Opinia Prawna nowe i stare zasady lotow

Merytoryczne komentarze opisywanych w dziale wyżej przypadków

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
kefir
Posty: 4871
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 08:39
Lokalizacja: skąd

Opinia Prawna nowe i stare zasady lotow

Post autor: kefir »

Koledzy z aiRPAS Academy z PPNT (Pomorski Park Naukowo-Technologiczny) upublicznili u siebie na stronie "opinię prawną" której wykonanie zlecili znanej kancelarii prawa lotniczego.
Temat dotyczy kilku niejasnych zagadnień wykonywania lotów w strefach CTR, MATZ i R (miasta i parki).
Jest sporo ciekawych kwestii z nowych i strych przepisów.
http://airpasacademy.pl/info/
Awatar użytkownika
butrus
Posty: 117
Rejestracja: niedziela 19 paź 2014, 16:32
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Opinia Prawna nowe i stare zasady lotow

Post autor: butrus »

Dobrze, że coś takiego zrobili. Szkoda tylko, że nie ma w tej interpretacji odniesienia do tego problematycznego sformułowania "granice zabudowy miejscowości".
Jagoda
Posty: 1346
Rejestracja: poniedziałek 20 lip 2015, 16:02

Re: Opinia Prawna nowe i stare zasady lotow

Post autor: Jagoda »

butrus pisze: Szkoda tylko, że nie ma w tej interpretacji odniesienia do tego problematycznego sformułowania "granice zabudowy miejscowości".
I nie będzie.
Bo takie pojęcie nie istnieje.W odróżnieniu od pojęć:
1.Granica zabudowy
2.Granica miejscowości
3.Zabudowa miejscowości.
Pozdrawiam. :), :)
IvanM
Posty: 1566
Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Lokalizacja: Podkarpackie

Re: Opinia Prawna nowe i stare zasady lotow

Post autor: IvanM »

Jagoda pisze:Bo takie pojęcie nie istnieje.
Ja nie istnieje? Patrz tutaj jest: "Granica zabudowy miejscowości". To, że nie ma żadnej specjalnej oficjalnej definicji nie oznacza, że nie istnieje.
W taki sposób nie istniała by też "Granica zabudowy" lub "Krawężnik chodnika".
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: Opinia Prawna nowe i stare zasady lotow

Post autor: Verid »

Panowie, wątek z shitstormem dotyczącym granicy zabudowy miejscowości już jest i sugeruję tam kontynuować dywagacje na ten temat.
Ten wredny...
Jagoda
Posty: 1346
Rejestracja: poniedziałek 20 lip 2015, 16:02

Re: Opinia Prawna nowe i stare zasady lotow

Post autor: Jagoda »

Sorki
proszę o przeniesienie
Edit
Bardzo
Pozdrawiam. :), :)
mikolajdoskocz
Posty: 16
Rejestracja: poniedziałek 10 paź 2016, 08:51

Re: Opinia Prawna nowe i stare zasady lotow

Post autor: mikolajdoskocz »

Jako autor opinii włączę się do dyskusji. Swoją drogą słuszne uwagi - nie przewidziałem, że może to być na tyle niejednoznaczne.

W naszym systemie prawnym nie ma definicji "granicy zabudowy", więc trzeba trochę pokombinować. Musimy posiłkować się "linią zabudowy", która jest wykorzystywana w prawie budowlanym. Pojęcie linii zabudowy pojawia się kilkukrotnie w przepisach, m.in. w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (u.p.z.p.) w art. 15 ust. 2 wskazuje na konieczność wskazania linii zabudowy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W art. 61 ust. 1 pkt. 1) u.p.z.p. postawiono wymóg określenia linii zabudowy jako niezbędnej przesłanki do wydana decyzji o warunkach zabudowy. Ma to znaczenie, ponieważ jak zapewne wiecie, m.p.z.p. obowiązuje na terenie danej gminy/miasta. Wobec tego, skoro ustawodawca chciał, żeby mimo tego wskazywać linię zabudowy, to znaczy, że takich linii może być wiele w granicach jednego miasta. Gdyby było inaczej, linia zabudowy byłaby naniesiona na linię m.p.z.p. albo granicy miasta, a przepisy nie wymagałyby określania jej dodatkowo. W granicach miast mamy przecież parki i skwery, które są poza liniami zabudowy (obowiązującymi w środku miasta).

Problem szerzej został opisany tutaj: https://latajlegalnie.com/2016/10/13/la ... -zabudowy/
Awatar użytkownika
jacekV
Posty: 2246
Rejestracja: czwartek 30 maja 2013, 18:06
Lokalizacja: Jasienica

Re: Opinia Prawna nowe i stare zasady lotow

Post autor: jacekV »

Mamy do czynienia z klasyczną sytuacją kiedy idiota próbuje zapanować nad chaosem.
Przeważnie efektem jest bubel.
A kiedy pole do domysłòw i interpretacji pozostaje w gestii np. Urzędnika-Kretyna sytuacja robi się niebezpieczna.
pozdrawiam, Jacek
__________________
Sprzęt był sprawny. Użytkownik nie.
W Hangarze; Hujsban FPV, KRAB 250, Qamikaze X4, OctoCongoCopter X8, Kadłubek, Raptor,
mikolajdoskocz
Posty: 16
Rejestracja: poniedziałek 10 paź 2016, 08:51

Re: Opinia Prawna nowe i stare zasady lotow

Post autor: mikolajdoskocz »

Hmm... ten idiota to kto?
Awatar użytkownika
jacekV
Posty: 2246
Rejestracja: czwartek 30 maja 2013, 18:06
Lokalizacja: Jasienica

Re: Opinia Prawna nowe i stare zasady lotow

Post autor: jacekV »

mikolajdoskocz pisze:Hmm... ten idiota to kto?
ustawodawca

P.S. w poprzednim poście, umkneło mi... podziękowanie za opinię i wkład w rozeznanie tematu...
pozdrawiam, Jacek
__________________
Sprzęt był sprawny. Użytkownik nie.
W Hangarze; Hujsban FPV, KRAB 250, Qamikaze X4, OctoCongoCopter X8, Kadłubek, Raptor,
mikolajdoskocz
Posty: 16
Rejestracja: poniedziałek 10 paź 2016, 08:51

Re: Opinia Prawna nowe i stare zasady lotow

Post autor: mikolajdoskocz »

OK :)

Co do idiotyzmu ustawodawcy tutaj bym aż tak nie szalał. Jest parę niedoróbek, ale pamiętajcie - żaden Sejm, ministerstwo ani ULC nie będą znali wszystkich problemów. Od tego są ludzie bezpośrednio zaangażowani w daną działalność, a konsultacje społeczne po to, żeby te nasze pomysły przeszły do przepisów i żeby wytykać błędy. Sam wiele razy brałem udział w takich konsultacjach i często uwagi ze środowiska bardzo pomagają. Chociaż nie zawsze niestety...

pozdr
MD
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Opinia Prawna nowe i stare zasady lotow

Post autor: pawelsky »

Ciekawa opinia, ale brakuje mi jeszcze odniesienia sie do pkt. 4.3 zalacznika nr 1 oraz pkt. 4.4 zalacznika nr 2 i wprowadzanych przez nie wylaczen w stosunku do stref ADIZ. O ile w przypadku CTR i ATZ mowa jest o granicy lotniska, a w przypadku strefy P o granicy terenu nim chronionego i jasne jest odkad nalezy liczyc odleglosc 1km, o tyle o doprecyzowaniu tego dla stref ADIZ w rozporzadzeniu zapomniano.

Rozsadek podpowiada ze chodzi o odleglosc od granicy panstwa, niemniej jednak rozsadek a przepisy prawne to czasem dwie rozne bajki.

mikolajdoskocz - przygladales sie moze temu?
mikolajdoskocz
Posty: 16
Rejestracja: poniedziałek 10 paź 2016, 08:51

Re: Opinia Prawna nowe i stare zasady lotow

Post autor: mikolajdoskocz »

Ja to rozumiem tak:
1) 1 km odnosi się tylko do granicy lotniska;
2) poza granicami stref P nie musimy przestrzegać 1 km - w rozporządzeniu jest "w odległości większej niż 1 km od granicy lotniska lub poza terenem obiektów chronionych przez strefę P". Czyli skoro jest 1 km od granicy lotniska, a poza terenem obiektów strefy P, to słowa "poza terenem" wykluczają ten 1 km. Gdyby miało być inaczej, to przepis brzmiałby "w odległości większej niż 1 km od granicy lotniska lub od terenu obiektów chronionych przez strefę P;
3) w Strefach ADIZ trzeba zachować wysokość do 30 m lub do przeszkód.

W opinii ciężko byłoby opisać wszystkie zmiany z dwóch powodów:
1) Wbrew pozorom to sporo przepisów i bardzo mozolna praca;
2) gdyby już się udało, to objętość byłaby taka, że nikomu nie chciałoby się czytać...

pozdrawiam
mikołaj
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Opinia Prawna nowe i stare zasady lotow

Post autor: pawelsky »

mikolajdoskocz pisze:1) 1 km odnosi się tylko do granicy lotniska;2) poza granicami stref P nie musimy przestrzegać 1 km - w rozporządzeniu jest "w odległości większej niż 1 km od granicy lotniska lub poza terenem obiektów chronionych przez strefę P". Czyli skoro jest 1 km od granicy lotniska, a poza terenem obiektów strefy P, to słowa "poza terenem" wykluczają ten 1 km. Gdyby miało być inaczej, to przepis brzmiałby "w odległości większej niż 1 km od granicy lotniska lub od terenu obiektów chronionych przez strefę P;
OK, mozna przyjac taka interpretacje.
mikolajdoskocz pisze:3) w Strefach ADIZ trzeba zachować wysokość do 30 m lub do przeszkód.
I oczywiscie mase startowa nie wieksza niz 0.6kg jak sadze? :)
mikolajdoskocz
Posty: 16
Rejestracja: poniedziałek 10 paź 2016, 08:51

Re: Opinia Prawna nowe i stare zasady lotow

Post autor: mikolajdoskocz »

oczywiście :)
ODPOWIEDZ