Komunikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Merytoryczne komentarze opisywanych w dziale wyżej przypadków

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Burakko
Posty: 2231
Rejestracja: czwartek 14 cze 2012, 20:55
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Post autor: Burakko »

Mam nadzieje że niedługo będzie pierwsza tego typu sprawa w Polsce. Może jakiś przykład dla nieposkromionych :D
Mapka ŚL http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&m ... bcc46646ee

Kontroler lotu: "Widoczność pionowa zero."
Pilot: "W stopach czy w metrach?"

Nie pisz "Dron" moje dzieci mogą to czytać...
mzyla
Posty: 961
Rejestracja: wtorek 09 lis 2010, 10:42
Lokalizacja: Manchester

Post autor: mzyla »

Przede wszystkim, to owe 3800Ł w Uk jest jak 3800 zł w PL

Po drugie kara za latanie to 800Ł Reszta to koszty sądowe i zastepstwo procesowe

Po trzecie chłopina nie przyszedł do Sądu zeznawać, więc dostał co łaska

Po czwarte naprawdę przeginał latajac nad instalacjami atomowymi w strefie zakazanej. Procedura przewiduje zagrożenie terrorystyczne i parę dyżurną do ubicia inruza. Tak pewnie walneli EM i spadło biedactwo.

Po piąte najwięcej zagrożenia zrobił latając przy moście - mniej niż 50m

Po szóste ma ogromne tereny bez zakazu to on oczywiście sobie nad zakazem polatał.
Ciekawe co by się stało gdyby Cessną albo czymś szybszym ktoś sobie w inaugurację parlamentu nad Sejm nadleciał. Podobny stopień zagrożenia.
Awatar użytkownika
Freddie Chopin
Posty: 337
Rejestracja: sobota 11 sty 2014, 13:36
Lokalizacja: Zawiercie
Kontakt:

Post autor: Freddie Chopin »

mzyla pisze:Po czwarte naprawdę przeginał latajac nad instalacjami atomowymi w strefie zakazanej. Procedura przewiduje zagrożenie terrorystyczne i parę dyżurną do ubicia inruza. Tak pewnie walneli EM i spadło biedactwo.

Po piąte najwięcej zagrożenia zrobił latając przy moście - mniej niż 50m
Ah ten internet... Przecież wystarczyłoby poświecić 3 minuty żeby nie wypisywać takich bzdur... Dowiedziałbyś się, że gość stracił sterowanie modelem, będąc bardzo daleko zarówno od mostu jak i tych "instalacji"... Po stracie sterowania model odleciał "w nieznane", akurat gość miał pecha, że poleciał sobie w kierunku mostu i tej zakazanej strefy.
Awatar użytkownika
kojak
Posty: 967
Rejestracja: wtorek 26 mar 2013, 11:25
Lokalizacja: Trójmiasto

Post autor: kojak »

no to pech że akurat uciekający model złapali ;) ale z drugiej strony akcja wydobywania modelu z wody gratis ;) - oddali ??
Awatar użytkownika
Myszon
Posty: 1054
Rejestracja: wtorek 19 mar 2013, 13:56
Lokalizacja: Świętokrzyskie

Post autor: Myszon »

kojak pisze:no to pech że akurat uciekający model złapali ;) ale z drugiej strony akcja wydobywania modelu z wody gratis ;) - oddali ??
Myślę że nawet w przypadku ucieczki modelu kara nie ominie pilota. W innym razie każdy by mówił że mu model uciekł. Nie ma co przeginać i szarżować jednak.
Ukończył Szkołę Latania San Andreas
Awatar użytkownika
Burakko
Posty: 2231
Rejestracja: czwartek 14 cze 2012, 20:55
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Post autor: Burakko »

Uciekł jak to możliwe ? Przecież to się nigdy nie zdarza no i na pewno nie jest wina pilota. Nawet gdy ustawiał osobiście FC
Mapka ŚL http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&m ... bcc46646ee

Kontroler lotu: "Widoczność pionowa zero."
Pilot: "W stopach czy w metrach?"

Nie pisz "Dron" moje dzieci mogą to czytać...
Awatar użytkownika
sajgon
Posty: 482
Rejestracja: piątek 17 lut 2012, 17:48
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: sajgon »

Burakko pisze:Mam nadzieje że niedługo będzie pierwsza tego typu sprawa w Polsce. Może jakiś przykład dla nieposkromionych :D
a winnego nabiją na pal, jego rodzinę ukamienują dla przykładu ?

A ja mam nadzieje że nigdy niedojdzie do tego typu sprawy ! - takie trochę inne podejście do tematu
Awatar użytkownika
Krzycho
Posty: 342
Rejestracja: niedziela 05 cze 2011, 08:26
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: Krzycho »

sajgon pisze:
A ja mam nadzieje że nigdy niedojdzie do tego typu sprawy ! - takie trochę inne podejście do tematu
Bo koledzy nie będą latali w zastrzeżonych rejonach CTR???? No jakoś nie mogę w to uwierzyć...
LeWy2005
Posty: 101
Rejestracja: wtorek 18 lut 2014, 13:22
Lokalizacja: 3city

Post autor: LeWy2005 »

Krzycho pisze: Bo koledzy nie będą latali w zastrzeżonych rejonach CTR???? No jakoś nie mogę w to uwierzyć...
Mieszkam w MATZ i co drugi dzień widzę jakieś latające ustrojstwo (nie są to mewy) :P Z tego co gadałem z zarządzającym lotniskiem to gości którzy się zgłaszali w tym roku można policzyć na palcach jednej ręki... Jak złożyłem papierową prośbę o zgodę z własnym podziałem ich strefy na własne strefy aktywowane pojedynczo (tak jak się to robi w PAŻP) to panowie wielkie oczy zrobili bo nie zarejestrowali wcześniej takiej sytuacji :P

Ogólnie świadomość w narodzie jest prawie zerowa, albo naród się zgrywa :P
Pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
Myszon
Posty: 1054
Rejestracja: wtorek 19 mar 2013, 13:56
Lokalizacja: Świętokrzyskie

Post autor: Myszon »

LeWy2005 pisze: Ogólnie świadomość w narodzie jest prawie zerowa, albo naród się zgrywa :P
Skąd ma się wziąć świadomość skoro latadło kupujesz w TESCO, wyjmujesz z pudełka i w górę?
Ukończył Szkołę Latania San Andreas
Awatar użytkownika
geo
Posty: 44
Rejestracja: środa 14 mar 2012, 17:44
Lokalizacja: Tczew

Post autor: geo »

greg020 pisze:No dobra ladnie pieknie tylko gdzie mozna znalesc obszary kontrolowane przez TMA CTR ??
Niektórzy glajciarze i inni niskobudrzetowcy latają podobno na tym
http://www.vfrpoland.republika.pl/
Trochę toporne, mało wodotrysków, ale ważne, że strefy są aktualne a można popatrzeć sobie w garminie czy na popularnym androidzie czy nie wjedziemy komuś w strefę.
LeWy2005
Posty: 101
Rejestracja: wtorek 18 lut 2014, 13:22
Lokalizacja: 3city

Post autor: LeWy2005 »

Myszon pisze:
LeWy2005 pisze: Ogólnie świadomość w narodzie jest prawie zerowa, albo naród się zgrywa :P
Skąd ma się wziąć świadomość skoro latadło kupujesz w TESCO, wyjmujesz z pudełka i w górę?
Morał z tego taki, że trzeba każdy filmik poprzedzać wzmianką o przepisach z linkiem do ULC :P Połowa potencjalnych użytkowników się rozmyśli na miejscu ;)
Ja sam mam powoli dośc po 3mc batalii z urzędami które nawet nie wiedzą, że mogą/powinny jakieś pozwolenie wydawać :P
Pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
qwert
Posty: 436
Rejestracja: poniedziałek 13 maja 2013, 16:14
Lokalizacja: Czikagoł

Post autor: qwert »

Lewy gdzie to zgłaszałeś? Bo czytałem ten komunikat z marca na stronie ULCU że trzeba 10 dni przed zgłaszać... Trochę to długi czas, nie można tego zgłosić na wieżę? Jeżeli jest się w CTR?
Awatar użytkownika
Bambi_461
Posty: 711
Rejestracja: poniedziałek 12 mar 2012, 23:24
Lokalizacja: Sława

Post autor: Bambi_461 »

Może dożyjemy czasów,kiedy będziemy dostawać powiadomienia : " w mojej strefie (TSAxx) pałęta się na callsign xxx Cesna xxx" . Niedawno tylko dzięki uziemieniu latadeł nie spotkaliśmy się w powietrzu z awionetką.FIS na czas naszego latania potwierdziło strefę czystą :-/ Póki co,jak kiedyś wytłumaczył mi kontroler z FIS-Poznań zawsze będzie nad bezzałogowymi jakiś priorytet załogowych...Musimy się przyzwyczaić jakie jest nasze miejsce w szeregu.
Pozdrawiam, Jacek
LeWy2005
Posty: 101
Rejestracja: wtorek 18 lut 2014, 13:22
Lokalizacja: 3city

Post autor: LeWy2005 »

qwert pisze:Lewy gdzie to zgłaszałeś? Bo czytałem ten komunikat z marca na stronie ULCU że trzeba 10 dni przed zgłaszać... Trochę to długi czas, nie można tego zgłosić na wieżę? Jeżeli jest się w CTR?
Zależy jak się z PAŻP dogadasz, zależy też od lotniska itp. W jednym rejonie dostaniesz zgodę na 3mc (max) i jedyne co musisz zrobić to zgłosić lot na wieży w przeddzień (a właściwie ustalić czy wogóle będzie taka możliwość) i potwierdzić to przed lataniem, w innym będziesz musiał składać wniosek do PAŻP za kazdym razem. We wniosku musisz określić sobie strefę (jak latasz to wydzielają w CTR Twoją własną strefę więc nie ma tak że mówisz "latam" i smigasz gdzie chcesz), jeśli to VLOS to zgody na strefę obejmującą 50km nie dostaniesz na bank, ale w jednym wniosku możesz zgłosić rezerwację kilku stref (ja zazwyczaj określam punkt i promień do 1,5km od tego punktu (warto zerknąć gdzie sa drogi podejścia do lotniska itp.) :) Ogólnie problemów większych nie ma, a trwa to tyle bo PAŻP najpierw ogarnia wniosek, potem ustala z danym CTRem szczegóły i ich warunki, a dopiero potem dostajesz odpowiedź.
W MATZ jest o tyle łatwiej, że wojskowi sami latają bezzałogowcami i idzie to sprawniej - oczywiśle zalezy od lotniska bo tam gdzie mają duży ruch albo nieregularne loty można wcale zgody nie dostać.

Zupełnie inaczej sprawa ma nad zabudowaniami, siedliskami ludzkimi, parkami... tutaj poza zgodami władz danego regionu potrzeba jeszcze zgody prezesa ULC co niestety kosztuje prawie 800zł. Obecnie jestem na etapie wymiany interpretacji zinterpretowanej interpretacji zapytania odnosnie tych przepisów... i po cichu liczę, że zmiany (podobno takie mają wejśc w życie) uwzględnią moje uwagi, zaoszczędzi to bólu i nam i ULC.
Niestety ale obecne rozporządzenia często się gryzą i nie mają racji bytu w przypadku np. kopterów (chciałm być kozak i napisałem plan lotu to mi w PAŻP popukali się w głowę :D ), o zakazie lotów nad miastami itp. nawet nie wspominam bo zgodę dostać to nie problem (UM daje bez problemu, ULC też ale trzeba becalować i czekać z miesiąc na autograf) - a cały fragment rozporzadzenia tyczy się norm hałasu :P czyli porównujemy odkurzacz z 747 ;)

Jesli nie masz zamiaru na tym zarabiać (sprzedawanie później zdjęć też jest traktowane jako komercja i wystarczy uprzejmy z innej firmy żeby smrodu narobić), to jedyne czego potrzebujesz to zgoda PAŻP i postępowanie zgodnie z zaleceniami wieży danego CTR... albo zgoda dowódcy wybranego MATZ i tak samo z wieżą (nie wliczając oczywiście lotów nad centrum miasta). Poza strefami kontrolowanymi wystarczy zgłosić lot do FIS i latać z oczami wokół głowy bo to służba informacyjna a w wolnej strefie różnie się dzieje (np.: http://youtu.be/6cI6625wPnc )
Ogólnie walczę z przepisami od 3 miesięcy - chcę latać do bólu legalnie z uwzględnieniem komercyjnego wykorzystania w strefach kontrolowanych itp. - mogę śmiało stwierdzić że jestem w połowie drogi bo co chwilę wyskakuje jakiś wyjątek i dziwny przepis :D Czasem człowiekowi się odechciewa...

Ps. powyższe tyczy się kopterów, z latadłami większego zasięgu obowiązują plany lotu i dostać pozwolenie na jakąś strefę na łużej (aktywowaną przez wieżę) może być trudno - nie wiem, nie pytałem bo to nie mój profil latania. Wiem tyle, że nawet straz graniczna i wojsko poza MATZ zgłaszają takie plany lotu :)
Pozdrawiam :)
ODPOWIEDZ