Zanim...
Zanim...

Zanim...


Polskie Forum FPV

Forum modelarzy i pilotów FPV
Dzisiaj jest środa 22 sie 2018, 05:18


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 80 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna
Autor Wiadomość
Post: niedziela 29 sty 2017, 11:42 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 6375
Lokalizacja: Polska
Jako ze nikt sie specjalnie nie kwapil postanowilem spisac krotkie podsumowanie dotyczace obowiazujacych od 7 wrzesnia 2016 nowych przepisow. Proponuje przypiecie w glownym dziale (zamiast starego watku), gdy pojawia sie dodatkowe informacje, bede oczywiscie aktualizowal.

  • Link do rozporzadzenia:
    http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2016/1317
    Pamietac nalezy ze rozporzadzenie to nie zawiera calosci przepisow dotyczacych zasad poruszania sie w polskiej przestrzeni a wprowadza jedynie dla niektorych rodzajow statkow powietrznych (w tym dronow) wylaczenia zastosowania niektorych przepisow Prawa Lotniczego. Z tym ostatnim rowniez nalezy sie wiec zapoznac.
  • Komentarze radcy prawnego Mikolaja Doskocza:
    https://bezzalogowe.wordpress.com/ (szczegolnie ciekawy jest ten dotyczacy GRANIC ZABUDOWY)
  • Najbardziej chyba aktualna, przyjazna w uzyciu i interaktywna mapa stref i ograniczen wynikajacych z przepisow:
    https://droneradar.eu/mapa#aktualna (dostepne sa rowniez aplikacje na Androida i iOS)
  • Czytelne podsumowanie PANSY dotyczace koordynacji (czyli gdzie wolno, gdzie nie wolno, gdzie potrzeba uzyskac zgode i jak) lotow w poszczegolnych strefach, a takze informacji na temat unijnego rozporzadzenia SERA C:
    http://www.pansa.pl/index.php?menu_lewe=ops&lang=_pl&opis=OPS/ops_rpa
  • Ustawa o ochronie osób i mienia wskazujaca (w art. 5 ust. 1 i 2) obszary, obiekty i urzadzenia nad ktorymi loty sa zabronione (w przypadku modeli latajacych) lub wymagaja zgody zarzadzajacego (w przypadku bezzalogowych statkow powietrznych):
    http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971140740
  • Lista terenow zamknietych oraz obiektow jadrowych nad ktorymi loty sa zabronione (w przypadku modeli latajacych) lub wymagaja zgody zarzadzajacego (w przypadku bezzalogowych statkow powietrznych), a malo kto o tym wie (szczegoly dzialek mozna znalezc na GEOPORTALU):
    MON - tereny zamkniete w resorcie obrony narodowej (stan na dzien 18.04.2018)
    MIR/MIB/MI - tereny zamkniete przez ktore przebiegaja linie kolejowe (stan na dzien 27.03.2014), pozniejszych zmian nalezy szukac w Dziennikach Urzedowych MIR/MIB/MI
    PAA - lista obiektow jadrowych

Z ciekawostek nowe rozporzadzenie:
  • wprowadza rozroznienie na modele latajace (do lotow rekreacyjnych lub sportowych) oraz bezzalogowe statki powietrzne (do lotow wszelkich innych, np. komercyjnych)
    ML - zalacznik nr 1, rozdzial 1.1
    BSP - zalacznik nr 2, rozdzial 1.1
  • wprowadza mozliwosc lotow FPV (jesli latamy z obserwatorem) oraz doprecyzowuje pojecie kontaktu wzrokowego przy operacjach VLOS
    ML - zalacznik nr 1, rozdzial 2.1.9) + 2.1.10) + 2.1.15) + 4.1.1)
    BSP - zalacznik nr 2, rozdzial 2.1.6) + 2.1.11) + 2.1.16) + 4.1.1)
  • wprowadza minimalne odleglosci przy lotach w poblizu ludzi i budynkow (dotyczy modeli latajacych)
    ML - zalacznik nr 1, rozdzial 4.1.3) + 4.1.4) + 4.2
  • znosi ograniczenia wynikajace ze stref R nad miastami powyzej 25 tys. mieszkancow
    ML i BSP - paragraf 1.2).a) + 1.2).b)
  • komplikuje (niestety) uzyskanie pozwolenia na loty w strefach R nad parkami narodowymi (wymagana zgoda zarzadzajacego parkiem, co stwarza problemy kompetencyjne - patrz np. TUTAJ)
    ML - zalacznik nr 1, rozdzial 4.1.9)
    BSP - zalacznik nr 2, rozdzial 4.1.8)

  • lagodzi czesc ograniczen dla modeli o masie startowej ponizej 600g
    ML - zalacznik nr 1, rozdzial 4.2 + 4.3
    BSP - zalacznik nr 2, rozdzial 4.4

  • lagodzi czesc ograniczen w CTR/ATZ przy lotach w odleglosci wiekszej niz 6km od granicy lotniska
    ML - zalacznik nr 1, rozdzial 4.4
    BSP - zalacznik nr 2, rozdzial 4.5

  • wprowadza obowiazek posiadania tabliczki znamionowej, kamizelki ostrzegawczej, oswietlenia nocnego, systemu failsafe i instrukcji operacyjnej przy lotach BSP (nie dotyczy modeli latajacych)
    BSP - zalacznik nr 2, rozdzial 5.1.1) + 5.1.2) + 5.1.3) + 5.1.4) + 5.1.5) + 5.2 + 5.3
  • wprowadza zakaz (ML) lub ograniczenie (BSP) lotow nad terenami zamknietymi, obiektami jadrowymi i innymi obszarami, obiektami i urzadzeniami ważnymi dla obronności, interesu gospodarczego państwa, bezpieczeństwa publicznego i innych ważnych interesów państwa
    ML - zalacznik nr 1, rozdzial 4.6 (calkowity zakaz)
    BSP - zalacznik nr 2, rozdzial 4.1.12) (loty tylko za zgoda lub na potrzeby zarzadzajacego)

Po szczegoly zapraszam do uwaznej lektury samego rozporzadzenia :-)

FAQ czyli czesto zadawane pytania

  • Co to jest dron?
    Kiedys - wojskowa, zdalnie sterowana latajaca maszyna do zabijania. Obecnie - potoczne i coraz bardziej popularne (choc przez modelarzy z krwi i kosci uznawane za niewlasciwe) okreslenie na zdalnie sterowane modele latajace badz bezzalogowe statki powietrzne (wielowirnikowce, samoloty, szybowce, latajace skrzydla itp.) uzywane do zabawy badz pracy.
  • Czy do latania dronami potrzebuje licencji?
    Jesli latasz w celach rekreacyjnych lub sportowych - nie. Licencja (a wlasciwie Swiadectwo Kwalifikacji Operatora Bezzalogowego Statku Powietrznego) wymagana jest przy innych typach lotow (np. komercyjnych). Warto jednak zastanowic sie nad uzyskaniem takiego swiadectwa - wiedza i umiejetnosci zdobyte podczas szkolenia i egzaminu z pewnoscia nie pojda na marne.
  • Co mi grozi za latanie niezgodne z przepisami?
    Wachlarz przewidzianych kar jest dosc szeroki - od kary grzywny do pozbawienia wolnosci do lat 5, w zaleznosci od skali przewinienia. Mozliwe jest rowniez zatrzymanie drona, zatrzymanie samego operatora, mandat karny, itp. Nalezy sie rowniez liczyc z odpowiedzialnoscia finansowa badz karna w przypadku wyrzadzenia szkod w powietrzu badz na ziemi (patrz np.: https://bezzalogowe.wordpress.com/2017/01/12/odpowiedzialnosc-prawna-uzytkownika-drona/)
  • Czy moge latac dronem w miescie?
    Z punktu widzenia prawa nie ma takiego zakazu pod warunkiem zachowania 100m w poziomie od granicy zabudowy oraz 30m w poziomie od ludzi i pojazdow (te dwa ostatnie ograniczenia nie dotycza dronow o masie mniejszej niz 600g). Z punktu widzenia zdrowego rozsadku lepiej jednak tego nie robic - z uwagi na gesta zabudowe, obecnosc ludzi i pojazdow a takze zageszczenie sieci radiowych mogacych zaklocac komunikacje potencjalne szkody gdy cos pojdzie nie tak (a predzej czy pozniej pojdzie) moga byc niepotrzebnie wysokie. Lepiej, szczegolnie gdy dopiero zaczynamy zabawe z dronami, latac na otwartej przestrzeni z dala od skupisk ludzkich. Oczywiscie niezaleznie od miejsca w ktorym latamy nalezy respektowanic wszelkie strefy lotnicze i inne ograniczenia.
  • Skad bede wiedzial w jakiej strefie aktualnie sie znajduje i czy moge w niej latac?
    Najprosciej sprawdzic na stronie DroneRadar lub zainstalowac aplikacje na Androida badz iOS. Oczywiscie moga sie zdarzyc sytuacje, ze informacja od DroneRadar nie bedzie kompletna - uzywaj na wlasna odpowiedzialnosc.
  • Co to jest wysokosc AGL i AMSL?
    Skrotem AGL okresla sie wysokosc liczona od powierzchni ziemi (Above Ground Level), zas skrot AMSL oznacza wysokosc bezwzgledna nad poziomem morza (Above Mean Sea Level)
  • Czy moge latac dronem kolo lotniska?
    Prosta odpowiedz brzmi - NIE! Z uwagi na mozliwosc kolizji z wiekszymi statkami powietrznymi cywilne lotniska chronione sa tzw. strefa CTR (wieksze lotniska kontrolowane) lub ATZ (mniejsze lotniska) i z przyczyn oczywistych w strefach tych latanie jest zabronione. Istnieja jedynie 3 wyjatki od tej reguly: (1) uzyskalismy zgode od instytucji zapewniajacej kontrole ruchu lotniczego badz zarzadzajacego dana strefa, (2) latamy dronem o masie nie wiekszej niz 600g i w odleglosci co najmniej 1km od granicy lotniska i do wysokosci max. 30m AGL lub wysokosci najwyzszej przeszkody w promieniu 100m od operatora, (3) latamy dronem o masie nie wiekszej niz 25kg i w odleglosci co najmniej 6km od granicy lotniska i do wysokosci max. 100m AGL.
  • A co z lotniskami wojskowymi?
    Podobnie jak lotniska cywilne, lotniska wojskowe rowniez maja wyznaczone strefy ochronne MCTR lub MATZ i w tych strefach latanie jest rowniez zabronione. Jedynym wyjatkiem od tej reguly jest sytuacja w ktorej uzyskalismy zgode od zarzadzajacego dana strefa.
  • Na czym poleaga utrzymywanie kontaktu wzrokowego z dronem
    Utrzymywanie kontaktu wzrokowego z dronem, zwane rowniez lotem VLOS (Visual Line Of Sight), to wykonywanie lotu w takiej odleglosci i na takiej wysokosci aby caly czas byc w stanie okreslic (bez uzycia lornetek, lunet, itp.) co dzieje sie z dronem. Jesli nie jestes w stanie stwierdzic w ktora strone obrocony jest Twoj dron - jestes za daleko lub za wysoko!
  • Jak wysoko moge latac dronem?
    Zgodnie z prawem tak wysoko na ile pozwala strefa w ktorej aktualnie latasz, pod warunkiem zachowania ciaglego kontaktu wzrokowego z dronem. Zaleca sie jednak nie przekraczac wysokosci 150m AGL. Powyzej tej granicy (minimalnej wysokosci dla tzw. lotow VFR) istnieje duze prawdopodobienstwo spotkania wiekszych uzytkownikow przestrzeni powietrznej. Niezaleznie od wysokosci musisz miec zawsze oczy szeroko otwarte, by nie dopuscic do kolizji z innymi uzytkownikami przestrzeni powietrznej (zasada see & avoid)
  • Jak daleko moge latac dronem?
    Jedynie tak daleko aby caly czas utrzymywac kontakt wzrokowy z dronem (zazwyczaj ok. kilkuset metrow)
  • Czy moge latac FPV?
    Tak, pod warunkiem posiadania obserwatora, ktory bedzie utrzymywal za Ciebie staly kontakt wzrokowy z dronem.
  • Czy moge latac dronem w parku narodowym?
    Loty w parkach narodowych dozwolone sa wylacznie za zgodza i na zasadach okreslonych przez zarzadzajacego danym parkiem. W wielu parkach zarzadcy calkowicie takich lotow zabraniaja, w innych wymagana jest pisemna zgoda, w jeszcze innych dodatkowo pobierane sa (czasem wielotysieczne) oplaty. Ciekawe zestawienie zasad dla 10 z 23 polskich parkow narodowych mozna znalezc na tej stronie.

UWAGA! Informacje zawarte w tym poscie maja charakter informacyjny i choc staram sie aby bazowaly one na najlepszej wiedzy tak mojej jak i innych, moga wkrasc sie tu pewnie bledy, niescislosci badz uproszczenia (napisz w watku jesli takie dostrzezesz). Korzystasz na wlasna odpowiedzialnosc - jako operator drona to Ty jestes odpowiedzialy za przestrzeganie obowiazujacego prawa.

Na koniec dwie ulotki przygotowane przez ULC (sa one oczywiscie duzym uproszczeniem)

Komentarz: Loty rekreacyjne - modele latajace
Loty_rekeracyjne.jpg
Loty_rekeracyjne.jpg [ 189.25 KiB | Przeglądany 7140 razy ]
Komentarz: Loty komercyjne - bezzalogowe statki powietrzne
drony_profesjonalne.jpg
drony_profesjonalne.jpg [ 149.81 KiB | Przeglądany 7140 razy ]


Ostatnio zmieniony niedziela 15 lip 2018, 12:13 przez pawelsky, łącznie zmieniany 14 razy

Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 29 sty 2017, 12:23 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 03 kwie 2015, 07:04
Posty: 1836
Lokalizacja: Schwerin
Nareszcie ktoś postanowił zebrać wszystko do kupy.

Proponuję napisać w skrócie dla modeli latających:
Można latać.......
Nie można latać........


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 29 sty 2017, 12:53 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 6375
Lokalizacja: Polska
maxiiii pisze:
Proponuję napisać w skrócie dla modeli latających:
Można latać.......
Nie można latać........

Zrobila to juz PANSA na stronie do ktorej link podalem w podsumowaniu.

pawelsky pisze:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 29 sty 2017, 23:38 
Offline

Rejestracja: poniedziałek 20 lip 2015, 16:02
Posty: 1215
pawelsky pisze:
postanowilem spisac krotkie podsumowanie dotyczace obowiazujacych od 7 wrzesnia 2016 nowych przepisow.

Super temat.
I widzę, że go rozwijasz.
Gratuluję pomysłu i wykonania. :-)

_________________
Pozdrawiam. :), :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek 30 sty 2017, 11:10 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Posty: 8605
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E
Świetnie, będzie gdzie odsyłać mniej zorientowanych. Jak również sam, chętnie będę śledził temat.

_________________
Mój kanał na YT


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek 30 sty 2017, 12:42 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 6375
Lokalizacja: Polska
Adrián pisze:
Świetnie, będzie gdzie odsyłać mniej zorientowanych. Jak również sam, chętnie będę śledził temat.

Jak bede mial troche wiecej czasu to dodam jeszcze sekcje FAQ (z czasem mam nadzieje wspolnymi silami rozwijana) :-)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek 30 sty 2017, 19:46 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Posty: 8605
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E
Dokładnie, bo fajny temat :-)

_________________
Mój kanał na YT


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek 30 sty 2017, 20:48 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 6375
Lokalizacja: Polska
Adrián pisze:
Dokładnie, bo fajny temat :-)

Pierwsza porcja FAQ dodana.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek 30 sty 2017, 21:37 
Offline

Rejestracja: poniedziałek 20 lip 2015, 16:02
Posty: 1215
pawelsky pisze:
Pierwsza porcja FAQ dodana.

Ano super.
Czy w związku z :
Cytuj:
Jak wysoko moge latac dronem?
Zgodnie z prawem tak wysoko na ile pozwala strefa w ktorej aktualnie latasz. Zaleca sie jednak nie przekraczac wysokosci 150m AGL. Powyzej tej granicy (minimalnej wysokosci dla tzw. lotow VFR) istnieje duze prawdopodobienstwo spotkania wiekszych uzytkownikow przestrzeni powietrznej. Niezaleznie od wysokosci musisz miec zawsze oczy szeroko otwarte, by nie dopuscic do kolizji z innymi uzytkownikami przestrzeni powietrznej (zasada see & avoid)

Dodać skonkretyzowany akapit na temat:
viewtopic.php?t=19220 ?
Co prawda przepisy nie nakazują zgłaszania do FIS lotów w G.
Ale ja zgłaszam loty nad morzem/plażą.Zdarza się, że awionetki tam latają poniżej 150 m.
Co tym myślisz?

_________________
Pozdrawiam. :), :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek 30 sty 2017, 21:46 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 6375
Lokalizacja: Polska
Jagoda pisze:
Dodać skonkretyzowany akapit na temat:
viewtopic.php?t=19220 ?
Co prawda przepisy nie nakazują zgłaszania do FIS lotów w G.
Ale ja zgłaszam loty nad morzem/plażą.Zdarza się, że awionetki tam latają poniżej 150 m.
Co tym myślisz?

Kwestie zgloszen, pozwolen itp. beda dodawane pozniej. Chwilowo FAQ ma pokrywac pytania najbardziej podstawowe.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 08 mar 2017, 08:09 
Offline

Rejestracja: piątek 30 gru 2016, 20:23
Posty: 247
Lokalizacja: Łódź
Chciałem tylko doprecyzować: skoro nie wolno latać w odległości mniejszej (poziomo) niż 100m od granic zabudowy miejscowości, to 95% filmików na Youtube powstała poprzez łamanie prawa przez osoby nagrywające?

_________________
Co masz zrobić jutro, zrób pojutrze. Będziesz miał dwa dni wolnego.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 08 mar 2017, 08:21 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Posty: 11729
Lokalizacja: Mikoszewo
1)95% filmików na YT niekoniecznie pochodzi z Polski. Różne kraje mają różne prawo.
2)Doczytaj o maszynach poniżej 600g.
3)Doczytaj o lotach komercyjnych.
4)Nie ekscytuj się niezdrowo.

_________________
Ten wredny...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 08 mar 2017, 08:27 
Offline

Rejestracja: piątek 30 gru 2016, 20:23
Posty: 247
Lokalizacja: Łódź
Doprecyzuj punkty 3 i 4 jesli możesz.

_________________
Co masz zrobić jutro, zrób pojutrze. Będziesz miał dwa dni wolnego.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 08 mar 2017, 08:56 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Posty: 11729
Lokalizacja: Mikoszewo
Pkt.3 możesz doprecyzować sobie sam tak samo jak zrobiłeś to z pkt.2 jak mniemam - to samo źródło.
Odnośnie pkt.4 zapytam wprost - zamierzasz weryfikować wielkość maszyny, uprawnienia operatora, strefy itd. dla każdego z tych 95% podniebnych filmików na YT a następnie składać doniesienia do prokuratury? Jak odpowiedź brzmi "tak" - zalecam leczenie. Jak "nie" - patrz pkt.4.

_________________
Ten wredny...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 08 mar 2017, 09:07 
Offline

Rejestracja: piątek 30 gru 2016, 20:23
Posty: 247
Lokalizacja: Łódź
Nie mogę znaleźć jakis konkretnych "wykluczen" jeśli chodzi o loty komercyjne.

Nie znalazłem też informacji na temat konsekwencji związanych ze złamaniem przepisu dot. minimalnej odległości od zabudowań. Kto i w jaki sposób może wyciągać ewentualne konsekwencje (policja, wojsko)?

_________________
Co masz zrobić jutro, zrób pojutrze. Będziesz miał dwa dni wolnego.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 80 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z . Polityką prywatności
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.