto obserwowwac wysokie drzewa zeby oszacowac jego sile). Na razie bym to olal, i slupil sie na sofcie, o tym ponizej.

Zobacz czy w logu gdzie ladowales kilka razy nie ma kilku lotów w jednym logu.
A w ogóle pytanie co do oprogramowania jakie wgrywasz.... Do APM wgrywa sie arducopter w wersji max. 3.2.1 - nowsze wersje są do pixhawka i nie są kompatybilne wstecz, a to, ze jeszcze jakoś APM na nich działa, to nie znaczy, ze dziala dobrze. Więc jak mozesz to zweryfikuj którą wersję wgrywasz.

Apm z kompasem w srodku.... sam kompas wewnetrzny zawsze sie w nich wyłącza, bo robi wiecej szkody, niż pozytku.
rawka1
Posty: 31
Rejestracja: niedziela 11 wrz 2016, 15:51
Lokalizacja: Gliwice

Re: APM 2.8 Prośba o odczytanie loga

Post autor: rawka1 »

Co do trybu Stabilize i Althold to może trochę źle to opisałem lecz wiem, że są to tryby bez GPSu.
Ze sprawdzeniem loga będzie problem bo miałem jeden większy plik lecz program go nie potrafił zciągnąć z APMa. Wczoraj usunąłem wszystkie logi z APMa i dzisiaj po podłączeniu pokazał się log z dzisiejszą datą a dzisiaj nie latałem. Link do logu poniżej:
https://www.dropbox.com/sh/85khv3wcrkes ... AZYna?dl=0
Może jednak będzie trzeba na nowo wgrać program do APMa i skonfigurować, chyba że zrobić próbę z podmianą na drugi APM. Jeżeli chodzi o pidowanie to nigdy tego nie robiłem ale chyba jednak będę musiał spróbować wypidować kopter. Moje oprogramowanie oprucz wczorajszego to MP 1.3.45 V 3.2.1 , a wczorajszy lot był już na 1.3.36 V 3.2.1.
W mojej apce mam mode 2, falSafe jest cały czas ustawiony na 990 i nie zmienił się, jeżeli chodzi o ofsety w kanałach to mój 4 kanał od osi Yaw trochę się zmienia, jeżeli przestawię drążek gazu ( trzeci kanał ) na dół to przez jakiś czas ofset z cztwartego kanału się zmienia od 1456 do 1487 a jak drążek gazu damnamax to czwarty kanał zmienia się od 1491 do 1498. Po jakiejś chwili ten rozżut się zmniejsza. Maxiii w swoim opisie mówi, że wartość środkowa powinna być 1500 +- 2. Ofsety w mojej apce to chyba limits i tam wyniki stoją w miejscu. Jeżeli chodzi o trymery to od osi Yaw był przesunięty o jeden "pik" w lewo lecz już go ustawiłem na zero.
Awatar użytkownika
Poli25
Posty: 917
Rejestracja: środa 25 lut 2015, 19:22
Lokalizacja: Trzebnica

Re: APM 2.8 Prośba o odczytanie loga

Post autor: Poli25 »

Kuczy

Nie pisz nawet o pidowaniu, kopter ma latać na standartowych PID-ach. Troche kopterów już przerobiłem i w żadnym jeszcze nie musiałem pidować, można to zrobić ale nie jest to konieczne tym bardziej jak kopter lata prawidłowo.
U kolegi Rawka problem najprawdopodobniej leży po stronie oprogramowania lub samego radia.
rawka1
Posty: 31
Rejestracja: niedziela 11 wrz 2016, 15:51
Lokalizacja: Gliwice

Re: APM 2.8 Prośba o odczytanie loga

Post autor: rawka1 »

1.Może przeczyszczę kontakt spreyem potencjometr od osi Yaw . Aparatura ma niecały rok no i bardzo rzadko używana.
2.Czy w MP RTL_ALT jezli jest na 0 to znaczy że powrót jest na wysokości na której się akurat znajduje. Ja bym chciał aby powrót był na wysokości 30m to jedyną zmianę którą muszę zrobić to w RTL_ALT ustawić na 30 czy jeszcze gdzieś muszę coś zmienić?
Awatar użytkownika
Poli25
Posty: 917
Rejestracja: środa 25 lut 2015, 19:22
Lokalizacja: Trzebnica

Re: APM 2.8 Prośba o odczytanie loga

Post autor: Poli25 »

Najpierw pozbądź się problemów związanych ze stabilizacją w locie. Ale odpowiadając na twoje pytanie TRL_ALT ustawiony na 0 spowoduje że kopter będzie wracał do miejsca startu na wysokości na której się obecnie znajduje.

Tutaj masz piękna lekturę do poczytania http://ardupilot.org/copter/index.html
rawka1
Posty: 31
Rejestracja: niedziela 11 wrz 2016, 15:51
Lokalizacja: Gliwice

Re: APM 2.8 Prośba o odczytanie loga

Post autor: rawka1 »

Psiknąłem spreyem do czyszczenia potencjometrów i widzę , że coś się poprawiło. Już nie pływa tak bardzo jak wcześniej. Na razie pływa od 1498 do 1502 bezpośrednio po puszczeniu drążka lecz po chwili sie uspokaja i potrafi zmienić się tylko o 1 punkt w górę lub w dół. Wgrałem na nowo program do APMa i skonfigurowałem ( z postu kolegi Maxiii ) Powodem było że logi były bardzo dziwnie zapisywane w APMie. Teraz czekam na pogodę i spróbuję zrobić lot testowy.

EDIT - scalenie

Dzisiaj zrobiłem lot próbny. Pierwsze zazbrojenie silników zrobiłem 5min . po złapaniu fixa. ( zaświecenie się niebieskiej diody w APMie)
Lotów miałem chyba 4 lecz mam tylko dwa logi.( liczone od uzbrojenia do lądowania i rozbrojenia silników ) Nie wiem czy to wina APMa że logi raz się zapisują a raz nie, lecz chyba z tego powodu podmienię w najbliższym czasie APMa na drugiego. Do tej pory używałem nowszego oprogramowania i raczej nie było problemów z logami lecz oprogramowanie nie było już przeznaczone dla APMa więc za radą zmieniłem na 1.3.36.
Dzisiaj kopter raczej dobrze latał. Jak poleciałem na maxa w górę to jednak przez chwilę nie słuchał steru kierunku jak i podczas lotu ALtHold podczas lotu kopter potrafił opadać.
Pierwszy log bez problemu zciągnąłem a drugi dopiero za czwartym razem udało się zciągnąć. z APMa.
Czy z tych logów można coś ciekawego się dowiedzieć?
Link:
1 log
https://www.dropbox.com/sh/xz5kgs4n72gh ... Uueja?dl=0
2 log
https://www.dropbox.com/sh/uc6syi8zs2r9 ... WyLna?dl=0
ODPOWIEDZ