Polskie Forum FPV
http://rc-fpv.pl/

Analiza ryzyka
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=53&t=42596
Strona 2 z 2

Autor:  IvanM [ wtorek 24 paź 2017, 13:17 ]
Tytuł:  Re: Analiza ryzyka

NeXuS pisze:
Na prawdę prawo to nakazuje? Który przepis?

Cytowałem z rozporządzenia tylko dwa posty wyżej. Ale nie ci będzie jeszcze raz:
Cytuj:
4.1. Modelami latającymi wykonuje się jedynie operacje w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS z zachowaniem następujących
warunków:
-zapewniając w każdej fazie lotu bezpieczną odległość poziomą od osób, mienia lub innych użytkowników przestrzeni
powietrznej na wypadek awarii lub utraty kontroli nad modelem latającym


NeXuS pisze:
Tak sformułowany przepis uniemożliwiłby praktycznie całkowicie loty bsp, bo większość modeli może po awarii w sposób niekontrolowany przelecieć jeszcze powiedzmy 10 km.

Operator ponosi pełną odpowiedzialność. Jeżeli twój model po awarii poleci jeszcze 10km - to bezpieczna odległość jest 10km plus minimalna wymagana odległość. Takim modelem nie możesz latać komercyjnie, bo w wypadku lotów innych jak hobbystycznych zdefiniowany jest wymóg:
Cytuj:
Rozdział 5
Zasady eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych
5.1. Warunkiem eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych jest:
4) wyposażenie bezzałogowego statku powietrznego w system Failsafe zaprogramowany w sposób zgodny z zaleceniami
profilaktycznymi, o których mowa w ppkt 3;

Autor:  NeXuS [ wtorek 24 paź 2017, 15:26 ]
Tytuł:  Re: Analiza ryzyka

IvanM pisze:
Jeżeli twój model po awarii poleci jeszcze 10km - to bezpieczna odległość jest 10km plus minimalna wymagana odległość.

OK, moje modele mają zasięg energetyczny ze 20 km. Czyli mam sobie znaleźć w naszym kraju obszar o promieniu 20 km bez zabudowań, ludzi itd, stanąć w środku i odpalić model, żeby być w zgodzie z prawem?

Autor:  IvanM [ wtorek 24 paź 2017, 16:00 ]
Tytuł:  Re: Analiza ryzyka

NeXuS pisze:
OK, moje modele mają zasięg energetyczny ze 20 km. Czyli mam sobie znaleźć w naszym kraju obszar o promieniu 20 km bez zabudowań, ludzi itd, stanąć w środku i odpalić model, żeby być w zgodzie z prawem?

Nie. Prawo nie interesuje jaki masz "zasięg energetyczny". Masz zapewnić, by w każdej fazie lotu była zachowana bezpieczną odległość poziomą od osób, mienia lub innych użytkowników przestrzeni powietrznej. Twoja sprawa czy użyjesz Failsafe, system autodestrukcji atomizującej czy snajpera z wiatrówką który zdejmie z nieba twój niekontrolowalny model zanim spadnie na przykład na dzieci w podwórku 15km oddalonego przedszkola.

Autor:  NeXuS [ wtorek 24 paź 2017, 16:47 ]
Tytuł:  Re: Analiza ryzyka

No dobrze, masz rację, czyli jeszcze raz, jeżeli moje modele mają zasięg energetyczny 20 km to mam sobie znaleźć w naszym kraju obszar o promieniu 20,1 km bez zabudowań, ludzi itd, stanąć w środku i odpalić model, żeby być w zgodzie z prawem, bo przecież logicznie zakładając awarię np. układu sterowania, należy również założyć możliwą awarię zadziałania failsafe, czy "oko kilera". Formalnie - ściśle z literą prawa - tak, czy nie?

Autor:  IvanM [ wtorek 24 paź 2017, 17:49 ]
Tytuł:  Re: Analiza ryzyka

NeXuS pisze:
Formalnie - ściśle z literą prawa - tak, czy nie?

Oczywiście, że nie. Przecież zgodnie z prawem możesz latać i w odległości 30m (o ile jest ona w danej sytuacji odległością bezpieczną) - i to nawet jeżeli twój samolot zdolny jest przelecieć 200km.
Potraktuj to jako granice pomiędzy jedną i drugą Koreou. Możesz latać z F16 na terenie południowej aż do samej granicy. Ale jeżeli przekroczysz linie potraktują to na północy jako naruszenie przestrzeni powietrznej i natychmiast cie zgodnie z prawem międzynarodowym zestrzelą.
Nie możesz to jednak interpretować jakby prawo międzynarodowe kazało ci latać w odległości 3200km od granicy ... bo tyle może F16 przelecieć jeżeli pilot walnie sobie drzemkę a budzik nie zadziała.

Autor:  Rawen 75 [ poniedziałek 06 lis 2017, 16:40 ]
Tytuł:  Re: Analiza ryzyka

No i co dalej? Ciekawi mnie dalszy ciąg tej dyskusji. Na razie to wykład typu-śmigło w samolocie służy do chłodzenia pilota. Jako dowód można podać przykład, że gdy tylko śmigło się nie kręci, pilot natychmiast się poci...

Strona 2 z 2 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/