Czarna hexa Pixhawk

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
shaggee
Posty: 2718
Rejestracja: piątek 03 lut 2012, 00:32
Lokalizacja: Poznań/Kalisz

Czarna hexa Pixhawk

Post autor: shaggee »

Po małej ucieczce nazy i problemach z kompasem przyszła kolej na Pixhawk na ardupilocie. 2 mikrokontrolery 32bit, czujniki cyfrowe 16bit 2xacc itd. brzmiało zachęcająco. Kupiłem w poniedziałek w czwartek już był w PL a w piątek w moich łapach (przesyłka nierejestrowana!). Kupiłem sam kontroler bo za GPS sobie życzą 80$ o.0. Ten sam jest za 50$ w GLB.

Silniki z RCTimera aka Sunnysky/T-motor bardzo fajne za tą cenę choć trzeba je wyważyć. Wyważało się bardzo łatwo na trytytkę. Cichutkie, piasty proste, łożyska japońskie. Jedyna rzecz jaką trzeba zrobić to wymienić nakrętki na samokontrujące. Bo te w zestawie nie dość że krzywe i biją to się odkręcają.

Regulatory oczywiście fast PWM z oscylatorem.

Śmigła kupiłem ze stanów. Zdecydowałem się na nową serię multirotorów ponieważ są twardsze od SlowFlyer, nie wyginają się i nie furkoczą przy większym kopycie. Na 7 par śmigieł tylko jedno wymagało delikatnego wyważenia.

GPS z Goodluckbuy. Kupiłem ten ponieważ ma wbudowany filtr SAW dzięki któremu video 1.2GHz nie będzie go zatykało tak jak w Nazie. Dodatkowo w module zainstalowano wzmacniacz sygnału LNA więc kolejny plus. Próbowałem go odpalić z GLONASS ale LEA-6H obsługuje albo GLONASS albo GPS. Nie da się razem. Wgrałem mu firmware V7.03, potem Zalecane ustawienia. Wszystko ładnie jak po maśle.

Pierwsze kroki:
Podłączenie Pixhawka pod MissionPlanner. Adrenalina bo tyle funkcji i nie wiadomo czy człowiek ogarnie. Pokazał się kreator, wybierz czym chcesz latać, układ, jaki masz moduł zasilania, czy dobrze pokazuje wartości jak masz zamontowany kompass, kalibracja kompasu, kalibracja RC, ustaw tryby lotu, co ma robić failsafe i koniec. Myślę hmm coś za szybko poszło no ale nic. Hexa pod pachę i daję na podwórze. Podłączam ale silniki się nie uzbrajają. Pędzę po laptopa, i widzę "HIGH HDOP". HDOP to parametr precyzji GPS-a. Wartość 1 to idealnie a ja miałem 2.5. zabezpieczenie nie pozwoliło na uzbrojenie bo źle zapisałaby się pozycja HOME. Duży plus. Odczekałem, parametr 1.4 no to w górę. I zonk! Odwrócona oś Pitch. Zamotałem się i przy lądowaniu hexa oparła się na ramionach. Nic się nie stało. Okazuje się że w arducopterze to normalka i w instrukcji nawet o tym wzmianka. No nic odwróciłem kanały i jeszcze raz. Jest! wisi!! Ale hmm coś mu się YAW rozjeżdża. Podłączam pod kompa a tu moja głupota- zła orientacja kompasu :oops: Kolejny zawis i wsio ok tylko trochę trzęsie. W trybie STAB ładnie go wytrymowałem i bez GPS stoi w miejscu. Ląduję, zapisuję trymery "SAVE TRIM" i pora na automatyczne pidowanie!!! Zawis z ALT HOLD i włączam AUTO TUNE. Kopter tańczy lewo prawo, pród tył. Raz na jakiś czas go poprawiam żeby nie uciekł (w tym czasie automatycznie pauzuje taniec) 5min i hexa wypidowana. Ja się z nazą i multiwii męczyłem a tu chwilka moment i zrobione. Hexa przestała się nerwowo trząść i wisi jak przyklejona do powietrza. Trzyma lepiej niż w mojej nazie. Zero oscylacji, opadania itd. Nie latałem jeszcze z gimbalem i FPV bo trochę się cykałem.

Prowadzenie:
W trybie Stabilize ogień w szopie. To jest dopiero kopyto. Trochę się boję bo w porównując to z nazą to przesiadka z diesla bez turbiny 80 koni na benzynę 250KM. Hexa staje dęba.Wraca do poziomu równiutko z puszczeniem drązka. Muszę zmienić lipole bo nie wyrabiają. Z gazem to jak rakieta ziemia-powietrze. Gaz na max i hexy niema. Jeśli ktoś lubi zapierniczać na nazie to marnuje swoje umiejętnosci. Tryb ALt Hold to to samo co stabilize tylko trzyma wysokość. W tym trybie już nie ma rakiety ziemia powietrze jeśli chodzi o gaz. Wznoszenie i opadanie jest bardzo delikatne. Jak w nazie. Środek gazu to zawis, dół opadanie, góra wznoszenie. Kierunki lotu nadal ogień w szopie :mrgreen: Tryb loiter to włączenie mysia-pysia. Hexa robi sie potulna w sterowaniu. Idealny tryb dla kameruów :) Innych trybów lotu nie testowałem. Muszę poczytać bo jest ich multum.
Start jest najlepszy w trybie z ALT Hold. Startuje ciut lepiej niż Naza, podrywając się od razu. Nawet jak damy pół gazu to się oderwie i zawiśnie 1m nad ziemią a nie podskakuje na ziemi. Taki skok do góry. Dla mnie rewelka. Nie mogę tylko dojść czemu mi motory nie chodzą po uzbrojeniu ale widze że większość tak ma.

Akcesoria:
Telemetrię kupiłem 868MHz. 433MHz może mieć problemy z eleresem a 900MHz z nadajnikami GSM. Podłączyłem pod port telemetry 2 i wsio działa bez konfigurowania. Do tego mam kabel OTG i DroidPlanner na androida. Kompa na pole już nie trzeba. Misje można tworzyć z telefonu.
OSD to minim. Wgrałem soft, podłączyłem pod telemetry 1 i śmiga. Nic nie trzeba było ustawiać.
Eleresa musiałem przestawić na S-BUS bo coś pixhawk dławił się 14 kanałami PPM-sum. Użytkownikom Frsky wsio działa. Zgłosiłem to u developerów. Póki co to i tak na chwile dzisiejszą potrzebuje 8 kanałów.

Plusy:
1. Stabilność, trzymanie pozycji
2. Dynamika
3. Łatwość pierwszej konfiguracji
4. Wszystko praktycznie działa od razu po podłączeniu
5. Do pixhawka można wpuścić 14 kanałów PPM-sum lub Sbus i wypuścić 6 kanałów PWM do sterowania np gimbalem, oświetleniem, podwoziem, migawką itd.
6. LOGi lotu na karcie SD
7. Blokada uzbrojenia silników jeśli pozycja GPS jest niedokładna. Dzięki temu HOME zapisze się dokładnie i nic nam nie zwieje w razie failsafe. Niektórym zdarza się zapomnieć o fixie GPS przy starcie a potem są cyrki z odlotami.
8. Ochnascie trybów lotu
9. Każdy parametr i zabezpieczenie maszyny można przestawić, włączyć i wyłączyć. Prędkość opadania, pochylenie obroty itd. I to nie przez grzebanie w kodzie i wpisywanie #define blabla. W mission plannerze "Full parameter list" i pojawia się tabela z wartościami, obok dozwolone wartości i objaśnienie co to robi.
10. Ground Station na androida
11. Zabezpieczenie przed przypadkowym uzbrojeniem silników (czerwony przycisk)
12. Waypointy
13. Według mnie największy plus-GPS failsafe. Wykrywa burze magnetyczne lub inne anomalia i automatycznie wyłącza na jakiś czas GPS (na tryb Alt Hold). Naza w tym wypadku głupieje i mówi papa.
14. Tryb simple dla osób mających problemy z orientacją
15. Hexa przy awarii silnika lata tak jakby się nic nie stało
16. Soft wykrywa "kreta" i automatycznie rozbraja silniki żeby nie ryły w ziemi.

Minusy:
1. Wtyki DF13
2. Bardzo głośny buzzer pipczy w domu jak GPS nie może fixa znaleźć. O mało co by mnie kobita z domu wygnała.

Problemy:
1. Jałowe obroty silników przy uzbrajaniu (prawdopodobnie mam za szeroki rozstaw PWM w regulatorach)// rozwiązane
2. PPM-SUM gryzie się z eleresem (sBus śmiga) //PPM sum już śmiga z najnowszym softem eleres

Warto wiedzieć:
1. Kanał pitch jest standardowo odwrócony
2. Port wejścia PPM działa w PPM i Sbus a Pixhawk automatycznie to rozpozna. Port SBUS to wyjście Sbus lub wejście RSSI. Nie wtykajcie wyjścia SBUS z nadajnika to wyjścia SBUS Pixhawka :D
3. Klony Pixhawka nie działają z softami ardupilot
4. Przed pierwszym startem warto wystartować maszynę "na sucho" bez śmigieł, pogazować przez 5 minut i sprawdzić LOG czy nie ma żadnych errorów
5. Pierwszy lot najlepiej wykonać zaczynając od trybu ALT Hold

Podsumowanie:
Jestem bardzo zadowolony z zakupu. Nie żałuję ani złotówki, żałuję że nie kupiłem wcześniej. Za niecałe 1000zł można mieć mega funkcjonalne i profesjonalne cudo. Policzcie ile by to kosztowało w DJI (Wookong, waypointy, ground station, OSD ponad 3000zł). Wiem że opisałem w plusach głównie możliwości ardupilota ale to są dla mnie plusy. Powiecie że wychwalam jak sroka swój ogon ale zostawiłem sobie Nazę gdyby coś poszło nie tak z Pixhawkiem. Naza wylądowała na allegro. Oczywiście jest ona jest numerem jeden jeśli chodzi o kontroler plug&fly choć ostatnio szwankuje. Jeśli ktoś miał styczność z multiwii albo KFC, wie co to RX i TX to na bank da sobie radę. Na stronie http://copter.ardupilot.com/ jest wszystko opisane od A do Z. Zdecydowanie to nie jest kontroler dla nowicjusza który nie miał jeszcze styczności z żadnym kontrolerem. Jeśli ktoś ma pytania lub problemy to proszę pisać w temacie. Postaram się pomóc. Poniżej lista zakupów foty i filmiki. Nie szaleję jeszcze bo muszę się przyzwyczaić do takiego kopyta.


Sprzęt:
Pixhawk: http://www.robotshop.com/en/3dr-px4-pix ... pilot.html
Silniki: http://www.rctimer.com/index.php?gOo=go ... oductname=
Śmigła: http://www.ebay.com/itm/331080416378?ss ... 1497.l2649
Regulatory: http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh ... duct=15202
Rama: http://www.rctimer.com/index.php?gOo=go ... oductname=
Podwozie: http://www.goodluckbuy.com/m-200-carbon ... opter.html
GPS: http://www.goodluckbuy.com/crius-apm-pi ... ler-1.html
Maszt: http://www.goodluckbuy.com/apm-ublox-ne ... shell.html
Telemetria: http://www.goodluckbuy.com/ardupilot-3d ... enna-.html
MinimOSD: http://www.goodluckbuy.com/crius-mavlin ... ation.html

Waga całości z pakietem 4s 5000mAh i gimbalem 3-osiowym 2260g
Średni pobór prądu w zawisie: 19A (3A na każdy silnik)
Czas lotu: nie sprawdzałem

FOTY:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

FILMY: (Na razie tylko parę krótkich. Potem będzie więcej bo mam problem z netem i musiałbym całą noc wysyłać)
Zawis:


Zróbcie tak z Nazą :D


Start i lądowanie:


Taniec autopidowania:


INNE:
Lot hexy bez jednego silnika:


Darmowy GS:
Obrazek

Telemetria na aparaturze:
Obrazek

Taranis (można nawet podłożyć głos do trybów lotu!!!):
Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony poniedziałek 26 maja 2014, 13:59 przez shaggee, łącznie zmieniany 6 razy.
Awatar użytkownika
lukisek
Posty: 1333
Rejestracja: niedziela 28 lut 2010, 16:24
Lokalizacja: Bydgoszcz/Limerick

Post autor: lukisek »

Swietny materiał. Opisałeś dość szczegółowo i widac ze sie postarales.
Czy mozna mieć pyt dot kalibracji ?

Chodzi mi o to jak juz ladnie wszystko zlozysz do kupy , skalibrujesz wszystkie czujniki itp powiedz mi jak to wyglada z poziomu trymowania. Nie moge znalezc na ten temat za wiele informacji. Jak wyglada procedura trymowania w powietrzu. Nie chodzi mi o AUTOTUNE.
Chodzi mii po prostu jak trymujesz model ? Musisz byc w stable i trymami z apki ? A potem robisz jakis reset ? Moglbyś wyjasnic mi caly proces jak dziecku ?
i tak skonczysz ... wrając do RC
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Post autor: Rurek »

Bardzo fajny opis, jak zwykle u Ciebie czytelnie rzeczowo i dokładnie.
Chyba trzeba będzie się skusić :-)
Co do jednego z minusów...
shaggee pisze:1. Wtyki DF13
Czy rozwiązaniem może być to? http://www.goodluckbuy.com/pixhawk-pix- ... pters.html dodatkowo można przyoszczędzić parę groszy no i dowolna aranżacja kabelków...
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Awatar użytkownika
shaggee
Posty: 2718
Rejestracja: piątek 03 lut 2012, 00:32
Lokalizacja: Poznań/Kalisz

Post autor: shaggee »

lukisek,
Trymowanie jest proste jak w multiwii. Pod jakiś pstryczek w aparaturze przypisujesz SAVE TRIM. Potem wisisz na trybie alt hold i trymujesz aparaturą aż będzie stał w miejscu. Lądujesz pstrykasz SAVE TRIM i trymery zapisane. Następnie w aparaturze ustawiasz trymery w pozycjach neutralnych i to wszystko.

Rurek,
Zapomniałem dopisać. KLONY NIE DZIAŁAJĄ Z ARDUPILOTEM działa jedynie soft PX4 ale nie wiem co to. Mało co bym się w to wpieprzył ale w porę poczytałem że do klona nie mogą wgrać ardupilota. Lepiej dołożyć te 30$ i mieć gwarancję. Jak coś nie działa to 3DRobotics wymienia na nowe. Po drugie te płytki-klony mają błąd konstrukcyjny i brak jednego acc.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 07 kwie 2014, 01:16 przez shaggee, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Air
Posty: 543
Rejestracja: piątek 27 lip 2012, 14:08
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Air »

OK, a latałeś wcześniej na ArduPilocie? Jesteś w stanie zrobić jakieś porównanie? Bo Twój opis można by 1:1 przyłożyć do APM.

Generalnie te dwa kontrolery to różna generacja, ale hardware bez softu jest tylko zimną blachą... czy Arducopter na Pixhawku jest już zdecydowanie do przodu w stosunku do APM?
Moje DRONY: Y6 copter, ST-330 glider, bezzałogowy helikopterek meteorologiczny "Putas"
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Post autor: Rurek »

Shaggee - Okej, mam jasność. A napisz jak rozwiązałeś kwestię uruchomienia kompasu zewnętrznego na płytce GPS ? Po prostu się wpiąłeś w złącze I2C ?
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Awatar użytkownika
shaggee
Posty: 2718
Rejestracja: piątek 03 lut 2012, 00:32
Lokalizacja: Poznań/Kalisz

Post autor: shaggee »

Nie latałem nigdy na APM. Kupiłem bo widziałem jak lata Pixhawk i wiedziałem że APM już niedługo nie będzie wspierany. APM lata równie dobrze a to zasługa softu. Na początku brałem pod uwagę APM.
Szykują teraz fajne updejty do arducoptera. Nowy tryb lotu (po puszczeniu drążka kopter będzie kontrował i od razu stanie w miejscu), do pixhawka szybsze odświeżanie sygnału do ESC, coś tam od nowa przepisywali. Cały czas coś się dzieje i dają coś nowego. Nie chciałem kupować APM i potem pluć sobie za parę miesięcy w brodę że jednak mój kontroler nie bedzie miał aktualizacji lub nowych funkcji.

Kompas wpiąłem w I2C i działa. Wystarczył SDA SCL i GND bo zasilanie idzie z portu GPS.
michas75
Posty: 352
Rejestracja: czwartek 28 lip 2011, 16:38
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: michas75 »

Lusiek mam dwa modele na APM i żaden z nich nie wymaga trymowania, wiszą prosto w trybie stable. Nie przyszło Mi do głowy nawet ze jest taka funkcja w APM. Kolega ma zamiar zamówić niebawem Pixhawka którego będę miał przyjemność uruchamiać w średniej heksie więc będę miał jakieś porównanie co do systemów.

Rurek co do uruchomienia kompasu zewnętrznego w APM sprowadza się to do odpowiedniej konfiguracji zworki której tak naprawdę nie ma, tniemy ścieżkę w wersji 2.5, ustawienia odpowiedniej orientacji i tyle. Używam obu rozwiązań i nie widzę jakiejkolwiek różnicy.

Shaggee jak zwykle się rozpisał konkretnie, świetna robota.

Moim zdaniem system ma jedną wadę, brak dwu stopniowego alarmu poziomu pakietu napędowego, oczywiście to tylko software więc nic nie stoi na przeszkodzie by to dopisać.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 07 kwie 2014, 07:45 przez michas75, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1558
Rejestracja: niedziela 24 lip 2011, 20:15
Lokalizacja: Białystok/Grajewo

Post autor: Grzechu »

Więc już wiem jaki będzie najbliższy kontroler jaki kupię! A też miałem chapać APM 2.6 :-)


Co do kompasu, to kiedyś rozmawiałem z magikiem od APMa - Fabianem Briese.
Hi, I use the onboard compass in the video. Compassmot gave an error of 82%. Now I have an external compass (Compassmot=14%). I would buy an APM 2.5 and, if necessary, connect an external compass. An external compass costs about 2-3USD. Greetings Fabi
michas75
Posty: 352
Rejestracja: czwartek 28 lip 2011, 16:38
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: michas75 »

Wszystko zależy jak zrobisz instalacje w modelu, zobacz w wątku JR65 zdjęcie podwozia Phantera w ostatnich postach i wszystko powinno być jasne.
Awatar użytkownika
Myszon
Posty: 1054
Rejestracja: wtorek 19 mar 2013, 13:56
Lokalizacja: Świętokrzyskie

Post autor: Myszon »

Czekałem z niecierpliwością na ten temat, już miałem PW wysyłać kiedy się pojawi :) Jak zwykle Shaggee stanąłeś na wysokości zadania opisując wszystko zupełnie bezinteresownie w bardzo profesjonalny czytelny sposób. Gratuluję udanego setupu i życzę równie udanych bezpiecznych lotów.

Pozdro! :-D
Awatar użytkownika
mounter
Posty: 1000
Rejestracja: niedziela 20 mar 2011, 23:59
Lokalizacja: --

Post autor: mounter »

shaggee, czyli jesteś zadowolony pełną gębą? :mrgreen:
motywujesz mnie do walki z moim pixhawkiem, kilku z naszego forum również kupiło ten kontroler z zamówienia zbiorowego

u mnie będzie to Octocopter, myślę że do końca tego sezonu poleci :roll:
Artgraf1981
Posty: 491
Rejestracja: piątek 10 sty 2014, 11:46
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Artgraf1981 »

Najbardziej ciekawy wydaje mi się tryb lotu drift, gdyby udało ci się go przetestować to bardzo proszę o jakieś nagranie z pokładu bo jak to wygląda na zewnątrz juz wiem ale ciekawi mnie czy onboard będzie wyglądał równie fanie.
Awatar użytkownika
Myszon
Posty: 1054
Rejestracja: wtorek 19 mar 2013, 13:56
Lokalizacja: Świętokrzyskie

Post autor: Myszon »

Artgraf1981 pisze:Najbardziej ciekawy wydaje mi się tryb lotu drift,
Ten tryb akurat jest fabryczny w Nazie więc nic nowego :)
Artgraf1981
Posty: 491
Rejestracja: piątek 10 sty 2014, 11:46
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Artgraf1981 »

No tak Myszon twoja naza to nawet miała tryb CH.W.D.P (Cholera Wie Dokąd Poleciała) :-)
ODPOWIEDZ