Komisja Europejska zabiera się za drony...

Merytoryczne komentarze opisywanych w dziale wyżej przypadków

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Artgraf1981
Posty: 491
Rejestracja: piątek 10 sty 2014, 11:46
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Artgraf1981 »

Co by nie robić to i tak będzie jak z obowiązkowym oc i przeglądzie w aucie. Sam znam kilka osób które średnio podchodzą do tematu.
Jedynie drastyczne rozwiązanie coś by wniosło. Ogólno dostępne przepisy i wymogi owszem, strefy lotów jak najbardziej, oświetlenie też jest ważne. Ale dopiero pokazowy proces w którym wsadzają do pierdla kogoś kto nawet phantomem w ctr lata i odszkodowanie idące w paredziesiat tysięcy, całość maksymalnie nagłosniona w mediach i po 2-3 takich akcjach nikt normalny by nie latał niezgodnie z przepisami.
Bo o ile dobrze rozumiem to jesli zgłosił bym lot odpowiednio wcześniej to i w ctr mógłym komercyjny lot wykonać. Oczywiście ryzykując że sprzęt źle zadziaął i będzie kuku za które ja odpowiadam.

A transponder dla UAV to raczej będzie kwestia czasu (a mili ludzie o słomkowej cerze migiem zrobią potrzebny i niedrogi sprzęt)

I jeszcze jedna sprawa o której ostatnio z Myszonem dywagowaliśmy podczas latania. Czy dało by się zrobić dublowany kontroler lotu. W sensie mamy np dwa pixhawki i jeśli pierwszy robi coś nie tak to drugi przejmie kontrolę. Cały czas mnie to nurtuje, bo dorzuciłbym bez wahania te pare $ i zdublował fc. W końcu w wielowirnikowcach właśnie po to mamy 6 czy 8 śmigieł żeby wrócic na glebę nawet na części z nich.
Awatar użytkownika
qczek
Posty: 954
Rejestracja: wtorek 10 sty 2012, 19:04
Lokalizacja: Zielonki/Kraków

Post autor: qczek »

Artgraf1981 pisze: I jeszcze jedna sprawa o której ostatnio z Myszonem dywagowaliśmy podczas latania. Czy dało by się zrobić dublowany kontroler lotu. W sensie mamy np dwa pixhawki i jeśli pierwszy robi coś nie tak to drugi przejmie kontrolę. Cały czas mnie to nurtuje, bo dorzuciłbym bez wahania te pare $ i zdublował fc. W końcu w wielowirnikowcach właśnie po to mamy 6 czy 8 śmigieł żeby wrócic na glebę nawet na części z nich.
To jest względne co znaczy coś nie tak :). Musiał byś mieć 3 które by "głosowały" nad wyborem sterowania. Druga sprawa, że najlepiej 3 inne, bo jak masz 3 takie same, to błędy w sofcie, będą takie same i nic to nie da ;). Generalnie ta cała nasza modelarska elektronika to jest taka sobie ;)

Pozdrawiam
Krzysiek
Awatar użytkownika
Freddie Chopin
Posty: 337
Rejestracja: sobota 11 sty 2014, 13:36
Lokalizacja: Zawiercie
Kontakt:

Post autor: Freddie Chopin »

Artgraf1981 pisze:Jedynie drastyczne rozwiązanie coś by wniosło. Ogólno dostępne przepisy i wymogi owszem, strefy lotów jak najbardziej, oświetlenie też jest ważne. Ale dopiero pokazowy proces w którym wsadzają do pierdla kogoś kto nawet phantomem w ctr lata i odszkodowanie idące w paredziesiat tysięcy, całość maksymalnie nagłosniona w mediach i po 2-3 takich akcjach nikt normalny by nie latał niezgodnie z przepisami.
No i właśnie dlatego w PL już nikt nigdy nie wsiądzie po alkoholu do samochodu...
Artgraf1981
Posty: 491
Rejestracja: piątek 10 sty 2014, 11:46
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Artgraf1981 »

No tak bardziej chodziło mi o kwestię zabezpieczenia ala samoloty ale tu też z Myszonem doszlismy szybko do wniosku że i Boing się raczył ostatnio oddalić więc co tu kombinować. Kiedyś przy autkach rc się zastanawiałem co tam może pojść nie tak po czym pękł wahacz na kamyczku i dachowanie prawie rozerwało model. A co dopiero latające.
Ale stworzenie takiego układu pilnującego nasz kopter na zasadzie nie odlatuj od bazy dalej niż... który by blokował fc już było by bardziej wykonalne.
ciekawe by jeszcze było przerzucenie kwestii sterowania i obliczeń na ziemię do stacji bazowej, a dopiero utrata linku danych włączała by pokładowy komputer. Ale chyba jeszcze za wolno się łączymy z kopterami na coś takiego.

Freddie Chopin ale jakby takich 2-3 pijaków rozwalili na żywo na wizji po wiadomościach to jednak by zadziałało. Wiem absurdalne extremum ale coś w tym jest. Bo obecny system w zasadzie pozwala na zabicie kogoś z prawie żadnym skutkiem dla mordercy. Wystarczyło by się odpowiednio nawalić i rozjechać ofiarę a sąd może ci skoczyć.
Awatar użytkownika
Jackuzy
Posty: 653
Rejestracja: czwartek 31 maja 2012, 12:45
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Jackuzy »

Artgraf1981 pisze: Ale stworzenie takiego układu pilnującego nasz kopter na zasadzie nie odlatuj od bazy dalej niż... który by blokował fc już było by bardziej wykonalne.
Ba takie urzadzonka juz są i działają ;) na zasadzie nei dalej niz i nie wyżej niż -> baro+gps i algorytm pilnujacy ;)
Artgraf1981
Posty: 491
Rejestracja: piątek 10 sty 2014, 11:46
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Artgraf1981 »

To wiem ale przydalo by sie wlasnie zdublowac to zeby w razie ucieczki taki dodatkowy modul zawrocil kopter do bazy blokujac glowny kontroler.
Awatar użytkownika
pma_
Posty: 4651
Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Lokalizacja: Gliwice/Katowice

Post autor: pma_ »

Nie możesz zdublować wszystkiego, większym prawdopodobieństwem jest awaria serwa niż AP (już trochę takich zaliczyłem).
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Post autor: Verid »

pma_ - jak dobrze zrozumiałem, kolega chce zapobiec ucieczce koptera a tu poza tri i bi serw nie uświadczysz....

Fakt, faktem - o uciekającym AP w samolocie jeszcze nie słyszałem...
Ten wredny...
Awatar użytkownika
pma_
Posty: 4651
Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Lokalizacja: Gliwice/Katowice

Post autor: pma_ »

Verid pisze:pma_ - jak dobrze zrozumiałem, kolega chce zapobiec ucieczce koptera a tu poza tri i bi serw nie uświadczysz....

Fakt, faktem - o uciekającym AP w samolocie jeszcze nie słyszałem...
Taaa podwójna NAZA poleci 2x szybciej na serwis :)

Czytając forum to wcale nie mało jest pękających śmigieł i awarii silnikó, o ile okto bez silnika lata to wątpię by latało z urwanym śmigłęm.
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
LeWy2005
Posty: 101
Rejestracja: wtorek 18 lut 2014, 13:22
Lokalizacja: 3city

Post autor: LeWy2005 »

Artgraf1981 pisze: Ale stworzenie takiego układu pilnującego nasz kopter na zasadzie nie odlatuj od bazy dalej niż... który by blokował fc już było by bardziej wykonalne.


Z tego co wiem to Naza M V2 ma takie ustawienie, nie sprawdzałem czy można ustawić z automatu failsafe i czy działa to w trybie ATTI albo manualnym ale jest, zatem jest do zrobienia :)
Pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
FPV Olo
Posty: 547
Rejestracja: środa 03 lut 2010, 13:43
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój

Post autor: FPV Olo »

LeWy2005 pisze:Z tego co wiem to Naza M V2 ma takie ustawienie, nie sprawdzałem czy można ustawić z automatu failsafe i czy działa to w trybie ATTI albo manualnym ale jest, zatem jest do zrobienia :)
NAZA V1 z softem V2 tez to ma i działa rewelacyjnie oczywiście w trybie GPS bo niby skąd w ATTI NAZA ma wiedzieć ze przekroczyła zadaną barierę?
Aleksander Sitnikow
KONDOR FPV;DX 201; VIDEO Tx LM 1W 1,2 2,4Ghz;Diversity by Zbig;OSD 644 by Zbig ;Antena śledząca by Zbig 14dBi; RC:MX 16s, LRS by THOMAS
Awatar użytkownika
qwert
Posty: 436
Rejestracja: poniedziałek 13 maja 2013, 16:14
Lokalizacja: Czikagoł

Post autor: qwert »

A sprawdził ktoś czy te limity działają w przypadku gdy Naza "świruje"?
Awatar użytkownika
Burakko
Posty: 2231
Rejestracja: czwartek 14 cze 2012, 20:55
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Post autor: Burakko »

Jak w piosence BigCyca tylko zamiast Shaza powinno być Naza - "Naza, naza, naza, naza, kto uciekać tobie kazał ło ło ło ło ło ło..." //muzyczka
A odnosnie nierealnych celów. To Jacek ma racje. Cele są po to by jest osiągać. A nierealnośc jest jak atom niby nie podzielny
Mapka ŚL http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&m ... bcc46646ee

Kontroler lotu: "Widoczność pionowa zero."
Pilot: "W stopach czy w metrach?"

Nie pisz "Dron" moje dzieci mogą to czytać...
Awatar użytkownika
Royce
Posty: 345
Rejestracja: poniedziałek 02 lip 2012, 09:48
Lokalizacja: Zielonka/Warszawa

Post autor: Royce »

qwert pisze:A sprawdził ktoś czy te limity działają w przypadku gdy Naza "świruje"?
Tak , Myszon sprawdził i nie zawsze działają. :-(
Radek Piotrowski
Artgraf1981
Posty: 491
Rejestracja: piątek 10 sty 2014, 11:46
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Artgraf1981 »

Hehe no tak sprawdził dokumentnie. Ja ostatnio się bawiłem limitami i ładnie odbija od granicy, wznios też zadziałał, ale przy testowaniu failsafe najadłem się strachu. o ile w failsafe ładnie się wzniosła i poszła po sznurku na miejsce startu to po przyziemieniu i przełączeniu na atti jeden z silników dał gazu i jestem o jedno smigło w plecy :-( mam nauczkę żeby dac się im zatrzymać. Ale zachowanie i tak dziwne.
ODPOWIEDZ