DJI Spark

Moderatorzy: Adrián, breweryhills, moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: DJI Spark

Post autor: pawelsky »

ts3362 pisze:To znaczy, w ogóle zareagowałem i dlatego dron tylko lekko i na chwilę oparł się o ścianę, inaczej być może by się rozkwasił na niej. Właśnie dlatego latanie na samym ATTI może być lepsze, gdy są zakłócenia GPS (pod mostem, dachem, między drzewami), bo one mogą być dodatkowym i niespodziewanym czynnikiem braku stabilności.
Jesli nie poradziles sobie w trybie pelnej stabilizacji, tym bardziej nie poradzilbys sobie w tybie ATTI bo tam wszystko, (nawet zawirowanie powietrza wytworzone przez samego drona), moze byc "niespodziewanym czynnikiem braku stabilnosci".
ts3362
Posty: 26
Rejestracja: czwartek 21 wrz 2017, 17:21
Lokalizacja: Stare Babice

Re: DJI Spark

Post autor: ts3362 »

pawelsky pisze:Jesli nie poradziles sobie w trybie pelnej stabilizacji, tym bardziej nie poradzilbys sobie w tybie ATTI bo tam wszystko, (nawet zawirowanie powietrza wytworzone przez samego drona), moze byc "niespodziewanym czynnikiem braku stabilnosci".
Na Symie X5 oblecę cały swój dom: parter, po klatce schodowej na piętro i wszystkie pokoje na piętrze. Bez kraksy - ale jak już się jakaś trafi to Syma wszystko wybacza - za to ją lubię:) Tu nie ma nawet złamanego ATTI i wszystko zależy od Ciebie. Na zewnątrz latam Symą po ogrodzie między krzakami i drzewami. Wydaje mi się, że wiem, o co chodzi i piszę o tym dlatego, bo Spark w opisanym momencie zachował się niestandardowo. Jak latasz blisko przeszkód i nagle bez przewidywalnej przyczyny dron Ci poleci gdzieś w bok, to trudno skontrować na czas
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: DJI Spark

Post autor: pawelsky »

ts3362 pisze:nie ma nawet złamanego ATTI i wszystko zależy od Ciebie.
To Ty chyba nie rozumiesz co to jest ATTI...
ts3362
Posty: 26
Rejestracja: czwartek 21 wrz 2017, 17:21
Lokalizacja: Stare Babice

Re: DJI Spark

Post autor: ts3362 »

pawelsky pisze:To Ty chyba nie rozumiesz co to jest ATTI...
Syma nie ma ATTI, a Spark ma ATTI albo GPS (plus do obu opcji pozycjonowanie wizyjne). Tłumaczyłem, że latałem "bez niczego" na Symie oraz na Sparku z ATTI (pomieszczenia) i GPS (na zewnątrz). O Symie napisałem dlatego, żebyś nie myślał, że nie wiem do czego służą wajchy w RC, bo latam Sparkiem z autopilotem:)
Problem w tym, że Spark przełącza te tryby automatycznie, zależnie od warunków, bez mojego wpływu i decyzji. Rady np. dla pilotów Phantoma, że "na GPS latamy, gdy jest dobry sygnał z co najmniej 8 satelitów" dla mnie są "na plaster", bo w Phantomie można ręcznie przełączyć na ATTI (tak czytałem i nawet doradzają, żeby to zrobić), a w Sparku nie. Przy lataniu w niestabilnych warunkach sygnału GPS (raz jest silny, raz zbyt słaby), nie wiem ostatecznie, jak się dron zachowa. Mam nadzieję, że rozumiesz, o co mi chodzi. Jeśli ja tu czegoś jeszcze nie rozumiem to objaśnij. Tylko błagam - wiem, że w ATTI jest stabilizacja tylko wysokości i dron pływa na wietrze.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: DJI Spark

Post autor: pawelsky »

ts3362 pisze:Syma nie ma ATTI
ATTI, to skrot od attitude, czyli utrzymanie drona w poziomie. Ma go zarowno Syma, jak i Spark. Tak naprawde jedyna istotna roznica pomiedzy ATTI w Sparku i ATTI w Symie jest to ze Spark trzyma rowniez wysokosc.

Tryb GPS dodatkowo dodaje wspomaganie zawisu nad punktem, ale zawsze jest to tylko wspomaganie (ktore wcale nie musi dzialac, badz moze sie wrecz wylaczyc), wiec zawsze powinienes zakladac ze to Ty musiz w pelni panowac nad maszyna (tak jakbys latal w ATTI).

To co wydarzylo sie w Twoim przypadku to prawdopodobnie wczesniejsze przelaczenie z GPS na ATTI (i to zapewne nie z powodu samego GPSa, a z powodu zaklocen kompasu - mozesz sprawdzic w logach) a pozniej dryf od zawirowan powietrza, stad moja sugestia ze jesli nie byles w stanie nad tym zapanowac, to i w samym ATTI tez bys sobie zapewne nie poradzil (bo tak naprawde juz byles w ATTI).
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: DJI Spark

Post autor: Verid »

Chwila - coś kręcisz. ATTI (znane także jako Baro albo AltHold) to trzymanie koptera w poziomie i w pionie. Tylko w poziomie to LEVEL (względnie Stabilize, Angle czy Horizon) i w DJI jako takim się z tym nie spotkałem. Symy w większości przypadków ATTI nie mają choć ostatnio pojawiły sie wersje X8 które to potrafią.
Ten wredny...
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: DJI Spark

Post autor: pawelsky »

Verid pisze:Chwila - coś kręcisz. ATTI (znane także jako Baro albo AltHold) to trzymanie koptera w poziomie i w pionie. Tylko w poziomie to LEVEL (względnie Stabilize, Angle czy Horizon) i w DJI jako takim się z tym nie spotkałem. Symy w większości przypadków ATTI nie mają choć ostatnio pojawiły sie wersje X8 które to potrafią.
Rozni producenci uzywaja roznych nazw (nie zawsze z sensem) dlatego napisalem od czego ten skrot pochodzi - aTTitude to nie aLTitude (choc bywa czesto mylone).

Mozna napisac ze Syma ma ATTI (bo utrzymuje zadane attitue) ale nie ma AltHold (bo nie trzyma samodzielnie wysokosci).

Nie w nazwenictwie jednak rzecz a w tym ze ciezko sie zgodzic z twierdzeniem ts3362 ze w Symie wszystko zależy od Ciebie (to nie ACRO) i ze roznica miedzy ATTI w sparku i ATTI (lub jakkolwiek to nazwiesz) w Symie jest brak AltHold.
ts3362
Posty: 26
Rejestracja: czwartek 21 wrz 2017, 17:21
Lokalizacja: Stare Babice

Re: DJI Spark

Post autor: ts3362 »

Verid pisze:Symy w większości przypadków ATTI nie mają choć ostatnio pojawiły sie wersje X8 które to potrafią.
Jestem na bank pewien, że moja Syma X5SW żadnego ATTI nie ma. ATTI to jestem ja nieustannie korygując wajchą do wysokości:) Z tego co czytałem, to ATTI (Baro albo AltHold - jak słusznie podałeś) to automatyka utrzymywania wysokości drona (czyli stabilizacja tylko w pionie) poprzez odczyt czujnika barometrycznego. Dlatego wiatr, czy inne tam przeciągi będą przesuwać dron w poziomie (zakładamy "czyste ATTI" bez stabilizacji wizyjnej, bo to jeszcze inne wspomaganie). Poprawcie mnie, jeśli coś pomyliłem.
pawelsky pisze:To co wydarzylo sie w Twoim przypadku to prawdopodobnie wczesniejsze przelaczenie z GPS na ATTI (i to zapewne nie z powodu samego GPSa, a z powodu zaklocen kompasu - mozesz sprawdzic w logach) a pozniej dryf od zawirowan powietrza, stad moja sugestia ze jesli nie byles w stanie nad tym zapanowac, to i w samym ATTI tez bys sobie zapewne nie poradzil (bo tak naprawde juz byles w ATTI)
Faktycznie możesz mieć rację, że w tym momencie mogło nastąpić przełączenie z GPS na ATTI. Pisałem, że wiatru nie było, ale tak faktycznie to był, tylko stosunkowo niewielki i dron bez problemu sobie z nim radził. Mogło być tak, że dron lecąc blisko ściany na GPS kontrował wg kierunku i siły wiatru, ale w momencie przełączenia na ATTI natychmiast przestał to robić i "poszedł z wiatrem". I to był element zaskoczenia, którego akurat nie miałbym, gdybym leciał cały czas na ATTI. Byłbym wtedy zajęty cały czas kontrolowaniem pozycji drona mimo wiatru i wówczas oparcie się drona o ścianę mógłbym przypisać wyłącznie sobie. Właśnie to zdarzenie jest cenną wskazówką, żeby uważać i nie dać się zaskoczyć. Wg mnie, jak się lata w naprawdę ograniczonej przestrzeni z dużym prawdopodobieństwem zakłócania GPS, to lepiej lecieć wyłącznie na ATTI i wtedy pilot ma większą koncentrację na kontroli pozycji drona.
Żeby było jasne - nie uważam, że GPS jest be. Bez dobrego pozycjonowania drona w przestrzeni (GPS, wizyjne itd.) to chyba niewiele byłoby czasu, żeby jeszcze zajmować się kamerką, ujęciami i zdjęciami:) Na ATTI chcę latać w celach szkoleniowych oraz w przypadkach jak wymieniłem powyżej.

PS: spróbuję znaleźć log z tego lotu i zobaczyć, co tam widać.
pawelsky - coś naprawdę kręcisz z tym definiowaniem ATTI. W user manual Sparka na 9 stronie (Flight Modes) jest jak byk opisane, na czym polega ATTI (przynajmniej w Sparku). A moja Syma jak ma jakieś ATTI to go nigdzie nie widać:)
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: DJI Spark

Post autor: pawelsky »

ts3362 pisze:ATTI (Baro albo AltHold - jak słusznie podałeś) to automatyka utrzymywania wysokości drona (czyli stabilizacja tylko w pionie) poprzez odczyt czujnika barometrycznego.
ATTI to przede wszystkim utrzymanie drona (czyli jego ATTItude) poziomo, utrzymanie wysokosci to dodatek (zwany czasem AltHold), bo bez utrzymania attitude (poziom) nie bardzo mialbys jak utrzymac altitude (wysokosc) gdy dron leci np. do gory nogami.

Innymi slowy mozesz miec kontrole ATTItude bez kontroli altitude (tak jak w Symie), mozesz miec kontrole jednego i drugiego (tak jak w Sparku) i kazdy producent sobie to nazywa jak chce, badz nie nazywa wcale (np. Syma 5XHW czy nowy Hubsan X4 107P, ktore oprocz poziomu utrzymuja rowniez wysokosc podobnie jak Spark, rowniez w instrukcji nie wspominaja nic o zadnym ATTI).

Podsumowujac mozesz miec 4 glowne poziomy stabilizacji

1) brak stabilizacji (w uproszczeniu oczywiscie) czyli to co masz w np. racerach
2) utrzymanie tylko ATTItude na podstawie acc/gyro (czyli to co masz w Twojej Symie i wiekszosci innych kopterkow bez barometru)
3) utrzymanie ATTIude i wysokosci na podstawie acc/gyro/baro/echo (czyli to co masz np. w Sparku pod nazwa ATTI a Symie 5XHW czy Hubsanie x4107P bez zadnej nazwy)
4) utrzymanie ATTItude, wysokosci i pozycji acc/gyro/baro/echo/gps/vps (czyli to co masz np. w Sparku pod nazwa GPS badz OPTI)

Mozemu tu sobie w nieskonczonosc dyskutowac o nazewnictwie i jego (bez)sensownosci ale tak jak pisalem wczesniej - nie w tym rzecz. Wazne zeby miec zdolnosc panowania nad maszyna niezaleznie od trybu.

Przejrzyj loga to zobaczymy co sie tam tak naprawde wydarzylo i jak najlepiej bedzie temu zaradzic.
ts3362
Posty: 26
Rejestracja: czwartek 21 wrz 2017, 17:21
Lokalizacja: Stare Babice

Re: DJI Spark

Post autor: ts3362 »

pawelsky pisze:Podsumowujac mozesz miec 4 glowne poziomy stabilizacji
(...)
Przejrzyj loga to zobaczymy co sie tam tak naprawde wydarzylo i jak najlepiej bedzie temu zaradzic.
O, teraz przynajmniej się rozumiemy, o czym mowa:) Jeśli Twoja klasyfikacja jest poprawna, to sam chyba przyznasz, że w tej branży używa się pojęcia ATTI w innym kontekście, niż ono faktycznie oznacza. Takie ATTI jak podajesz, oczywiście Syma też ma.
Poszukam w logach - ale nie będzie łatwo, bo wtedy chyba nic nie nagrywałem, więc trudniej będzie rozpoznać, który to był lot. Jeszcze nie czytałem tych logów, które się ściąga poprzez Assistant 2, więc podejdę do zagadnienia pierwszy raz.

UPDATE: Hm, czy ktoś wie, jak odczytać flight logi Sparka zapisane via Assistant 2 w plikach .DAT? Znalazłem gdzieś taki opis m.in. dla Mavica: http://www.datfile.net/DatCon/retrieveV ... ressedFile
W komórce mam tylko te logi, gdy latałem z RC połączonym z telefonem. Ale np. dziś latałem w domu z RC bez telefonu. Log jest więc tylko w pamięci drona. Zatem żeby obejrzeć log takiego lotu, muszę chyba ściągnąć plik na PC poprzez Assistant 2.
Problem jest taki, że w Assistant 2 (ver 1.1.6) nie mam w ogóle pozycji Flight Data (patrz opis w załączonym linku). Zablokowali to dla Sparka, czy wersja Assistant nie ta?
Pytam, bo być może ten lot, który chcemy analizować był właśnie taki - latam np. czasem w trybie Sport bez podpiętego smartfona. Widzę, że w logach w telefonie nie mam niektórych lotów.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: DJI Spark

Post autor: pawelsky »

ts3362 pisze:w tej branży używa się pojęcia ATTI w innym kontekście, niż ono faktycznie oznacza
Nie w calej w branzy, tylko DJI (i niektorzy nasladowcy) akurat tak niefortunnie nazwalo sobie swoj tryb stabilizacji (poziomu i wysokosci). Ten sam tryb 3DR w swoim Solo nazywa Fly:Manual, a ArduPilot zwie go AltHold, a Cleanflight ANGLE+BARO.

Z drugiej strony np. w takim OpenPilocie tryb Attitude oznacza dokladnie to co oznaczac powinno i nie ma nic wspolnego ze stabilizacja wysokosci.

Ile producentow - tyle wersji nazewnictwa.
ts3362 pisze:Jeszcze nie czytałem tych logów, które się ściąga poprzez Assistant 2, więc podejdę do zagadnienia pierwszy raz.
Powodzenia.
ts3362
Posty: 26
Rejestracja: czwartek 21 wrz 2017, 17:21
Lokalizacja: Stare Babice

Re: DJI Spark

Post autor: ts3362 »

Kyokushin pisze:Pytałeś się jak wymusić tryb ATTI
Robi się to przez modyfikację wpisu we Flight Controllerze poprzez DJI Assistant (włączony debug i opcje do edycji FC).
Jak to wszystko zrobić - info znajdziesz tu:
http://dji.retroroms.info/howto/parameterhacks
Próbowałem zrobić modyfikację wg info we wskazanym linku, ale albo coś pozmieniali w aktualnej wersji Assistant (używam teraz V1.1.6), albo się nie znam. Nie znalazłem nigdzie pliku main.js, w którym wg linku należy coś zmienić, ale chyba tą rolę pełni plik app.asar. Tam znalazłem wiersz z procedurą odblokowania okna debugowania (przegląd i edycja w Notepad++). Po zmianach i odpaleniu Assistant 2 najpierw wyskakuje okienko z błędami w skrypcie Java, a po jego zamknięciu otwiera się okno startowe Assistant 2 na moment z widocznym oknem debugowania, po czym okno debugowania znika i Assistant się zawiesza na oknie startowym. Daje się to dopiero zamknąć poprzez managera zadań. Oczywiście po przywróceniu pliku app.asar do stanu pierwotnego Assistant 2 działa. Jeśli ktoś (Kyokushin?) próbował to zrobić, z góry dziękuję za podpowiedź.

W temacie przeglądania logów Sparka z plików .DAT ściągniętych do PC poprzez Assistant 2, to jak pisałem, nie widzę nigdzie opcji przeglądania logów wprost z Assistanta, ale w podkatalogu Assistant jest aplikacja viewer.exe, w której można otworzyć i przeglądać pliki dat pod warunkiem, że dany plik dat zawiera dane tylko jednego lotu (tak zauważyłem). Inne działające narzędzia do przeglądania opisane są pod linkiem: https://sparkpilots.zone/threads/how-to ... t-log.398/
Awatar użytkownika
Tomanek
Posty: 24
Rejestracja: środa 30 sie 2017, 13:32

Re: DJI Spark

Post autor: Tomanek »

Musieli coś pozmieniać. Ja co prawda mam plik main.js w wersji 1.1.6 ale nie ma w nim sekcji openDevtools - więc nie ma co odblokować i nie działa.
Na wcześniejszej wersji co prawda wszystko ładnie się wyświetlało ale nie mogłem wykonać punktu 7 ("Change “debug” from 0 to 1") nigdzie nie mogłem tego parametru "debug" znaleźć.
Suma sumarum ani wcześniej ani teraz mi nie bangla...

edyta.
Kolega @macgyverek pisał, że na FB zamieszcza swoje mody do Sparka.
Może byłby uprzejmy zamieścić je też tutaj na forum.
A jakby jeszcze napisał jak samemu można coś zmodować to już by była pełnia szczęścia.
Mam dziwne wrażenie , że jakoś tutaj by się przydały większej grupie niż na FB (ale o tym już było)
DJI Spark (Meadow Green) Combo
Xperia Z3
Galaxy S8
Awatar użytkownika
macgyverek
Posty: 273
Rejestracja: niedziela 26 paź 2014, 21:21
Lokalizacja: śląsk

Re: DJI Spark

Post autor: macgyverek »

Syma 107G | Walkera Ladybird QR V1 | Align TREX 450L DOMINATOR | Align TREX 250 DFC | DJI SPARK | HELL QUAD 3D | Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0
Awatar użytkownika
Tomanek
Posty: 24
Rejestracja: środa 30 sie 2017, 13:32

Re: DJI Spark

Post autor: Tomanek »

Dzięki wielkie - a czym się różnią "FCC" od "FCC MODES" ?
Fajnie by było jak byś napisał co zostało zmodowane w tych appkach... oprócz FCC.
DJI Spark (Meadow Green) Combo
Xperia Z3
Galaxy S8
ODPOWIEDZ