Strona 1 z 2

Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)

: czwartek 23 lip 2015, 21:14
autor: Ładziak
[Ośrodek Planowania Strategicznego] - prezentacje są własnością Ośrodka Planowania Strategicznego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.


KOORDYNACJA LOTÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH I MODELI LATAJĄCYCH (RPA) O MASIE NIE WIĘKSZEJ NIŻ 25KG I WYKONYWANYCH WYŁĄCZNIE W ZASIĘGU WZROKU OPERATORA

Powyższe loty muszą być wykonywane zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków - Załącznik nr 6.

Operatorzy modeli latających oraz bezzałogowych statków powietrznych o MTOM nie większej niż 25 kg używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu wzroku operatora (VLOS) planujący loty w strefach kontrolowanych lotnisk (CTR) mają obowiązek dokonać zgłoszenia do PAŻP na minimum 5 dni przed planowanymi lotami celem określenia możliwości i warunków wykonania lotów.

Dane adresowe komórki PAŻP rozpatrującej zgłoszenie:
faks: +48-22-574-5729
e-mail: asm1@pansa.pl

Wymagane dane w zgłoszeniu:
- lokalizacja lotów (współrzędne WGS-84),
- typ/rodzaj zdalnie sterowanego statku powietrznego (w tym MTOM),
- data i czas (UTC),
- maksymalna wysokość lotów (w stopach lub metrach AGL),
- krótki opis przedsięwzięcia (np. filmowanie, rekreacyjnie),
- dane adresowe/kontakt do zgłaszającego.

Więcej + MAPA

Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)

: czwartek 23 lip 2015, 22:33
autor: jacekV
PRZYKLEIĆ !

Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)

: piątek 24 lip 2015, 15:24
autor: breweryhills
A to przykład z praktyki, jak należy sprawę załatwić. Nie jest to ani trudne, ani czasochłonne, ani kosztowne. Mamy za to spokój i satysfakcję należenia do świadomych i odpowiedzialnych pilotów-operatorów BSP.

1. Pobieramy i wypełniamy formularz: Podpowiedzi:
  • W poz. 1 pole "Miejsce realizacji" wpisujemy nazwę miejscowości na terenie której wykonywane będą loty. Szczegółowe wskazanie miejsca wykonywania lotów ma miejsce w poz. 2.
  • W poz. 1 pole "Data, czas" wskazujemy zakres czasu, w jakim wykonywane będą loty.
  • Pracownicy PAŻP otrzymują dużo takich wniosków. Jeśli loty mają mieć charakter cykliczny a nie jednorazowy (np. chcemy "zalegalizować" miejscówkę, w której raz od czasu chcemy latać), warto ułatwić im pracę a sobie zaoszczędzić czasu, poprzez wskazanie odpowiednio dużego zakresu czasowego. Maksymalnie może to być okres trzymiesięczny, przed upływem którego składamy wniosek na kolejne trzy miesiące itd.
2. Najpóźniej 5 dni przed datą rozpoczęcia lotów wysyłamy wniosek:
  • faksem na numer 22 574 57 69 lub 22 574 57 13, lub
  • mailem na adres asm1@pansa.pl, lub
  • pocztą tradycyjną na adres Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Ośrodek Planowania Strategicznego ASM1, ul. Wieżowa 8, 02-147 Warszawa
3. Jeśli wszystko jest w porządku, otrzymujemy odpowiedź. W razie jakichkolwiek niejasności możemy liczyć na telefon od miłej pani (jak się ma szczęście) lub miłego pana z PAŻP, co pozwoli nam wątpliwości wyjaśnić bez zbędnej zwłoki. Odpowiedź warto sobie wydrukować i mieć przy sobie, na wypadek ciekawości ze strony Straży Miejskiej, Policji albo przypadkowego, nawiedzonego przechodnia.

4. Każdorazowo przed rozpoczęciem lotu, najpóźniej na 10 minut przed planowanym startem, należy uzgodnić lot z wskazanym w odpowiedzi organem ATC. Tak samo zgłaszamy zakończenie lotów. W czasie lotów komórkę mamy włączoną tak, aby była możliwość kontaktu ze strony organu ATC. Jeśli latamy w obszarze z kiepskim zasięgiem GSM, uzgadniając lot informujemy o tym organ ATC.

5. Latamy w spokoju i legalnie, oczywiście przestrzegając ograniczeń wskazanych w odpowiedzi na wniosek oraz przekazanych przez organ ATC.

Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)

: piątek 24 lip 2015, 18:18
autor: Rurek
Wypadałoby tytuł wątku uzupełnić uwagą że temat dotyczy przestrzeni kontrolowanej (nie tylko CTR)
W przypadku przestrzeni G to chyba nic nie trzeba robić poza (nieobowiązkowym ale świadczącym o kulturze współżycia i współdzielenia przestrzeni) poinformowaniem właściwego FISu, zgadza się?

Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)

: piątek 24 lip 2015, 19:07
autor: Ładziak
Wg mnie nie trzeba zmieniać, ponieważ opisana procedura zgłoszenia dotyczy CRT, ale w linkowanym artykule opisany jest sposób postępowania również dla innych stref - czyli jak w temacie: koordynacja lotów w ogóle.

Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)

: piątek 24 lip 2015, 19:25
autor: kamilborkowski
Panowie, wielkie dzięki za to, przede wszystkim breweryhills za praktyczny przykład!

Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)

: piątek 24 lip 2015, 22:54
autor: Mig
Warto jeszcze dodać, że PAŻP wychodzi trochę na przeciw modelarzom i z tego co kiedyś dowiedziałem się od jednego pracownika PAŻP istnieje opcja, żeby zgłosić pewne stałe miejsca modelarskie do PAŻPu jednorazowo i jedynie aktywować "strefę lotów" telefonicznie - wtedy nie trzeba spełniać tego warunku, że zawsze 5 dni wcześniej. Jedyny minus jest taki, że srodowisko modelarskie w danym mieście musi wyznaczyć osobę kontaktową, która będzie odpowiedzialna zawsze za aktywowanie i zamykanie lotów przed ich rozpoczęciem i po zakończeniu. Poza tym nie ponosi się żadnych kosztów z tego co pamiętam, ale ktoś musi wziąć częściową odpowiedzialność za grupę modelarzy.

Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)

: wtorek 22 gru 2015, 18:32
autor: pirzol
Przydatne dla operatorów BSP, powstała aplikacja na komórki z mapami przestrzeni powietrznej.

https://droneradar.eu/

Obrazek

https://www.facebook.com/DroneRadar/

Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)

: wtorek 22 gru 2015, 18:48
autor: pawelsky
pirzol pisze:Przydatne dla operatorów BSP, powstała aplikacja na komórki z mapami przestrzeni powietrznej.
Fajne, bo chyba zawierajace najbardziej aktualne dane (tak przynajmniej twierdza), ale szkoda ze mozna sprawdzic status tylko dla aktualnej lokalizacji a nie dla dowolnej.

Fajna jest tez opcja CHECKIN, jak ludzie zaczna tego uzywac, bedzie mozna zobaczyc kto lata w okolicy :)

Re: Odp: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)

: wtorek 22 gru 2015, 19:01
autor: NeXuS
Aplikacja niezgodna z moim urządzeniem. Uwielbiam ten komunikat.

Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)

: wtorek 22 gru 2015, 19:31
autor: volender
Z moim windowsem tym bardziej ;-)

Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)

: wtorek 22 gru 2015, 20:29
autor: grzegorz2906
pirzol pisze:Przydatne dla operatorów BSP, powstała aplikacja na komórki z mapami przestrzeni powietrznej.

https://droneradar.eu/

Obrazek

https://www.facebook.com/DroneRadar/
Odpaliłem dla testu. Centrum miasta, ścisła zabudowa, powyżej 25tys mieszkańców, a lampka świeci na zielono- czyli można latać ;)


Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk

Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)

: wtorek 22 gru 2015, 21:56
autor: Adrián
U, wygląda ciekawie, zaraz przetestuję :-)

Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)

: wtorek 22 gru 2015, 23:22
autor: pawelsky
grzegorz2906 pisze:Odpaliłem dla testu. Centrum miasta, ścisła zabudowa, powyżej 25tys mieszkańców, a lampka świeci na zielono- czyli można latać ;)
Stref miejskich nie uwzglednia, bo to ewidentne niedopatrzenie w przepisach.

Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)

: piątek 03 cze 2016, 15:02
autor: MichasKrk
Temat sprzed kilku miesięcy, ale coraz bardziej aktualny dla coraz większej rzeszy świadomych operatorów BSP. Tak więc chciałem zapytać (bo kurde nie mogę tego znaleźć) , jak należy przeprowadzić rozmowę telefoniczną z TWR ??

W dniu wczorajszym wysłałem swoje pierwsze :) , zgłoszenie dotyczące lotu w strefie CTR w Krakowie . W dniu dzisiejszym otrzymałem zgodę od PAŻP na latanie. W piśmie jest informacja , że 10 minut przed planowanym lotem mam skontaktować się z TWR EPKK (odpowiedzialnym za tę strefę, a znajdujący się w Warszawie nie Krakowie). Oczywiście, wiem , że należy przed lotem zadzwonić, tylko nie do końca wiem, jak tę rozmowę / zgłoszenie lotu przeprowadzić, tak aby być "bez zbędnego tłumaczenia" zrozumianym po drugiej stronie. Wiem , że należy zadzwonić przed i po zakończeniu lotu, pytanie tylko jak to zrobić "profesjonalnie" ?? Dzięki

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ok. Po wykonaniu już kilku telefonów i zmierzeniu się z kilkoma osobami z wierzy kontroli i nie tylko , napiszę jak prawidłowo powinien wyglądać telefon do TWR , który wykonujemy 10 minut przed lotem i zaraz po jego zakończeniu.

Załóżmy , że dostajemy pozwolenie na latanie w strefie CTR Kraków, Rejon lotów 8, lot na wysokości 100m AGL, Promień 150m (Wszystkie te dane dostajemy w piśmie zwrotnym od PAŻP)

Przed rozpoczęciem lotu naszym statkiem powietrznym np. "dronem" , 10 minut przed oderwaniem się od ziemi, wykonujemy telefon do TWR na numer, podany w odpowiedzi od PAŻP. Rozmowa powinna wyglądać następująco:

Dzień Dobry. Zgłaszam lot bezzałogowego statku powietrznego , Kraków CTR, Rejon lotów nr 8. Lot na wysokości do 100 m AGL. Przewidywany czas lotu około 1,5 godziny. Dziękuję

Te dane wystarczą dla nadzorującego strefą.

Po zakończeniu lotów (jest to dosyć ważne i należy o tym pamiętać), bierzemy telefon i po raz kolejny dzwonimy do wierzy z informacją:

Dzień Dobry. Zgłaszam zakończenie lotów bezzałogowym statkiem powietrznym, Kraków CTR, Rejon lotów nr.8. Dziękuję


No i to by było na tyle. Pakujemy szybko swój sprzęty i uciekamy zanim zjawią się jakieś służby ;-) :mrgreen: