Zanim...
Zanim...



Polskie Forum FPV

Forum modelarzy i pilotów FPV
Dzisiaj jest środa 16 paź 2019, 08:47


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 201 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Następna
Autor Wiadomość
Post: piątek 16 wrz 2016, 00:27 
Offline

Rejestracja: wtorek 18 lut 2014, 13:22
Posty: 101
Lokalizacja: 3city
mizuraw pisze:
Czy temat SERA C został jakoś wyjaśniony?
Dla przypomnienia: komercyjny lot w przestrzeniach kontrolowanych CTR jest możliwy po:
- zapewnieniu dwustronnej łączności radiowej,
- złożeniu planu lotu
- w przypadku niektórych CTR dodatkowo posiadania transpondera.


SERA C to ogólnie bajzel, a obejmuje nas przez przeoczenie ULC - nie wyłączyli z niej bezzałogowców przy pisaniu rozporządzenia (może się to niedługo zmieni). Tym czasem nie polecisz zgodnie z wszystkimi przepisami komercyjnie w CTR, dlaczego:
- SERA C nie przewiduje czegoś takiego jak lot komercyjny, mamy loty rekreacyjne, pokazowe i specjalne (lista specjalnych jest na papierze - pożarnicze, na zlecenie jednostki terytorialnej, ratujące życie etc.);
- jeśli na wniosku do PAŻP napiszesz lot komercyjny to zgody nie dostaniesz, jeśli napiszesz rekreacyjny/pokazowy to dostaniesz (może), TWR również wyda zgodę (lub nie)... bajer polega na tym, że jeśli dojdzie do wypadku i udowodnią Ci że latałeś komercyjnie (np. robiłeś transmisję live dla TV) to jesteś w czarnej d* i możesz zapomnieć o ubezpieczeniu + pewnie PKBWL też będzie mieć swoje ale.
- w PAŻPie trwają prace żeby to obejść, najprawdopodobniej będziemy mieli swoje ministrefki w których nie będzie obowiązywać klasa przestrzeni C, ale za wcześnie żeby się nad tym rozpisywać.

Cały problem rozwiązało by wykluczenie nas z SERY, zrobić może to tylko ULC. Tym czasem w przestrzeni <6km od lotniska obowiązuje SERA, >6km od lotniska przepisy krajowe... oczywiście nie jest to do końca zgodne z przepisami... :P

_________________
Pozdrawiam :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 16 wrz 2016, 06:13 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Posty: 12371
Lokalizacja: Mikoszewo
LeWy2005 pisze:
Jeśli znajdziesz w mieście polanę gdzie od najbliższego budynku będzie 100m, będziesz w stanie też trzymać się z dala od ludzi itp. o ponad 30m, to możesz śmiało latać - oczywiście biorąc pod uwagę przestrzenie nad głową etc. :)


viewtopic.php?f=21&t=37510 :mrgreen:

_________________
Ten wredny...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 17 wrz 2016, 11:50 
Offline

Rejestracja: wtorek 18 lut 2014, 13:22
Posty: 101
Lokalizacja: 3city
Verid pisze:

Rozwiń bo nie załapałem ^_^

_________________
Pozdrawiam :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 17 wrz 2016, 18:59 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Posty: 1420
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK
Tu nie ma co rozwijać - Verid podał ci temat w którym jest 11 stron o tym - możesz tam dopisać swoje spostrzeżenia na temat polany w mieście.

_________________
Rafał Wojtyniak


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 17 wrz 2016, 19:56 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela 26 paź 2014, 21:21
Posty: 268
Lokalizacja: śląsk
A co jeśli latam innymi modelami rc niz wielowirnikowce? Bo czuje ze prawo zostało tak skonstruowane ze wszystko poszło do jednego wora - "drony".

_________________
Syma 107G | Walkera Ladybird QR V1 | Align TREX 450L DOMINATOR | Align TREX 250 DFC | DJI SPARK | HELL QUAD 3D | Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 17 wrz 2016, 20:17 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Posty: 1420
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK
A widzisz, żeby gdzieś w przepisach było słowo "dron" ?
Bo ja tylko widzę "model latający" lub "bezzałogowy statek powietrzny".

_________________
Rafał Wojtyniak


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 18 wrz 2016, 08:41 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela 26 paź 2014, 21:21
Posty: 268
Lokalizacja: śląsk
No to jaki egzamin zrobić na helikopter rc żebym mógł latać w terenie zabudowanym? Bo na razie widzę ze tyczy się wszystko wielowirnikowcow.

_________________
Syma 107G | Walkera Ladybird QR V1 | Align TREX 450L DOMINATOR | Align TREX 250 DFC | DJI SPARK | HELL QUAD 3D | Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 18 wrz 2016, 08:50 
Offline

Rejestracja: poniedziałek 05 maja 2014, 21:11
Posty: 423
Lokalizacja: Biała Podlasla
Gdzie widzisz, że tyczy się wielowirnikowców?
Kolega RW dla nieczytających konkretnych przepisów wskazał o co chodzi.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 18 wrz 2016, 18:15 
Offline

Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Posty: 1558
Lokalizacja: Podkarpackie
macgyverek pisze:
No to jaki egzamin zrobić na helikopter rc żebym mógł latać w terenie zabudowanym?

Nie ma egzaminów "by móc latać w terenie zabudowanym". Egzamin na świadectwo kwalifikacji (obojętnie czy samolot, heli czy MR) potrzebny jest do latania innego jak hobbystyczne = do latania komercyjnego. A to po spełnieniu warunków może odbywać się w "bezpiecznej" odległości od zabudowań, przy czym jaka jest ta odległość bezpieczna pozostawia się w ocenie pilota. Jeżeli namiesza - to ma przechlapane.
Egzamin więc nie uprawnia cie do polatania sobie nad miastem dla zabawy - egzamin pozwala ci tylko wykonywać usługi, które niestety często muszą być wykonywane właśnie nad terenem zabudowanym.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 18 wrz 2016, 18:29 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek 13 mar 2014, 23:24
Posty: 519
df2 pisze:
Gdzie widzisz, że tyczy się wielowirnikowców?
Kolega RW dla nieczytających konkretnych przepisów wskazał o co chodzi.


W tym poście masz film i 4h oglądania o przepisach które powinieneś chociaż pobieżnie znać.
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=42&t=37656
Nie można sobie tak po prostu latać nad terenami zurbanizowanymi.
Ponadto powinieneś być ubezpieczony.

_________________
DJI Mavic Pro - DJI Inspire 1Pro X5 - DJI S1000 - Canon - Sony - Panasonic - Sigma - HiTec - DJI - 3DR - Align


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek 19 wrz 2016, 09:14 
Offline

Rejestracja: sobota 14 wrz 2013, 09:59
Posty: 207
Lokalizacja: Rzeszów
macgyverek pisze:
No to jaki egzamin zrobić na helikopter rc żebym mógł latać w terenie zabudowanym? Bo na razie widzę ze tyczy się wszystko wielowirnikowcow.


Dodatkowo przygotowując się do egzaminu dowiesz się, że latanie w "terenie zabudowanym" z świadectwem kwalifikacji obwarowane jest wieloma obostrzeniami. Poza wspomnianą już ocena bezpieczeństwa lotu, loty takie powinny mieć instrukcję operacyjną lotu, instrukcję operacyjną w przypadku wystąpienia zdarzenia (wypadku), pilot winien mieć ubezpieczenie, BSP "identyfikator" oraz "kartę pojazdu", a loty i tak nie mogą się odbywać kiedy i jak chcesz bo w niektórych przypadkach dalej wymagana jest zgoda organu władzy terytorialnej (w miejscowościach powyżej pewnego progu ludności prezydenta lub burmistrza), oraz w niektórych przypadkach zgody żeglugi powietrznej na lot w określonej strefie. (Szczegóły mogłem coś pokręcić ale ogólny obraz powinien być)

Ostatecznie zdasz egzamin a i tak będziesz latał hobbistycznie bo przy każdym locie nie będziesz w stanie spełnić wszystkich warunków lotu komercyjnego.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek 19 wrz 2016, 09:57 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 7532
Lokalizacja: Polska
qemay pisze:
w niektórych przypadkach dalej wymagana jest zgoda organu władzy terytorialnej (w miejscowościach powyżej pewnego progu ludności prezydenta lub burmistrza)

Ten akurat wymog zostal nowymi przepisami zniesiony.

Za to jest konieczna kamizelka :-)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek 19 wrz 2016, 17:44 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Posty: 1420
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK
qemay pisze:
Ostatecznie zdasz egzamin a i tak będziesz latał hobbistycznie bo przy każdym locie nie będziesz w stanie spełnić wszystkich warunków lotu komercyjnego.

Czyli jakich warunków?
Akurat przejście badań lekarskich, posiadanie ubezpieczenia i zdanie egzaminu to największy problem.
Później, wystarczy, że będzie miał coś do rejestrowania obrazu i już każdy lot będzie mógł zaliczyć do komercyjnego.
A umieszczenie tabliczki na modelu, noszenie kamizelki - to chyba mało problematyczne warunki.

qemay pisze:
Dodatkowo przygotowując się do egzaminu dowiesz się, że latanie w "terenie zabudowanym" z świadectwem kwalifikacji obwarowane jest wieloma obostrzeniami.

No akurat to nie jest żaden argument bo z papierami nie ma podanych żadnych odległości od obiektów, za to bez papierów jest już 30 albo 100m w zależności od sytuacji. Poza tym - bez papierów nie może latać nad pewnymi obiektami (wymienionymi w rozporządzeniu) a z papierami może nad nimi latać za zgodą zarządcy, więc chyba widać dla kogo są większe obostrzenia :roll:

_________________
Rafał Wojtyniak


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek 19 wrz 2016, 20:03 
Offline

Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Posty: 1558
Lokalizacja: Podkarpackie
RW pisze:
Później, wystarczy, że będzie miał coś do rejestrowania obrazu i już każdy lot będzie mógł zaliczyć do komercyjnego.

Jeżeli kolega zadaje takiego rodzaju pytania o latanie helikopterem - to choć nie wykluczone, jednak jest mało prawdopodobne, że chodzi mu o filmowanie. Ważne by zrozumieć, że nie ma podziału "z papierami" i "bez papierów" lecz jest podział "hobbystyczne lub rekreacyjne" oraz "inne".
Nie ma więc możliwości by sobie legalnie polatać z heli 3D na boisku pomiędzy blokami "bo mam papiery".
Poza tym helikoptery w absolutnej większości używa się do "manualnego" pilotażu. Systemy autopoziomowania i autopilota wszechobecne w kopterach, spotyka się przy heli wyjątkowo rzadko. Trudno będzie o wymagany Failsafe, który w razie utraty zasięgu powróci z modelem i bezpiecznie wyląduje.

RW pisze:
No akurat to nie jest żaden argument bo z papierami nie ma podanych żadnych odległości od obiektów, za to bez papierów jest już 30 albo 100m w zależności od sytuacji.

Jak nie ma? To jest najważniejszy zapis:
Cytuj:
4.1. Bezzałogowymi statkami powietrznymi wykonuje się jedynie operacje w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS
z zachowaniem następujących warunków:
3) zapewniając w każdej fazie lotu bezpieczną odległość poziomą od osób, mienia, pojazdów, obiektów budowlanych
lub innych użytkowników przestrzeni powietrznej niebędących w dyspozycji lub pod kontrolą operatora na wypadek
awarii lub utraty kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym;

Oczywiście nie ma tutaj z góry zadanej odległości minimalnej ... ale nie można tego lekceważyć, bo ponosimy pełną odpowiedzialność. Jeżeli na coś spadniemy i uszkodzimy - wychodzi automatycznie, że nie zachowaliśmy bezpieczną odległość.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek 19 wrz 2016, 22:15 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Posty: 1420
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK
IvanM pisze:
Jeżeli kolega zadaje takiego rodzaju pytania o latanie helikopterem - to choć nie wykluczone, jednak jest mało prawdopodobne, że chodzi mu o filmowanie.

Bawisz się we wróżkę? Kilka postów wyżej snułeś również, że może dla zabawy sobie będzie latał.
IvanM pisze:
Nie ma więc możliwości by sobie legalnie polatać z heli 3D na boisku pomiędzy blokami "bo mam papiery".

Znowu domysły? :roll:
IvanM pisze:
Ważne by zrozumieć, że nie ma podziału "z papierami" i "bez papierów" lecz jest podział "hobbystyczne lub rekreacyjne" oraz "inne".

No akurat jeśli ktoś ma papiery to każdy lot może podciągnąć pod komercyjny - chociażby treningi, kalibracje, testy sprzętu. A dodatkowo "komercja" to może być również co innego - nie tylko rejestracja obrazu.
IvanM pisze:
Poza tym helikoptery w absolutnej większości używa się do "manualnego" pilotażu. Systemy autopoziomowania i autopilota wszechobecne w kopterach, spotyka się przy heli wyjątkowo rzadko. Trudno będzie o wymagany Failsafe, który w razie utraty zasięgu powróci z modelem i bezpiecznie wyląduje.

I to jest dla ciebie wyznacznikiem, czy taki lot jest bezpieczny? Jak chcesz, to możesz sobie do helika zamontować APM lub Pixa z Ardupilotem.
IvanM pisze:
Oczywiście nie ma tutaj z góry zadanej odległości minimalnej ... ale nie można tego lekceważyć, bo ponosimy pełną odpowiedzialność. Jeżeli na coś spadniemy i uszkodzimy - wychodzi automatycznie, że nie zachowaliśmy bezpieczną odległość.

Czyli jak gościu lata 10m od obiektu i nigdy nie spowodował uszkodzenia mienia - to zachowuje bezpieczną odległość. A jeśli inny gościu z 500m przywali w obiekt, to oznacza, że nie zachował bezpiecznej odległości. Najwyraźniej słuszne jest to co gadałem już wcześniej w innym temacie, że bezpieczna odległość jest określona pojemnością pakietu, parametrami koptera, wysokością lotu i wiatrem. Każdy mógłby sobie sam sprawdzić - w wielu przypadkach bezpieczna odległość sięgała by poza VLOS - "w razie awarii lub utraty kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym".

_________________
Rafał Wojtyniak


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 201 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z . Polityką prywatności
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.