Nowe przepisy.

Merytoryczne komentarze opisywanych w dziale wyżej przypadków

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9754
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Nowe przepisy.

Post autor: pawelsky »

pawelll pisze:To co napisał RW, dotyczy tylko lotów w CTR, ATZ, P i ADIZ. Poza tymi strefami nie ma ograniczeń - oczywiście poza ogólnym czyli zasięgiem wzroku.
Unikalbym tak kategorycznych i jednoczesnie ogolnych stwierdzen bo sa nie do konca prawdziwe i moga prowadzic do nieporozumien.

Poza wymienionymi strefami jak najbardziej sa jeszcze inne ograniczenia (nawet dla modeli ponizej 0.6kg), np. 4.1.8), 4.1.9), 4.6.1), 4.6.2), 4.6.3).
photolucas84
Posty: 395
Rejestracja: niedziela 20 wrz 2015, 19:08

Re: Nowe przepisy.

Post autor: photolucas84 »

Jest ktoś w stanie opisać łopatologicznie jak nowe przepisy odnoszą się np do użytkowników Phantomów ? (*1,2,3,4) ? pytam ponieważ sam do końca nie rozumiem wszystkiego a jednocześnie można utworzyć temat w dziale phantomów by każdy widział wszystko jasno, bez zagłębiania się w konkretne artykuły czy przepisy - po prostu na chłopski rozum jak to rozumieć - przede wszystkim nowi użytkownicy skorzystają z tego pytając co można a czego nie. Nie każdy łatwo zrozumie całe nowe prawo - gdzie jeden punkt odnosi się do drugiego który z kolei nie dotyczy trzeciego itp. Nie każdy ma głowę do takich "farmazynów".

Najlepiej z podziałem na: - osoby posiadajace licencję i osoby bez licencji

Z góry dziękuje
Mavic Pro Platinum Combo
pawelll
Posty: 42
Rejestracja: niedziela 14 sie 2016, 21:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Nowe przepisy.

Post autor: pawelll »

Podział jest na modele latające (loty rekreacyjno- sportowe) i BSP. Teoretycznie lot rekreacyjny osoby z licencją podlega ograniczeniom jak w załączniku 6 a lot tą samą maszyną z tym samym operatorem ale w celu innym (np. komercyjnym) podlega załacznikowi 6a jako BSP.
Oczywiście pytanie np. takie czy jesli zawodowy operator chce poćwiczyć pilotaż (a nie wykonuje zlecenia) to lata modelem latającym czy BSP :)
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9754
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Nowe przepisy.

Post autor: pawelsky »

pawelll pisze:Oczywiście pytanie np. takie czy jesli zawodowy operator chce poćwiczyć pilotaż (a nie wykonuje zlecenia) to lata modelem latającym czy BSP :)
Lata modelem latajacym. Nie ma znaczenia kto, wazne w jakim celu lata.
pawelll
Posty: 42
Rejestracja: niedziela 14 sie 2016, 21:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Nowe przepisy.

Post autor: pawelll »

Szkolenie (własne) niekoniecznie jest rekreacją (a tym bardziej sportem). Raczej można to zakwalifikować do działalności komercyjnej. :)
Oczywiście, żeby nie było wątpliwości można przyjąć od żony zlecenie na nadzorowanie wzrostu marchewki na grządkach ;)

A na poważnie, najważniejszy jest zdrowy rozsądek i nie popadanie w przesadę ani w jedną (olewanie wszelkich zasad i praw) ani w drugą stronę (dzielenie włosa na czworo i prowadzenie trzy dniowej analizy prawnej przez lotem).
IvanM
Posty: 1566
Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Lokalizacja: Podkarpackie

Re: Nowe przepisy.

Post autor: IvanM »

photolucas84 pisze:Jest ktoś w stanie opisać łopatologicznie jak nowe przepisy odnoszą się np do użytkowników Phantomów ? (*1,2,3,4) ?
Phantom ma powyżej 0,6 kg. Jako hobby więc możesz z nim latać nie bliżej jak 100m od zabudowy miast czy skupisk ludzi - lub w wypadku pojedynczych domów czy osób nie bliżej jak 30m. W strefie CTR w odległości większej jak 6km od granicy lotniska do 100m wysokości.
Tylko i wyłącznie w zasięgu wzrokowym - ten może jednak utrzymywać zamiast ciebie operator, który w razie czego przekaże ci jego położenie w przestrzeni i względem innych łatadel.
Komercyjne loty pozwalają samemu ocenić bezpieczna odległość od ludzi i zabudowy - ale wymagają szkolenie i egzamin by uzyskać świadectwo kwalifikacji pilota oraz odpowiednie dla takiego latania ubezpieczenie OC - i nakładają także inne obowiązki: odpowiednie oświetlenie do lotów nocnych, instrukcje operacyjną noszenie kamizelki odblaskowej, tabliczkę znamionową na sprzęcie itp.
pawelll pisze:Teoretycznie lot rekreacyjny osoby z licencją podlega ograniczeniom jak w załączniku 6 a lot tą samą maszyną z tym samym operatorem ale w celu innym (np. komercyjnym) podlega załacznikowi 6a jako BSP.
Podział na hobbystyczne a inne niż hobbystyczne nie jest tutaj po to, by sprawdzać, czy masz zlecenie czy nie i nikt tego sprawdzać nie będzie.
Tu chodzi o to, by zawodowcom umożliwić legalnie pracować tam, gdzie hobbysta nie ma to pozwolenie.
Reszta już pozostawiona jest na zdrowy rozsądek - tak jak wszędzie. Alpinista, który ma zezwolenia na pracy na wysokości i dorabia myciem szyb na wieżowcu lub innymi usługami - nie pójdzie w niedziele sportowo powspinać się na pałac kultury tłumacząc, że ma do tego uprawnienia...
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9754
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Nowe przepisy.

Post autor: pawelsky »

pawelll
Posty: 42
Rejestracja: niedziela 14 sie 2016, 21:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Nowe przepisy.

Post autor: pawelll »

A gdy ktoś będzie latał tam gdzie nie powinien:
http://logistyka.wnp.pl/jak-dziala-syst ... 1_0_0.html
Awatar użytkownika
RW
Posty: 1420
Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK

Re: Nowe przepisy.

Post autor: RW »

Operatorzy dronów używanych w celach zarobkowych, posiadający świadectwo kwalifikacji (uzyskane po zdanym egzaminie) będą mogli latać w mieście z zachowaniem bezpiecznej odległości, w widocznej kamizelce oraz posiadając instrukcję operacyjną.

Czyli ludzie bez papierów nie będą mogli latać w mieście. Co nadal nie tłumaczy czy będą mogli latać na pustej przestrzeni pomiędzy kilkoma miastami, gdzie zabudowa występuje dookoła tej pustej przestrzeni. Mam niedaleko kilka takich miejsc, więc przykłady nie są z rękawa ;-)
Rafał Wojtyniak
pawelll
Posty: 42
Rejestracja: niedziela 14 sie 2016, 21:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Nowe przepisy.

Post autor: pawelll »

Moim zdaniem tak ale byłoby dobrze aby ULC wydał oficjalną interpretację.
Jakby co zawsze zostaje jeszcze model <600g.
Awatar użytkownika
RW
Posty: 1420
Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK

Re: Nowe przepisy.

Post autor: RW »

pawelll pisze:byłoby dobrze aby ULC wydał oficjalną interpretację
No właśnie :roll:
Rafał Wojtyniak
Awatar użytkownika
zawodnik3
Posty: 260
Rejestracja: wtorek 14 maja 2013, 10:39
Lokalizacja: gdynia

Re: Nowe przepisy.

Post autor: zawodnik3 »

Witam
A czy można "komercyjnie latać copterem o masie poniżej 600 g (np. zrobienie dokumentacji foto niskiej jakości -copter bez gimbala) bez specjalnych uprawnień -świadectwa kwalifikacji ?
pozdrawiam
marek zawodnik3

QUADRO TAROT 650 ; NAZA V2, PROPS APC14X5,5",Turnigy Multistar 4822-490Kv, ESC 4 in 1
(4x25A) , lipo 4s
Awatar użytkownika
mizuraw
Posty: 56
Rejestracja: niedziela 24 lut 2013, 14:48
Lokalizacja: PL

Re: Nowe przepisy.

Post autor: mizuraw »

RW pisze:Operatorzy dronów używanych w celach zarobkowych, posiadający świadectwo kwalifikacji (uzyskane po zdanym egzaminie) będą mogli latać w mieście z zachowaniem bezpiecznej odległości, w widocznej kamizelce oraz posiadając instrukcję operacyjną.
W miastach, czyli często CTR.
Czy temat SERA C został jakoś wyjaśniony?
Dla przypomnienia: komercyjny lot w przestrzeniach kontrolowanych CTR jest możliwy po:
- zapewnieniu dwustronnej łączności radiowej,
- złożeniu planu lotu
- w przypadku niektórych CTR dodatkowo posiadania transpondera.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9754
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Nowe przepisy.

Post autor: pawelsky »

mizuraw pisze:Czy temat SERA C został jakoś wyjaśniony?
Dla przypomnienia: komercyjny lot w przestrzeniach kontrolowanych CTR jest możliwy po:
- zapewnieniu dwustronnej łączności radiowej,
- złożeniu planu lotu
- w przypadku niektórych CTR dodatkowo posiadania transpondera.
Dla modeli latajacych tak, dla BSP z tego co mi wiadomo wciaz trwaja prace nad wydzielaniem w tym celu dynamicznie aktywowanych stref w CTR.
Informacje ladnie zebrane tutaj:
http://uavo.com.pl/prawo/nowe-rozporzad ... zlo-zycie/
zawodnik3 pisze:A czy można "komercyjnie latać copterem o masie poniżej 600 g (np. zrobienie dokumentacji foto niskiej jakości -copter bez gimbala) bez specjalnych uprawnień -świadectwa kwalifikacji ?
Nie mozna. Komercja = swiadectwo kwalifikacji + tabliczka znamionowa + kamizelka + instrukcja operacyjna + failsafe...
LeWy2005
Posty: 101
Rejestracja: wtorek 18 lut 2014, 13:22
Lokalizacja: 3city

Re: Nowe przepisy.

Post autor: LeWy2005 »

RW pisze:Operatorzy dronów używanych w celach zarobkowych, posiadający świadectwo kwalifikacji (uzyskane po zdanym egzaminie) będą mogli latać w mieście z zachowaniem bezpiecznej odległości, w widocznej kamizelce oraz posiadając instrukcję operacyjną.
Instrukcja operacyjna jest wymagana tylko dla podmiotów świadczących usługi - czyli firm/osób latających komercyjnie. Wymagana tzn. ma leżeć w domu/biurze i czekać aż prezes ULC (czyli ktoś z jego namaszczenia) wystąpi o jej okazanie - nikt inny jej sprawdzał nie będzie :)
RW pisze:Czyli ludzie bez papierów nie będą mogli latać w mieście. Co nadal nie tłumaczy czy będą mogli latać na pustej przestrzeni pomiędzy kilkoma miastami, gdzie zabudowa występuje dookoła tej pustej przestrzeni. Mam niedaleko kilka takich miejsc, więc przykłady nie są z rękawa ;-)
Jeśli znajdziesz w mieście polanę gdzie od najbliższego budynku będzie 100m, będziesz w stanie też trzymać się z dala od ludzi itp. o ponad 30m, to możesz śmiało latać - oczywiście biorąc pod uwagę przestrzenie nad głową etc. :)
Pozdrawiam :)
ODPOWIEDZ