Niestety tego tematu akurat nie nowelizuje... :(kamilborkowski pisze:Tak, dotyczy i dlatego w przygotowaniu jest nowelizacji tych przepisów, która ma wejść w tym roku.
Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych
- RW
- Posty: 1420
- Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
- Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK
Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych
Tutaj masz: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//520 ... 173280.pdf
Modele latające - w przypadku wykorzystania rekreacyjnego czy sportowego.
Bezzałogowe statki powietrzne - w innych przypadkach.
Modele latające - w przypadku wykorzystania rekreacyjnego czy sportowego.
Bezzałogowe statki powietrzne - w innych przypadkach.
Rafał Wojtyniak
Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych
To nie jest najaktualniejsza wersja projektu!RW pisze:Tutaj masz: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//520 ... 173280.pdf
Modele latające - w przypadku wykorzystania rekreacyjnego czy sportowego.
Bezzałogowe statki powietrzne - w innych przypadkach.
W tej chwili jest nia
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//520 ... 199655.PDF
Tutaj wglad w aktualny stan prac nad projektem
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/262363/
- RW
- Posty: 1420
- Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
- Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK
Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych
Dzięki Nie spodziewałem się
Rozdział 4., pkt 8: w strefie R obejmującej parki narodowe jedynie za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym parkiem narodowym i na warunkach przez niego określonych
Mogli by bardzie sprecyzować Ostatnio interesowałem się pewnym obszarem który leży w strefie EPR ale nie zachodzi na teren parku ani jego otuliny. Już właściwie ułożyłem pismo do dyrektora parku ale pomyślałem sobie, że właściwie czemu dyrektor miałby podejmować jakiekolwiek decyzje poza granicami parku? Strefy EPR są robione na wyrost (wielokąt) a granice parków są nieregularne. No i zadzwoniłem do ULC - tam mi potwierdzili, że nie potrzebuję zgody dyrektora parku poza granicami parku. Jak widać jest tu pewna niekonsekwencja.
Parki narodowe nie obejmują terenów zabudowanych / miejskich. Jeśli więc miasto leży wewnątrz parku, to granice parku kończą się na zabudowaniach. Czyli wychodzi na to, że na lot nad takim terenem miejskim wewnątrz parku (tym bardziej w strefie EPR) ale leżącym jednocześnie poza granicami parku - nie jest wymagana zgoda dyrektora parku.
Rozdział 4., pkt 8: w strefie R obejmującej parki narodowe jedynie za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym parkiem narodowym i na warunkach przez niego określonych
Mogli by bardzie sprecyzować Ostatnio interesowałem się pewnym obszarem który leży w strefie EPR ale nie zachodzi na teren parku ani jego otuliny. Już właściwie ułożyłem pismo do dyrektora parku ale pomyślałem sobie, że właściwie czemu dyrektor miałby podejmować jakiekolwiek decyzje poza granicami parku? Strefy EPR są robione na wyrost (wielokąt) a granice parków są nieregularne. No i zadzwoniłem do ULC - tam mi potwierdzili, że nie potrzebuję zgody dyrektora parku poza granicami parku. Jak widać jest tu pewna niekonsekwencja.
Parki narodowe nie obejmują terenów zabudowanych / miejskich. Jeśli więc miasto leży wewnątrz parku, to granice parku kończą się na zabudowaniach. Czyli wychodzi na to, że na lot nad takim terenem miejskim wewnątrz parku (tym bardziej w strefie EPR) ale leżącym jednocześnie poza granicami parku - nie jest wymagana zgoda dyrektora parku.
Rafał Wojtyniak
Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych
No ale przeciez jest sprecyzowane. Mowa o tych strefach R ktore obejmuja swoim zasiegiem parki narodowe, czyli ERP od 8 do 30.RW pisze:Dzięki Nie spodziewałem się
Rozdział 4., pkt 8: w strefie R obejmującej parki narodowe jedynie za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym parkiem narodowym i na warunkach przez niego określonych
Mogli by bardzie sprecyzować
Strefy EPR od 1 do 7 i tak nie dotycza BSP bo obowiazuja dla predkosci naddzwiekowych.
O strefach miejskich >25tys. mieszkancow w nowym projekcie niestety znowu zapomniano :(
- RW
- Posty: 1420
- Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
- Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK
Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych
W moim przypadku EPR20. Jak widać nie za bardzo, skoro ULC gada co innego niż przedstawia ten przepis.pawelsky pisze:No ale przeciez jest sprecyzowane. Mowa o tych strefach R ktore obejmuja swoim zasiegiem parki narodowe, czyli ERP od 8 do 30.
Wydaje mi się, że do wyłączenia BSP z zakazu lotów nad miastami powyżej 25tyś, bo to raczej by musieli zmienić
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 9 października 2003 r.
w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące
Ale zobacz sobie niżej w tej nowelizacji, na punkty dotyczące Oceny skutków regulacjipawelsky pisze:O strefach miejskich >25tys. mieszkancow w nowym projekcie niestety znowu zapomniano :(
Pisze, że nowelizacja spowoduje rezygnację z wnioskowania o loty w strefach R.
Czy dobrze widzę, że w ogóle zniknął termin EVLOS oraz granica pionowa pomiędzy VLOS a EVLOS?
Rafał Wojtyniak
Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych
Ale ten przepis przeciez jeszcze nie obowiazuje, to co ma do tego co gada ULC?RW pisze:W moim przypadku EPR20. Jak widać nie za bardzo, skoro ULC gada co innego niż przedstawia ten przepis.
Nie musieliby, bo rozporzadzenie dotyczace BSP to rozporzadzenia o wylaczeniu zastosowania niektorych przepisow, wiec jest to miejsce jak najbardziej wlasciwe do wylaczenia np. zakazu latania w strefach miejskich powyzej 25tys. mieszkancowRW pisze:Wydaje mi się, że do wyłączenia BSP z zakazu lotów nad miastami powyżej 25tyś, bo to raczej by musieli zmienić
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 9 października 2003 r.
Dobrze widzisz. Co wiecej nie zabrania latania FPV (pod warunkiem posiadania obserwatora).RW pisze:Czy dobrze widzę, że w ogóle zniknął termin EVLOS oraz granica pionowa pomiędzy VLOS a EVLOS?
EDIT: A tak przy okazji to nie "Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 października 2003..." r tylko "Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2011..." bo to jest jego najnowsza wersja.
Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych
To, że zrezygnowano ze sztywnych zapisów odnośnie dozwolonej odległości lotu to w sumie OK, można lecieć dopóki widzisz/obserwator widzi model i może zapewnić separację, ale zapis odnośnie zapewnienia bezpieczeństwa na wypadek odlotu modelu w razie awarii (4.1.2) to w sumie jest nie potrzebny i praktycznie czasem nie możliwy do uwzględnienia przy planowaniu miejsca wykonania lotu. Za całość zdarzeń podczas lotu i tak odpowiada operator, a jakby go stosować dosłownie to ciężko by było znaleźć miejsce na tyle oddalone od zabudowań itp, żeby np. skrzydło kontunuujące lot do wyczerpania lipo nie zagroziło nikomu, bo może przelecieć jeszcze kilkadziesiąt km. Co innego kopter, który spadnie blisko. Ale może przepis ma po prostu zwracać uwagę na taki aspekt.
- RW
- Posty: 1420
- Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
- Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK
Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych
Kierowałem się aktualnie obowiązującymi przepisami zakazującymi lotów w strefach R (skojarzonych z parkami narodowymi) dla statków powietrznych posiadających napęd, co jest związane z emisją dźwięku (BSP też do nich należą). A skoro z ULC twierdząco odpowiedzieli na moje drugie pytanie - czy w granicach parku potrzebuję zgody dyrektora parku, to chyba coś jest na rzeczy (mimo, że nigdzie wprost nie pisze o sposobie uzyskiwania zgody na loty w EPR).pawelsky pisze:Ale ten przepis przeciez jeszcze nie obowiazuje, to co ma do tego co gada ULC?
Jeśli natomiast ograniczenie lotów ma zostać w przyszłości opisane dosłownie: w strefie R obejmującej parki narodowe jedynie za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym parkiem narodowym i na warunkach przez niego określonych to najwyraźniej wpływy dyrektora parku wypłyną poza granice parku (na obszary EPR będące poza granicami parku).
Rafał Wojtyniak
Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych
No ale przeciez ULC w osobie swojego prezesa moze w uzasadnionych przypadkach wydac zgode na niestosowanie sie do niektyrych przepisow, wiec powinienes sie raczej cieszyc ze jedynym ich wymaganiem aby taki uzasadniony przypadek nastapil jest posiadanie zgody zarzadzajacego parkiem. Nie widze tu sprzecznosci z obowiazujacymi przepisami. ULC raczej idzie modelarzom na reke jezeli chodzi o nie zawsze rozsadne uregulowania.RW pisze:Kierowałem się aktualnie obowiązującymi przepisami zakazującymi lotów w strefach R (skojarzonych z parkami narodowymi) dla statków powietrznych posiadających napęd, co jest związane z emisją dźwięku (BSP też do nich należą). A skoro z ULC twierdząco odpowiedzieli na moje drugie pytanie - czy w granicach parku potrzebuję zgody dyrektora parku, to chyba coś jest na rzeczy (mimo, że nigdzie wprost nie pisze o sposobie uzyskiwania zgody na loty w EPR).
Strefy nad parkami sa stworzone na potrzeby ochrony tychze nawet jesli ksztaltem nie pokrywaja sie scisle z granicami parku, wiec nie dopatrywalbym sie tu rozszerzania wplywow dyrektora poza granice parkow.RW pisze:Jeśli natomiast ograniczenie lotów ma zostać w przyszłości opisane dosłownie: w strefie R obejmującej parki narodowe jedynie za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym parkiem narodowym i na warunkach przez niego określonych to najwyraźniej wpływy dyrektora parku wypłyną poza granice parku (na obszary EPR będące poza granicami parku).
Podobny zapis jest i w obecnym rozporzadzeniu (3.1.3), wiec tu sie w zasadzie nic nie zmienia.NeXuS pisze:zapis odnośnie zapewnienia bezpieczeństwa na wypadek odlotu modelu w razie awarii (4.1.2) to w sumie jest nie potrzebny i praktycznie czasem nie możliwy do uwzględnienia przy planowaniu miejsca wykonania lotu.
Mysle ze taki wlasnie jest jego glowny cel.NeXuS pisze:Ale może przepis ma po prostu zwracać uwagę na taki aspekt.
Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych
Czyli jest dla nas jakas nadzieja. Wiadomo kiedy te nowe przepisy maja wejsc?
- RW
- Posty: 1420
- Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
- Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK
Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych
Skoro aktualnie dyrektor decyduje o lotach w granicach parku a w przyszłości ma decydować o całej strefie EPR, to chyba można to nazwać rozszerzeniem, co nie?pawelsky pisze:Strefy nad parkami sa stworzone na potrzeby ochrony tychze nawet jesli ksztaltem nie pokrywaja sie scisle z granicami parku, wiec nie dopatrywalbym sie tu rozszerzania wplywow dyrektora poza granice parkow.
Pójście na rękę to chyba nie zawsze, skoro najpierw PAŻP wydawała zgody na loty w CTR od ręki a dopiero po jakimś czasie ULC się przebudziło, że ludzie mają dodatkowo wnioskować o zgodę na loty w R (powyżej 25tyś mieszkańców).pawelsky pisze:ULC raczej idzie modelarzom na reke jezeli chodzi o nie zawsze rozsadne uregulowania.
Rafał Wojtyniak
Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych
A masz to na pismie ze tylko w granicach a nie w calej strefie. I ze w ogole? Bo telefonicznie to bardzo latwo o nieporozumienia...RW pisze:Skoro aktualnie dyrektor decyduje o lotach w granicach parku
Oficjalnie nic nie wspominaja o zgodach dyrektora parku (nawet w jego obszarze).
http://www.ulc.gov.pl/pl/zegluga-powiet ... strefach-r
Bo ktos im zwrocil uwage ze jest taka zawilosc w przepisach. Prawa przestrzegac musza, ale jak widzisz w kwestii stref R ida na reke bardzo mocno bo sa one zwolnione z oplaty lotniczej (a 800PLN piechota nie chodzi).pawelsky pisze:Pójście na rękę to chyba nie zawsze, skoro najpierw PAŻP wydawała zgody na loty w CTR od ręki a dopiero po jakimś czasie ULC się przebudziło, że ludzie mają dodatkowo wnioskować o zgodę na loty w R (powyżej 25tyś mieszkańców).
RCL ma teraz wazniejsze sprawy na glowie, wiec trzeba pewnie bedzie jeszcze troche poczekac.IIKubaII pisze:Czyli jest dla nas jakas nadzieja. Wiadomo kiedy te nowe przepisy maja wejsc?
- RW
- Posty: 1420
- Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
- Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK
Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych
Pisma do dyrektora parku ostatecznie nie wysłałem (wtedy miałbym pewnie wszystko na piśmie), bo zanim to chciałem zrobić, naszła mnie wątpliwość i stąd to pytanie do ULC w mailu. Następnego dnia zadzwonił do mnie ten gość:pawelsky pisze:A masz to na pismie ze tylko w granicach a nie w calej strefie. I ze w ogole? Bo telefonicznie to bardzo latwo o nieporozumienia...
Departament Personelu Lotniczego
Dyrektor: dr inż.Tomasz Grzegorczyk
tel.: 022 520 72 83, fax 022 520 72 94
lpl@ulc.gov.pl
Inspektorat Licencjonowania Personelu Lotniczego
Inspektorat Certyfikacji i Nadzoru
Inspektorat Personelu Technicznego
Inspektorat Personelu Służb Ruchu Lotniczego
Wydział ds. Analiz i Standardów Personelu Lotniczego
Stanowisko ds. Obsługi Prawnej
Stanowisko ds. Bezzałogowych Statków Powietrznych
Wydział Naczelnego Lekarza Lotnictwa Cywilnego
Wydział Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej
Wydział Rejestru Personelu Lotniczego
więc chyba kompetentny w tych sprawach, i powiedział co powiedział.
Może i już trochę stare, ale trafiłem na coś takiego - dyrektor Bieszczadzkiego Parku Narodowego zakazał lotów paralotniami - co ciekawsze statkom powietrznym bez napędu http://lotniczapolska.pl/Prawo-przyrody ... nicze,2528
Myślę więc, że mogę nie mieć powodów do radości, jeśli całą strefą R będzie zarządzał jakiś dyrektor parku (nadwrażliwy / złośliwy - niepotrzebne skreślić) niż ULC.
A w przepisach stoi, że: Prezes Urzędu, na wniosek burmistrza (prezydenta miasta) albo innego podmiotu zawierający akceptację burmistrza (prezydenta miasta), może wydać zgodę na wykonywanie lotów w strefach R a ULC przyjmuje takie zgłoszenia nie zawierające akceptacji włodarza miasta. Dopiero w udzielonej pisemnej zgodzie jest podpunkt, że loty wymagają uzgodnienia z włodarzem miasta.pawelsky pisze:Bo ktos im zwrocil uwage ze jest taka zawilosc w przepisach.
Mała zmiana kolejności - sami tworzą zawiłości.
Rafał Wojtyniak
Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych
Tyle ze zgoda wcale niekoniecznie musi byc wydana w oparciu o ten przepis, a w oparciu o punkt 1.2 rozporzadzenia dotyczacego BSP...RW pisze:A w przepisach stoi, że: Prezes Urzędu, na wniosek burmistrza (prezydenta miasta) albo innego podmiotu zawierający akceptację burmistrza (prezydenta miasta), może wydać zgodę na wykonywanie lotów w strefach R a ULC przyjmuje takie zgłoszenia nie zawierające akceptacji włodarza miasta. Dopiero w udzielonej pisemnej zgodzie jest podpunkt, że loty wymagają uzgodnienia z włodarzem miasta.
Zauwaz w przepisie na ktory sie powolujesz jest podpunkt 1.a) ktory dla BSP jest raczej niespelnialny :)
Zakazac sobie mogl, w sadzie raczej by nie wygral...RW pisze:Może i już trochę stare, ale trafiłem na coś takiego - dyrektor Bieszczadzkiego Parku Narodowego zakazał lotów paralotniami - co ciekawsze statkom powietrznym bez napędu http://lotniczapolska.pl/Prawo-przyrody ... nicze,2528
Zobaczymy jaki bedzie ostateczny ksztalt ropozorzadzenia i praktyka jego stosowania. Chwilowo to wciaz tylko projekt...RW pisze:Myślę więc, że mogę nie mieć powodów do radości, jeśli całą strefą R będzie zarządzał jakiś dyrektor parku (nadwrażliwy / złośliwy - niepotrzebne skreślić) niż ULC.