Nowe przepisy.

Merytoryczne komentarze opisywanych w dziale wyżej przypadków

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

LeWy2005
Posty: 101
Rejestracja: wtorek 18 lut 2014, 13:22
Lokalizacja: 3city

Re: Nowe przepisy.

Post autor: LeWy2005 »

mizuraw pisze: Czy temat SERA C został jakoś wyjaśniony?
Dla przypomnienia: komercyjny lot w przestrzeniach kontrolowanych CTR jest możliwy po:
- zapewnieniu dwustronnej łączności radiowej,
- złożeniu planu lotu
- w przypadku niektórych CTR dodatkowo posiadania transpondera.
SERA C to ogólnie bajzel, a obejmuje nas przez przeoczenie ULC - nie wyłączyli z niej bezzałogowców przy pisaniu rozporządzenia (może się to niedługo zmieni). Tym czasem nie polecisz zgodnie z wszystkimi przepisami komercyjnie w CTR, dlaczego:
- SERA C nie przewiduje czegoś takiego jak lot komercyjny, mamy loty rekreacyjne, pokazowe i specjalne (lista specjalnych jest na papierze - pożarnicze, na zlecenie jednostki terytorialnej, ratujące życie etc.);
- jeśli na wniosku do PAŻP napiszesz lot komercyjny to zgody nie dostaniesz, jeśli napiszesz rekreacyjny/pokazowy to dostaniesz (może), TWR również wyda zgodę (lub nie)... bajer polega na tym, że jeśli dojdzie do wypadku i udowodnią Ci że latałeś komercyjnie (np. robiłeś transmisję live dla TV) to jesteś w czarnej d* i możesz zapomnieć o ubezpieczeniu + pewnie PKBWL też będzie mieć swoje ale.
- w PAŻPie trwają prace żeby to obejść, najprawdopodobniej będziemy mieli swoje ministrefki w których nie będzie obowiązywać klasa przestrzeni C, ale za wcześnie żeby się nad tym rozpisywać.

Cały problem rozwiązało by wykluczenie nas z SERY, zrobić może to tylko ULC. Tym czasem w przestrzeni <6km od lotniska obowiązuje SERA, >6km od lotniska przepisy krajowe... oczywiście nie jest to do końca zgodne z przepisami... :P
Pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: Nowe przepisy.

Post autor: Verid »

LeWy2005 pisze:Jeśli znajdziesz w mieście polanę gdzie od najbliższego budynku będzie 100m, będziesz w stanie też trzymać się z dala od ludzi itp. o ponad 30m, to możesz śmiało latać - oczywiście biorąc pod uwagę przestrzenie nad głową etc. :)
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=21&t=37510 :mrgreen:
Ten wredny...
LeWy2005
Posty: 101
Rejestracja: wtorek 18 lut 2014, 13:22
Lokalizacja: 3city

Re: Nowe przepisy.

Post autor: LeWy2005 »

Rozwiń bo nie załapałem ^_^
Pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
RW
Posty: 1420
Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK

Re: Nowe przepisy.

Post autor: RW »

Tu nie ma co rozwijać - Verid podał ci temat w którym jest 11 stron o tym - możesz tam dopisać swoje spostrzeżenia na temat polany w mieście.
Rafał Wojtyniak
Awatar użytkownika
macgyverek
Posty: 273
Rejestracja: niedziela 26 paź 2014, 21:21
Lokalizacja: śląsk

Re: Nowe przepisy.

Post autor: macgyverek »

A co jeśli latam innymi modelami rc niz wielowirnikowce? Bo czuje ze prawo zostało tak skonstruowane ze wszystko poszło do jednego wora - "drony".
Syma 107G | Walkera Ladybird QR V1 | Align TREX 450L DOMINATOR | Align TREX 250 DFC | DJI SPARK | HELL QUAD 3D | Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0
Awatar użytkownika
RW
Posty: 1420
Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK

Re: Nowe przepisy.

Post autor: RW »

A widzisz, żeby gdzieś w przepisach było słowo "dron" ?
Bo ja tylko widzę "model latający" lub "bezzałogowy statek powietrzny".
Rafał Wojtyniak
Awatar użytkownika
macgyverek
Posty: 273
Rejestracja: niedziela 26 paź 2014, 21:21
Lokalizacja: śląsk

Re: Nowe przepisy.

Post autor: macgyverek »

No to jaki egzamin zrobić na helikopter rc żebym mógł latać w terenie zabudowanym? Bo na razie widzę ze tyczy się wszystko wielowirnikowcow.
Syma 107G | Walkera Ladybird QR V1 | Align TREX 450L DOMINATOR | Align TREX 250 DFC | DJI SPARK | HELL QUAD 3D | Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0
df2
Posty: 672
Rejestracja: poniedziałek 05 maja 2014, 21:11
Lokalizacja: Biała Podlasla

Re: Nowe przepisy.

Post autor: df2 »

Gdzie widzisz, że tyczy się wielowirnikowców?
Kolega RW dla nieczytających konkretnych przepisów wskazał o co chodzi.
IvanM
Posty: 1566
Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Lokalizacja: Podkarpackie

Re: Nowe przepisy.

Post autor: IvanM »

macgyverek pisze:No to jaki egzamin zrobić na helikopter rc żebym mógł latać w terenie zabudowanym?
Nie ma egzaminów "by móc latać w terenie zabudowanym". Egzamin na świadectwo kwalifikacji (obojętnie czy samolot, heli czy MR) potrzebny jest do latania innego jak hobbystyczne = do latania komercyjnego. A to po spełnieniu warunków może odbywać się w "bezpiecznej" odległości od zabudowań, przy czym jaka jest ta odległość bezpieczna pozostawia się w ocenie pilota. Jeżeli namiesza - to ma przechlapane.
Egzamin więc nie uprawnia cie do polatania sobie nad miastem dla zabawy - egzamin pozwala ci tylko wykonywać usługi, które niestety często muszą być wykonywane właśnie nad terenem zabudowanym.
Awatar użytkownika
notgroove
Posty: 520
Rejestracja: czwartek 13 mar 2014, 23:24

Re: Nowe przepisy.

Post autor: notgroove »

df2 pisze:Gdzie widzisz, że tyczy się wielowirnikowców?
Kolega RW dla nieczytających konkretnych przepisów wskazał o co chodzi.
W tym poście masz film i 4h oglądania o przepisach które powinieneś chociaż pobieżnie znać.
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=42&t=37656
Nie można sobie tak po prostu latać nad terenami zurbanizowanymi.
Ponadto powinieneś być ubezpieczony.
DJI Mavic Pro - DJI Inspire 1Pro X5 - DJI S1000 - Canon - Sony - Panasonic - Sigma - HiTec - DJI - 3DR - Align
qemay
Posty: 207
Rejestracja: sobota 14 wrz 2013, 09:59
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Nowe przepisy.

Post autor: qemay »

macgyverek pisze:No to jaki egzamin zrobić na helikopter rc żebym mógł latać w terenie zabudowanym? Bo na razie widzę ze tyczy się wszystko wielowirnikowcow.
Dodatkowo przygotowując się do egzaminu dowiesz się, że latanie w "terenie zabudowanym" z świadectwem kwalifikacji obwarowane jest wieloma obostrzeniami. Poza wspomnianą już ocena bezpieczeństwa lotu, loty takie powinny mieć instrukcję operacyjną lotu, instrukcję operacyjną w przypadku wystąpienia zdarzenia (wypadku), pilot winien mieć ubezpieczenie, BSP "identyfikator" oraz "kartę pojazdu", a loty i tak nie mogą się odbywać kiedy i jak chcesz bo w niektórych przypadkach dalej wymagana jest zgoda organu władzy terytorialnej (w miejscowościach powyżej pewnego progu ludności prezydenta lub burmistrza), oraz w niektórych przypadkach zgody żeglugi powietrznej na lot w określonej strefie. (Szczegóły mogłem coś pokręcić ale ogólny obraz powinien być)

Ostatecznie zdasz egzamin a i tak będziesz latał hobbistycznie bo przy każdym locie nie będziesz w stanie spełnić wszystkich warunków lotu komercyjnego.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Nowe przepisy.

Post autor: pawelsky »

qemay pisze:w niektórych przypadkach dalej wymagana jest zgoda organu władzy terytorialnej (w miejscowościach powyżej pewnego progu ludności prezydenta lub burmistrza)
Ten akurat wymog zostal nowymi przepisami zniesiony.

Za to jest konieczna kamizelka :-)
Awatar użytkownika
RW
Posty: 1420
Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK

Re: Nowe przepisy.

Post autor: RW »

qemay pisze:Ostatecznie zdasz egzamin a i tak będziesz latał hobbistycznie bo przy każdym locie nie będziesz w stanie spełnić wszystkich warunków lotu komercyjnego.
Czyli jakich warunków?
Akurat przejście badań lekarskich, posiadanie ubezpieczenia i zdanie egzaminu to największy problem.
Później, wystarczy, że będzie miał coś do rejestrowania obrazu i już każdy lot będzie mógł zaliczyć do komercyjnego.
A umieszczenie tabliczki na modelu, noszenie kamizelki - to chyba mało problematyczne warunki.
qemay pisze:Dodatkowo przygotowując się do egzaminu dowiesz się, że latanie w "terenie zabudowanym" z świadectwem kwalifikacji obwarowane jest wieloma obostrzeniami.
No akurat to nie jest żaden argument bo z papierami nie ma podanych żadnych odległości od obiektów, za to bez papierów jest już 30 albo 100m w zależności od sytuacji. Poza tym - bez papierów nie może latać nad pewnymi obiektami (wymienionymi w rozporządzeniu) a z papierami może nad nimi latać za zgodą zarządcy, więc chyba widać dla kogo są większe obostrzenia :roll:
Rafał Wojtyniak
IvanM
Posty: 1566
Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Lokalizacja: Podkarpackie

Re: Nowe przepisy.

Post autor: IvanM »

RW pisze:Później, wystarczy, że będzie miał coś do rejestrowania obrazu i już każdy lot będzie mógł zaliczyć do komercyjnego.
Jeżeli kolega zadaje takiego rodzaju pytania o latanie helikopterem - to choć nie wykluczone, jednak jest mało prawdopodobne, że chodzi mu o filmowanie. Ważne by zrozumieć, że nie ma podziału "z papierami" i "bez papierów" lecz jest podział "hobbystyczne lub rekreacyjne" oraz "inne".
Nie ma więc możliwości by sobie legalnie polatać z heli 3D na boisku pomiędzy blokami "bo mam papiery".
Poza tym helikoptery w absolutnej większości używa się do "manualnego" pilotażu. Systemy autopoziomowania i autopilota wszechobecne w kopterach, spotyka się przy heli wyjątkowo rzadko. Trudno będzie o wymagany Failsafe, który w razie utraty zasięgu powróci z modelem i bezpiecznie wyląduje.
RW pisze:No akurat to nie jest żaden argument bo z papierami nie ma podanych żadnych odległości od obiektów, za to bez papierów jest już 30 albo 100m w zależności od sytuacji.
Jak nie ma? To jest najważniejszy zapis:
4.1. Bezzałogowymi statkami powietrznymi wykonuje się jedynie operacje w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS
z zachowaniem następujących warunków:
3) zapewniając w każdej fazie lotu bezpieczną odległość poziomą od osób, mienia, pojazdów, obiektów budowlanych
lub innych użytkowników przestrzeni powietrznej niebędących w dyspozycji lub pod kontrolą operatora na wypadek
awarii lub utraty kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym;
Oczywiście nie ma tutaj z góry zadanej odległości minimalnej ... ale nie można tego lekceważyć, bo ponosimy pełną odpowiedzialność. Jeżeli na coś spadniemy i uszkodzimy - wychodzi automatycznie, że nie zachowaliśmy bezpieczną odległość.
Awatar użytkownika
RW
Posty: 1420
Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK

Re: Nowe przepisy.

Post autor: RW »

IvanM pisze:Jeżeli kolega zadaje takiego rodzaju pytania o latanie helikopterem - to choć nie wykluczone, jednak jest mało prawdopodobne, że chodzi mu o filmowanie.
Bawisz się we wróżkę? Kilka postów wyżej snułeś również, że może dla zabawy sobie będzie latał.
IvanM pisze:Nie ma więc możliwości by sobie legalnie polatać z heli 3D na boisku pomiędzy blokami "bo mam papiery".
Znowu domysły? :roll:
IvanM pisze:Ważne by zrozumieć, że nie ma podziału "z papierami" i "bez papierów" lecz jest podział "hobbystyczne lub rekreacyjne" oraz "inne".
No akurat jeśli ktoś ma papiery to każdy lot może podciągnąć pod komercyjny - chociażby treningi, kalibracje, testy sprzętu. A dodatkowo "komercja" to może być również co innego - nie tylko rejestracja obrazu.
IvanM pisze:Poza tym helikoptery w absolutnej większości używa się do "manualnego" pilotażu. Systemy autopoziomowania i autopilota wszechobecne w kopterach, spotyka się przy heli wyjątkowo rzadko. Trudno będzie o wymagany Failsafe, który w razie utraty zasięgu powróci z modelem i bezpiecznie wyląduje.
I to jest dla ciebie wyznacznikiem, czy taki lot jest bezpieczny? Jak chcesz, to możesz sobie do helika zamontować APM lub Pixa z Ardupilotem.
IvanM pisze:Oczywiście nie ma tutaj z góry zadanej odległości minimalnej ... ale nie można tego lekceważyć, bo ponosimy pełną odpowiedzialność. Jeżeli na coś spadniemy i uszkodzimy - wychodzi automatycznie, że nie zachowaliśmy bezpieczną odległość.
Czyli jak gościu lata 10m od obiektu i nigdy nie spowodował uszkodzenia mienia - to zachowuje bezpieczną odległość. A jeśli inny gościu z 500m przywali w obiekt, to oznacza, że nie zachował bezpiecznej odległości. Najwyraźniej słuszne jest to co gadałem już wcześniej w innym temacie, że bezpieczna odległość jest określona pojemnością pakietu, parametrami koptera, wysokością lotu i wiatrem. Każdy mógłby sobie sam sprawdzić - w wielu przypadkach bezpieczna odległość sięgała by poza VLOS - "w razie awarii lub utraty kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym".
Rafał Wojtyniak
ODPOWIEDZ