Zglaszanie lotow - co i jak ?
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Zglaszanie lotow - co i jak ?
Witam,
Watek zglaszania pojawia sie co jakis czas w roznych tematach,ale na zasadzie dyskusji ogolnej - bez konkretow. Chcialbym wiec to skonkretyzowac jako ze pokonywane odleglosci rosna, a ostatnio nad nasza łaką pojawiaja sie sporadycznie Robinsony i inne "lekkopłaty" latające niewiele powyzej drzew, a zdecydowanie duzo poniżej wymaganych 300 czy ile tam maja jako minimum. Od razu powiem że nasza łąka znajduje sie daleko od stref chronionych, granica najbliższej, czyli podejscie na lotnisko Pyrzowice jest 11 km od nas.
Idzmy wiec po kolei, jak to powinno wygladac, prosze o weryfikacje:
1. Planuje lot, biorę mapy, sprawdzam czy nie wlece w jakąs strefe, szacuje (lub obliczam jak ktos potrafi) wysokosc bezpieczna ze wzgledu na strefy fresnela itd. Okreslam punkt startu i punkt docelowy (nawrotu).
2. Sprawdzam wysokosc mojego punktu startu nad poziomem morza (dla OSD bedzie to "0") zeby moc ta wartosc dodac i podac przyjmujacemu zgloszenie wysokosc lotu ASL.
3. Dzwonie (pod jaki numer ??) i podaje:
"Zglaszam przelot bezzałogowego statku powietrznego w dniu jutrzejszym (data) w godzinach (od do) na trasie (podaje tu ogolne pojecia w stylu "od miasta do miasta" czy operuje koordynatami GPS, punktami nawigacyjnymi itd. Co mam podac ?) Na wysokosci xxx ASL."
4. Zgloszenie zostaje przyjete i zanotowane, przez co wszystkie te latajace w krzakach robinsony beda o tym powiadomione, lub tez zostaje poinformowany ze lot taki jest niemozliwy ze wzgledu na inna zaplanowana operacje na mojej trasie przelotu.
5. W dniu lotu dzwonie tuz przed startem informujac o rozpoczeciu zgloszonego lotu, i po lądowaniu informujac o jego zakonczeniu.
Tak to ma wygladac ? Pilnie potrzebuje takich informacji:
1. Numer telefonu pod ktory dzwonie. To jest jakis ogolnopolski, wojewodzki, czy wieza kontroli najblizszego lotniska ?
2. Co podaje przyjmujacemu zgloszenie jako punkt startu i docelowy ? Nazwy miejscowosci, koordynaty gps, or ?
Watek zglaszania pojawia sie co jakis czas w roznych tematach,ale na zasadzie dyskusji ogolnej - bez konkretow. Chcialbym wiec to skonkretyzowac jako ze pokonywane odleglosci rosna, a ostatnio nad nasza łaką pojawiaja sie sporadycznie Robinsony i inne "lekkopłaty" latające niewiele powyzej drzew, a zdecydowanie duzo poniżej wymaganych 300 czy ile tam maja jako minimum. Od razu powiem że nasza łąka znajduje sie daleko od stref chronionych, granica najbliższej, czyli podejscie na lotnisko Pyrzowice jest 11 km od nas.
Idzmy wiec po kolei, jak to powinno wygladac, prosze o weryfikacje:
1. Planuje lot, biorę mapy, sprawdzam czy nie wlece w jakąs strefe, szacuje (lub obliczam jak ktos potrafi) wysokosc bezpieczna ze wzgledu na strefy fresnela itd. Okreslam punkt startu i punkt docelowy (nawrotu).
2. Sprawdzam wysokosc mojego punktu startu nad poziomem morza (dla OSD bedzie to "0") zeby moc ta wartosc dodac i podac przyjmujacemu zgloszenie wysokosc lotu ASL.
3. Dzwonie (pod jaki numer ??) i podaje:
"Zglaszam przelot bezzałogowego statku powietrznego w dniu jutrzejszym (data) w godzinach (od do) na trasie (podaje tu ogolne pojecia w stylu "od miasta do miasta" czy operuje koordynatami GPS, punktami nawigacyjnymi itd. Co mam podac ?) Na wysokosci xxx ASL."
4. Zgloszenie zostaje przyjete i zanotowane, przez co wszystkie te latajace w krzakach robinsony beda o tym powiadomione, lub tez zostaje poinformowany ze lot taki jest niemozliwy ze wzgledu na inna zaplanowana operacje na mojej trasie przelotu.
5. W dniu lotu dzwonie tuz przed startem informujac o rozpoczeciu zgloszonego lotu, i po lądowaniu informujac o jego zakonczeniu.
Tak to ma wygladac ? Pilnie potrzebuje takich informacji:
1. Numer telefonu pod ktory dzwonie. To jest jakis ogolnopolski, wojewodzki, czy wieza kontroli najblizszego lotniska ?
2. Co podaje przyjmujacemu zgloszenie jako punkt startu i docelowy ? Nazwy miejscowosci, koordynaty gps, or ?
FPV - Your world from my perspective :)
W świetle obowiązującego prawa brzmi to trochę jak zgłoszenie chęci popełnienia przestępstwa3. Dzwonie (pod jaki numer ??) i podaje:
"Zglaszam przelot bezzałogowego statku powietrznego w dniu jutrzejszym (data) w godzinach (od do) na trasie (podaje tu ogolne pojecia w stylu "od miasta do miasta" czy operuje koordynatami GPS, punktami nawigacyjnymi itd. Co mam podac ?) Na wysokosci xxx ASL."
4. Zgloszenie zostaje przyjete i zanotowane, przez co wszystkie te latajace w krzakach robinsony beda o tym powiadomione, lub tez zostaje poinformowany ze lot taki jest niemozliwy ze wzgledu na inna zaplanowana operacje na mojej trasie przelotu.
Każdy ma swoje 6 minut
Numery telefonów to:
FIS Warszawa [119,450]
+48 22 574-55-85,
faks +48 22 574-75-86
FIS Gdańsk [127,150]
+48 22 574-74-85
+48 58 340 74-85
faks +48 22 574-74-86,
FIS Kraków [119,275]
+48 22 574-75-85,
+48 12 639-75-85,
faks +48 22 574-75-86,
FIS Poznań [126,300]
+48 22 574-73-85,
+48 61 896-73-85
faks +48 22 574-75-86,
FIS Olsztyn [118,775]
+48 22 574-5588,
faks +48 22 574-75-86
SAR
Służba Poszukiwania i Ratownictwa
+48 22 682-89-11
BOZ EPPO
Składanie, potwierdzanie, zgłaszanie zmian, zamykanie planów lotu.
+48 61 847-00-01, email: aro.eppo@pansa.pl
METEO
Centralne Biuro Prognoz Meteorologicznych Warszawa-Okęcie
+48 22 846-06-82
ATIS EPWA [120,45 MHz]
Automatyczny lotniskowy głosowy terminal pogodowy lotniska Okęcie
+48 22 650-21-11
ASM-3
Telefoniczna informacja o zajętości przestrzeni
+48 22 574-57-33
Co do uprawnień ( w szczególności BVLOS ) to już inna sprawa...
FIS Warszawa [119,450]
+48 22 574-55-85,
faks +48 22 574-75-86
FIS Gdańsk [127,150]
+48 22 574-74-85
+48 58 340 74-85
faks +48 22 574-74-86,
FIS Kraków [119,275]
+48 22 574-75-85,
+48 12 639-75-85,
faks +48 22 574-75-86,
FIS Poznań [126,300]
+48 22 574-73-85,
+48 61 896-73-85
faks +48 22 574-75-86,
FIS Olsztyn [118,775]
+48 22 574-5588,
faks +48 22 574-75-86
SAR
Służba Poszukiwania i Ratownictwa
+48 22 682-89-11
BOZ EPPO
Składanie, potwierdzanie, zgłaszanie zmian, zamykanie planów lotu.
+48 61 847-00-01, email: aro.eppo@pansa.pl
METEO
Centralne Biuro Prognoz Meteorologicznych Warszawa-Okęcie
+48 22 846-06-82
ATIS EPWA [120,45 MHz]
Automatyczny lotniskowy głosowy terminal pogodowy lotniska Okęcie
+48 22 650-21-11
ASM-3
Telefoniczna informacja o zajętości przestrzeni
+48 22 574-57-33
Co do uprawnień ( w szczególności BVLOS ) to już inna sprawa...
Świat z góry wygląda lepiej
W związku z tym że temat jest niezwykle istotny sugeruję powstrzymać się od wypowiedzi typu "mogłem coś pomylić". Albo wiesz na 100% i dzielisz się wiedzą albo powstrzymaj się od szerzenia galimatiasu bo takich "wydajemisi" i domorosłych prawników to już mamy na pęczki dzięki czemu nikt nic nie wie a wszyscy się nawzajem straszą.Ale mogę się mylić - to są informację od osoby który ma te uprawnienia ale 3 minuty rozmowy i mogłem coś pomylić.
Ten wredny...
Verdi słowa osoby obytej w tym temacie:
"przepisy w Polsce są niejasne i są obecnie dopracowywane każdy ma swoją interpretację i lekko nagina przepisy"
Dlatego wtrąciłem info że mogłem coś przekręcić aby nie było za chwilę ataków.
Fakt 100% jak ma to być legalny lot
musi być świadectwo do lotów BVLOS
musi być OC
musi być zgłoszenie
musi być strefa wyznaczona do lotów BVLOS
"przepisy w Polsce są niejasne i są obecnie dopracowywane każdy ma swoją interpretację i lekko nagina przepisy"
Dlatego wtrąciłem info że mogłem coś przekręcić aby nie było za chwilę ataków.
Fakt 100% jak ma to być legalny lot
musi być świadectwo do lotów BVLOS
musi być OC
musi być zgłoszenie
musi być strefa wyznaczona do lotów BVLOS
Zgłaszanie lotów do FIS
Przykład startowisko w Łomnej (Łomianki) na północ od Warszawy.
Mamy w rejonie lotnisko Babice i lotnisko w Modlinie. Każdy kto tam choć raz latał wie, że ruch jest spory. Łomianki (i w sumie cała trasa gdańska) są oficjalną i stałą trasą dolotową do Babic. Łomianki noszą symbol Lima. (Więcej o tym tutaj: http://www.lotnisko-babice.pl/atz.php).
Jak wygląda przestrzeń powietrzna w waszej okolicy zawsze można zobaczyć na stronce (znanej i lubianej) http://www.amc.pata.pl/ a dalej elementy przestrzeni powietrznej. Można tam zobaczyć, że nad Łomiankami i całą okolicą jest TMA od 560 m AMSL (czyli 560m nie od poziomu gruntu a od umownego poziomu morza – czyli startując w Łomiankach odejmujemy od tego ok 70m)
Można też zobaczyć, że Łomianki i cała okolica należą do FIS Olsztyn: (tel. 022 574 55 88 – ja mam wbite do komórki oraz częstotliwość radiowa 118,775 MHz). Podział przestrzeni powietrznej i namiary na poszczególne regiony FIS wraz z telefonami oraz częstotliwościami radiowymi są także dostępne na stronie http://www.amc.pata.pl/
Po co zgłaszać loty do FIS i jak to robić?
FIS (ja tak to widzę) nie jest organem kontrolującym a informacyjnym i porządkującym to co się w powietrzu dzieje. Powiem z własnego doświadczenia:
Jak latam sam, albo w towarzystwie bez łączności radiowej swoje radio (Yeasu VX-2) ustawiam na nasłuch częstotliwości FIS. Wiele razy słyszałem, jak operator/informator/kontroler zgłaszał do przelatujących statków powietrznych aktywność paralotniarzy z napędem w rejonie. Jak ma zgłoszone loty robi to z wyprzedzeniem – informując.
Przykład (prawdziwy):
Kontroler: Informuje o aktywności paralotniarzy z napędami pomiędzy Nowym Dworem Mazowieckim a Łomiankami do wysokości 350 AMSL
Samolot: Zrozumiałem, brak widoczności.
A dosłownie 10 s później, widocznie pilot po otrzymaniu informacji zaczął się rozglądać:
Samolot: A już widzę kolegów, bezpieczna separacja, kieruje się na Babice.
Takich przykładów mogę podać sporo. Nasza obecność jest naprawdę jednym z ważniejszych komunikatów w eterze. Zgłaszają ją i kontrolerzy FIS do samolotów ale i samoloty do kontrolerów.
Np.
Samolot: „Zgłaszam obecność paralotniarza po południowej stronie Wisły
na południe od NDM wysokość ok 300amsl”.
FIS: Dziękuję, przyjmuje. Loty zgłoszone.
Jak zgłaszać lot do FIS?
Trwa to ok 30 sekund, odbywa się anonimowo.
Dzwonimy na telefon FIS np. Olsztyn 022 – 574 55 88
Pilot: Dzień dobry, chciałem zgłosić loty na paralotni z napędem pomiędzy Łomiankami (Lima) a Nowym Dworem Mazowieckim do wysokości (np.) 350m AMSL (i tej wysokości musimy przestrzegać gdyż jest podawana w eterze) od g. 18 do zachodu słońca. Możliwy przelot z Łomianek w kierunku Nowego Dworu. Zakończenie lotów zgłoszę.
FIS: Dziękuje, zgłoszenie przyjęte, życzę miłego lotu.
Należy podkreślić, ze po zakończeniu lotów trzeba zadzwonić i zgłosić zakończenie lotów. Jeżeli o tym zapomnimy ponosimy ryzyko uruchomienia akcji poszukiwawczo-ratunkowej na nasz koszt. I to wszystko.
FIS nie jest organem kontrolnym tylko informacyjnym. Nie sprawdza uprawnień, sprzętu, ubezpieczenia itd.
Przykład startowisko w Łomnej (Łomianki) na północ od Warszawy.
Mamy w rejonie lotnisko Babice i lotnisko w Modlinie. Każdy kto tam choć raz latał wie, że ruch jest spory. Łomianki (i w sumie cała trasa gdańska) są oficjalną i stałą trasą dolotową do Babic. Łomianki noszą symbol Lima. (Więcej o tym tutaj: http://www.lotnisko-babice.pl/atz.php).
Jak wygląda przestrzeń powietrzna w waszej okolicy zawsze można zobaczyć na stronce (znanej i lubianej) http://www.amc.pata.pl/ a dalej elementy przestrzeni powietrznej. Można tam zobaczyć, że nad Łomiankami i całą okolicą jest TMA od 560 m AMSL (czyli 560m nie od poziomu gruntu a od umownego poziomu morza – czyli startując w Łomiankach odejmujemy od tego ok 70m)
Można też zobaczyć, że Łomianki i cała okolica należą do FIS Olsztyn: (tel. 022 574 55 88 – ja mam wbite do komórki oraz częstotliwość radiowa 118,775 MHz). Podział przestrzeni powietrznej i namiary na poszczególne regiony FIS wraz z telefonami oraz częstotliwościami radiowymi są także dostępne na stronie http://www.amc.pata.pl/
Po co zgłaszać loty do FIS i jak to robić?
FIS (ja tak to widzę) nie jest organem kontrolującym a informacyjnym i porządkującym to co się w powietrzu dzieje. Powiem z własnego doświadczenia:
Jak latam sam, albo w towarzystwie bez łączności radiowej swoje radio (Yeasu VX-2) ustawiam na nasłuch częstotliwości FIS. Wiele razy słyszałem, jak operator/informator/kontroler zgłaszał do przelatujących statków powietrznych aktywność paralotniarzy z napędem w rejonie. Jak ma zgłoszone loty robi to z wyprzedzeniem – informując.
Przykład (prawdziwy):
Kontroler: Informuje o aktywności paralotniarzy z napędami pomiędzy Nowym Dworem Mazowieckim a Łomiankami do wysokości 350 AMSL
Samolot: Zrozumiałem, brak widoczności.
A dosłownie 10 s później, widocznie pilot po otrzymaniu informacji zaczął się rozglądać:
Samolot: A już widzę kolegów, bezpieczna separacja, kieruje się na Babice.
Takich przykładów mogę podać sporo. Nasza obecność jest naprawdę jednym z ważniejszych komunikatów w eterze. Zgłaszają ją i kontrolerzy FIS do samolotów ale i samoloty do kontrolerów.
Np.
Samolot: „Zgłaszam obecność paralotniarza po południowej stronie Wisły
na południe od NDM wysokość ok 300amsl”.
FIS: Dziękuję, przyjmuje. Loty zgłoszone.
Jak zgłaszać lot do FIS?
Trwa to ok 30 sekund, odbywa się anonimowo.
Dzwonimy na telefon FIS np. Olsztyn 022 – 574 55 88
Pilot: Dzień dobry, chciałem zgłosić loty na paralotni z napędem pomiędzy Łomiankami (Lima) a Nowym Dworem Mazowieckim do wysokości (np.) 350m AMSL (i tej wysokości musimy przestrzegać gdyż jest podawana w eterze) od g. 18 do zachodu słońca. Możliwy przelot z Łomianek w kierunku Nowego Dworu. Zakończenie lotów zgłoszę.
FIS: Dziękuje, zgłoszenie przyjęte, życzę miłego lotu.
Należy podkreślić, ze po zakończeniu lotów trzeba zadzwonić i zgłosić zakończenie lotów. Jeżeli o tym zapomnimy ponosimy ryzyko uruchomienia akcji poszukiwawczo-ratunkowej na nasz koszt. I to wszystko.
FIS nie jest organem kontrolnym tylko informacyjnym. Nie sprawdza uprawnień, sprzętu, ubezpieczenia itd.
Shaggee - deałeś ciekawy przykład, akurat u mnie pod domem
Tyle że trzeba dodać, że w akurat tym konkretnym przypadku, chłopaki z motorkiem w pupie mają te lądowisko na stałe zgłoszone i mogą po zgłoszeniu (i uzyskaniu zgody) latać na legalu. Każdy większy latający brat ma świadomość że tym miejscu jest zgłoszona strefa latających PPG. I w przypadku zdarzenia lotniczego - mały latawiec z motorkiem na plecach jest po prawie i to jego przestrzeń została naruszona.
Tyle że trzeba dodać, że w akurat tym konkretnym przypadku, chłopaki z motorkiem w pupie mają te lądowisko na stałe zgłoszone i mogą po zgłoszeniu (i uzyskaniu zgody) latać na legalu. Każdy większy latający brat ma świadomość że tym miejscu jest zgłoszona strefa latających PPG. I w przypadku zdarzenia lotniczego - mały latawiec z motorkiem na plecach jest po prawie i to jego przestrzeń została naruszona.
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...