Latanie w strefie CTR Wrocław

Merytoryczne komentarze opisywanych w dziale wyżej przypadków

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

asmo71
Posty: 236
Rejestracja: wtorek 23 wrz 2014, 09:19
Lokalizacja: wrocław

Re: Latanie w strefie CTR Wrocław

Post autor: asmo71 »

to wiadomo niestety u nas mało jest miejsc poza ctr zwłaszcza z tej strony miasta a jazda na drugi koniec żeby wykonac 15/20 minut lotu na wysokości 10m dla wielu pewnie jest kiepskim pomysłem no pomijam już te nieszczęsne mydelniczki bo zkoro na otwartym terenie gdzie same pola widze phantoma ale pilota w okolicy już nie to mówi samo za siebie..
Awatar użytkownika
Kyokushin
Posty: 464
Rejestracja: czwartek 04 cze 2015, 01:08
Kontakt:

Re: Latanie w strefie CTR Wrocław

Post autor: Kyokushin »

No jest jak jest, CTR trzeba formalnie zgłosić, lepiej zapakować się w auto i pojechać poza CTR i tam spokojnie polatać.
asmo71
Posty: 236
Rejestracja: wtorek 23 wrz 2014, 09:19
Lokalizacja: wrocław

Re: Latanie w strefie CTR Wrocław

Post autor: asmo71 »

z ciekawości postaram się zgłosić taki lot w mojej okolic właśnie np na 10 metrach zobaczymy jak się do tego odniosą
Awatar użytkownika
Kyokushin
Posty: 464
Rejestracja: czwartek 04 cze 2015, 01:08
Kontakt:

Re: Latanie w strefie CTR Wrocław

Post autor: Kyokushin »

asmo71 pisze:z ciekawości postaram się zgłosić taki lot w mojej okolic właśnie np na 10 metrach zobaczymy jak się do tego odniosą
Tu masz formularz. Zgłoś, zobacz jak procedura wygląda, zawsze nowe doświadczenie.
http://www.pata.pl/index.php?lang=_pl&o ... formularze
asmo71
Posty: 236
Rejestracja: wtorek 23 wrz 2014, 09:19
Lokalizacja: wrocław

Re: Latanie w strefie CTR Wrocław

Post autor: asmo71 »

a dzięki z tego co widzę na mapie to jestem już prawie na granicy CTR zgłoszę i dam znać jak sprawa wygląda :)
asmo71
Posty: 236
Rejestracja: wtorek 23 wrz 2014, 09:19
Lokalizacja: wrocław

Re: Latanie w strefie CTR Wrocław

Post autor: asmo71 »

obiecałem to daje znać dzwonił dziś do mnie Pan w celu naniesienia drobnych poprawek na wniosek jaki wysłałem ( pierwszy raz wysyłałem ) i bezproblemowo udało się uzyskać zgodę na loty w ctr aczkolwiek proszono o to aby unikać takich lotów obecnie czekam na mail z mapką strefy itp oczywiście przed rozpoczęciem lotu telefon do kontrolera :) ja wyznaczyłem 3 lokalizacje oraz przedział czasowy na tydzień z tego co się dowiedziałem tylko i wyłącznie na loty w ctr trzeba zgłoszenie wysłać bo tylko ten obszar jest kontrolowany od ziemi tak czy inaczej jest taka możliwość nikt nie robi problemu :) jak otrzymam mapkę to dodam :)
Awatar użytkownika
Andziak
Posty: 672
Rejestracja: sobota 14 cze 2014, 20:03
Lokalizacja: Siechnice

Re: Latanie w strefie CTR Wrocław

Post autor: Andziak »

a mozna wyslac kilka wnioskow na kilka lokalizacji na wydlozony termin ? Np do konca roku na niskich łąkach do max 100 m wysoko w promieniu max 500 m od pozycji GPS z maps google ?
Pioneer 1400 ( rozbity ), MX-2 rplanes ( utopiony ), DG-1000, Twinstar 2, Sbach 342, u can fly hype,
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Latanie w strefie CTR Wrocław

Post autor: pawelsky »

Andziak pisze:a mozna wyslac kilka wnioskow na kilka lokalizacji na wydlozony termin ?
Max 3 miesiace
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=53&t=29212
asmo71
Posty: 236
Rejestracja: wtorek 23 wrz 2014, 09:19
Lokalizacja: wrocław

Re: Latanie w strefie CTR Wrocław

Post autor: asmo71 »

coś mi posta nie dodało :/ generalnie na taki okres odpada i przy 3 miesiącach jest problem bo codziennie kontroler musi brać cię pod uwagę a przecież codziennie nie latasz daremna robota i problem dla nich inna kwestia to to że musisz pamiętać że przed lotem trzeba zadzwonić do kontrolera i poprosić o zgodę ja wpisałem finalnie tydzień bo z okresem 3 miesięcy był problem a druga sprawa że i tak lepiej w ctr nie latać jest wiele terenów poza strefą gdzie można spokojnie polatać
breweryhills
Posty: 746
Rejestracja: czwartek 01 wrz 2011, 10:44
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Latanie w strefie CTR Wrocław

Post autor: breweryhills »

asmo71 pisze:generalnie na taki okres odpada i przy 3 miesiącach jest problem bo codziennie kontroler musi brać cię pod uwagę a przecież codziennie nie latasz daremna robota i problem dla nich
Problemem dla nich jest jak co tydzień im każesz kwity przerabiać ;-) Musisz wiedzieć jak to działa. Co innego zgłoszenie lotów do PAŻP (które właśnie zrobiłeś) a co innego zgoda na lot, którą uzyskujesz u kontrolera TWR danego lotniska (zwykle telefonicznie). Uwierz mi - poza krótką chwilą czasu, gdy faktycznie wykonujesz loty, kontrolera zwyczajnie nie interesujesz. Dlatego z dwojga złego lepiej nie zgłosić lotów do PAŻP, ale prosić o zgodę TWR przed każdym lotem niż odwrotnie - zgłosić do PAŻP a potem latać bez wiedzy i zgody TWR. Pamiętaj - kontroler jest po to, aby Ci pomóc i sprawić, aby nikomu w powietrzu nie stała się krzywda. Prosząc o zgodę na lot nie nadużywasz jego cierpliwości, bo to jest jego praca. On bardzo chętnie da Ci zgodę, jeśli będzie to możliwe (czyli prawie zawsze). Jesteś pełnoprawnym użytkownikiem przestrzeni powietrznej i to, że musisz każdemu ustąpić pierwszeństwa oraz stosować się do przepisów prawa, żadnych przywilejów Ci nie ujmuje.

PAŻP wydaje ogólne warunki wykonywania lotów, ale nie jest to równoznaczne ze zgodą na lot. Tę musisz każdorazowo pozyskać u kontrolera TWR, który w dodatku może podać Tobie szczegóły zezwolenia (np. może ograniczyć Twoje granice pionowe/poziome albo wręcz zabronić wykonania lotu).

CTR jest przestrzenią kontrolowaną, to znaczy, że operacje lotnicze w niej wykonywane podlegają kontroli ruchu lotniczego. Nie oznacza to, że nie można w niej latać modelami, tudzież loty takie są niezalecane/niemile widziane itd. Po prostu trzeba uzyskać zgodę na wykonanie lotów... i tyle. W większości wypadków CTR to - przynajmniej do 100 m AGL i poza bezpośrednim sąsiedztwem lotniska - przestrzeń w której zwykle nic się nie dzieje. Jednocześnie są to często peryferia miast. Dla przykładu w Gdańsku by sobie polatać poza CTR i MATZ trzeba jechać sporo kilometrów. Na zachód CTR ciągnie się za Kartuzy, na południu MATZ Pruszcza Gdańskiego, na północy MATZ Oksywia. Na wschodzie woda :-) Łódź to samo - CTR rozciąga się szeroko na wschód i na zachód od centrum miasta. No i takich przykładów jest jeszcze więcej. Nie każdy ma czas i ochotę robić eskapadę za miasto. Ważne, aby latać odpowiedzialnie i w zgodzie z przepisami, koniec, kropka.

PS. Zwróć uwagę na to, że w projekcie nowych przepisów wprost umożliwia się latanie w CTR bez zgłaszania do PAŻP i bez pytania o zgodę TWR (oczywiście na określonych zasadach, czyli do 100 m AGL i co najmniej 6 km od lotniska). To chyba wyraźny znak, że modele w CTR nikomu generalnie nie przeszkadzają.
Pozdrawiam, Sebastian
asmo71
Posty: 236
Rejestracja: wtorek 23 wrz 2014, 09:19
Lokalizacja: wrocław

Re: Latanie w strefie CTR Wrocław

Post autor: asmo71 »

zgadza się wszystko akurat we wro obszar ctr zajmuje większość miasta a teren do którego się odnosze fakt jest daleko od lotniska ale najbardziej uczęszczany przes samoloty (podejście do pasa) oraz przez LPR lądowisko przy akademickim szpitalu a i tak zgodę udało się otrzymać z i z tego co wywnioskowałem z rozmowy telefonicznej to warto podać mapki z naniesionym obszarem wtedy dzwoniąc do twr oszczedzamy czas i podajemy nr mapki zgodnie z tym co podaliśmy i wszystko gra generalnie kiedyś wydawało mi się to znacznie bardziej skomplikowane i restrykcyjne teraz wiem że jest inaczej natomiast oczywiście od pana po drugiej stronie telefonu usłyszałem że dobrze że zgłaszam i że mało ludzi to robi i oczywiście podał jako przykład ostatnią aferę co w sumie jest dość przykre bo sporo na niebie widać UAV w moim rejonie
IvanM
Posty: 1566
Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Lokalizacja: Podkarpackie

Re: Latanie w strefie CTR Wrocław

Post autor: IvanM »

breweryhills pisze:Dlatego z dwojga złego lepiej nie zgłosić lotów do PAŻP, ale prosić o zgodę TWR przed każdym lotem niż odwrotnie - zgłosić do PAŻP a potem latać bez wiedzy i zgody TWR.
Organem odpowiedzialnym za zapewnianie służby kontroli ruchu lotniczego jest PAŻP - a więc kontroler na wieży jest pracownikiem PAŻP.
Pismo składa się do Ośrodka planowania strategicznego w PAŻP i stamtąd wysyłają zlecenie ze zgodą na odpowiednią TWR.
Kontroler na wieży nie zgodzi się (lub nie powinien) się zgodzić na loty w CTR, jeżeli nie ma na biurku zgody (mapkę, opis itp) z Ośrodka Planowania Strategicznego.
breweryhills pisze:CTR jest przestrzenią kontrolowaną, to znaczy, że operacje lotnicze w niej wykonywane podlegają kontroli ruchu lotniczego. Nie oznacza to, że nie można w niej latać modelami, tudzież loty takie są niezalecane/niemile widziane itd.
To też nie tak do końca. Dla kontroli lotu w CTR wymagany jest transponder - by statek widoczny był na radarze, oświetlenie nawigacyjne oraz łączność radiowa. Modele raczej nic z tego nie spełniają. Dla tego wymagana jest zgoda na zasadzie wyjątku od tych wymogów oraz dokładne zapodanie obszaru latania. Kontroler na wieży wtedy po wydaniu zezwolenia na start wyłącza dany obszar z ruchu dla innych statków powietrznych. Oczywiście - bardziej na luzie traktuje temat, jezli pytamy o lot nisko i daleko od lotniska.
asmo71
Posty: 236
Rejestracja: wtorek 23 wrz 2014, 09:19
Lokalizacja: wrocław

Re: Latanie w strefie CTR Wrocław

Post autor: asmo71 »

IvanM pisze:
breweryhills pisze:Dlatego z dwojga złego lepiej nie zgłosić lotów do PAŻP, ale prosić o zgodę TWR przed każdym lotem niż odwrotnie - zgłosić do PAŻP a potem latać bez wiedzy i zgody TWR.
Organem odpowiedzialnym za zapewnianie służby kontroli ruchu lotniczego jest PAŻP - a więc kontroler na wieży jest pracownikiem PAŻP.
Pismo składa się do Ośrodka planowania strategicznego w PAŻP i stamtąd wysyłają zlecenie ze zgodą na odpowiednią TWR.
Kontroler na wieży nie zgodzi się (lub nie powinien) się zgodzić na loty w CTR, jeżeli nie ma na biurku zgody (mapkę, opis itp) z Ośrodka Planowania Strategicznego.
breweryhills pisze:CTR jest przestrzenią kontrolowaną, to znaczy, że operacje lotnicze w niej wykonywane podlegają kontroli ruchu lotniczego. Nie oznacza to, że nie można w niej latać modelami, tudzież loty takie są niezalecane/niemile widziane itd.
To też nie tak do końca. Dla kontroli lotu w CTR wymagany jest transponder - by statek widoczny był na radarze, oświetlenie nawigacyjne oraz łączność radiowa. Modele raczej nic z tego nie spełniają. Dla tego wymagana jest zgoda na zasadzie wyjątku od tych wymogów oraz dokładne zapodanie obszaru latania. Kontroler na wieży wtedy po wydaniu zezwolenia na start wyłącza dany obszar z ruchu dla innych statków powietrznych. Oczywiście - bardziej na luzie traktuje temat, jezli pytamy o lot nisko i daleko od lotniska.

he he dokładnie to samo powiedział mi człowiek z PAŻP który dzwonił tyle o ile kontakt radiowy i oświetlenie można sobie ogarnąć (akurat mam radio między innymi na pasmo lotnicze bo zajmowałem się łącznością KF ) to z transponderem już tak łatwo się nie da
Awatar użytkownika
Andziak
Posty: 672
Rejestracja: sobota 14 cze 2014, 20:03
Lokalizacja: Siechnice

Re: Latanie w strefie CTR Wrocław

Post autor: Andziak »

wlasnie otrzymalem zgoe na loty w strefie CTR Wrocław we wszystkich 3 lokalizacjach.
Telefon przed lotem min 10 minut i po zakonczeniu
loty max do 150m wysokosci w danych strefach.
Jedynie zastanawiaja mnie godziny 6:00 - 19:00
Pioneer 1400 ( rozbity ), MX-2 rplanes ( utopiony ), DG-1000, Twinstar 2, Sbach 342, u can fly hype,
asmo71
Posty: 236
Rejestracja: wtorek 23 wrz 2014, 09:19
Lokalizacja: wrocław

Re: Latanie w strefie CTR Wrocław

Post autor: asmo71 »

We wszystkich trzech lokalizacjach czyli gdzie?
ODPOWIEDZ